Peter Olsen Løvø

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
dn20933
Innlegg: 3
Registrert: 29. februar 2008 kl. 22.43
Sted: BODØ

Peter Olsen Løvø

Legg inn av dn20933 » 29. februar 2008 kl. 23.04

Jeg leter etter opplysninger om min oldefar, Peter Olsen, født ca 1850 (usikkert) antakelig på Lauvøya like nord for Rørvik i Namdalen. Han er faren til Peder Marius Pettersen som er født 26.09.1877 på Leka av pike Mikaline Hyberta Mikalsdtr., født 20.03.1856 i Storvika/Yttersund på Vikna.
Peter ble visstnok også omtalt som Peter "Tøftin" (gård på Ofstad). Han skal muligens ha emigrert til Australia. Jeg venter spent...
Mvh Per-Olav Pettersen

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Innlegg: 4288
Registrert: 6. januar 2005 kl. 19.44
Sted: BRUMUNDDAL

Re: Peter Olsen Løvø

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 1. mars 2008 kl. 18.18

Hei

I Peder Marius`konfirmasjon i 1892 er faren oppført som Peter Olsen Løvø (Vigten i Nærø)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-116

Marit

dn20313
Innlegg: 61
Registrert: 5. august 2006 kl. 18.15
Sted: HITRA

Re: Peter Olsen Løvø

Legg inn av dn20313 » 4. mars 2008 kl. 17.12

Det ble meg så ubegripelig at jeg som sitter med bygdabøker for både Vikna og Nærøy ikke skulle finne noen av disse.
Han du tror kalles Peder "Tøftin" het Edvardsen til etternavn. Men jeg finner Peder Petersen utflytta fra Leka til Lysø på Vikna 02.05.1910.
Der ble han gift med Karen ELise Konradsdatter Lysø.
Tituleres fisker. Finner to barn før kirkebøkene slutter : Kristine Wilhelmine f. 1910 og Karl Prytz 1911.
I Viknaboka står det at de bosatte seg på Skei, Leka. Finner dem ikke hverken inflyttet eller utflyttet.
Vi får vente på at kirkebøkene blir skannet.
Vennlig hilsen Reidun Eriksen

Nils Olav Vennevik
Innlegg: 13
Registrert: 14. desember 2008 kl. 1.12
Sted: TRONDHEIM

Re: Peter Olsen Løvø

Legg inn av Nils Olav Vennevik » 14. desember 2008 kl. 15.08

Petter Tøftin er å finne på Mikaline Hyberta si side. Familien hennar på Sæternes i Vikna og seinare på plassen Storvika ved Langsundet har fått lite omtale i Viknaboka III s. 100, men det var minst 5 barn i ekteskapet mellom foreldra Mikal Benjaminsen Sæternes og kona Johanna Stakkskaret, blant desse mi oldemor Henriette Matilde. Mikal døde før Mikaline vart fødd, og mora Johanna (Hanna) vart seinare g.m. Edvard Larsen Ofstad. Dei vart husmannsfolk på Vågøya under Ofstad. Her kom det til 4 halvsøsken, sjå Vb I s. 412-413 - og den eldste av desse igjen var Petter Edvardsen Ofstad, også kjent som Petter Tøftin (Vb I s. 376). Petter Tøftin var mao. nevø av Mikaline.

Har så langt ikkje prøvd å finne lagnaden til heilsøskena til oldemor, så dette var interessant. Du har sikkert ein del informasjon om etterslekta til Mikaline.

Helsing Nils Olav Vennevik

Svar

Gå tilbake til «Vikna»