Christiane Arntsdatter f ca 1803 Flatanger

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Dagfinn Johan Hopen

Re: Christiane Arntsdatter f ca 1803 Flatanger

Legg inn av Dagfinn Johan Hopen » 22. juni 2006 kl. 17.21

Hei!
Christiane ble konfirmert 26 juli 1818 Fosnes pr.gjeld.
Ved giftermålet i Halmøy kirke med Steffen Amundsen Løkvik i 1821 kalles hun Cristianne Arentsdatter Jøssund, hun var da 18 år (f. ca 1803). Det har ikke lykkes å finne henne døpt i Fosnes pr.gjeld i tiden 1800- 1804, heller ikke funnet familien i folketellingen i 1801.
Jeg har notert foreldrenes navn til å være: Arent Simonsen og kone Marit.

Er det noen som kan bidra med opplysninger om Christiane&#;s fødsel/dåp, og evt. hvor foreldrene kom fra?

Med vennlig hilsen Dagfinn Hopen

gj05122
Innlegg: 0
Registrert: 7. juni 2007 kl. 11.34
Sted: OSLO

Re: Christiane Arntsdatter f ca 1803 Flatanger

Legg inn av gj05122 » 22. juni 2006 kl. 19.13

Den eneste Arent Simonsen jeg finner i 1801 folketellingen er Arent Simonsen 37 år og enkemand bosatt på Wist i Sparbu. Han var skredder. Han kan ha giftet seg omigjen og flyttet til Flatanger. Han var født på Røtte i
Sparbu og født i 1764. Han hadde vært gift med Anne Kristoffersdtr Hystad som døde i 1799. De hadde ingen barn. Nå ble han gift med med Beret Karlsdtr Haugan. De hadde en datter Ane i 1802.
Det står at Arent giftet seg med Beret, men at de etter å ha fått dattera Ane blir de borte fra Sparbu.

Det stemmer ikke helt med at Christianes mor skulle hete Marit, men hun kan være født utenfor ekteskap eller Beret døde og han giftet seg igjen.

Anne

Dagfinn Johan Hopen

Re: Christiane Arntsdatter f ca 1803 Flatanger

Legg inn av Dagfinn Johan Hopen » 23. juni 2006 kl. 16.55

Takk for svaret Anne!

Denne Arent må sannsynligvis være den rette. Christiane ble enke i 1838, og da hun giftet seg på nytt i Osen 1841 med Tomas Vingan er det opplyst at hun er fra Sparbu og født i 1806 - men da hun døde 15.5.1873 er alderen oppgitt til 74 år.

Opplysningen jeg har om Christianes foreldre Arn(t)s Simonsen og Marit, er fra en medarb. v/ Riksarkivet Trondheim, og i tillegg sier en fetter av meg "Det er vanskelig å tyde navnet på foreldrene, men det kan synes som Marit og Arnt Simonsen".

Kan Beret være skrevet på en slik måte at de blir feiltolket? Og kan Ane, som ble født 1802 være den samme som min Christiane - eller er det å strekke det for langt?

Dagfinn

gj05122
Innlegg: 0
Registrert: 7. juni 2007 kl. 11.34
Sted: OSLO

Re: Christiane Arntsdatter f ca 1803 Flatanger

Legg inn av gj05122 » 24. juni 2006 kl. 11.31

Vanskelig å si. Det kunne vel også være at Arnt fikk henne med en Marit før han giftet seg med Berit, at Berit er feiltydet som Marit, eller at han faktisk giftet seg en tredje gang.

Men når det er oppgitt at hun var fra Sparbu, så er vel denne Arent Simonsen den rette, og kanskje du bør prøve å finne dåpen hennes i Sparbu.
Han bodde på Wist da han var gift med første kona, og på Hafstad da han var gift med andre.

Løsningen er nok å finne dåpen hennes.

Anne

Brukeravatar
Arild Køhl
Innlegg: 197
Registrert: 5. desember 2004 kl. 9.53
Sted: STEINKJER

Re: Christiane Arntsdatter f ca 1803 Flatanger

Legg inn av Arild Køhl » 25. juni 2006 kl. 15.13

Hei

Arent Simonsen Hofstadplass og Berithe Carlsdatter får døpt datteren Ane, midtfaste-søndag i 1802 i Mære kirke. Hun var født den 23 mars 1802.

MEN

den 4 søndag etter påske er Ane Arentsdatter Hofstadplass, født d. 23 mars, begravet ved Mære kirke.

så at Ane og Christiane er den samme er nok utelukket.


MEN

det finnes en Christiane født d. 8 november 1802, døpt 22 søndag etter Trinitas i Mære kirke, der foreldre er Arent Amundsen og Marith Christensdatter. Det er ikke innført noe bosted på foreldrene, men 1ste juledag blir "Arent Amundsen Røttes-leiras" kone introdusert.

FT 1801

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =878#nedre

Dagfinn Johan Hopen

Re: Christiane Arntsdatter f ca 1803 Flatanger

Legg inn av Dagfinn Johan Hopen » 25. juni 2006 kl. 18.57

Enig, Ane og Christiane er ikke samme person. Men Arent Amundsen og Arent Simonsen kan heller ikke være samme person (fam), så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro - hvis det ikke finnes andre Christiane&#;r født på denne tiden?

Arild: Kan det hende at Berithe Carlsdatter også døde i 1802, eller er det registrert noe om Arent Simonsens utflytting fra Sparbu ca 1803?

Anne: Finnes det noe om Arent Simonsens innflytting til Flatanger i "Gårds- og slektshistore for Flatanger"?

Forøvrig takk for hjelpen.
M v h Dagfinn

Brukeravatar
Arild Køhl
Innlegg: 197
Registrert: 5. desember 2004 kl. 9.53
Sted: STEINKJER

Re: Christiane Arntsdatter f ca 1803 Flatanger

Legg inn av Arild Køhl » 26. juni 2006 kl. 2.08

Hei

Skal sjekke litt mere om dette.. men på grunn av pendling i jobben får jeg ikke tid før til helga.

Dagfinn Johan Hopen

Re: Christiane Arntsdatter f ca 1803 Flatanger

Legg inn av Dagfinn Johan Hopen » 27. juni 2006 kl. 22.48

Hei

Christiane (fra Sparbu) som giftet seg i Osen i 1841 med Tomas Vingan, døde 15.5.1873 og begr. 22.6.1873. I Bjørnørboka står det at hun var fra Sparbu og "datter til en Arnt Amundsen".

Da begynner jeg å tvile på om tippoldemor Christiane som giftet seg med Steffen Amundsen Løkvik i Flatanger i 1821 er den samme, men ved denne Christianes konf. i 1818 står det at hun ble vaksinert i Sparbuen og far Arent Simons. og Marit.

Et skannet bilde av microfiche fra kirkebok for Fosnæs konf. piger (Christiane nr 5 av 9) har jeg lagt inn under emnet jeg laget vedr denne sak i Slektsforum u/Steinkjer. OBS Dårlig kval.

M v h Dagfinn

Svar

Gå tilbake til «Flatanger»