Jens Graae

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
dn16350
Innlegg: 11
Registrert: 12. januar 2006 kl. 16.28
Sted: HASLUM

Jens Graae

Legg inn av dn16350 » 27. januar 2009 kl. 15.47

Hei Dag Bjørnar,
Bygdebøkene i Overhalla er av meget god kvalitet. I bind V er det omtale av rettsvesenet og bygdelensmenn i Overhalla, også på 1600-tallet. Men jeg kan ikke finne navnet Jens Graae der. Kan du gi meg noen opplysninger i den forbindelse?
Mvh Torstein

gj09661
Innlegg: 70
Registrert: 13. juli 2009 kl. 11.32
Sted: THE NETHERLANDS

Re: Jens Graae

Legg inn av gj09661 » 13. november 2009 kl. 12.28

Well, I med in Danmark a lady Graae-Rasmussen: she was devorced had a son and a doughter.

Kind regards,
Anders Daae

gj10077
Innlegg: 4
Registrert: 2. oktober 2009 kl. 8.53
Sted: LISMARKA

Re: Jens Graae

Legg inn av gj10077 » 19. november 2009 kl. 8.21

Hva slags yrke Jens Graae egentlig hadde kan jeg ikke dokumentere. Jeg har sett han nemnt som "studiosus", hva nå den tittelen egentlig skal bety.
For å se litt mer på Jens sin familie kan du gå inn på digitalarkivets skannede skifteprotokoller for Namdalen prosti. I 1712 ble det holdt skifte på prestegården på Vik på Otterøya etter enkeprostinne "Matrone Margareta Christophersdatter von Apehlen, Salige Hr.
Lauritz Holmedahls", (side 25b osv.). Margaretha var halvsøster av Jens Graaes kone Sophia. Margaretha hadde ikke barn, arvingene hennes var hennes søsken, nieser og nevøer. Det er et interessant skifte med store mengder løsøre av alle slag. Lauritz Holmedals slektninger bor i Bergen, Danmark og England, mens Margarethas slektninger holder seg stort sett i Norge og Sverige. En av disse slektningene er niesen Ellen Jensdtr. Graae på Hoddøya.

Jeg har mistet e-postadressen din Torstein, sender du meg den kan vi maile der.

Hilsen Dag Bjørnar Mork

Svar

Gå tilbake til «Fosnes»