Ole Pederson Kvalstad

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Magne Kvalstad
Innlegg: 115
Registrert: 8. januar 2010 kl. 10.17
Sted: FØRDE

Ole Pederson Kvalstad

Legg inn av Magne Kvalstad » 23. februar 2012 kl. 13.03

Ole Pederson Kvalstad, født 1885. Kan denne personen være fra Overhalla eller distriktet der? Leter jeg i feil kommune? Han emigrerte til Amerika i 1906. Er Kvalstad et namn/gard der i distriktet?

Magne Østhus
Innlegg: 7791
Registrert: 9. mai 2010 kl. 1.22
Sted: LØKKEN VERK

Re: Ole Pederson Kvalstad

Legg inn av Magne Østhus » 23. februar 2012 kl. 13.18

Hei Magne !

Muligens til litt hjelp !

F. T. Overhalla 1900.
Kvalstad.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... rk=72#ovre

Kan du også ha andre opplysninger å ta med om han ?

Mvh. ( Også en ) Magne :)

Magne Østhus
Innlegg: 7791
Registrert: 9. mai 2010 kl. 1.22
Sted: LØKKEN VERK

Re: Ole Pederson Kvalstad

Legg inn av Magne Østhus » 23. februar 2012 kl. 13.27

Hei !

Husket ikke å nevne at Kvalstad også finnes i Kinn, Sogn og Fjordane.

Hvilket sted reiste han ut i fra og til Amerika ?

Lykke til videre.

Mvh. Magne.

Magne Kvalstad
Innlegg: 115
Registrert: 8. januar 2010 kl. 10.17
Sted: FØRDE

Re: Ole Pederson Kvalstad

Legg inn av Magne Kvalstad » 23. februar 2012 kl. 13.42

Ja jeg er klar over det at det er Kvalstad i Sunnfjord (Kinn) og Svanøy. Men jeg forsøker å hjelpe en jente i Amerika som mener hun er i slekt med folk her nede i Sunnfjord. Jeg har kommet så langt at jeg mener at det er mot Nord-Trøndelag vi bør lete. Det går litt treigt, då ho ikke er så oppdatert på sitt folk. Hun snakker også om noen som heter Dale Lossing. Det må vel vere en Amrikanisering av et navn, eller? Jeg er og en Kvalstad, men fra Sunnfjord.

dn18527
Innlegg: 6054
Registrert: 30. november 2004 kl. 19.25
Sted: VÅGÅ

Re: Ole Pederson Kvalstad

Legg inn av dn18527 » 23. februar 2012 kl. 22.34

Hei Magne og Magne
Her er emigrasjonen, fra Trondheim;
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 26170#ovre
Vennlig hilsen Tove

dn18527
Innlegg: 6054
Registrert: 30. november 2004 kl. 19.25
Sted: VÅGÅ

Re: Ole Pederson Kvalstad

Legg inn av dn18527 » 23. februar 2012 kl. 22.38

Og det ser ut som han reiser sammen med (er hjemme og henter?)
Harald Grande, fra Overhalden :!:
Vennlig hilsen Tove

Magne Kvalstad
Innlegg: 115
Registrert: 8. januar 2010 kl. 10.17
Sted: FØRDE

Re: Ole Pederson Kvalstad

Legg inn av Magne Kvalstad » 23. februar 2012 kl. 22.52

Hei og tusen takk til dere som svarer. Som sagt så hjelper jeg ei dame i USA. Jeg skal få forsøke å få litt flere opplysninger fra henne. For at vi (dere) ikke legger for mye arbeid i dette før vi er mer sikkre på at dette er personen. Det er vel flere etterkommere der borte og kanskje slektninger som ikke reiste over, men ble igjen.
Hun var litt oppteken av hvorfor navnet Kvalstad. Er det noen som vet eksakt hvor Kvalstad er i Overhalla? Igjen tusen takk til dere som hjelper meg.

Magne Østhus
Innlegg: 7791
Registrert: 9. mai 2010 kl. 1.22
Sted: LØKKEN VERK

Re: Ole Pederson Kvalstad

Legg inn av Magne Østhus » 24. februar 2012 kl. 3.14

Hei !

Om jeg ikke husker helt feil så finnes det bygdebøker for Overhalla, de kan lånes fra et lokalt Bibliotek og om ikke annet som fjernlån.
Der kan det også muligens finnes bilder fra Kvalstad ?

Lykke til videre.

Mvh. Magne.

Magne Kvalstad
Innlegg: 115
Registrert: 8. januar 2010 kl. 10.17
Sted: FØRDE

Re: Ole Pederson Kvalstad

Legg inn av Magne Kvalstad » 24. februar 2012 kl. 8.13

Takk for tipset.
Fikk nettop en mail fra USA, hun sjekker nå opp meir nøyaktige opplysninger. Ja, eg er klar over dette med bøker en kan låne. På nettet ligger også en nyere utgave elektronisk. Har bladd litt i den også. Den tar for seg litt om utvandringen, og nyere historie. Fantastiske å lese disse elektroniske bøkene som nå vert lagt ut. Et godt eksempel er Vaksdal (en kommune nær Bergen) sine bøker. De er utlagt på nett alt i sammen.
Magne

Magne Østhus
Innlegg: 7791
Registrert: 9. mai 2010 kl. 1.22
Sted: LØKKEN VERK

Re: Ole Pederson Kvalstad

Legg inn av Magne Østhus » 24. februar 2012 kl. 10.55

Hei !

Om du kan få tak i nøyaktigere opplysninger så kan du også godt ta med det her ?

Lykke til videre.

Mvh. Magne.

Magne Kvalstad
Innlegg: 115
Registrert: 8. januar 2010 kl. 10.17
Sted: FØRDE

Re: Ole Pederson Kvalstad

Legg inn av Magne Kvalstad » 24. februar 2012 kl. 11.18

Hei igjen.

Ja selvfølgelig skal jeg følge opp. Jeg venter på svar fra henne. Da kommer jeg til å mase på dere. En annen sak som hun er opptatt av er hva navnet Kvalstad kommer av. Det vet jeg ikke. Jeg vet at det er tre plasser i Norge som dette navnet har dukket opp: Overhalla, Svanøy og Ringsaker.

Fant noen bilder i bildebanken til Overhall. Der var det noen kvalstad. Bildeteksten var:
Peder O. Kvalstad og hustru Olga Arntsen Kvatningen med sine 4 sønner. Bak til høyre: Per Kvalstad. Foran fra venstre: Eliot Kvalstad. Håkon Kvalstad og Lauis Kvalstad. Hun hevder/påstår at hun er i slikt med Louis Kvalstad. Som sagt vi får avvente. Takk så lenge.

Hilsen Magne

Magne Østhus
Innlegg: 7791
Registrert: 9. mai 2010 kl. 1.22
Sted: LØKKEN VERK

Re: Ole Pederson Kvalstad

Legg inn av Magne Østhus » 24. februar 2012 kl. 11.23

Hei på nytt !

Også jeg skal prøve med leting etter hva navnet Kvalstad egentlig betyr og kommer av.

Ha en fin dag videre.

Mvh. Magne.

Magne Østhus
Innlegg: 7791
Registrert: 9. mai 2010 kl. 1.22
Sted: LØKKEN VERK

Re: Ole Pederson Kvalstad

Legg inn av Magne Østhus » 24. februar 2012 kl. 11.30

Heisann !

En liten mulighet ?
http://www.dokpro.uio.no/rygh_ng/rygh_felt.html

Mvh. Magne.

Kjell Ivar Grannes
Innlegg: 12
Registrert: 23. mars 2007 kl. 22.16
Sted: OVERHALLA

Re: Ole Pederson Kvalstad

Legg inn av Kjell Ivar Grannes » 24. februar 2012 kl. 12.31

Og svaret er : Peder Olsen Kvalstad var gift to ganger. Første gang med Sigrun Andersdatter. De bodde i USA i flere år, og fikk sønnen Ole Andreas født 2. des 1884 i Dakota. Sigrun døde og Peder og Ole dro tilbake til Norge. Peder ble gift med Olga . Ole dro tilbake til USA.
En del av slekta mi er fra Kvalstad i Overhalla, og jeg har en god del opplysninger om det skulle være av interesse. Betydningen av gårdsnavnet Kvalstad er ikke klarlagt ifølge de opplysninger jeg har.
mvh Kjell Grannes

Magne Kvalstad
Innlegg: 115
Registrert: 8. januar 2010 kl. 10.17
Sted: FØRDE

Re: Ole Pederson Kvalstad

Legg inn av Magne Kvalstad » 24. februar 2012 kl. 12.48

Hei tusen takk. Om det er riktige opplysninger jeg får fra jentene der borte og det du skriver er det samme, og alt sammen hører i hop, ja da blir dei veldig glade. Jeg har aldrig prøvd å finne ut hva navnet betyr, før jentene der borte mente det betydde ein stad der dei drog opp kvalen. Elles så har dei lev i villfarelsen at det v ar bare en plass i Norge som Kvalstad, og det var Svanøy. Slik kan det gå. Takk så lenge. Så får vi se hva som kommer over fra dem.
Magne

Magne Kvalstad
Innlegg: 115
Registrert: 8. januar 2010 kl. 10.17
Sted: FØRDE

Re: Ole Pederson Kvalstad

Legg inn av Magne Kvalstad » 14. mars 2012 kl. 9.25

Ja da har jeg fått et slags Amerikasvar. De mener at mellomnavnet til deres bestefar var Andreas og at han var født i Dakota. Så reiste han tilbake til Norge, for så å returnere tilbake til Amerika i en alder av 15 år. De er litt usikre, men ville ta en ny kontakt mot Ellis Island.
Det spørst om den Ole Andreas født 2. des 1884 i Dakota som du nevner er deres bestefar.
Dette er vel litt tynt grunnlag å trekke slutninger av, men de er opprømte å glade for det vi gjør.
Jentene heter Nancy og Caralina Kvalstad.
Dette tok litt lang tid. Håper dere følger innlegget fortsatt og kan hjelpe meg med dette.
Mvh. Magne

Kjell Ivar Grannes
Innlegg: 12
Registrert: 23. mars 2007 kl. 22.16
Sted: OVERHALLA

Re: Ole Pederson Kvalstad

Legg inn av Kjell Ivar Grannes » 14. mars 2012 kl. 19.05

Hei
Alt dette stemmer nok. Det er helt riktig att Ole Andreas reiste tilbake til Amerika da han var 15 år. Han reiste fra Trondheim med skipet Zero den 28. februar 1900. Det står: Ole Adreas Petters. Kvælstad 15 år, bustad Overhalla født i America. Reisemål Hull Iowa. Han kom til New York (Elis Island) den 14. mars 1900 med skipet Oseanic fra Liverpool. I United States Census for 1900 finner vi Ole Kvalstad, født dec 1884 i South Dakota, boende hos familien Hooker (christopher Hooker) i Hull town, Sioux, Iowa . I register over fødte barn i Iowa finner jeg Lillian Viola Kvalstad født 07. feb 1922 , foreldre Ole Kvalstad og Emilia Anderon.
Litt mer om Kvalstad: Gården ligger ved fv nr 17, ca 15 km øst for Namsos. Gården er solgt ut av slekta for lenge siden, og det er nå ingen som heter Kvalstad i Overhalla, men det er nær slekt i Namsos. Som tidligere nevnt ble Oles far gift igjen i Norge og Ole Andreas fikk 4 halvbrødre, Per, Håkon, Eliot og Louis. Jeg kjenner en av sønnene til Per, og kan formidle kontakt om det er av interesse. Jeg har også oversikt over en del av anene bakover til ca år 1600. Min og Ole Andreas sin felles ane fra Kvalstad var Isael Larsen Kvalstad f 1854, 3x tippoldefar.
Bistår gjerne videre, skriv gjerne til min e-postadrese: grannes.kjellivar@gmai.com.
Mvh
Kjell Grannes

Anne Berit Hildrum
Innlegg: 760
Registrert: 3. desember 2004 kl. 9.16
Sted: OSLO

Re: Ole Pederson Kvalstad

Legg inn av Anne Berit Hildrum » 14. mars 2012 kl. 22.53

Er disse jenten døtre av John Allen Kvalstad og født i California? I så fall er det vel liten tvil om at dere er på rett spor.
Anne

Magne Kvalstad
Innlegg: 115
Registrert: 8. januar 2010 kl. 10.17
Sted: FØRDE

Re: Ole Pederson Kvalstad

Legg inn av Magne Kvalstad » 15. mars 2012 kl. 8.36

Tusen takk til dere to. Jeg har nylig oversendt informasjonen fra dere. Det fra deg Kjell tok jeg meg den frihet å oversette det nøyaktig slik du skrev ditt innlegg. Hun har fått din mailadresse, så du hører vel sikkert snart fra henne. Fikk i dag mail fra Nancy, ho er svært utolmodig.
Til deg Anna, ja deres far heter John Allen Kvalstad og jentene er født i California.

Tusen takk for bidragene til dere begge. For sikkerhetskyld sender jeg deg Kjell en liten mail, slik at du har min adresse. Jeg håper også jeg får en liten rapport om hvordan dette ender. Har utveklset mail med disse jentene over tid. Lengst har jeg hatt kontakt med Carolina (to år). Men det var etter at Nancy kontaktet meg for 1 1/2 mnd siden at ting skjedde, spesielt etter at du Kjell svarte. Så tusen takk til dere.

Er mailadressa de riktig Kjell, jeg får feil på den.

Mi er: m-kvals@online.no

Mvh Magne

Magne Kvalstad
Innlegg: 115
Registrert: 8. januar 2010 kl. 10.17
Sted: FØRDE

Re: Ole Pederson Kvalstad

Legg inn av Magne Kvalstad » 16. mars 2012 kl. 8.52

Hei Kjell Ivar

Jeg har litt problemer med din mailadresse. Mailene kommer i retur. tror det må mangle en bokstav, men det kommer alikevel feilmelding. Derfor legger jeg ut siste mailen jeg fikk i dag tidlig fra Nancy, her på forumet:



Hello,


I am very happy to write and make your acquaintance.

I am Nancy Kvalstad. I am the daughter of John Kvalstad and the grand daughter of Ole Adreas Kvalstad and Emilia Anderson.

I am very excited to write to you and am grateful to Magne.

I would very much like to be in touch with my grandfather's half brothers son - and any other relatives. My family from norway has been on my mind all my life.

I also have a question. When Ole traveled back to America, did he travel alone? Do you know if he traveled with my grandmother Emilia from Norway to America?

Blessings and happiness to you,
You are a wonderful person. Thank you for your work on this. I am reading all of it for the first time. You have my gratitude. It's so fun to have a friend with the same last name as me, related or not.


I will keep reading and thinking it all through - I am not sure I understand all of it yet, but I will ask you some questions as I go.


Thank you, thank you, thank you, thank you, thank you, thank you, thank you, thank you, thank you!!!

Nancy

Svar

Gå tilbake til «Overhalla»