Emil Bernhard Kristiansen f. på Leinstrand - til Verran

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Olav Vold

Re: Emil Bernhard Kristiansen f. på Leinstrand - til Verran

Legg inn av Olav Vold » 15. juni 2007 kl. 1.18

Emil Bernhard Kristiansen ble uekte født 15.02.1880 i Leinstrand, av foreldre Kristen Nilsen Eggen og Beret Anna Nilsdtr. Emil ble konfirmert i Verran i 1895.
Hans mor Beret Anna er å finne i 1900-tellinga i Verran under Ørsidalen, nevnt som Beret Anne Ørsidalen, tjener, fjøsstell, ugift, f. i 1857 i Leksvigen.
Emil er ikke å finne i Ørsjødalen eller de trakter i 1900, - kan ha vært i nærliggende prestegjeld på det tidspunkt.
Emil Bernhard Kristiansen ble i 1908 gift med Andrea Olsdtr Skaanø fra Rissa.
Emil Bernhard, eller Emil Barnard som ble hans Amerikanske navn, utvandret fra Verran til Amerika i 1908, og hans nå snart 100 år gamle sønn leter etter opplysninger om hvor besteforedrene kom fram og om de hadde flere barn på hver sin kant etter hvert. Eventuelt om denne Kristen Nilsen Eggen fra Leinstrand og Beret Anna Nilsdtr, tilsynelatende fra Leksvik, hadde søsken og om det så kan finnes slektninger.
Denne forespørselen er lagt inn under flere geografiske områder.

Brukeravatar
Roar Dalen
Innlegg: 254
Registrert: 16. desember 2006 kl. 11.40
Sted: LEVANGER
Kontakt:

Re: Emil Bernhard Kristiansen f. på Leinstrand - til Verran

Legg inn av Roar Dalen » 15. juni 2007 kl. 13.34

Finner kun en aktuell kandidat til din Beret Anna født i Leksvika i nogenlunde riktig alder: Berith Anna Nilsdtr. f.17/8-1858, døpt 19/9-1858. Foreldre er Nils Nilsen og Jonetta Jonasdtr. Aasan.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2845#ovre

De giftet seg året før, 9/11-1857 i Leksvik, så det tyder jo på at BA var deres førstefødte. Nils var født på Storbakk, og kona på Røstad. De oppgis å være 32 og 28 år da de giftet seg, dvs født i hhv 1825 og 1829.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =7300#ovre

Finner ikke flere barn av dette ekteparet i avskriftene frem til 1863.

mvh
RD
mvh
Roar Dalen
SoD N-T
https://www.slektogdata.no/nt/

Olav Vold

Re: Emil Bernhard Kristiansen f. på Leinstrand - til Verran

Legg inn av Olav Vold » 15. juni 2007 kl. 15.47

Takk og takk.
Beret Anna forlot antakeligvis Ørsjødalen etter ei tid på tjeneste. Emil Bernhard ble "igjensatt" der og hans etterkommere har oppfattet det som om Emil via hans mor var av Ørsjødalsslekt. Han ble særdeles godt tatt vare på i Ørsjødalen fram til han utvandret, men så langt jeg kan finne ut var han dog ikke "kjødelig" i slekt med noen der.
Hans Petter Pettersen Ørsjødal utvandret også på noenlunde samme tid, og Hans Petter og Emil oppfattet seg som en slags brothers, men de familære linjer har alltid vært noe uklare.
Takk igjen så langt.

Brukeravatar
Roar Dalen
Innlegg: 254
Registrert: 16. desember 2006 kl. 11.40
Sted: LEVANGER
Kontakt:

Re: Emil Bernhard Kristiansen f. på Leinstrand - til Verran

Legg inn av Roar Dalen » 15. juni 2007 kl. 17.01

Kan nevne en liten kuriositet her:
Eldste bror til min morfar dro over til Amerika for en periode, sammen med sin jevngamle kamerat Anton Pettersen Ørsjødal. De ankom New York 17.mai 1911. Målet for reisen var å jobbe som gruvearbeidere for Antons bror Hans Petter, som drev med gruvevirksomhet i Spokane, Wash. Antar dette er den Hans Petter du nevner her.
Men det ble ikke gruvearbeid på Even Vandbak, men bygningsarbeide i Seattle i halvannet år i stedet, før han kom hjem til Norge igjen til jul 1912. Om Anton ble igjen hos sin bror eller om han ble med til Seattle vet jeg ikke.

mvh
RD
mvh
Roar Dalen
SoD N-T
https://www.slektogdata.no/nt/

Olav Vold

Re: Emil Bernhard Kristiansen f. på Leinstrand - til Verran

Legg inn av Olav Vold » 15. juni 2007 kl. 17.56

Funny. De var nok i Hans Petters første gruvedrift da. Han startet senere Hansy Copper Mines i Wallace, Idaho, - ca en times kjøring øst fra Spokane. Hans Petter omkom senere i en togulykke, og sønnen Sam Petersen overtok "minen". Min farfars bror Jørginus Wold fra Verratranda var også blant samme gjengen på gruvearbeid. Skal besøke tuftene etter denne gruvevirksomheten i Idaho i August. Iflg mine dataer returnerte Anton til Norge igjen, han ble gift her i 1915.
Hans Petter emigrerte til USA i 1904, men var tilbake i gamlelandet igjen, hvor han giftet seg i 1908. Flere sambygninger ble nok med i dragsuget til USA igjen da han drog dit for godt.

Olav Vold

Re: Emil Bernhard Kristiansen f. på Leinstrand - til Verran

Legg inn av Olav Vold » 16. juni 2007 kl. 12.23

Kan se ut som jeg har ei hard nøtt her. Den Beret Anna Nilsdtr fra Leksvik som var i Ørsjødalen ved 1900-tellinga ble oppfattet som Emils mor.
Men jeg finner innført dåp under Leinstrand, Emil Bernhard f. 15.02.1880, foreldre dreng Kristen Nilsen Eggan f. 1852 og pige Beret Anna Eliasdtr Eggan, f 1856. Etter som faren Kristen var dreng, kan han ha blitt innført med Eggan som etternavn på grunn av at han hadde tjeneste og bodde der. Kanskje også mora Beret Anna likedan. Ikke sikkert noen av disse var "Eggan`s". Og hvordan Emil Bernhard havnet i Ørsjødalen for oppfostring....?

Brukeravatar
Roar Dalen
Innlegg: 254
Registrert: 16. desember 2006 kl. 11.40
Sted: LEVANGER
Kontakt:

Re: Emil Bernhard Kristiansen f. på Leinstrand - til Verran

Legg inn av Roar Dalen » 24. juni 2007 kl. 13.51

Hei igjen Olav V.

Helt tilfeldig (faktisk!) kom jeg i går over ett bilde d&#;herrer Hans Petter, Anton og Emil, tatt i Spokane. Karene står oppstillt i "svartdress", A HP med bowler-, E med bredbremmet hatt. Håndskrevet tekst bak på bildet: "Anton P. Ørsjødal og Hans Peter Ørsjødal og deres pleiebror Emil".
Hvis du er interessert i en scan av bildet, må jeg ha e-postadressen din, finner deg ikke i basen til DiS.

mvh
RD
mvh
Roar Dalen
SoD N-T
https://www.slektogdata.no/nt/

Olav Vold

Re: Emil Bernhard Kristiansen f. på Leinstrand - til Verran

Legg inn av Olav Vold » 25. juni 2007 kl. 10.02

Suupert, og takk for engasjementet.
Du kan bruke: olav.vold@sodra.com

Svar

Gå tilbake til «Verran»