Anders Jacobsen Sliper og Jørgine Karlsdatter

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Åshild Remseth Rosvoldaunet
Innlegg: 63
Registrert: 1. november 2007 kl. 20.17
Sted: ÅLESUND

Anders Jacobsen Sliper og Jørgine Karlsdatter

Legg inn av Åshild Remseth Rosvoldaunet » 24. februar 2008 kl. 21.58

Disse to fikk i følge kirkeboka for Mosvik og Bygdebok for Mosvik bind 1 side 178 en sønn Carl Jacob Andersen. Han er oldefaren til min mann. Jeg ser at Carl Jacob vokste opp hos sin far. Det jeg lurer på er om noen vet noe om anene til Jørgine Karlsdatter. Det står i bygdeboka at hun var datteren til de som drev Kjerringvik g.nr. 39. Er dette Karl Motzfelt Willer? Jeg finner ikke at Jørgine er døpt, men denne Karl har døpt en datter som het Jacobine i 1832 og det ser ut for at hun døde i 1852. Kan det være at dette er samme person? Eller er denne Jørgine Karlsdatter datter av noen andre?

Håper at noen kan hjelpe meg.

Hilsen Åshild R. Rosvoldaunet

Brukeravatar
Mette Værnes
Innlegg: 443
Registrert: 27. februar 2005 kl. 14.53
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Anders Jacobsen Sliper og Jørgine Karlsdatter

Legg inn av Mette Værnes » 26. februar 2008 kl. 21.27

Hei Åshild

Jeg kan ikke se at Karl Motzfeldt Willer er far til Jørgine. Jeg finner derimot ei Beret Jørgine Carlsdatter Skavelslie konfirmert 6. oktober 1844 i Mosvik - foreldre Carl Wigen Trondheim og Ane Kirstine Wigen: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-99. Hun ble født i Trondheim 13/7-1828 og døpt i Domkirka 7/9-1828 av foreldrene fisker Carl Wiggen og Ane Kirstine Wiggen fra Ihlen.
Hun gifter seg 29/12-1852 innført som 23 år gammel i Mosvik kirke som Beret Jørgine Carlsdatter Slipervald født i Trondheim med den 25 årige Iver Christian Johnsen Troset.
Anders Jakobsen Sliper gifter seg samme år, 12/11-1852, med Olina Olsdatter Nakstad.

Denne Berit Jørgina Carlsdatter er vel verdt å undersøke videre....


Hei fra Mette

Arild Sollie
Innlegg: 293
Registrert: 24. august 2006 kl. 20.40
Sted: LILLEHAMMER

Re: Anders Jacobsen Sliper og Jørgine Karlsdatter

Legg inn av Arild Sollie » 26. februar 2008 kl. 23.02

Hei.

Når Carl Jacob blir konfirmert som gutt nr 6 i Mosvik i 1866 kan det for meg se ut som mora er benevnt Berit Jørgine også der... Så dette kan være rett spor.

Ser ellers at Carl Motsfeldt Viller får datteren Ingeborg Anna, født Ytterøy prestegjeld 21.09.1828 og døpt november 1828. Carl Wiggen og Carl Motsfeldt Viller er nok to forskjellige.

Mvh.
Arild Sollie

Åshild Remseth Rosvoldaunet
Innlegg: 63
Registrert: 1. november 2007 kl. 20.17
Sted: ÅLESUND

Re: Anders Jacobsen Sliper og Jørgine Karlsdatter

Legg inn av Åshild Remseth Rosvoldaunet » 27. februar 2008 kl. 20.05

Tusen takk for hjelpen.

Hilsen Åshild

Svar

Gå tilbake til «Mosvik»