Søker Skånes-folk, Ole Nilsen og Kirsten Zakariasdtr.

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
gj05589
Innlegg: 42
Registrert: 27. september 2007 kl. 19.24
Sted: TRONDHEIM

Søker Skånes-folk, Ole Nilsen og Kirsten Zakariasdtr.

Legg inn av gj05589 » 28. august 2010 kl. 23.34

Søker flere opplysninger om Ole Nilsen og Kirsten Zakariasdatter, da hovedsakelig deres etterkommere og Oles opphav.
Det jeg har nå, er Kirstens opphav - Zakarias Nilsen f. på Ulve ca 1661, og Kirsten Olufsdtr f. på Halsan ca 1661. I tillegg har jeg én sønn (som jeg nedstammer gjennom), Niels Olsen, f 1747, som flyttet til Verdal.
Er også ganske sikker på at Kirsti Olsdtr Skånes, se denne siden, er datteren deres, da hun er oppgitt som fadder for flere av Niels Olsens barn.

Noen som kjenner til flere barn av disse? Står også fast på Oles opphav.

På forhånd takk!

Anne Lise Hovdal
Innlegg: 3243
Registrert: 6. januar 2005 kl. 10.48
Sted: STJØRDAL

Re: Søker Skånes-folk, Ole Nilsen og Kirsten Zakariasdtr.

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 30. august 2010 kl. 2.32

Zacharias Nilsen og Kirsten Olufsdatter er også mine aner, og jeg tok opp opp om sønnen Niels og hans kone Malena Andersdatter på Digitalarkivet i fjor:

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe

Her kommer en iallefall litt videre(se Jan Kåre Løvengs svar. Jeg har noe usikre aner videre her som du ser, og jeg har ikke fått noe videre svar på det jeg spurte om angående dette.

Anne Lise Hovdal
Innlegg: 3243
Registrert: 6. januar 2005 kl. 10.48
Sted: STJØRDAL

Re: Søker Skånes-folk, Ole Nilsen og Kirsten Zakariasdtr.

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 30. august 2010 kl. 2.42

Har du ikke hoppet over en generasjon her. Hvem tror du Kirsti Olsdatter Skånes var barn av? Er det Nils Olsen eller sønnen, som ble født i 1747? Hvem var foreldrene til Nils Olsen? Det kan ikke ha vært Zacharias Nilsen og kona Kirsten? Var Nils Olsen bror av Kirsten Olsdatter?

Ser ellers også i linken at en kommer inn på mine aner Arn Knutsen Mule, og kona Marie eller Marian Arntsdatter(skifte 09.09.1732). Jeg skal videre på deres sønn Arn Knutsen Mule og dennes datter Marithe Arnsdatter i ekteskapet med Peder Olsen Kolberg.

gj05589
Innlegg: 42
Registrert: 27. september 2007 kl. 19.24
Sted: TRONDHEIM

Re: Søker Skånes-folk, Ole Nilsen og Kirsten Zakariasdtr.

Legg inn av gj05589 » 31. august 2010 kl. 16.39

Ser nå at jeg var litt uklar - jeg tror Kirsti Olsdatter var datter av Ole Nilsen og Kirsten Zakariasdatter, dvs søster av Niels Olsen.
La meg oppsummere:

Niels Olsen Skånes, f. 1747, flyttet til Verdal, g.m. Eli Thomasdtr Kausmo
Kirsti Olsdtr Skånes, f. ca 1731, g.m. Ole Arntsen Mule

foreldre:
Ole Nilsen Skånes, ukjent opphav og fødselsår
Kirsten Zakariasdtr Rokne, ukjent fødselsår

besteforeldre:
Zakarias Nilsen Rokne, f. ca 1661 på Ulve
Kirsten Olufsdtr Halsan, f. ca 1666

Leter etter Oles foreldre, samt flere av Ole og Kirstens (Zakariasdatter) barn.


Jeg fikk forresten ikke linken til å virke, men jeg søkte litt i forumet og tror jeg fant riktig tråd - er det denne?

Takk for hjelpen så langt!

Anne Lise Hovdal
Innlegg: 3243
Registrert: 6. januar 2005 kl. 10.48
Sted: STJØRDAL

Re: Søker Skånes-folk, Ole Nilsen og Kirsten Zakariasdtr.

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 31. august 2010 kl. 18.32

Ja det var den debatten jeg mente. Synd at ikke skiftene for perioden 1701-1727 er mikrofilmet, og heller ikke utlagt på Digitalarkivet. Da kunne vi jo sett skiftene som Jan Kåre Løveng sikter til i debatten på Digitalarkivet. Jeg hadde bare Ole Zachariassen og Nils Zachariassen som barn av Zacharias Nilsen Rokne og Kirsten Olsdatter, men nå har jeg skrevet inn Kirsten Zachariasdatter og ektemannen Ole Nilsen Skånes i slektsprogrammet mitt. Holder jo på å skrive av arvinger i skifter for Skogn prestegjeld, men har enda bare kommet til 1737(skal til 1823 som så langt som det er mikrofilmet og utlagt på Digitalarkivet). Så jeg skal si ifra hvis det dukker opp noen av dem du spør etter.

Hvis du finner noe mer om anene til Zacharias Nilsen og kone Kirsten Olsdatter enn det som står i Webdebatten på Digitalarkivet, hører jeg gjerne om det. Dette er jo også av interesse for meg siden det er mine aner.

gj05589
Innlegg: 42
Registrert: 27. september 2007 kl. 19.24
Sted: TRONDHEIM

Re: Søker Skånes-folk, Ole Nilsen og Kirsten Zakariasdtr.

Legg inn av gj05589 » 31. august 2010 kl. 21.00

Jeg har noen ledd bakover på både Kirsten og Zakarias, alt kommer fra geni.com, Eiliv Sørhus' nettside samt siden jeg linket til i mitt opprinnelige innlegg. Mange av opplysningene på disse sidene kommer igjen fra bygdebøkene for Skogn.

Anne Lise Hovdal
Innlegg: 3243
Registrert: 6. januar 2005 kl. 10.48
Sted: STJØRDAL

Re: Søker Skånes-folk, Ole Nilsen og Kirsten Zakariasdtr.

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 1. september 2010 kl. 1.18

Nå ser jeg jo at jeg har det samme i mitt slektsprogram, og jeg fant det vel på Eilif Sørhus sin hjemmeside en gang. Har siden prøvd å finne igjen Eilif Sørhus sin hjemmeside for å se om han hadde funnet noe mer, men fant ikke hjemmesiden da. De eldste leddene er vel noe usikre. Det stemmer jo ikke helt med at Kirsten Olufsdatter skulle være datterdatter av Mette Sørensdatter. Jeg har bare en datter på Jon og Mette, og det er den Malena Jonsdatter som nevnes som ektefelle ved ektemannen Oluf Tørrisens skifte 20.04.1693 i Storlein på Frosta. De hadde ikke barn, men Malena kan jo ha vært gift før hun var gift med Oluf?

Forøvrig har jeg Nils Zachariassen Rinden som gravlagt 31.juni 1769(det står faktisk den datoen i kirkeboka), men siden datoen ikke eksisterer har jeg notert 30.06 som begravelsesdato på han med bemerkning om at det står 31.juni i kirkeboka. Det var skifte på han 11.09.1769. Har sett på enkelte skifter fra min slekt, selv om jeg ikke har gjort avskrift lengre enn til 1737 enda.

gj24099
Innlegg: 51
Registrert: 27. mai 2015 kl. 0.21
Sted: Skien

Re: Søker Skånes-folk, Ole Nilsen og Kirsten Zakariasdtr.

Legg inn av gj24099 » 21. oktober 2015 kl. 0.09

Tar opp denne lenken da Jeg søker en Ole Zakariasen født +-1700 som gifter seg i Seljord
1730, så om noen har hans historie så taes det i mot med Takk.

Svar

Gå tilbake til «Levanger»