Hojem gård

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Roar Wangsvik
Innlegg: 57
Registrert: 18. april 2009 kl. 20.00
Sted: STRØMMEN

Hojem gård

Legg inn av Roar Wangsvik » 14. mai 2009 kl. 14.01

Benjamin Pedersen er døpt i Alstahoug kirke i Skogn 07.12.1783. Far var Peder Hojem. Kan Peder Hojem og Peder Søfrensøn Hojemsvaldet være samme person?
Enkemann Peder Søfrensøn Hojemsvaldet giftet seg med Marit Pedersdatter 27.10.1775 i Alstahoug kirke.

I 1801 er han dreng på gården Wold Søndre i Skogn.

Benjamin giftet seg med Aadsel Paulsdatter 28.051807 i Domkirken i Trondheim. Hvor og når er hun født? Aadsel døde 54 år gammel i 1817. Hun skulle da vært 20 år eldre enn Benjamin og i og meed at hun fødte sønnen Lorentz 09.11.1813 også ha vært en 50-årig fødende. Fødselsdatoen 1763 kan kanskje ikke avskrives, men må trekkes i tvil.

Benjamin har en løpebane som vervet "constabel" i Artilleriet i Trondheimsområdet.
Under tiden i Tronheim kaller han seg Hauan, muligens en forfining av Hojem??

Benjamin gifter seg med enken Ane Johnsdatter 10.08.1819 i Domkirken i Trondheim. Hun ble født 1783. De bodde i Landgaden i Trondheim. De fikk datteren Ingeborg født 14.10.1819.

Han ble gravlagt på Alstahoug kirkegård 30.04.1820.

Asle Jonassen
Innlegg: 65
Registrert: 5. desember 2004 kl. 17.18
Sted: STAVANGER

Re: Hojem gård

Legg inn av Asle Jonassen » 20. juni 2009 kl. 16.39

Benjamin Pedersen Hauan er min 3x tippoldefar. Etter å ha letet lenge, fant jeg familien hans i Skogn, på husmannsplassen Hojemsvaldet under Hojem.
Farens etternavn varierer en del, men han kalles oftest for Peder Tørrisen. Han ble gift 3 ganger, bl.a. med Benjamin sin mor, Martha/Marit Pedersdtr.

Du kan lese mer om denne familien og stedet Hojem i "Skogn bygdebok B.12 . Øvre Skogn : gårds- og slektshistorie for gnr. 44-68".

Når det gjelder Benjamin sin kone, Aadsel Paulsdatter, har jeg ingen flere oppl. enn de du har.

Roar Wangsvik
Innlegg: 57
Registrert: 18. april 2009 kl. 20.00
Sted: STRØMMEN

Re: Hojem gård

Legg inn av Roar Wangsvik » 22. juni 2009 kl. 13.34

Hei Asle!

Takk for hjelpen. Jeg skal gå til bygdeboka og se på det som finnes her. Har du noen forklaring på opprinnelsen til Benjamins etternavn Hauan. Jeg går ut fra at det bare er en "forfining" av Hojem.
I tillegg til militære foresatte så er det en Peder Hauan, slakter, og en Margrethe Hauan samt Maren Hauan som er faddere i en rekke dåper ved Domkirken i Trondheim.. Kan disse også komme fra Hojem?
Endelsen -valdet forekommer ofte som et vedheng på gårdsnavn. Du mener dette er husmannsplasser?
Enda en gang takk for hjelpen.

Roar

Asle Jonassen
Innlegg: 65
Registrert: 5. desember 2004 kl. 17.18
Sted: STAVANGER

Re: Hojem gård

Legg inn av Asle Jonassen » 24. juni 2009 kl. 19.51

Opprinnelsen til navnet Hauan er jeg usikker på. Som du skriver kan det være en variant av Hojem. Faren Peder bodde på Qvernhuushaugen under Hojem før han dukker opp på Hojemsvaldet. Navnet kan kanskje stamme derifra?

I min søken etter Benjamin Pedersen Hauan fant jeg mange steder i Trøndelag med navnet Haugen/Hojen/Hauan. Derfor er det lite trolig at alle med dette etternavnet er i slekt. I tilfellet med slagter Peder Hauan, er det slektskap med Benjamin. De er brødre. Dåpen til Peder finner du i Kirkeboken for Skogn, 1782,s.197. De andre Hauan i Tr.heim tror jeg ikke er samme slekt.

Om endelsen -valdet betyr husmannsplass, kjenner jeg ikke til, men i tilfellet med Hojemsvaldet så var dette en husmannsplass. Peder Tørrisen blir betegnet som husmann.

Brukeravatar
Roar Dalen
Innlegg: 254
Registrert: 16. desember 2006 kl. 11.40
Sted: LEVANGER
Kontakt:

Re: Hojem gård

Legg inn av Roar Dalen » 24. juni 2009 kl. 23.01

Endelsen -valdet forekommer ofte som et vedheng på gårdsnavn. Du mener dette er husmannsplasser?

Endelsen -vald brukes på Innherred, som sagt over, på samme måte som endelsen -plass eller -eie andre steder.

Hojemsvald er ikke navnet på en spesifikk husmannsplass, men betyr "en plass under Hojem". Så i dette tilfellet er sannsynligvis Qvernhuushaugen og Hojemsvaldet en og samme husmannsplass, og Hauan (Haugan) er forenkling av navnet på denne plassen.

mvh
RD

Roar Wangsvik
Innlegg: 57
Registrert: 18. april 2009 kl. 20.00
Sted: STRØMMEN

Re: Hojem gård

Legg inn av Roar Wangsvik » 26. juni 2009 kl. 15.46

En takk til Asle og RD.

Margrethe Hauan som giftet seg med Brygmand Elling Berg er vel Benjamins søster. Jeg fant imidlertid ikke hennes dåp i Skogn.
Ved dåpen til sitt første barn benyttet Peder Tørrisen etternavnet Findeshaugen. Dette tolker jeg derhen at han sannsynligvis er født på Findeshaugen. En fadder ved samme dåp 1752 heter Tørris Pedersen Findeshagen. Dette kan da være Peder Tørrisens far? Er Findeshaugen en husmannsplass under Hojem gård.

Mvh. Roar

dn24996
Innlegg: 11
Registrert: 5. mars 2010 kl. 11.12
Sted: LEVANGER

Re: Hojem gård

Legg inn av dn24996 » 7. mai 2012 kl. 10.42

Findeshaugen under Hojem, ser ut som det har budd folk der over en lengre periode i følge kirkebøkene. En Peder Torkildsen Findeshaugen fikk sønnen Ole i 1747. Et stedsnavn under Hojem heter nå på kart Finnberga. Vet noen om her er noen sammenhenger?

Anne Lise Hovdal
Innlegg: 3242
Registrert: 6. januar 2005 kl. 10.48
Sted: STJØRDAL

Re: Hojem gård

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 26. mai 2012 kl. 11.05

Har vært borte en stund fra Slektsforum etter at jeg omsider fikk logget meg inn på Digitalarkivets debattforum igjen, og derfor ikke sett dette siste svaret før nå. Siden debatten var oppe tidligere har jeg gjort meg ferdig med avskrift av skiftene for Skogn. Den 14.03.1796 var det registrering og vurdering til skifte etter avdøde Peder Thoresøn. Hans igjenlevende enke var Martha Pedersdatter. Hans barn fra første ekteskap:
-Jon Pedersøn Nyeboestuen, som var fullmyndig
Barn i 2.ekteskap:
-Jon Pedersøn Rønningen, som var fullmyndig
Barn i 3.ekteskap:
-Johannes Pedersøn 20 år
-Peder Pedersøn 14 år
-Benjamin Pedersøn 12 år
-Martha Pedersdatter 19 år
-Margaretha Pedersdatter 15 år
-Guru Pedersdatter 5 år
Enkens laugverge var hennes stesønn Jon Rønningen, og Nils Hojem var curator og formynder for barna i 3.ekteskap. Curator ble ofte opprettet for eldre umyndige sønner her, så det var vel Johannes på 20 år som hadde det

Anne Lise Hovdal
Innlegg: 3242
Registrert: 6. januar 2005 kl. 10.48
Sted: STJØRDAL

Re: Hojem gård

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 26. mai 2012 kl. 11.26

Skiftet var på Ner-Enget under Hojem. Finner ingen sammenheng mellom Peder Torkildsen Findeshaugen som fikk sønnen Ole i 1747, og de andre det spørres etter her. Kan likevel nevne at når det gjelder fadderen som nevnes her(Tørres Pedersen Findeshaugen) så var det skifte etter kona hans Marit Olsdatter i 1752(registrering 29.09.1752). Det er det eneste jeg finner i skiftene jeg har skrevet av.

Brukeravatar
dn12222
Innlegg: 141
Registrert: 4. desember 2004 kl. 20.09
Sted: ASKIM

Re: Hojem gård

Legg inn av dn12222 » 11. februar 2014 kl. 0.01

Veldig interessant innlegg selv om det er gammelt. Peder Pedersen Hauan som var slagter i Trondhjem er en av mine forfedre. Både Benjamin og Aasel er faddere på hans unger.

Hilsen
Inger Melbøe

Svar

Gå tilbake til «Levanger»