Rasmus Knudsen Lie/Lien

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
gj17382
Innlegg: 178
Registrert: 5. desember 2012 kl. 10.44
Sted: Sandsli

Rasmus Knudsen Lie/Lien

Legg inn av gj17382 » 20. desember 2012 kl. 19.32

Jeg leter etter Rasmus Knudsen Lies aner, noen ganger kaller han seg Lien, andre ganger Lie og skal være fra Strand/a Sokn, født 1777, ifølge klokkeren i Korskirken i Bergen, der han døde 55 år gammel i 1832.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 680565.jpg
Innføringen står nederst på siden, begravelsesdato 12. Januar 1832.

Det er fire sokn kalt Strand/a:
Strand Sokn i Østerdalen, Strand Sokn i Rogaland, Stranda Sokn i Trøndelag og Stranda Sokn på Sunnmøre.

Jeg har funnet en kandidat så langt som virker kanskje overbevisende: Rasmus Knudsen Lied fra Stranda Sokn på Sunnmøre, født 1777. Foreldre er Knud Halvorsen Lied og Berte Pedersdatter. De var brukerne på gården Lied, grd nr 8 brn 3 Sjurgarden på Sunnmøre. Ifølge Stranda Bygdebok (1954) av Gerhard Kjølås har skrivemåten på gården vært mangfoldig og til tider rar for vår tid; Lijd, Lie, Lijdt , Liid og Lied, Lid og Li.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 660179.jpg
Dåpsdato 20 Juli 1777
Presten har her skrevet moderens navn som Birte Ivarsdatter. Det er feil, farens hennes hadde etternavnet Ivarsen. Han het Peder Ivarsen. Jeg finner ikke skiftet etter foreldrene. Faren døde i 1814 og moren ble oppigjengift 1816, men døde året etter i 1817.

Jeg finner heller ikke gode kandidater i FT for 1801, så derfor må jeg gå gjennom de 3 andre soknene for å finne/utelukke andre kandidater. Min lokalkunnskap fra de andre soknene er sterkt begrenset, så der hvor det er mulige å finne gårder med navn Lie eller lignende i Strand/a Sokn og en person med navn Rasmus Knudsen som er født 1777 der, må jeg vurdere om denne personen en den samme som levde i Bergen fra i hvert fall 1805 til 1832.

Så i min fortvilte situasjon, - et hvert bidrag mottaes med takk. Det være så vel som om det ikke eksisterer/eksisterte gård med ovennevnte navn, så vel som om var/er gård med navnet i Stranda Sokn. Videre eventuelt om der var en Rasmus Knudsen Lie født der i 1777, hvis gården har eller eksisterer.

Svar

Gå tilbake til «Leksvik»