Waløen, Binde i Stod, Sunnan

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Jan Ditlev Hansen
Innlegg: 18
Registrert: 29. november 2017 kl. 13.27
Sted: Tromsø

Waløen, Binde i Stod, Sunnan

Legg inn av Jan Ditlev Hansen » 14. mars 2021 kl. 19.09

Jeg sitter med et postkort adressert til min mor i Trondheim. Det er poststemplet Binde 5. august 1946. Ders står det at jeg har det bra og at mor ikke skal bekymre seg for gutten. Men jeg var da mindre enn fem måneder gammel, og dette har jeg aldri hørt om. Jeg var syk min første sommer, kan jeg ha bli sendt som rekonvalesent på landet, uten min mor? Jeg har ikke lenger noen å spørre. Er det noen som hjelpe meg å nøste? Kortet er underskrevet "Thorsø", og som adresse er oppgitt: "Agnar Waløen, Binde i Stod." Så ser det føyd til med blyant "Sunnan."
 

Brukeravatar
Marit Lorvik Sørli
Innlegg: 8133
Registrert: 25. juni 2007 kl. 20.15

Re: Waløen, Binde i Stod, Sunnan

Legg inn av Marit Lorvik Sørli » 14. mars 2021 kl. 19.25

Jeg vet ikke helt hvordan vi skal gripe dette an , men Agnar Johannes Waløen var født 17/12-1894 på Valøya i Stod. Han døde i 1973 i Trondheim.
I følge Norges Bebyggelse for Stod , utgitt 1957 , eide han gården Berg nedre på Sunnan, men hadde forpakter , ergo bodde han sannsynligvis ikke der selv på det tidspunkt. (Altså i 1957.. )
 
 
 
 

Jan Ditlev Hansen
Innlegg: 18
Registrert: 29. november 2017 kl. 13.27
Sted: Tromsø

Re: Waløen, Binde i Stod, Sunnan

Legg inn av Jan Ditlev Hansen » 15. mars 2021 kl. 10.41

Takk. Vet du om det på Berg nedre ble tatt imot småbarn på rekonvalesens? Vet du noe om mulige forpaktere ca 1946, eller kjenner du navnet Thorsø (kan være Thorsen)?
 

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6438
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Waløen, Binde i Stod, Sunnan

Legg inn av Astrid Mollan » 15. mars 2021 kl. 15.42

Du kan jo prøve å finne dagens eiere på Berg Nedre og spørre direkte. Eller spør her https://stod.no/lag-og-foreninger/forr-historielag/

 
Astrid M

Svar

Gå tilbake til «Steinkjer»