Sakrismo i Tydal

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj20552
Innlegg: 4
Registrert: 12. september 2014 kl. 14.45
Sted: Sverige

Sakrismo i Tydal

Legg inn av gj20552 » 25. juli 2016 kl. 13.31

Hej !
Jag är i stort behov av hjälp med att hitta min mors morfars farfar
Olof Ingebrektsson född 9/4 1793 som hittills gäckat alla våra försök att spåra honom.
Han kom enligt husförhörslängderna i Tännäs från Norge till Sverige och Funäsdalen och gifte sig 21/6 1818 med Anna Hansdotter från Ljusnedals bruk. Han levde som dagsverkskarl på sitt Baggtorp i Ljusnedal till sin död 1862 och fick sex barn.
I vigselboken står också att han var “fr Norige” så det bör vara riktigt så långt.
Jag har endast lyckats hitta en Ole Ingebrigtsen född 1793 i folketellingen 1801 och han skulle vara född i Tydal. Föräldrar: Ingebrigt Olssen Aas f 13/3 1761 och Guri Olsdatter. Datum för dopet är 30 juni i kyrkboken men där noteras också att han var hjemmedöpt så födelsedatum kanske ändå kan stämma.
Fadern Ingebrigt var son till Ole Ingebrichtsen Aas fr Bönsgården och Kari Olsdatter fr Ol Olsgården. I det utdrag ur Tydalsboka som jag hittat står det att dessa två var de första på Haugen Nedre och att sonen Ingebrigt f 1761 med hustru blev husmannsfolk under Jenshaugen och att de senare “fikk bygsel på Sakrismo”
Se denne der barna er nevnt står det som anmärkning.
Den uppgiften har jag inte kunnat hitta och frågan är om jag skulle kunna få hjälp där.
Var i Tydalsboka hittar jag Sakrismo ?
Antingen kan jag med uppgift om barnen avföra det här spåret eller om jag har tur kommer jag vidare..
Det finna också en Afgangs-liste från Tydal i Selbu (1816-1861) som jag inte lyckats tyda:
(s 564)
Vart flyttade de två pojkarna som båda hette Ole Ingebrigtsen och vad står det på Haandtering ?
Tack på förhand.

Brukeravatar
dn03738
Innlegg: 2603
Registrert: 14. juni 2008 kl. 11.27
Sted: OS

Re: Sakrismo i Tydal

Legg inn av dn03738 » 25. juli 2016 kl. 14.33

Sakrismo er bruk nr. 37 under gard nr. 172 Nordre Ås.

Det står ingenting om barna til Ingebrigt og Guri i avsnittet om Sakrismo. Sjå vedlegg.

tk
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

gj20552
Innlegg: 4
Registrert: 12. september 2014 kl. 14.45
Sted: Sverige

Re: Sakrismo i Tydal

Legg inn av gj20552 » 25. juli 2016 kl. 15.35

Tack för uppgiften om Sakrismo !

Jag var inne på denna adressen :

http://tydalsboka.no/index.php/as/#JENSHAUGEN_VESTRE

och hittade där hänvisningen till uppgifter om barnen.
Kan du ge mig tips om var jag annars ska söka familjen ?
Mvh

Brukeravatar
dn03738
Innlegg: 2603
Registrert: 14. juni 2008 kl. 11.27
Sted: OS

Re: Sakrismo i Tydal

Legg inn av dn03738 » 25. juli 2016 kl. 15.58

Det burde vere her:

http://tydalsboka.no/index.php/as/#ÅS_NORDRE

-- men eg kan ikkje finne det.

tk

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Sakrismo i Tydal

Legg inn av Astrid Ryen » 25. juli 2016 kl. 17.51

Hei Gunnel.

Min ane fra Tydal Ragnild Eriksdatter Stuedal født ca 1755, ble gift med Lars Henningsen Valset født på gården Sødal i Røros. Ragnild er første generasjon av min slekt i Tydal. Dermed er det nokså begrenset hva jeg har arbeidet med når det gjelder Tydal, men jeg har vært meget grundig, og i og med at kirkebøkene for Selbu inneholder svært lite om Tydal før 1757, har jeg lett frem en god del skifter som gjelder min slekt bakover i tid. Bygdeboka inneholder mye usikkert og direkte feilaktig bakover i tid, derfor alle skiftene. Tross alt, jeg lånte bygdeboka, den er nokså uunnværlig, selv om den har sine feil.

Nok om det. Jeg skal prøve å hjelpe deg, før med Ole Ingebrigtsen Sakrismoen / Jenshaugen eventuelt født 9/4-1793. Finne hans konfirmasjon, mulig utvandring og eventuelt skifte etter hans forelre.
Mvh Astrid

gj20552
Innlegg: 4
Registrert: 12. september 2014 kl. 14.45
Sted: Sverige

Re: Sakrismo i Tydal

Legg inn av gj20552 » 25. juli 2016 kl. 18.18

Hej igen !
Jag hittade en utförligare redogörelse för Ingebrigt Olssen Aases familj här:

http://tydalsboka.no/index.php/omradet- ... /#SAKRISMO

Där finns de båda sönerna Ole med som jag hittade i Afgangslisten för Tydal i Selbu 1816-1861
på sidan 564.
Jag kunde som sagt inte tolka skriften och är tacksam för hjälp. Jag gissade optimistiskt att det under Hvorhen stod Herrdalen !!

En bouppteckning efter föräldrarna skulle naturligtvis kunna ge något - där borde båda sönerna vara omnämnda.

Är det vanligt förresten att man döper två levande söner till samma namn ?

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Sakrismo i Tydal

Legg inn av Astrid Ryen » 25. juli 2016 kl. 19.06

https://media.digitalarkivet.no/kb20070920630296

Ole Ingebretsen Løvøen 16 konfirmert i Tydal 1808 , venstre side.

Ja, det er temmelig vanlig i Selbu med Tydal, å døpe to, ja til og med tre barn med samme navn. Jeg har sett dette ofte i skifter på 1700-tallet, men om det fortsatt gjelder 1800-tallet, kan jeg ikke si sikkert.

Jeg tolket det slik at de til to Ole Ingebrigtsen 23 og 20 skulle til Verdalen (usikker), attesten ble tilsendt dem av Thybring i 1853. Disse må være født langt senere enn din Ole I.
Mvh Astrid

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Sakrismo i Tydal

Legg inn av Astrid Ryen » 25. juli 2016 kl. 22.10

Ole Ingebrigtsen Løvøen 16 som ble konfirmert i 1808 kommer ikke fra Løvøya, men må være fra en annen gård eller et annet sted.

Jeg fant ikke noe skifte etter Ingebrigt Olsen, heller ikke etter Guri Olsdatter. De var jo husmannsfolk og de er omtrent alltid fattige. Sannsynligvis var det ingenting å arve etter dem.
Mvh Astrid

gj20552
Innlegg: 4
Registrert: 12. september 2014 kl. 14.45
Sted: Sverige

Re: Sakrismo i Tydal

Legg inn av gj20552 » 27. juli 2016 kl. 11.17

Hej Astrid !
Ska vi tro att jag är tillbaka på ruta ett ... och får börja söka förutsättningslöst igen ?
En ledtråd jag har som jag anser som pålitlig är att titta på vilka namn paret Olof och Anna gav sina barn. De första barnen uppkallades efter sina morföräldrar Hans och Brita och de två efterföljande barnen döptes till Ingebrikt och Gunnil eller Gunilla och den yngste kallades Olof. Olof Ingebriktsons eller Embrektsson ( som hans namn ibland stavas) mor borde alltså hetat Gunnnil eller ngt liknande. Jag trodde att Guri/Guru skulle duga !
Det jag nu tänker göra är att gå igenom övriga som har kommit till Funäsdalen från Norge vid samma tid. Önska mig lycka till !

Svar

Gå tilbake til «Tydal»