Werkland m.v.

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Ole-Morten Sletvold

Re: Werkland m.v.

Legg inn av Ole-Morten Sletvold » 11. november 2003 kl. 17.41

Jeg på utkikk etter werkland/Qwerkeland osv da mange stavelsesmåter er i bruk... Noen som kjenner til dette navnet ??

Det er lokalisert fra Lade/ malvik til Froan...
alle løse tråder er gode tråder...

Brukeravatar
Roar Kvam
Innlegg: 270
Registrert: 18. mai 2005 kl. 14.07
Sted: TRONDHEIM

Re: Werkland m.v.

Legg inn av Roar Kvam » 12. november 2003 kl. 7.33

Hei, ser i folketellingene at Verkland gård er i Malvik komune, men personnavnet Verklander er spret fra Kristiansund og nordover. Noen har vel forfinet ordet med å skifte til dobbel W. Jeg jobbet sammen med en Werkland, hans gren kom fra Freia. Det var det jeg kunne bidra med.

Ole-Morten Sletvold

Re: Werkland m.v.

Legg inn av Ole-Morten Sletvold » 12. november 2003 kl. 17.42

Hei Roar
Gjett om jeg blei glad, da dette sammenfaller med noen løse tråder jeg har. Har du nærmere beskrivelse av dine opplysninger, da jeg ikke er særlig flink med lesing av gml. bøker/filmer. De opplysningene jeg har bestrebet frem selv slutter i 1860 åra i Froan, men noen skrfiter har også kommet meg i hende som ingen vet hvor de kommer fra... Jeg vil gjerne så langt tilbake som mulig.... da skal mine skrifter sammen falle med ei eller annen grein i fra Verkland dalen i Vik i Sogn og Fjordane. Disse opplysningene kom meg i hende fra Singapore !! mvh OMS

Brukeravatar
Roar Kvam
Innlegg: 270
Registrert: 18. mai 2005 kl. 14.07
Sted: TRONDHEIM

Re: Werkland m.v.

Legg inn av Roar Kvam » 13. november 2003 kl. 13.08

Hei igjen, først vil jeg rette opp feilen med Freia, det heter Frøya. Så er det vel ikke så mye jeg kan bistå med, men du kan søke på de forskjellige folketellingene og legge inn børjar på og skriv etternavnet forkortet som Verkl, Værkl, Werkl og Wærkl da får du opp personer i Kristiansund, Tronhjem, Malvik og Levanger. Har du navn så kan du søke på Familysearch under lenker på denne siden. Jeg tok et søk på Familysearch under navnet Ole Verkland og fikk en person født 1638 i Asseim som ligger i Risnesfjorden som er en sidearm til Sognefjorden bygda heter også Verkland, der var også giftemål til samme person med brud og forlovere som var fra Yndesdal som ligger ved Lustrafjorden som er lenger inn i Sognefjorden. Det står også Lindås som er Nord for Bergen i Lusefjorden.

Ole-Morten Sletvold

Re: Werkland m.v.

Legg inn av Ole-Morten Sletvold » 18. november 2003 kl. 8.54

Hei igjen Roar
Hvor har du hvert på denne søkemotor... jeg er ikke så inne på disse motorene ennå, da jeg ikke er gml. i fast tilknytning til internett...
Mvh OMS

Brukeravatar
Roar Kvam
Innlegg: 270
Registrert: 18. mai 2005 kl. 14.07
Sted: TRONDHEIM

Re: Werkland m.v.

Legg inn av Roar Kvam » 18. november 2003 kl. 13.53

Hei, du har dem til venstre på denne siden under lenker. Klikk deg inn på Digitalarkivet's hovedside og klikk på årstallet du vil prøve på og plott inn de eksempler jeg nevnte tidligere. Er ikke helt sikker på om jeg forsto deg rett, men det var den enkleste forklaring jeg kommer på.

Ole-Morten Sletvold

Re: Werkland m.v.

Legg inn av Ole-Morten Sletvold » 24. november 2003 kl. 2.22

Hei igjen Roar

etter noen 8 timers økter på dine tips har jeg mangfoldige navn fra digetal og mormoner arkivet, men det finnes sikkert flere søkesteder som jeg ikke vet om... Så langt har jeg masse navn uten å forstå rekkefølgen i dem...

mvh
OMS

Svar

Gå tilbake til «Malvik»