Broplassen i Hommelvik

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Lars Elvrum

Re: Broplassen i Hommelvik

Legg inn av Lars Elvrum » 4. august 2006 kl. 11.07

Min tippoldefar bodde på Broplassen i Hommelvik rundt 1850. Det er beliggenheten jeg er ute etter, slekta kjenner jeg. En av husmannsplassene under Karlslyst? hvor ansatte ved skipsverft osv. bodde. Noen lokalhistorikere fra Hommelvik som vil trå til?

Randi S. E.

Re: Broplassen i Hommelvik

Legg inn av Randi S. E. » 5. august 2006 kl. 2.52

Du kan lese om Hommelvikbrua i "Malvik" II, s.378ff. Husmannsplass under Hommelvik Nedre. (Noen av mine aner var også innom denne plassen) Anders Pedersen Elverum f.1830 i Lånke bygslet her i 1856. (Stedet heter fortsatt Hommelviksbroen)
RandiE

Lars Elvrum

Re: Broplassen i Hommelvik

Legg inn av Lars Elvrum » 7. august 2006 kl. 10.37

Nå ble jeg glad. Regnet ikke med at Malvikboka tok for seg husmannsplasser. Det er vel ikke denne Anders Elvrum du stammer fra?

Randi S. E.

Re: Broplassen i Hommelvik

Legg inn av Randi S. E. » 7. august 2006 kl. 14.25

Nei, ikke han, men hun (min oldemor)står i samme avsnittet og har "etternavnet" Hommelviksbruen", og faren kom fra Lånke slik som Elverum.
Randi

Lars Elvrum

Re: Broplassen i Hommelvik

Legg inn av Lars Elvrum » 8. august 2006 kl. 10.49

Anders Petersen Elvrum som bodde Hommelviksbrua har jeg blandet sammen med min tippoldefar. Ikke så rart, for det nevnes bare en Anders Petersen Elvrum i Stjørdalsboka, Lånke (bd III). Han som bodde Hommelvik ble gift med Gjertrud Kristine Iversdatter fra Trondheim 27. juni 1856 i Malvik kirke. Der var min tippoldefar forlover.

Kan Anders Petersen i Hommelvik være en uekte sønn av min tipptipp Peter Nilsen Tranmæl (se Lånkebindet s 795 nederst), Anders ble født i Stjørdal rundt 1830. Hans kone Gjertrud datter av Iver Langli i Tr.hjem, f. ca. 1820. Muligens enke da hun giftet seg 1856 (kirkeboka litt utydelig der). Det oppgis i Malvik III s. 105 at de flyttet til Lånke ca. 1874, antakelig barnløse.
Kjenner noen dette paret, eventuelt Iver Langli i Tr.hjem?

Svar

Gå tilbake til «Malvik»