Bygdebok for Malvik revidert og ajourført

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Anders Lauglo Gjervan
Innlegg: 138
Registrert: 29. november 2004 kl. 22.17
Sted: VIKHAMMER

Re: Bygdebok for Malvik revidert og ajourført

Legg inn av Anders Lauglo Gjervan » 13. desember 2003 kl. 23.57

Denne uke ble bindene IA, IB, II og III av den reviderte og ajourførte Malvik bygdebok klar for salg. Bindene inneholder gårds- og slektshistorie
for hele Malvik. Forfatter er historiker Kåre Forbord. For ytterligere opplysninger http://www.malvik.kommune.no
Mvh Anders

Randi S. E.

Re: Bygdebok for Malvik revidert og ajourført

Legg inn av Randi S. E. » 4. januar 2004 kl. 2.40

I og med at jeg bare hadde "bibliotek-lånt" Malvik-bøkene tidligere, kjøpte jeg alle fire nye til jul.
Det er bedre enn å låne de gamle...men forventningene mine til disse nye var visst litt for høye.
Det er fin layout, og de er ført lengre enn de gamle. Men uten å ha studert de for nøye, finner jeg jo mange av de samme manglene og feilene som i de gamle...trodde jeg skulle bli enda mye klokere jeg nå, på "Malvik-aner".

Ett spørsmål, kanskje noen sitter inne med svaret: Jeg har en forfar på Storsand, Malvik: Hans Haagensen Storsand, hans far var Haagen Hansen Øye, f. ca 1719.
Haagen kom via Soknedal (finner han i Haukdals Soknedalbok,) kjøpte Øye på Øysand (1762), deretter Storsand.(1766)

Men jeg finner ikke hans foreldre. Det står i "Malvik" at han skal være født i Os, Østerdalen. Det finnes kanskje bygdebøker på dette?
Ellers er det vel ikke lagt ut noe kirkebøker fra ca 1700-1720 på disse områdene.

Takknemlig for hjelp her.
RandiE

Ole-Morten Sletvold

Re: Bygdebok for Malvik revidert og ajourført

Legg inn av Ole-Morten Sletvold » 20. januar 2004 kl. 19.21

Hei folkens
Hvilket bind står det om gården Werkeland ?

Anders Lauglo Gjervan
Innlegg: 138
Registrert: 29. november 2004 kl. 22.17
Sted: VIKHAMMER

Re: Bygdebok for Malvik revidert og ajourført

Legg inn av Anders Lauglo Gjervan » 20. januar 2004 kl. 20.22

Hei Ole-Morten !
Du finner g.nr 37,b.nr 1 og 2 Verkland i Malvik
med tilhørende husmannsplasser i bind Ib, fom side 341 tom side 357.
Mvh Anders

Ole-Morten Sletvold

Re: Bygdebok for Malvik revidert og ajourført

Legg inn av Ole-Morten Sletvold » 20. januar 2004 kl. 22.38

Tusen takk Anders

Jan Våbenø Larsen

Re: Bygdebok for Malvik revidert og ajourført

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 21. februar 2004 kl. 22.16

Hei!
Det er gitt ut gårds/brukerhistorie for Os i Østerdalen. På folkebiblioteket i Trondheim er de i alle fall til utlån.
Jan

Randi S. E.

Re: Bygdebok for Malvik revidert og ajourført

Legg inn av Randi S. E. » 22. februar 2004 kl. 0.23

Ja, de er fine. Jeg har snakket med forfatteren. Finner noe som "ligner" der ja, under gården Sundet, men det er ennå uklart. Har til og med fått Fjell-Ljom artikler fra 1915 som omhandler gården på 1700-tallet, men det er en del uklart ja.
RandiE

dn16261
Innlegg: 215
Registrert: 26. november 2004 kl. 17.00
Sted: TRONDHEIM

Re: Bygdebok for Malvik revidert og ajourført

Legg inn av dn16261 » 2. mai 2004 kl. 11.49

Lånt de "nye" bygdebøkene for Malvik, stor skuffelse. Prøver å finne opphavet til en familie, ref. inlegg 1038. Anders Hansen og Marit Jonsd. fikk fire barn i Malvik før de flyttet til Strinda. Karen f. 1762 Gjøsaas, Karen f. 1764 Snustad, Karen f. 1767 Giervan øvre. Berit f. 1770 Giervan øvre. Ingen nevnt i bygdebøkene. Har forfatteren mistet deler av stoffet underveis?.

Randi S. E.

Re: Bygdebok for Malvik revidert og ajourført

Legg inn av Randi S. E. » 2. mai 2004 kl. 15.09

John
Ja, det er mange som er skuffet, store mangler og mange feil. Jeg vet det er i flere år blitt gitt opplysninger om rettinger og tillegg som burde gjøres fra de gamle, men ikke noe er kommet med. Det mangler "barn" i mange familier, slik at man ikke finner de anene man vet fra kirkebøkene finnes. Og det er flere "feilpartnere" i ekteskap.
RandiE

dn16261
Innlegg: 215
Registrert: 26. november 2004 kl. 17.00
Sted: TRONDHEIM

Re: Bygdebok for Malvik revidert og ajourført

Legg inn av dn16261 » 13. mai 2004 kl. 12.56

Jeg hadde håpet at forfatteren, eller en representant for bygdeboknemnd, ville gitt oss en forklaring på de mange "hull" som tydeligvis eksisterer. Noen som Føler seg kallet? mvh. John

Svar

Gå tilbake til «Malvik»