Holtålen - Heksem, Grøt ++ forvirring

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
dn10392
Innlegg: 107
Registrert: 8. desember 2005 kl. 13.53
Sted: HEIMDAL

Re: Holtålen - Heksem, Grøt ++ forvirring

Legg inn av dn10392 » 20. oktober 2005 kl. 12.19

Noen spørsmål fra en forvirret amatør: Opphav til mine aner Lars Olsen Heksem f. 1727-1776, Haltdalsboka II, s.144. Iflg. Singsåsboka II, utgave 1958 under Kvernmoen står oppført Ole Larsen fra Ramlo og Gollau Halvorsd. (Huus). I utgaven 1994 s. 65 under Kvernmoen står Kirsti Hallvardsd. Ramlo, f. ca. 1685 og Ola Larsen f. ca. 1681, tjente på Vinsnes 1701. Barn: Lars f. ca. 1727 gm. Anne Simensd. Heksem. Noen som vet hvem som var foreldre til Lars og hvor de kom fra?
I Haltdalsboka, s. 144 står Anne Simensd. ca. 1730-1807. Far Simen Gundersen Heksem, gm. ??? Foreldre til Anne: Gunder, bruker i Oppstuggu, Heksem i 1719 og Anne Simensd. 'Sømunds-Anne' (kanskje søster til Lars Summundsen som bodde i Grødt i 1701)?

Så har vi enda en Lars Olsen - Han er fra Grødt? og er lensmann f. 1708-1779 gm. Anne Jonsd. Heksem, datter til Jon Bersvendsen Heksem. Jeg har oppført foreldre til Lars: Alette Bjørnsd. Tamlaget og Ole Larsen Grødt? Noen som vet mer om disse personene?
Marit Snilsberg

Knut Granmo

Re: Holtålen - Heksem, Grøt ++ forvirring

Legg inn av Knut Granmo » 16. april 2006 kl. 18.56

Jeg ser du har funnet ut at Lars Olsen Grøts mor het Alette Bjørnsdtr Tamlaget. Hennes navn har ikke jeg funnet tidligere, så dette var interessant. Så vidt jeg kan se er hun ikke nevnt i Haltdalsboka. Takknemlig hvis du husker hvor du har denne opplysningen fra.

Randi Aasheim Eidsvik

Re: Holtålen - Heksem, Grøt ++ forvirring

Legg inn av Randi Aasheim Eidsvik » 22. april 2006 kl. 20.13

Hei
Lars Olsen Grøt er min 5.tippoldefar. Jeg har heller ikke funnet mor (??). Bare far (Olle Larsen Grøt), så det kunne vært interessant å høre kilden til dette, Marit

Randi

Marit

Re: Holtålen - Heksem, Grøt ++ forvirring

Legg inn av Marit » 2. mai 2006 kl. 23.21

Hei Knut og Randi og alle andre som forsker på disse personene!
En slektning av meg, Kjell Almåsbakk fra Meråker,drev en god del med slektsgranskning på 80-tallet, og det var han som ga meg denne opplysningen. Jeg skal ta kontakt med ham for å høre kilden til dette.
På side 254 i Haltdalen II under Grøt står det at det bl.a. at Olle Larsen eide Tamlaget.
Under Tamlaget side 326 står Bjørn oppført som bruker med sønn Halvor f ca 1665. Alette kan jo være datter til denne Bjørn.
I alle fall hadde Lars Olsen og Anne Jonsdatter en datter som hette Alette.

I mitt første innlegg hadde jeg noen spørsmålstegn vedr. aner til Lars Olsen Heksem. Har dere dette klart?

Jeg har også et spørsmål til (men kanskje jeg burde sluttet å grave i dette, for det hersker total forvirring i mitt hode).
Under Moen har jeg Anne Gundersdatter f 1751 gm Ole Larsen Heksem. Foreldre til Anne: Gunder Fastesen f. 1714 og Beret Pedersdatter Moen (Griisvolden) Noen som vet hvor Peder Andersen Griisvolden stammer fra?

Foreldre til Gunder Fastesen var Faste Gundersen, f?? og hustru ????
Hans foreldre var Gunder Henningsen og Ingeborg Fastesdatter Schancke f. ca 1668 hvis jeg har forstått dette riktig.
Og foreldre til Ingeborg Fastesdatter var Fasted Pedersen Schanche, f. ca 1620 i Häckås, Sverige og Ildri Pedersdatter Bock/Buck, iflg. Roger de Robelins bok.
Har jeg fått dette rikig?

Svar

Gå tilbake til «Holtålen»