Bersvend kapellan

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
dn10392
Innlegg: 107
Registrert: 8. desember 2005 kl. 13.53
Sted: HEIMDAL

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av dn10392 » 25. mars 2004 kl. 11.25

Noen som vet noe mer om kapellanen Bersvend på Heksem. Foreldre Siri (Sigrid og Jon). Jeg er etterkommer etter Joen Bersvendsen (hvis opplysningene er korrekte).

Jeg er også sannsynligvis etterkommer etter Hans Olsen Aasen (som fant gruva i Storwarz), nærmere bestemt Ingrid Olsdatter, men jeg kan ikke finne at Hans hadde noen sønn som het Ole. Det er flere enn meg som har prøvd å sjekke litt rundt dette, men uten resultat. Ingrid ble forøvrig gift til Tydal - og bodde på Stuedal.
Marit Snilsberg

Randi S. E.

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av Randi S. E. » 25. mars 2004 kl. 20.33

Hei Marit
Da vet du litt mer enn meg tror jeg. Har Bersvend (7.tippoldefar)f.ca 1630, Holtålen, ektefelle eller foreldre har jeg ikke, død før 1690, da bygdebok sier enken sitter med gården i 1690.Hun gifter seg med en Joen etter Bersvend. Har ingen barn notert da.
Men jeg har Jens Bersvendsen (ca 1655) og Joen Bersvendsen (ca 1675, min 6.tippoldefar). Kristin i California holder på med det samme, (også 6.-7.tipp), skal spørre henne om hun har funnet noe mer.
Hilsen Randi

Brukeravatar
dn10392
Innlegg: 107
Registrert: 8. desember 2005 kl. 13.53
Sted: HEIMDAL

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av dn10392 » 30. april 2004 kl. 14.42

Dette var jo artig. Jeg nedstammer også fra den nevnte Jon. Har du funnet ut noe mer fra Kristin?
Ha en fin 1. mai.
Marit Snilsberg

Randi S. E.

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av Randi S. E. » 1. mai 2004 kl. 2.33

Hei Marit
Var ikke oppmerksom på svaret ditt, da det "drøyde" litt, tror ikke Kristin har mer enn meg nå. Vi "munner ut" i noe Wennberg/Stene slekt som vi har kartlagt ganske bra, Marit du kan jo sende meg på mail "din rette linje" fra denne Bersvend, vi er flere som forsker litt her på etterkommere fra Bersvend.

Du finner noen av etterkommerne her:
http://www.cactuz.org/randi/farmors-slekt.html

Brukeravatar
dn10392
Innlegg: 107
Registrert: 8. desember 2005 kl. 13.53
Sted: HEIMDAL

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av dn10392 » 19. mai 2004 kl. 15.55

Hei. Har kikket så vidt på disse sidene - det var en flott hjemmeside.
Vi har nok samme aner tilbake - bl.a Lars Pedersen Grødt, Bersvend kapellan (selvfølgelig), Jørn Olsen Hetling, Kirsti, Hans Pedersen Osøyen og Per Eysteinsen Engan.
Men jeg fant noe rart vedr. Beret Hansd. Osøyen og Jørn Olsen Hetling i den siste utgaven av Singsåsboka. Skal sjekke dette nærmere og gi deg tilbakemelding.
Marit Snilsberg

Randi S. E.

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av Randi S. E. » 19. mai 2004 kl. 20.16

Hei Marit
Fint det! Det er noen på Rootsweb, Trønderlista som har holdt på en del med de samme anene også.
Vennlig hilsen Randi

gj00073
Innlegg: 34
Registrert: 3. desember 2004 kl. 18.41
Sted: ÅLEN

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av gj00073 » 4. november 2004 kl. 17.27

Hei!

Er en stund siden det har vært aktivitet her ser jeg, men det er vel bedre sent enn aldri.
Jeg kom tilfeldig over et innlegg du hadde på no.fritid.slektsforsking.etterlysing for et par år tilbake, der du skriver at Jon Bersvendsen Heksem ble gift med Berit Eriksdtr. Bille fra Røros. Men på din hjemmeside ser jeg at han tydeligvis ble gift med Berit Johansd Talsnes fra Singsås. Hvor har du funnet disse giftermålene? Jeg har ikke kunnet finne noen av dem i mine notater fra Haltdalsboka.

Når det gjelder Hans Olsen Aasen, så skriver Aage H. Irgens i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bind XIV en ganske grundig artikkel om han. Hans skal ha vært gift to ganger, og det kjennes ifølge Irgens én sønn fra hvert ekteskap. Fra det første kjennes Joen Hansen Ryen, og fra det andre Peder Hansen Aasen. Det er altså disse to som tydeligvis er kjent, men det utelukker ikke at han kan ha hatt flere barn. Gamle oppkallings-skikker taler også for at han kan kan ha hatt en sønn Ole, og fraværet av en sønn med dette navnet (sammen med et par andre opplysninger) har faktisk fått noen til å fremlegge en hypotese om at farsnavnet Olsen er feil.

Mvh

Magne Nesvold

PS. Jeg ser at du har Gunder Fastesen Moen fra Haltdalen som ane. Jeg kom i sommer tilfeldigvis over navnet hans i boka Skanke ätten av Roger de Robelin, noe som viser at det er en mangel i Haltdalsboka. Foreldrene hans var Faste Gundersen og Maren Michelsdatter Grind fra Røros. Faste Gundersens foreldre var Gunder Henningsen og Ingeborg Fastesdatter. Ingeborg var datter av bundtmaker Faste Pedersen Skanke og Ildri Pedersdatter Bock. Boken Skanke ätten går bakover til Karl Pedersson født ca 1360 fra Hackås i Jämtland. Flere har satt fram hypoteser om at Karl skal stamme fra Harald Hårfagre, men det er foreløbig ikke funnet bevis for dette.

gj00073
Innlegg: 34
Registrert: 3. desember 2004 kl. 18.41
Sted: ÅLEN

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av gj00073 » 4. november 2004 kl. 17.48

Når jeg skriver "du" i innlegget over, mener jeg Marit Snilsberg...

Brukeravatar
dn10392
Innlegg: 107
Registrert: 8. desember 2005 kl. 13.53
Sted: HEIMDAL

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av dn10392 » 29. november 2004 kl. 9.09

I Nygård, bind II (1949) under rettinger og tillegg står følgende: side 138,"Det er truleg at Joen Bersvendsen var gift m. Berite Eriksd. Bille, Røros. Namnet Billefætta heng truleg saman med dette, kanskje og enkelte av Erik-namna på Heksem".

Imidlertid fant jeg i Singsåsboka, bind II (1994) under Talsnes, Sørgården, side 100: Beret Johansd. f. ca. 1688 (datter av Johan Persen fra Grønset, f. ca. 1651) gift I m. Jens Bersvendsen Heksem, gift II med Jon Bersvendsen Heksem (sjå Gauldalsminne, bind 4, side 764). Mellom barna var Helle, gift m. Ole Eyvindsen Rønning.

Jeg har ikke sett i Gauldalsminne, men har du mulighet til det?

Og tusen takk for opplysningene om Gunder Fastesen Moen. Skal sjekke ut dette.
Marit Snilsberg

Brukeravatar
dn10392
Innlegg: 107
Registrert: 8. desember 2005 kl. 13.53
Sted: HEIMDAL

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av dn10392 » 29. november 2004 kl. 11.17

Magne Nesvold
En ting til: Hvor får jeg tak i boken om Skankeætten?
Marit Snilsberg

gj00073
Innlegg: 34
Registrert: 3. desember 2004 kl. 18.41
Sted: ÅLEN

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av gj00073 » 29. november 2004 kl. 17.28

Jeg kjøpte boka på Amneus boghandel på Røros, og jeg ser at du kan bestille den på nett hvis du går inn på deres sider: http://www.mamut.com/amneusboghandel. Velg nettbutikk og søk etter Skanke. Boka er på svensk, men det går vel stort sett greit.

Jeg skal prøve å finne Gauldalsminne et sted. Kan i så fall skrive det jeg finner her.

Brukeravatar
dn10392
Innlegg: 107
Registrert: 8. desember 2005 kl. 13.53
Sted: HEIMDAL

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av dn10392 » 30. november 2004 kl. 9.07

Takk for opplysningen.

Ang. min ane - Ingrid Olsdatter og hennes opphav har jeg lest følgende i Tydalsboka II (1972), s. 355 under Stuedal:

"Hans etterfølger på Stuedal var Ole Knudsen fra Røros, sikkert sønn av hyttearbeider Knud Olsen. Ole Knudsen er oppgitt å være 35 år da han i 1701 kom til Stuedal sammen med sin kone Ingrid Olsdatter og stedsønn Jon Matisen, som da var 6 år. Ingrid kom fra Røros og var trolig sønnedatter av Hans Olsen Aasen, som fant malmen i Storwarz. Oberst Schnitler som i 1743 dro gjennom Røros og Tydal på grenseoppgang mot Sverige, har i privat notisbok, som fins i Riksarkivet, skrevet at han på Stuedal traff en ætling av Hans Aasen. Det kunne ikke være andre enn Ingrid som da var 70-80 år. 25. søndag i Trinitatis 1697 er Ingrid fadder i Røros kirke sammen med bl.a. Henrik Aasen".

I en nyere utgivelse (1994) side 295 under Stuedal øvre, står følgende:

"Ole Knudsen (ca. 1666 - ca. 1720) kom hit fra Røros. Hans far Knud Olsen skal ha vært fra Meldal. Knud var utlært smelter ved Meldalsgruvene og ble hentet til Røros for å arbeide med gruvene der.
På Røros skal Ole Knudsen ha blitt far til et barn født utenfor ekteskap, døpt julaften 1693. I 1697 måtte Ole skrifte for presten pga usedelig livsførsel. Når det hadde gått 4 år før skriftet, tyder dette på at Ole først hadde lovet å gifte seg med barnets mor, men at han hadde gått fra dette løftet.
Årsaken til Oles betenkeligheter kan ha vært Ingrid Olsdatter. Hun skal ha vært sønnedatter til Hans Olsen Aasen. Ingrid hadde trolig først vært gift med en mann som het Matis Olsen, som døde på 1690-tallet. I dette ekteskapet skal hun ha fått en sønn, Jon Matisen. Ved folketellinga i 1701 er Jon oppført som Ole Knudsens stesønn, altså må Ole ha giftet seg med Ingrid før den tid. Ole må ha hatt god kontakt med Ingrid også før ekteskapet, for han sto fadder til hennes andre sønn, Hans Matisen, f. 1693 eller 1694. Vi kjenner ikke til hvordan det gikk med Ingrids sønner Jon og Hans."
Felles barn av Ingrid og Ole: Guri Olsdatter, 1708-1769. Ole var kunnskapsmann/opplysningsmann i Tydal og bonde på Stuedal øvre.

Det er selvsagt vanskelig å finne ut om Ingrid var Hans Aasens sønnedatter, men hvis noen har noe å bidra med, er jeg takknemlig.

Jeg er også interessert i å vite om noen har noe mer om slekta til Knud Olsen og Ole Knudsen.
Marit Snilsberg

gj00073
Innlegg: 34
Registrert: 3. desember 2004 kl. 18.41
Sted: ÅLEN

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av gj00073 » 9. desember 2004 kl. 20.07

Jeg har nå sjekket Gauldalsminne, der Per O. Rød har skrevet en interessant artikkel om Bersvend. Den står ganske mye, så jeg gjengir det viktigste.

Faren til Bersven Kapellan var Jon Heksem. Han var trolig den i bygda med best økonomi, kanskje jevngod med presten, og bedre enn lensmannen Jon Gunnarsen Gilset, som satt som bykselsmann under ham! Jon var i lang tid ombudsmann eller medhjelper ved kirka, i 1640-åra og i de første 1650-åra, men han døde før 1657, da enka Sigrid står for bykselen. Rød skriver videre at de to markante bøndene Jon Heksem og Ola Hov i Ålen var i slekt, kanskje brødre eller svogre. Navnet Bersvend fantes også på Hov, likeens Ragnhild og Sigrid.

Sønnen Bersvend Heksem var trolig født like før 1620, og døde trolig i midten av 1680-åra. Han ble utdannet som teolog, og kom i tjeneste hos soknepresten Anders Bernhoft. Som en følge av oppstarten av gruvedrifta på Røros, ble prestegjeldet utvidet til å favne Bergstaden. Anders Bernhoft flytta da til Rørosgaard, slik at Bersvend ble enerådende i nedre del av gjeldet, Singsås og Haltdalen. Han fungerte helt som en prest.
I 1662 kom Anders Bernhoft tilbake til Haltdalen, og det virker som han hele tiden hadde støttet og hjulpet kapellanen sin. Men i 1666 døde Anders Bernhoft, og Bersvend gikk inn for å bli sokneprest, noe han faktisk ble en kort periode fra september 1666. Men han fikk en rival, Anders Bernhofts sønn Jens. Menigheten ville ha Bernhoft, og det endte med at Bersvend måtte vike for ham. Forholdet mellom Bersvend og Bernhoft virker likevel å ha vært bra etter dette. Bersvend hadde fått hjelp av en teolog fra Trondheim, Jens Nilssen Friis, til å skaffe seg kallsbrev som sokneprest. En av grunnene til at han støttet Bersvend skal være at de var "besvogret", dvs svogere. Hva dette innebar er vanskelig å forstå. Jens Friis var sønn til borgermester i Trondheim, danskfødte Jens Nilssen Friis, en mann som hadde hatt store interesser i Røros Kobberverk. Han hadde ialfall ingen datter som kunne være gift med Bersvend. Jens Jensen Friis var gift med Anna Eilersdatter Schøller, av den mektige Schøllerfamilien, som heller ikke hadde noen søster gift med Bersvend. En løsning kan være at Johanne Vintsentsdatter, kona til Jens Nilsen Friis, har hatt ei datter gift med herr Bersvend. (Her kan jeg legge til at jeg har søkt litt på nettet, og funnet at Jens Nilsen Friis hadde ei datter Elisabeth Jensdatter Friis, f. 1629 som ingen virker ha funnet ut hvor ble av. Kanskje en kandidat?). Dette var i så fall Bersvends 1. ekteskap.
Herr Bersvend satt som kapellan til ca 1683.

Bersvend må ha vært gift to ganger og hadde i 1.ekteskap barna Jens (oppkalt etter Jens Nilsen Friis?) og dattera Ragnhild. I sitt andre ekteskap hadde han sønnen Jon. Under skriver jeg litt om sønnene til Bersvend.

Jens Bersvendsen Heksem var bonde i Nordgården Heksem og ble gift med Berit Johansdatter f. ca 1688 d. 1750 (datter til Johan Persen Grønset som flytta til Talsnes i Singsås.) De hadde barna:
1. Magnhild (oppkalt etter prestefrua i Haltdalen Magnhille Gram?) g.I.m Hans Ingebrigtsen Nordaunet g.2.m Ola Persen Tuset fra Flora i Selbu.
2. Johan g.m. Kirsti Hansdtr Lien fra Ålen.
3. Per g.m. Anne Hansdatter Andersaunet.
4. Helle g.m. Ola Eyvinsen Rønning fra Singsås

Jon Bersvendsen Heksem ble på sin side gift 2. gang med enka etter broren Jens, Berit Johansdatter. Dette ekteskapet var visstnok barnløst. Det oppgis ikke hvem hans 1. kone var, men det er vel her Berit Eriksdatter Bille kommer inn i såfall. Barn i 1.ekteskap:
1. Erik g.m. Ingeborg Persdatter Moen
2. Anders g.m. Ingeborg Johansdatter Bjørgan.
3. Anne g.m. lensmann Lars Olsen Grøt
4. Bersvend g.1.m Marit Johansdatter Bjørgum, og gift 2. gang med hennes søster Marta Johansdatter.

Randi S. E.

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av Randi S. E. » 10. desember 2004 kl. 21.01

Takk,det var fint Magne.(Bersvend kapellan er som sagt min 7.tippoldefar)
Jeg har nå lånt den Skanke-ætten på biblioteket. Skulle lete etter noe "Grind-aner" der. Men det sies at den er ikke helt påltelig. Omfattende var den i hvert fall
RandiE

Randi S. E.

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av Randi S. E. » 11. desember 2004 kl. 13.47

Jeg prøvde forresten å finne noe om dette i den kilden som er lagt ut som adventskalender. (Geistlifheten i dette området.) Kunne ikke finne opplysninger der om Bersvend kapellan, mulig jeg har oversett noe:
http://digitalarkivet.uib.no/
Randi

gj00073
Innlegg: 34
Registrert: 3. desember 2004 kl. 18.41
Sted: ÅLEN

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av gj00073 » 11. desember 2004 kl. 17.40

Her er en anmeldelse av boken til Robelin, der svakhetene påpekes : <a href=http://www.genealogi.no/Genealogen/Artikler/skanke_aetten.htm>Lenke</a>
Delen som berører "Røros-linjen" og den delen av "Hackås-linjen" som Skank'ene på Røros stammer fra, virker derimot å være bra dokumentert.

Når det gjelder grunnen til at Bersvend Kapellan ikke er i med i Erlandsens verk om de geistlige nordafjells, skriver Per O. Rød i den før nevnte artikkel at hans navn ikke er nevnt i kallsboka og dermed utelatt. Rød skriver videre at dette er noe av grunnen til at Jens H. Nygård i Haltdalsboka mente at Bersvend "neppe hadde vært noe lyst hode ettersom han ikke drev det videre enn til personel kapellan". Som nevnt er dette feil, siden han var sokneprest en liten stund.

Randi S. E.

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av Randi S. E. » 11. desember 2004 kl. 20.53

Takk skal du ha, Magne. Hørtes reasonable ut. Jeg har en del uklarheter i anene der fra Haltdalen, Røros distriktet. Faktisk en forsvunnet ane fra Røros også.. Skulle du komme over mer om Bersvend, så kom gjerne med tips ja.
Hilsen Randi

Randi S. E.

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av Randi S. E. » 12. desember 2004 kl. 22.47

Glemte å si Magne: Det kunne være interessant å vite nr. og slikt på det Gauldalsminne artikkelen stod, hvis du har merket deg det. Kunne vært interessant å saumfare den. Og det kunne ha vært greit å se hvilke kilder Rød har benyttet også, hvis de er oppgitt. Takknemlig for svar.
RandiE

Brukeravatar
dn10392
Innlegg: 107
Registrert: 8. desember 2005 kl. 13.53
Sted: HEIMDAL

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av dn10392 » 13. desember 2004 kl. 9.08

Det er artig at så mange interesser seg i dette. Noen som har Rørosboka som kan slå opp for å finne Berit Eriksd. Bille?
Marit Snilsberg

gj00073
Innlegg: 34
Registrert: 3. desember 2004 kl. 18.41
Sted: ÅLEN

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av gj00073 » 13. desember 2004 kl. 12.30

Artikkelen om Bersvend Kapellan står i Gauldalsminne 1985-1989, s. 761-765. Gauldalsminne-bøkene finnes for øvrig på Gunnerusbiblioteket i Trondheim.

Marit: Jeg startet en debatt om Bille-slekten på Røros på digitalarkivets brukarforum: <a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=26346&sok=&startnr=&antall=&spraak=>Lenke</a>. Det viser seg at det var ei Berit Eriksdatter Bille nevnt i skifte etter Erich Mogensen Bille, så det gjelder å sjekke dette skiftet!

Randi S. E.

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av Randi S. E. » 13. desember 2004 kl. 13.25

Kjempefint Magne, det er greit å få notert seg kildene.
RandiE

Randi S. E.

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av Randi S. E. » 13. desember 2004 kl. 14.27

Magne
Har sett litt nærmere på den artikkelen: Nå står jeg med et stort spørsmålstegn - Bersvend kapellan har sønnen Jens i første ekteskap står det, og Joen i sitt andre. (Han er min ane, 6.tippoldefar). I artikkelen står antydet hvem som kan være Bersvends første kone og mor til Jens. Det er jo ca 20 år mellom de to halvbrødrene, så det er kanskje logisk at det er et nytt ekteskap, men hvem er så andre kona til Bersvend og mor til Joen?????
RandiE

Brukeravatar
Per Nermo
Innlegg: 311
Registrert: 30. november 2004 kl. 22.40
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av Per Nermo » 13. desember 2004 kl. 15.07

Hvem er det som i artikkelen antydes kan være Bersvend's første kone ? Når ble Bersvend's d. Ragnhild født ? Se ellers mitt spm. i DA-debatt 26346 om hvorvidt Joen fikk sine barn i 1. ek. 2. ekteskap.

gj00073
Innlegg: 34
Registrert: 3. desember 2004 kl. 18.41
Sted: ÅLEN

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av gj00073 » 13. desember 2004 kl. 15.50

Det er ikke oppgitt når Bersvends datter Ragnhild ble født. Hun var for øvrig i 1684 innblandet i ei mordsak på Heksem, som medvirkende da kona i Ustgården, Berit Eriksdatter drepte halvsøster til mannen sin med "rottkrut". Ragnhild ble frikjent men Berit ble avretta. (Kilde: Per O. Rød)

Randi S. E.

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av Randi S. E. » 13. desember 2004 kl. 16.11

Ragnhild har jeg født ca 1660. Her er det mange ubesvarte spørsmål og uklarheter.
Uklarhetene med koner er i begge generasjoner her for mitt vedkommende: Bersvend kapellan (Ca1618-1690)har jeg to koner på, begge er "ukjente", med barna Jens og Ragnhild i første ekteskap, født henholdsvis 1655 og 1660, i hans andre ekteskap, (uregistrert kone) har jeg Joen Bersvendsen Heksem, f.ca 1675.
Denne Joen f.1675 har jeg da også to koner på, den første muligens en Berit Erichsdatter Bille, sannsynligvis er barna til Joen fra dette ekteskapet. (Bersvend, Anne, Anders, Jon, Berith har jeg anført), etterpå blir han gift med Berit Johansdatter Talsnes, hun hadde vel først vært gift med Jens, halvbroren til Joen. Uff dette er veldig innviklet!
RandiE

Brukeravatar
Per Nermo
Innlegg: 311
Registrert: 30. november 2004 kl. 22.40
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av Per Nermo » 13. desember 2004 kl. 22.57

Randi, du skriver at "i artikkelen står antydet hvem som kan være Bersvends første kone og mor til Jens". Hvilket navn antydes på henne ?

gj00073
Innlegg: 34
Registrert: 3. desember 2004 kl. 18.41
Sted: ÅLEN

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av gj00073 » 13. desember 2004 kl. 23.20

Per: Som jeg har nevnt skriver Per O. Rød at Bersvend hadde fått hjelp av Jens Jensen Friis (jeg skrev feilaktig Jens Nilsen Friis i et tidligere innlegg), sønn til borgermesteren i Trondheim Jens Jensen Friis. De skal ha vært svogere. Rød synes dette er vanskelig å forstå. Men jeg fant (bl.a. på din hjemmeside) at Jens Nilsen Friis hadde ei datter Elisabeth f. 1629. Ingen virker å ha funnet ut hvor ble av henne, så kanskje hun er en mulig kone til Bersvend? At sønnen ble kalt Jens tyder jo samtidig på at Jens Friis kanskje ble oppkalt...

Randi S. E.

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av Randi S. E. » 13. desember 2004 kl. 23.56

Ja, Magne, det er vel det jeg har blandet inn i farten og all forvirringen. Men det viktigste å holde seg til her må vel være skifteprotokoller, i og med at bygdebøker og diverse artikler sier så forskjellig og ikke alltid er de helt sikre kildene.
RandiE

dn16198
Innlegg: 14
Registrert: 13. desember 2004 kl. 20.55
Sted: TOMASJORD
Kontakt:

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av dn16198 » 14. desember 2004 kl. 0.48

Sender denne hit også (først til dig.arkivet). Mener det har noe i debatten å gjøre. Hvis vi finner ut noen navn på disse barnebarna til Joen kan det jo hende at det dukker opp noen oppkallinger. Hiver meg på nå siden Joen Bersvendsen Heksem er min 7. tipp. For å eventuelt få bekreftet/avkreftet disse barna til Joen. Jeg lurer på om det er noen som har barn notert på Erik og hans kone Ingeborg Pedersdatter Moen, Anders og Ingeborg Johansdatter Bjørgan, Bersvend og Marit Johansdatter Bjørgum/Martha Johansdatter Bjørgum, Jon og Guri Jonsdatter, Berit og Jon Jonsen Aasen. På Anne og Ole Larsen Grøt har jeg notert 2 sønner; Ole og Jon.

gj00073
Innlegg: 34
Registrert: 3. desember 2004 kl. 18.41
Sted: ÅLEN

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av gj00073 » 14. desember 2004 kl. 14.21

Jeg er enig med Randi at bygdebøker kan være litt usikre når man kommer langt tilnake i tid. Spesielt er det en det antakelser i Haltdalsboka når man kommer tilbake til starten av 1700-tallet. Dette kan man ikke alltid ta for god fisk, noe som jo viste seg i tilfellet med Gunder Fastesen Moen.

Anne: Den før nevnte artikkelen nevner oldebarna til Bersvend, men ikke fødselsår og videre "skjebne". Jeg tar like godt med alle oldebarna her:

Jens Bersvendsen Heksem og Berit Johansdatter hadde som nevnt barna:

1. Magnhild (ca 1708-1788 ) som i 1. ekteskap med Hans Ingebrigtsen Nordaunet hadde barna: a) Ingebrigt Nordaunet, b)Marta Kolbotn, c)Jens Jamtvoll og d) Goro Langletet

2. Johan (ca 1715-1800) som i ekteskapet med Kirsti Lien hadde barna: a) Berit og b) Gjartrud

3. Per (ca 1717-1800) som i ekteskapet med enken Anne Hansdatter Andersaunet hadde sønnen: a) Sjurd Eggen

4. Helle (døde i Åfjord ca 1766) hadde med Ola Rønning barna: a)Jon, b)Marit, c)Jens, d)Gullaug og e) Berit

Jon Bersvendsen Heksem hadde i 1. ekteskap barna:

1. Erik (ca 1714-1782) hadde barna (det nevnes ikke i hvilket ekteskap): a) Petter Heksem b) Berit, c) Helle Åsen

2. Anders (død 1773) hadde med Ingeborg Bjørgan barna: a) Berit, b) Jon, c)Johan, d) Bersven e) Goro, f)Tron g) Ingeborg

3. Anne (ca 1720-1803) hadde med Lars Grøt barna: a)Ola Grøt, b) Jon Grøt, c) Per Grøt, d) Alett Drøyvollen e) Berit Grøt og f)Kari Bjørgan

4. Bersvend hadde barna (ikke nevnt i hvilket ekteskap): a) Jon b) Johan og c)Jens

gj00073
Innlegg: 34
Registrert: 3. desember 2004 kl. 18.41
Sted: ÅLEN

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av gj00073 » 14. desember 2004 kl. 14.30

Jeg innså når jeg hadde skrevet forrige innlegg at Anders Jonsen hadde en sønn Tron, noe som leder tankene til Berit Eriksdatter Bille som hadde en bestefar med dette navnet. Det kan vel være tilfeldig, men også navn som Erik, Anders og Anne er navn som ble brukt i Bille-slekta.

Brukeravatar
Per Nermo
Innlegg: 311
Registrert: 30. november 2004 kl. 22.40
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av Per Nermo » 16. desember 2004 kl. 2.42

Joen Bersvendsen's "mulige" to "tilleggs-barn" Joen og Berith er altså ikke medtatt her. Hvorfra stammer opplysningen om at disse har eksistert ? Har de det, mon tro ? I hans 1. el. 2. ekteskap ?

Brukeravatar
dn10392
Innlegg: 107
Registrert: 8. desember 2005 kl. 13.53
Sted: HEIMDAL

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av dn10392 » 16. desember 2004 kl. 10.01

Magne og dere andre

Har hatt det så travelt i det siste at jeg ikke har klart å holde meg oppdatert.

Men finnes det noen oversikt over Billeslekta? Den kunne jeg tenkt meg å se.
Marit Snilsberg

gj00073
Innlegg: 34
Registrert: 3. desember 2004 kl. 18.41
Sted: ÅLEN

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av gj00073 » 16. desember 2004 kl. 13.55

Per: Opplysningen om Joen Bersvendsens mulige barn Jon og Berith stammer fra "Haltdalen og Haltdalingen" Bind II:

1. Berith Jonsdatter ble gift med Jon Jonsen Åsen fra Haltdalen. Om disse hadde barn, og hvor de ble av finner jeg ingen opplysninger om.

2. Jon Jonsen ble gift med ei Guri Jonsdatter. Han tok over gården, eller "det er grunn til å tru" at han gjorde det, som det står skrevet. De hadde barna: a) Ingeborg Bjørgum, b) Jon Ramlo, c) Kari Hovsbroen d)Beret e)Anne f) Bersvend Heksem

dn17209
Innlegg: 9
Registrert: 7. desember 2004 kl. 17.51
Sted: SAUPSTAD

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av dn17209 » 19. desember 2004 kl. 12.52

Viser til siste innlegget til Magne Nesvold. Joen Bersvendsen er f. ca. 1675. Han har en sønnesønn, Jon Ramlo, som ifølge Haltdalsboka s. 287 er født
1698. Dette kan ikke stemme?

Randi S. E.

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av Randi S. E. » 19. desember 2004 kl. 15.39

Nei, det kan vel ikke stemme. Alle barnebarna jeg har på han er født sånn ca fra 1750.
RandiE

Brukeravatar
dn10392
Innlegg: 107
Registrert: 8. desember 2005 kl. 13.53
Sted: HEIMDAL

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av dn10392 » 23. desember 2004 kl. 10.04

Ang. Billeslekt, så fant jeg to mannspersoner med dette navnet:
Magne.
I Ålen, side 456 under Jordsli: "Gården nevnes også i Sten Billes regnskaper for 1610".

I Haltdalsboka II, side 283 under Ramlo, "Nordgården": "Så nemnes Anders Bille og Ole Henningsen som tilstøtande eigarar".

Hvor kan jeg finne ut mer om Billeslekta? I Rørosbøkene (disse har jeg ikke)? - Jeg vet at du vil sjekke litt mer om dette etter jul, og jeg venter spent på mer eksakte opplysninger om Berit Eriksd. osv.
Marit Snilsberg

gj00073
Innlegg: 34
Registrert: 3. desember 2004 kl. 18.41
Sted: ÅLEN

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av gj00073 » 14. januar 2005 kl. 14.02

Jeg har nå skjekket skifteprotokollene for Røros. I skiftet etter Erik Mogensen Bille (15 mai 1713) var tydeligvis Berit fortsatt ugift. Men i skiftet etter hans kone Berit Tronsdatter (Skifte 23. juni 1744) var hun godt gift. Her blir følgende barn nevnt:

1. "Den avgagne sønn Troen Erichsen" (skifte etter ham i 1741). Tronds barn Erik (4 år) og Berit (10 år) nevnes.

2. "Den anden sønn Jens Erichsen Tamlaug beboende i Holtaalen".

3. Sønnen Anders Erichsen Bille "beboende her i gaarden."

4. Datteren Berithe som er gift med Joen Bersvendsen Hexum i Holtaalen.

Vi ser dermed at Jon Bersvendsen Heksem, som Jens Nygård antyder, faktisk var gift med Berit Eriksdatter Bille. Men det er faktisk ikke Bille-slektas eneste tilknytning til Haltdalen, Jens Eriksen Tamlag var som nevnt også Erik Billes sønn! I Haltdalsboka Bind 2 skriver Nygård under gården Tamlag at det ikke er kjent hvor Jens Eriksen kom fra. Men like etter skriver han at Anders Bille også skal ha drevet denne gården en tid. Anders Billes tilstedeværelse på denne gården forklares jo av at hans bror drev gården før ham. Dermed er faktisk to mysterier løst bare ved å lese ei side i en skifteprotokoll!

Randi S. E.

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av Randi S. E. » 16. januar 2005 kl. 0.19

Dette var da flott, Magne. Takk skal du ha. Denne Erik (Erich) Mogenssøn Bille blir min 7. tippoldefar. Jeg drister meg til å føre skifteprotokollen som du har sjekket som kilde jeg.
Randi

dn16198
Innlegg: 14
Registrert: 13. desember 2004 kl. 20.55
Sted: TOMASJORD
Kontakt:

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av dn16198 » 16. januar 2005 kl. 1.57

Kjemfint Magne.
En aldri så liten link til mellom Bille og Haltdalen er dette:
vielse Røros 1730
47 1730 110630 Troen Erichs. Ane Laurisd. K: Hvilke vare trolovede i Holtaaelen 3 for Røros

Troen er bror til Berithe

Eystein E

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av Eystein E » 21. september 2006 kl. 11.32

Bersvend kapellan er i et par jordebøker fra 1600-tallet benevnt hr.Bersvend Hoff. Dette bekreftes av uvanlig mange eiendomsforhold på samme tid, noe Per O. Rød også er inne på. Salig kapellanen kan ha sett ut som Randi E's grandtante Lucie, "hovshukku" med kløft, se Randi Es link ovenfor. Slekta fra Hov i Ålen er i sagn, folklore og litteratur (Falkberget) en av våre mest prominente trønderslekter, visselig den eneste som også har gitt navn til en firfoting, nemlig An-Magrits "Hovistuten".
med vennlig hilsen
Eystein E.

Randi S. E.

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av Randi S. E. » 21. september 2006 kl. 16.00

He, he. Du ble fascinert av den haken ja, Eystein:
<a href=http://www.cactuz.org/randi/Farmors-slekt-files/marit-aune-500.jpg>Lenke</a>

RandiE

Eystein E

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av Eystein E » 25. september 2006 kl. 11.10

Ja, og nå mener jeg å sett den på http://home.online.no/~uf-skog/index.cfm
der det er et klart kontrafei fra rundt 1730 av den på DIS ideligen etterlyste soldat og forsanger Esten Skogstad. Han var regimentssmed og reservetrønder, flyttet fra Kvikne til Nordmøre der han fikk en enorm etterslekt. Si meg, er dette samme hake?
I 1712 sendte kommanderende general i det nordenfjeldske, Vincens Budde er par hundre mann fra kapellanens grensetrakter, ned til København.
Budde sendte samtidig et brev der han gjorde sin
danske kollega merksam på to stramme karer med uvanlig "distingverte trekk". De kunne med letthet gjenkjennes, selv blant flere hundre, skrev han. Joda, den danske general stilte trønderguttene opp på geledd, skrev tilbake: det stemte, det, ja. Men om det var haken som i dette tilfelle gjorde susen, som hos tante Lucie, derom tier historien ( gjengitt i Visted og Stigum, Vår gamle bondekultur).

Eystein E

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av Astrid Ryen » 12. november 2010 kl. 15.04

Marit Snilsberg skrev:Takk for opplysningen.

Ang. min ane - Ingrid Olsdatter og hennes opphav har jeg lest følgende i Tydalsboka II (1972), s. 355 under Stuedal:

"Hans etterfølger på Stuedal var Ole Knudsen fra Røros, sikkert sønn av hyttearbeider Knud Olsen. Ole Knudsen er oppgitt å være 35 år da han i 1701 kom til Stuedal sammen med sin kone Ingrid Olsdatter og stedsønn Jon Matisen, som da var 6 år. Ingrid kom fra Røros og var trolig sønnedatter av Hans Olsen Aasen, som fant malmen i Storwarz. Oberst Schnitler som i 1743 dro gjennom Røros og Tydal på grenseoppgang mot Sverige, har i privat notisbok, som fins i Riksarkivet, skrevet at han på Stuedal traff en ætling av Hans Aasen. Det kunne ikke være andre enn Ingrid som da var 70-80 år. 25. søndag i Trinitatis 1697 er Ingrid fadder i Røros kirke sammen med bl.a. Henrik Aasen".

I en nyere utgivelse (1994) side 295 under Stuedal øvre, står følgende:

"Ole Knudsen (ca. 1666 - ca. 1720) kom hit fra Røros. Hans far Knud Olsen skal ha vært fra Meldal. Knud var utlært smelter ved Meldalsgruvene og ble hentet til Røros for å arbeide med gruvene der.
På Røros skal Ole Knudsen ha blitt far til et barn født utenfor ekteskap, døpt julaften 1693. I 1697 måtte Ole skrifte for presten pga usedelig livsførsel. Når det hadde gått 4 år før skriftet, tyder dette på at Ole først hadde lovet å gifte seg med barnets mor, men at han hadde gått fra dette løftet.
Årsaken til Oles betenkeligheter kan ha vært Ingrid Olsdatter. Hun skal ha vært sønnedatter til Hans Olsen Aasen. Ingrid hadde trolig først vært gift med en mann som het Matis Olsen, som døde på 1690-tallet. I dette ekteskapet skal hun ha fått en sønn, Jon Matisen. Ved folketellinga i 1701 er Jon oppført som Ole Knudsens stesønn, altså må Ole ha giftet seg med Ingrid før den tid. Ole må ha hatt god kontakt med Ingrid også før ekteskapet, for han sto fadder til hennes andre sønn, Hans Matisen, f. 1693 eller 1694. Vi kjenner ikke til hvordan det gikk med Ingrids sønner Jon og Hans."
Felles barn av Ingrid og Ole: Guri Olsdatter, 1708-1769. Ole var kunnskapsmann/opplysningsmann i Tydal og bonde på Stuedal øvre.

Det er selvsagt vanskelig å finne ut om Ingrid var Hans Aasens sønnedatter, men hvis noen har noe å bidra med, er jeg takknemlig.

Jeg er også interessert i å vite om noen har noe mer om slekta til Knud Olsen og Ole Knudsen.


Da jeg for en tid siden arbeidet med mine aner i Tydalen, kom jeg over skiftet etter Ole Biørnsen Greslien 1731, nederst til høyre:

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Stjør- og Verdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 03 , 1731-1737, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Fol. 382-750. Nytt register.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24751/11

Hans efterladte Hustrue Maren Joensdatter og deres tilsammen avlede 5 Børn:

Jens Olsen 25 aar
Peder Olsen 20 aar
Anne Olsdatter 27 aar og uforseet (ugift)
Guri Olsdatter Ingebrigt Stuedahlens Hustrue
Anne Olsdatter Junior 18 aar og uforseet
Mvh Astrid

Brukeravatar
Margit R Bakke
Innlegg: 6310
Registrert: 31. mai 2006 kl. 2.50
Sted: USA
Kontakt:

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av Margit R Bakke » 12. november 2010 kl. 15.27

Ole is my 7 g grandfather.

Tydal family Stuedal
With connections by marriage.
Johannes Stuedal
Trondheim 1947
Page 15-16

Johan Johansen was at Stuedal until 1700 or the beginning of 1701, when he
was replaced by Ole Knudsen (cf. the census of September 1701). Acording to
the church book for Tydal Johan Johansen's wife Ingebor Studal was on Sunday
after Christmas 1699 a godmother to Ole Fossum's child Beret. Johan
Johansen moved back to Roros, where he is found in the census of 1701. In
the mine accounts of 1705 Johan Johansen is listed, with the nickname
Stuedal as a mine worker with a wife, a daughter and a hired hand. In
various public documents from the end of the 1600s concerning Roros there
appears an Ole Knudsen, but in the census for Roros in 1701 he is not to be
found. Therefore one can conclude with certainty that he is the same Ole
Knudsen who in 1701 lived at Stuedal. Ole Knudsen who had moved from Roros
to Stuedal, was a son of a Knud Olsen who in the census of 1701 was 74 years
old, a worker at the smelter. According to the census Knud Olsen had 3 sons,
who also worked at the smelter, Peder 40 years, Johannes 39 and Lars 37
years. Ole Knudsen was 35 in 1701. Knud Olsen's eldest son was probably
named Ole, but he must have been dead, since the youngest son was born and
got the name Ole. Knud Olsen was from Meldal and was sent as an expert
smelterman together with other workers from the Meldal mines to Roros in the
1670-80s, when in Roros there was introduced the same smelting methods that
the Meldal mines had practised with success for several years. Ole Knudsen
was married to Ingrid Olsdatter when he came to
Stuedal. The legend that Ingrid was the widow of a former operator of
Stuedal with the name Matis, has quite certainly arisen through a faulty
guess based on the fact that in the census of 1701 there is listed as a
stepson of Ole Knudsen with the name Jon Matisen, 6 years. The legend is
clearly incorrect. Ole Knudsens wife, Ingrid, could have had the son Jon out
of wedlock, but it is more likely that she had been married to a Matis
Olsen, farmer and worker at Roros Works. This Matis must, according to
public documents, have died in 1695-96, he is not found in any documents
after that time. Ole Knudsen has through acquaintance connected to Matis
Olsen's family. On the 2nd Sunday after Easter 1694 he was a godfather to
Matis Olsen's child, Hans. He was probably born either at the end of 1693 or
ealy in 1694. There is no reason why Matis Olsen's wife, Ingrid, could not
have had a son again at the end of 1695. Jon is listed as 6 in September
1701.
Margit in Minnesota
http://norwaytoamerica.blogspot.com
http://norwaytominnesota.blogspot.com
"If you have questions, just ask!"

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av Astrid Ryen » 12. november 2010 kl. 17.29

Margit, on page 25 in the same booklet Johannes Stuedal writes: Jeg vil ikke utelukke muligheten for at Ingebrigts hustru (Guri) var datter av Ole Knudsen og Ingrid. Jeg vil bare slå fast at det ikke er noe historisk bevis herfor....

Tydal bygdebok states that Ole Knudsen and Ingrid Olsdatter could have been Guri's parents.

But after having seen this probate record of 1731, I wonder: Was she their daughter?
Mvh Astrid

Brukeravatar
Margit R Bakke
Innlegg: 6310
Registrert: 31. mai 2006 kl. 2.50
Sted: USA
Kontakt:

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av Margit R Bakke » 12. november 2010 kl. 21.54

Hi Astrid,
Guess I will have to concur with you and what you think. You can read and understand Norwegian text. I can read some, understand little :wink:
Margit in Minnesota
http://norwaytoamerica.blogspot.com
http://norwaytominnesota.blogspot.com
"If you have questions, just ask!"

gj25926
Innlegg: 5
Registrert: 5. november 2016 kl. 21.05
Sted: Skaun

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av gj25926 » 10. februar 2017 kl. 20.16

Det er ikke riktig at Jon Bersvendsen Heksem (ca 1684-1752) var sønn av Bersvend Jonsen Heksem (Bersvend kapellan). Han må i stedet ha vært en uekte sønn av Bersvend Andersen Megård, så her må historien skrives om.

Bersvend Andersen Megård er 12 år i prestemanntallet 1666, og dermed født omkring 1654. Det er bevart et ekstrakt fra skiftet etter ham i 1714, og han etterlot seg da barna Malene, Guri, Anders (4 år i 1701), Jon (2 år i 1701), Sivert (1 år i 1701) og Berit. Den Jon som er nevnt i skiftet er ikke identisk med "vår" Jon Bersvendsen. Siden sistnevnte var født utenfor ekteskap var han ikke arveberettiget, og derfor heller ikke nevnt som arving.

Ved sommertinget 1744 nevnes Jon Bersvendsen Heksem og Anders Bersvendsen Megård (født ca 1697) som brødre. (siden til høyre, linje 18 nedenfra)
SAT, Gauldal sorenskriveri, 1/1A/L0003: Tingbok 2, 1743-1754, s. 38b-39a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/rg20090422370039

Ved høsttinget samme år nevnes en Bersvend Halvorsen som Jon Bersvendsen Heksems søstersønn. Bersvend var sønn av den Guri som er nevnt i skiftet i 1714. (Se siden til høyre, linje 19 nedenfra)
SAT, Gauldal sorenskriveri, 1/1A/L0003: Tingbok 2, 1743-1754, s. 46b-47a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/rg20090422370047

Alt dette peker mot at Jon Bersvendsen må ha vært sønn av Bersvend Megård. I stiftamtstueregnskapene for 1684 finner vi ganske riktig at Bersvend Megård er bøtelagt for leiermål med Ingeborg Salmonsdatter. Disse to må altså ha vært Jon Bersvendsens foreldre.
RA, Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Stiftamtstueregnskaper, Trondheim stiftamt og Nordland amt, R/Rg/L0075: Trondheim stiftamt og Nordland amt, 1684, s. upaginert
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/rk20090715310331

PS! Legg merke til innførselen to poster lenger ned i regnskapene fra 1684. Her omtales Gjertru Andersdatter Megård, høyst trolig Bersvends søster, som har fått et barn med Christian Witpot. Etter all sannsynlighet var detter barnet NN Krtistiansdatter (husker ikke fornavnet hennes i farten) som er omtalt på Nesvold i Ålen (Ålen og ålbyggen bind 2). Hennes datter Helle Olsdatter Nesvold ble stevnet for sommertinget i Ålen 1751 for å ha fått et barn med Bersvend Jonsen Heksem, Jon Bersvendsens sønn. I den anledning blir de oppgitt at Helles mormor og Bersvends farfar hadde vært søsken. Denne opplysningen er en ytterligere bekreftelse på at Jon Bersvendsen Heksem var sønn av Bersvend Megård.

Se forøvrig også dette temaet: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=142101

gj15361
Innlegg: 13
Registrert: 21. desember 2011 kl. 20.01
Sted: Røros

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av gj15361 » 10. november 2017 kl. 22.29

Hei Knut,

Jeg må innrømme at jeg frekventerer dette forumet sjeldent, så jeg har ikke sett dette for nå. Er enig med deg at historien må skrives om, og at Bersvend Megård er Jons far. For øvrig stusser jeg på navnet til henne som sannsynligvis er Jons mor, Ingeborg Salmonsdatter. Salmon er så vidt meg bekjent et sjeldent navn i Gauldalen, Det hadde vært interessant og funnet ut mer om hennes opphav.

Honnør til deg som har gått igjennom disse kildene for å kaste nytt lys over denne saken!

Mvh
Magne

gj25926
Innlegg: 5
Registrert: 5. november 2016 kl. 21.05
Sted: Skaun

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av gj25926 » 11. november 2017 kl. 19.48

Hei.
Hvem denne Ingeborg var kan vi bare gjette på. Men vi vet at det fantes en Salomon i Haltdalen på denne tida. I bygdeboka finner du ham i bd 2 s 129; Salomon Botten, klokker i bygda. Sannsynligvis var dette faren til Ingeborg, men jeg tviler på om det kan dokumenteres.

gj15361
Innlegg: 13
Registrert: 21. desember 2011 kl. 20.01
Sted: Røros

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av gj15361 » 12. november 2017 kl. 23.00

Hei,

Interessant, vi får se om det dukker opp bevis på at Salomon Zackariassen er far til Ingeborg.

Marit Snilsberg
Innlegg: 1
Registrert: 4. februar 2021 kl. 18.39

Re: Bersvend kapellan

Legg inn av Marit Snilsberg » 4. februar 2021 kl. 18.56

Hei. Lenge siden jeg var her, og mye nytt. Dere er flinke. Men hvis ikke Jon Bersvendsen heksem ikke var far til Anne jonsdtr, men derimot Jon Bersvendsen megård så blir jeg i villrede. Anne jonsdtr ble gm Lars Olsen grøt 1708-1778. Anne døde 1803. Hvis Jon Bersvendsen megård er faren, må han være temmelig ung (f ca 1699), mens Jon Bersvendsen (heksem) er f ca 1675-1680). Hvis det var en Jon, sønn av bersvend kapellan da?, så passer han bedre inn som far til Anne!? Dette er komplisert som alt det andre i Haltdalen. Hvis noen har flere og nye opplysninger, så er jeg interessert.  Starter på nytt nå, men er ikke så flink til å tyde. Noen som deltar i forum el lignende, så er jeg interessert hvis jeg kan bidra?!

Svar

Gå tilbake til «Holtålen»