Hvor er Jonas?

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj19549
Innlegg: 21
Registrert: 10. mai 2013 kl. 20.40
Sted: Danmark

Hvor er Jonas?

Legg inn av gj19549 » 12. mai 2013 kl. 1.47

Hej

Jeg leder efter min ane Jonas Andresen Kleving, søn af en Andreas Simonsen Kleving.
Jonas blev født 1761 eller 1768 (har to forskellige fødselsår fra hver sin kilde) og rejste til Flensborg i Tyskland i slutningen af 1700-tallet. Samme kilder fortæller at hans far boede ved Dragåshytten - som jeg er sikker på må være Dragås Smeltehytte.
Jeg havde først efterlyst ham under Røros, hvor en venlig person kunne fortælle at han sandynligvis blev født i Ålen.

Jeg har ledt ministerialboken for Holtdalen 1745-1804 flere gange, men finder fortsat ikke Jonas. Boken findes her
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=16228

Fik ellers dette link til en familie i 1801, som meget vel kunne være Jonas forældre
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8445001635

Det stemmer med farens navn (dog i en mindre variation - her Anders Simensen) og at familien havde taget navn efter plassen, de boede på, nemlig Kleven. Samtidig ser jeg, at moren hedder Jonasdatter - man kunne jo snildt tænke at min Jonas var opkaldt efter sin mors far?
Jeg har fundet familien som fik seks børn hvoraf tre er opkaldt efter deres fars mor, fars far og mors mor. Men ingen af de seks børn hedder Jonas efter deres mors far.
Meget kunne tyde på, at dette virkelig er Jonas familie. Jeg finder ingen andre familier med samme navn eller bosted. Men Jonas dåb eller fødsel finder jeg som nævnt alligevel ikke.
Hvor gemmer han sig? Kan det virkelig ikke være den rigtige familie alligevel - og hvis ikke, hvor fra er Jonas da?

Takker for al hjælp![/list]

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Hvor er Jonas?

Legg inn av Astrid Ryen » 12. mai 2013 kl. 8.06

Jeg er den "vennlige person" som svarte deg under Røros. Som du sikkert husker, sa jeg ar Anders Simensen og Marit Jonasdatter under Kleven ifølge bygdeboka ikke hadde noen sønn Jonas, men ar det kunne være mulighet for at bygdeboka tok feil. Nå har du lett i kirkeboka og har funnet ut at dette paret hadde seks barn med ingen Jonas.

Er det mulighet for at den kilde du refererer til er gjengitt eller oppfattat feil?
Mvh Astrid

gj19549
Innlegg: 21
Registrert: 10. mai 2013 kl. 20.40
Sted: Danmark

Re: Hvor er Jonas?

Legg inn av gj19549 » 12. mai 2013 kl. 9.55

Hej Astrid

Jeg husker det - og håbede, at det var en fejl i bygdeboken.
Følgende er fra Flensborg borgerbog:
Jonas Andreas Klewing fra Dragaashytte i Norge, faderen i Dragaashytte Andreas Simonsen Klewing. Død 14 maj 1819 i en alder af 58 år i Skt Marien sogn (Flensborg).

Jeg har ikke selv læst det, men fået det gengivet af en anden slægtsforsker som altid har vældig styr på detaljerne.
At Dragaashytte er den samme som smeltehytten i Sør-Trøndelag bygger jeg kun på at kobberet fra Røros kom til Flensborg. Jeg har set, at mange familier i 1600 og 1700-tallet emigrerede fra Flensborg til Trondheim eller vice versa, og tror derfor at Jonas har gjort det samme.
Man skal selvfølgelig vide og ikke bare tro, når det kommer til slægtsforskning!
Jonas var i øvrigt far til Hans Andreas Klewing - en kendt person fra dansk-tysk grænsehistorie.

Den danske folketælling fra 1803 (da Flensborg stadig var dansk) fortæller følgende:
Jonas Andr. Klering 35 Verheir. Miethsmann Nachtwächter
Maria Hansen 23 Verheir. dessen Frau
Anna Marg. Klering 5 Ihre Kinder
Margaretha Maria Klering

At Jonas Kleving og Jonas Klering er den samme, er der ingen tvivl om. Anna Margaretha er i øvrigt min tiptip-oldemor.
Dette er alt, hvad jeg har af informationer om Jonas.

Kan der være en anden Dragåshytte med en familien Kleven/Kleving? Eller er jeg i rette område i Norge, bare med forkert familie.

Erling Myrbostad
Innlegg: 878
Registrert: 29. november 2005 kl. 21.38
Sted: KVANNE

Re: Hvor er Jonas?

Legg inn av Erling Myrbostad » 12. mai 2013 kl. 22.03

Hei,

Se kirkebok følgende lenke:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-61

Se høyre side, innførsel nr. 18 i året 1768, barn nr. 2 under dette punktet: "Anders Klevens søn n: ......" Som en ser har presten glemt å føre på navnet på denne sønnen. Dette kan meget vel være Jonas som du etterlyser. Det er i hvert fall en sønn av Anders Kleven som ikke står i bygdeboka, og fødselsåret stemmer bra med det ene du har fra folketellingen. Men noe endelig bevis er det selvsagt ikke.

Jeg er for øvrig en fjern slektning av disse folkene på Kleven, min 3xtippoldefar Svend Jonassen Storlie er bror til Marit Jonasdatter Storlie, gift med Anders Simensen Kleven. Kleven er for øvrig husmannsplass under Storlia. Dersom du finner en endelig bekreftelse på at Jonas Anderssen er sønn av Anders Simensen og Marit Jonasdatter, er det masse slektshistorie og slektninger å finne i området.

mvh Erling

gj19549
Innlegg: 21
Registrert: 10. mai 2013 kl. 20.40
Sted: Danmark

Re: Hvor er Jonas?

Legg inn av gj19549 » 13. mai 2013 kl. 23.38

Hej Erling

Interessant!
Jeg må indrømme at selvom jeg føler jeg har nærlæst siderne, havde jeg overset dette. Så tusind tak for at du fandt det.
Jeg har ikke fundet en konfirmation for Jonas, men der er heller ikke nogen anden konfirmation for denne søn, som stemmer med alder/årstal (ejheller hans død frem til 1804, så vi må formode at han blev voksen). Så der er fortsat håb om at det er min Jonas, som præsten har glemt at skrive navnet på. Det endelige bevis findes forhåbentlig i de slesvigske kirkebøger som jeg heldigvis kan få adgang til på Rigsarkivet i København.

Jeg har googlet familien Kleven og set, at det er en omfangsrig slægt som der findes meget information om. En spændende familie, ikke mindst via din gren Storlie.
Jeg har også set at ifølge diverse slægtssider, fik Anders Simensen seks børn, nemlig:
Kjersti (født 1762)
Simon (født 1763)
Kari (født 1766)
Jochum (født 1770)
Berit (født 1772)
Anders (født 1779)

Kjersti dør som lille mens de øvrige fem børn bliver voksne og gifter sig.
Jeg har fundet endnu en søn, nemlig Hendrick (født 1775). Se evt. nr 27 nederst på højre side
Nævner bygdeboken noget om ham? Det undrer mig at ingen øvrige kilder på internettet nævner ham, når de har de øvrige seks børn.

Jeg finder konfirmationen på Simon (1779), Berit (1790), Hendrick (1791) og Anders (1795). Men ikke på Kari og Jochum. Aldersmæssigt ligger de tæt på den ukendte søn fra 1768. Kan det tænkes at de alle tre bliver konfirmeret i et andet sogn, eller er det helt uhørt?

Jeg ved det - jeg har mange spørgsmål. Jeg håber I fortsat kan hjælpe mig - tak for alt, I har fundet frem til indtil videre.

Erling Myrbostad
Innlegg: 878
Registrert: 29. november 2005 kl. 21.38
Sted: KVANNE

Re: Hvor er Jonas?

Legg inn av Erling Myrbostad » 14. mai 2013 kl. 19.30

Hei, jeg ser at du noterer at "de øvrige fem børn bliver voksne og gifter sig". Jeg har så langt ikke funnet giftemålet til Berit, har du noe der er jeg interessert i å få greie på det.

Tror ellers at jeg har funnet ut hvor det ble av sønnen Henrik Anderssen. Det ser ut til at det er han som arbeider ved gruvene på Løkken i Sør-Trøndelag i 1801. Han giftet seg 16. mai 1799 I Orkdal med Martha Nilsdatter Lovits, de hadde 6 barn sammen, hvorav de 5 yngste vokste opp og ble familiserte.

mvh Erling

gj19549
Innlegg: 21
Registrert: 10. mai 2013 kl. 20.40
Sted: Danmark

Re: Hvor er Jonas?

Legg inn av gj19549 » 8. september 2013 kl. 23.00

Hei Erling

Først og fremmest undskyld at jeg ikke har svaret før nu.
Berit bliver gift i 1807 med Bersvend Hansen Megaard i Holtaalen. Det er den sidste vielse det år.

Jeg har i mellemtiden bl.a. arbejdet med familien til min Jonas og været på Rigsarkivet i København for at se de tyske originalkilder. Der ikke længere tvivl om at Jonas virkelig var barn af Anders Simensen Kleven og Marit Jonasdatter Storli.
Jonas var gift to gange og blev far til fem børn, deriblandt Hans Klewing som var lidt af en nationalhelt i Grænselandet mellem Danmark og Tyskland.
Et barnebarn til Jonas blev i øvrigt gift med en nordmand og slog sig ned i Bergen. Øvrige efterkommere til Jonas findes i England, Danmark og Tyskland. Måske emigrationen lå i blodet fra stamfader Jonas ;)

Mvh
Pernille

Erling Myrbostad
Innlegg: 878
Registrert: 29. november 2005 kl. 21.38
Sted: KVANNE

Re: Hvor er Jonas?

Legg inn av Erling Myrbostad » 9. september 2013 kl. 18.03

Tusen takk for opplysningene, Pernille.

Skal ta en nærmere sjekk på etterkommerne etter Berit.

mvh Erling

Svar

Gå tilbake til «Holtålen»