Henrik Andersen Flor 1670

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
dn26246
Innlegg: 108
Registrert: 23. januar 2011 kl. 12.41
Sted: Sveits

Henrik Andersen Flor 1670

Legg inn av dn26246 » 1. mars 2012 kl. 10.57

Hei! Denne Henrik var sønnen til Anders Christophersen Flor. Henrik var født i 1670, men hvor? Derom strides de lærde. Rennebu? Røros? Kristiansund? Han var hytteskriver på Røros, flyttet senere til Tolga, Hedmarken. Kirkebøker fra denne tiden finner jeg ikke, kan noen hjelpe meg?
Hilsen Aase.

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Henrik Andersen Flor 1670

Legg inn av Astrid Ryen » 2. mars 2012 kl. 9.51

Ifølge skiftet etter Bergmester Henning Jürgens (Irgens) på Røros i 1699 var datteren Lisbet Sophia gift med Hendrich Andersen Floor på Tolga Hyttplass. Jeg tror ikke at han noensinne var hyttskriver på Røros. Ifølge Dahle: Røros Kobberverks historie var han på Tolga fra 1691 til han døde i oktober 1730.

Ellers er jeg ingen ekspert på slekten Flor, og kan ikke svare deg på dine andre spørsmål.
Mvh Astrid

gj08303
Innlegg: 207
Registrert: 21. desember 2008 kl. 0.55
Sted: RØROS

Re: Henrik Andersen Flor 1670

Legg inn av gj08303 » 2. mars 2012 kl. 10.28

Jeg har heller ikke noe svar på hvor han ble født.

Men for ordens skyld, hvis du forsker på Florslekta:

I bygdeboka for Tolga står det at hans datter Margrethe Henriksdatter Floor var gift med gullsmeden Jens Anderssen Schielderup i Holmestrand, sønn av den første sognepresten i Tolga, Anders Michelsen Schielderup. Det er feil!

Gullsmeden var gift med Margrethe Christine Heinrichsdatter Klein, hun var født i Tønsberg 1700 og død på Tolga 1744. Forskere i Schielderupslekta er enige i min konklusjon her.

At han skulle vært gift med begge to er vel lite sannsynlig! Hvem Margrethe Henriksdatter Floor f. 1711 da evt. var gift med, vet jeg ikke.

Marie Tollan
Innlegg: 363
Registrert: 19. desember 2004 kl. 19.06
Sted: TOLGA

Re: Henrik Andersen Flor 1670

Legg inn av Marie Tollan » 3. mars 2012 kl. 0.10

Mer fra bygdeboka for Tolga, s 399: Her står det at Henrik Flors datter Margrethe var gm presten Claus Schult. Feil! Claus Lauritzen Schult var først gm Margrethe Seehuus (fra Bergen?) og senere, ca 1749 med Gidsken Chirstina Pedersdt Schjelderup.

Har registrert (Kilde: Hagerup) at Henrik A. Flor var født 1668 i Lillefosen/Krstiansund uten at jeg kan gå god for det.

Skifte Tolgen 1718
Elisabeth Sophia Irgens + enkemann Hytte-skriver ved Tolgen Hytte Mons. Henrich Andersen Floer barn:
1. Henning Floer 23
2. Anders Floer 17
3. Jens Tausan 11
4. Johannis Floer 8
5. Christian Floer 6
6. Sara Christina 26 gm Jacob Johansen på Hitra (Givigen)
7. Anna Catrina 22 på Hitra
8. Maren 19 Trondheim
9. Kiersten 13
10. Anna 10
11. Elisabeth Sophie 5
--------
Robelin hevder Henrik A Flors første kone døde ca 1713, noe som godt kan stemme i og med at den yngste datteren er 5 år ved skiftet i 1718 og oppkalt etter moren. (At det går såvidt lang tid før skiftet avholdes, KAN ha sammenheng med at det ikke hadde noen hast før Henrik skulle gifte seg på nytt).

Er skiftet riktig gjengitt, finnes ingen datter Margrethe f 1711. Heller ikke i ekteskap 2 har jeg registrert noen Margrethe. (Men har et sted sett at Henrik tilsammen skulle ha 21 barn - og da mangler jeg to...)

Finnes et skifte etter Henrik A Flor, tro?

Håper noe av dette er av interesse.
Mvh
Marie T

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Henrik Andersen Flor 1670

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 3. mars 2012 kl. 11.27

Ad datter Sara Christina 26 gm Jacob Johansen på Hitra (Givigen) : Skal nok være Jacob Jonsen. Givigen, nå Jevika.

Ettersom jeg nedstammer fra 3 av døtrene til Sara Christina ( eller Kjerstina ) på Hitra ( Elisabet Sofia, Magrete Maria og Ane Katrine ), så var jeg for noen år siden opptatt av denne slekta. Har da notert at Henrik Andersen Flor er født i Kristiansund, men med spørsmålstegn bak. Har også notert at kona hans, Elisabet Sofia, døde 25 september 1713 på Røros; men har ikke klart å finne tilbake til kildene til disse nedtegnelsene.

Jeg stoppet med å registrere mer om denne slekta, da jeg syntes jeg var kommet langt nok tilbake sammenlignet med andre slektsgreiner. Men nå følger jeg interessert med dersom noen har mer å bidra med ... spesielt vedrørende Henrik Andersen Flor, som jo er tema for denne etterlysningen.

Knut Ansnes

gj08303
Innlegg: 207
Registrert: 21. desember 2008 kl. 0.55
Sted: RØROS

Re: Henrik Andersen Flor 1670

Legg inn av gj08303 » 4. mars 2012 kl. 20.26

Marie, beklager, feil fødselsår på Margrete Henriksdatter, det skal være 1715, mor Anne Cathrine Pedersdatter Hagerup (1686-1775). Men kilde har jeg ikke, lenge siden jeg noterte dette, kanskje Tolgaboka, den har vel du? Kirkebok for aktuell periode finnes ikke.

Må innrømme at jeg ikke har sett mer på dette etter at jeg fant ut at min ane var Klein, og ikke Flor.

dn26246
Innlegg: 108
Registrert: 23. januar 2011 kl. 12.41
Sted: Sveits

Re: Henrik Andersen Flor 1670

Legg inn av dn26246 » 5. mars 2012 kl. 12.26

Hei igjen. Ja, her var det mye interessant. I stamtreet mitt står det at Henrik var født i 1668 i Kristiansund, men i alle andre kilder jeg har kommet over står det 1670. Og som fødested nevnes også Røros og Rennebu. Jeg har meldt meg i Kristiansund og Ukjent sted i Trøndelag, men har ikke fått noe svar derfra.
Over til barna: Jeg har en kilde som mener at med Elisabeth hadde Henrik 12 barn. Barn nr to Henning, født 1695 i Tolga, barn nr. 6; Margrethe, født 1705, også Tolga,gift med Jens Schjelderup i 1730. Med Anne Catherine hadde Henrik 8 barn; barn nr. 2; Margrethe, født ca 1718-1722, gift med Claus Schult. Barn nr. 8; Henning, født 1727, død 1798, gift med Anna Magdelena Normann. Jeg stammer fra denne Henning.
Hvordan vet vi at det som står i bygdebøkene ikke stemmer, dersom det ikke finnes kirkebøker? Jeg har forresten ikke tilgang til bygdebøker, bare internett, så mine kilder er diverse slekter som er innlagt der.
Dette med de to Margrether er en nøtt. Men dersom den første døde før nr to ble født, så ble hun nok oppkalt. Likeså med de to Henning-ene.
Dette er spennende!
Hilsen Aase.

gj08303
Innlegg: 207
Registrert: 21. desember 2008 kl. 0.55
Sted: RØROS

Re: Henrik Andersen Flor 1670

Legg inn av gj08303 » 5. mars 2012 kl. 13.00

Når det gjelder Jens Schjelderups kone så finnes det kirkebok for Tolga da hun døde i 1744: Begravelse Tolga nr. 5. "Begravet Margrete Chirstine Henrichsd. Klein gl. 44 aar 1 Maaned, død d. 12 Decemb."

Som sagt så har jeg ikke forsket videre på Flor/Floor/Floer. Kan tilføye at Henrik Andersen Floors datter Kiersten (1705-39) var gift med Petter Benjaminsen Grue (1698-1763), hvis mor var Anne Iversdatter Prytz (f. 1673) g.m. Benjamin Petersen Grue, hyttemester på Tolga (mine 6. tipp.)

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Henrik Andersen Flor 1670

Legg inn av Astrid Ryen » 5. mars 2012 kl. 14.25

Til Aase vil jeg si: Det er 11 barn nevnt i skiftet etter Elisabet Sophia Irgens, ikke 12.

Den eldste sønnen Henning er 23 år. Her er skiftet ved Røros Bergrett ( familien bor naturligvis på Tolga Hyttplass):

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24717/91/

Den eldste sønnen Henning ble forresten døpt i Røros kirke 4 Søndag etter påske 1695:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-79


Det er mulig foreldrene ble gift på Røros, vanskelig å vite ettersom svært få vielser finnes registrert i denne kirkeboka midt på 1690-tallet.

Til slutt: Jeg kan ikke finne noe skifte etter Henrich Andersen Flor ved Røros Bergrett.
Mvh Astrid

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Henrik Andersen Flor 1670

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 5. mars 2012 kl. 22.03

Flott med den dåpen, takk Astrid. Eldste barn Sara Kristina skal være ca 3 år eldre, altså født ca 1692, men jeg har ikke klart å finne henne i denne kirkeboka. Med et stort forbehold, svært vanskelig å tyde ( for meg ). Men bodde de stort sett ved Tolga hyttplass, så kan hun jo være døpt i for eks. Tolga eller Tynset. Men etter hva jeg kan se går Tynsets kirkebøker bare tilbake til 1722, Tolga til 1733. Lette etter eldste barns dåp for om mulig å se om foreldrene var gift eller ikke på det tidspunkt. Eller var Sara Kristina eldst ? Kan en eller flere av dem som døde som små ha vært eldre ?
Om Henrik Andersen er født i 1668 eller 1-2 år senere er jeg ikke så opptatt av. Han bør være oppført i dette distriktet i manntallet 1701, alder kan ev. sjekkes der - som likevel ikke behøver være riktig. Men når døde han ? Militære ruller for begynnelsen av 1700-tallet kan kanskje gi noe mer om hans alder og opprinnelse. Jeg tror det er noen tidligere ruller også, men det er en fra 1724. Der har jeg kopi, men kun av det som vedrører Hitra, og der er ofte anmerket dersom en innrullert er født i en annen lægd eller utenbygds. Henrik var imidlertid over 50 år om han levde i 1724, så han er vel ute av den rullen. Om noen har tilgang til ruller litt tidligere eller er i nærheten av et statsarkiv så kan det være verdt å sjekke.

Jeg mener at det for noen år siden var et TV-program om Røros kirke i forbindelse med Elisabeth og Henrik eller familien deres, og noen inskripsjoner (?) bak altertavla tror jeg det var. Tror til og med jeg fikk se et opptak av dette programmet. Og mange etterkommere her er svært opptatt av denne slekta, og mange vet sikkert mye om dette. Men som nevnt har jeg vært lite interessert, har syntes at den fattige og arme husmann - som jeg også slekter fra - har vært mer interessant og har fortjent større interesse enn Elisabeth og Henrik på Røros/Tolga. Men dette endrer seg vel nå ...

Litt mer om to av barna deres, som kom til Hitra: Sara Kjerstine KAN ha kommet sammen med sin søster Anna Katrina ca 1713, da moren trolig døde. Hun skal ha blitt gift ca 1715 i Trondheim ( Kilde: Krister Olsen: "Ansneslandet", bok utgitt i 2010 ) De 2 eldste døtrene og de to sønnene ble meget påpasselig oppkalt etter besteforeldrene:
Elisabet Sofia, Margrete Maria, Jonas og Henrik. Det ble 2 døtre til: Cornelia Flor og Henrikka. Far deres, Jakob Jonsen, døde ca 1733, og mor deres giftet seg igjen i 1735 med Johan Arntsen fra Hemne, og det eneste barnet deres, datteren Ane Katrina, ble kanskje oppkalt etter sin tante, som var med Sara Kjerstine til Hitra ? For det er trolig at Ane Katrina Henriksdatter døde noen år før 1736. Det skal visstnok ikke være funnet noe om henne i Hitras kirkebøker, som starter på den tiden.

En annen antagelse: Ifølge den anelista jeg har fått for Elisabet Sofia Henningsdatter Irgens, så het hennes farfars mor Katherina Freuchnicht. I Knarrlagsund, Ulvøya, Hitra var det folk med omtrent samme etternavn ( Frøchnikt ) Fra den gamle Hitraboka, 1962:
Fogden Brønlund var eier av Ulvan en kort tid, til rådmann Hornemann overtok. Han solgte igjen i 1703 til Albrigth Frøchnikt for 150 rdl. Under gården lå da strandsetet Melkvik ....
osv.
Jeg er nokså overbevist om at det var nettopp hit til Knarrlagsund at Sara Kjerstina og Ane Katrina kom, kanskje for å besøke eller tjene hos slektninger. Dette styrkes også av at
Jakob Jonsen Gjeviks mor var fra presis Melkvika på Ulvøya - så der traff de kanskje hverandre, Jakob og Sara Kjerstina, før de slo seg ned på hans farsgård, Jevika, på selve Hitra.

Jeg må jo nå si meg enig med Aase i at historien om denne slekta er spennende !

Knut
Sist redigert av Knut Ragnar Ansnes den 6. mars 2012 kl. 0.29, redigert 2 ganger totalt.

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Henrik Andersen Flor 1670

Legg inn av Astrid Ryen » 5. mars 2012 kl. 23.08

Veldig interessant Knut!

Bak altertavla i Røros kirke henger maleriet av Johannes Irgens og Elisabet Arniseus, er det dette du tenker på?

http://www.bergstaden.org/index.php?opt ... mitstart=1
Mvh Astrid

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Henrik Andersen Flor 1670

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 5. mars 2012 kl. 23.44

Ja der har vi det Astrid. Beklager at jeg ikke kunne huske det, var ikke opptatt av temaet den gang.

Knut
Sist redigert av Knut Ragnar Ansnes den 6. mars 2012 kl. 0.12, redigert 1 gang totalt.

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Henrik Andersen Flor 1670

Legg inn av Astrid Ryen » 5. mars 2012 kl. 23.45

Jeg jeg funnet bare ett barn av Henrik Andersen Flor døpt i Røros, Henning i 1695.

Henrik Andersen Flor var vel på Tolga i 1701, men der er manntallet 1701 gått tapt. Men det finnes sikkert andre kilder, som du antyder, Knut.

Skiftet etter Bergmester Hendrich Jürgens finnes på side 541 i skifteprotokollen for Bergretten 1691-1702. Jeg tenkte jeg skulle finne arvingene nevnt først i skiftet som vanlig, men jeg måtte bla meg gjennom mange sider før jeg fant dem nevnt. Underveis så jeg avdødes imponerende boksamling med bøker på latin og tysk om ulike emner. Først på side 714 kommer arvingene, 11 barn, såvidt jeg kan se:


Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24714/372/

Barna er inndelt i myndige og umyndige barn. Jeg merker meg at datteren Cornelia er hos avdødes svoger Ouden Vith på Nordmøre og den yngste Beata hos morbroren Fredrik Wesling i Lille-Fosen.
Mvh Astrid

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Henrik Andersen Flor 1670

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 6. mars 2012 kl. 0.34

Fra Astrids første innlegg her:

Ifølge Dahle: Røros Kobberverks historie var han på Tolga fra 1691 til han døde i oktober 1730.


Så da var jo det med når han døde avklart.

Knut

dn26246
Innlegg: 108
Registrert: 23. januar 2011 kl. 12.41
Sted: Sveits

Re: Henrik Andersen Flor 1670

Legg inn av dn26246 » 6. mars 2012 kl. 18.08

Gøy at en enkel ettersøkning kan utløse lå mye! Jeg for min del har notert at Henrik A. Flor ble født i 1670 i Kristiansund og døde i oktober 1730 i Tolga. Jeg stammer fra ekteskapet med frk. Hagerup, og sønnen Henning, så dette med Elisabeth Sophie interesser meg bare sånn halvveis. Jeg har en liste med barna inkl årstall, dersom det kunne interessere noen? Uten garanti for riktighet, naturligvis :)
1) Sara Christine ca 1691 Tolga, 2) Henning 1695 Tolga, 3) Anne Cathrine 1696 Tolga, 4) Maren 1699 Tolga, død 22.02.1748 Kristiansund, 5) Andreas ca 1701 Tolga, død 19.11.1768 Sverige, 6) Kirsten ca 1705 Tolga,død ca 1740, 7) Jens Tausan ca 1707 Tolga,
8) Anne ca 1708 Tolga, 9) Johannes ca 1710 Tolga, 10) Christian ca 1712 Tolga, 11) Elisabeth Sophie 1713 Tolga.
Det var forresten kjempeflott med det maleriet fra Røros kirke, da disse jo var foreldrene til Anne Cathrine Hagerup, Henriks kone nr. to!
Hilsen Aase.

dn26246
Innlegg: 108
Registrert: 23. januar 2011 kl. 12.41
Sted: Sveits

Re: Henrik Andersen Flor 1670

Legg inn av dn26246 » 6. mars 2012 kl. 21.52

BEKLAGER! De var naturligvis BESTEFORELDRENE til Anne Catherine!
Aase.

Bjørn Flor
Innlegg: 314
Registrert: 5. januar 2005 kl. 8.32
Sted: TRONDHEIM

Re: Henrik Andersen Flor 1670

Legg inn av Bjørn Flor » 7. mars 2012 kl. 21.52

Det er flere gåter med Henrik Andersen Flor. Så vidt jeg har notert fra annhånds kilder, var hans far Anders Flor enten handelsmann eller skredder i Kristiansund, sansynligvis sønn av en "innvandreer" fra Danmark. Hvordan i all verden kunne en sønn av skredder eller handelsmann på den tiden bli sjef (hyttskriver og skogsjef) for ei gruve i norske fjell? Opplæring i gruvefaget var vel gjennom praktisering, og avansement gjennom forbindelser i den tiden. Og hans hustruer var jo fra de øvre sosiale sjikt.

Jeg har notert Anna Cathrine, f. 1696 fra første ekteskap, gift 4.12.1732 med Johannes Colbanisson og senere med Rasmus Bersvendsen.
Og både hun og Sara som havnet på Hitra, ble gift i Trondheim Domkirke. Det var jo ikke akkurat nabokirka i den tida.

Etter Sara og Jacob har jeg følgende barn: Elisabeth Sofie, Cornelia, Jonas, Martin, Henrikka, Hendrik og Margrethe. Av andre ekteskap med Johan Arntsen har jeg bare Anne Cathrine.
mvh
Bjørn F

dn19818
Innlegg: 186
Registrert: 21. februar 2006 kl. 23.15
Sted: HEIMDAL

Re: Henrik Andersen Flor 1670

Legg inn av dn19818 » 10. juni 2012 kl. 17.13

spennende slekt, har begynnt å se på denne. finner da dette: Sara ble 86.1/2 år gammel?
Kan da ikke være født 1691/92, her må aldersrekkefølgen flyttes??!! Henrik må være født tidligere og også barna!!??
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Hitra, Ministerialbok nr. 634A01 (1736-1775), Kronologisk liste 1770, side 291.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-295
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 700648.jpg
Tilsier født ca 1684. Henrik må da i tilfelle være født før 1668 og Elisabet Sofie før 1674??
Steingrim

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Henrik Andersen Flor 1670

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 10. juni 2012 kl. 21.03

Opplysning om alder ved død er en "annenhånds" kilde, som presten har fått av en som for oss er ukjent, men som forhåpentligvis var en nærstående person. Har sett svært mange feil i aldersangivelser ved død i Dolms kirkebøker, og ellers.
Men et sted må en jo starte, så det er fint at du tar opp denne slekta, Steingrim., og får klarhet i dette punktet først. Jeg kjenner til at du stammer fra en av Sara Kjerstines døtre.

Mange har holdt på før også, og bøker er skrevet. Tror de er nokså samstemte om at Sara ble født ca 1692. Blant annet ville hun vært over 50 år da hennes datter i annet ekteskap, Anne Cathrine, ( min ane ) ble født i 1736 - dersom hun selv var født i 1684.
I boka "Ansneslandet - Folket og livet" fra 2010 har forfatteren, Krister Olsen, også kommet frem til at Sara Kjerstines levetid var 1692 - 1770. ( Side 311 )

Vennlig hilsen
Knut

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Henrik Andersen Flor 1670

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 23. november 2013 kl. 9.02

Legger en lenke til et DA-tema der jeg lufter min teori om Henrik Anderssen Flors opphav på Nordmøre fra innlegg (22) og utover: http://forum.arkivverket.no/topic/17186 ... ge__st__20

I det kombinerte manntallet fra årene 1663 til 1666 for den aktuelle delen av landet finnes det kun én aktuell Anders Kristoffersen som kan være far til Henrik Anderssen Flor. Jeg vet ikke hva som er den forhåpentligvis noenlunde sikre kilden til at hans far heter akkurat det, men det ser ut som om det stort sett er en fastslått kjensgjerning. Derfor:

Jeg mener at Henrik Flor kan være sønn av Anders Kristoffersen Leirvik i Ytre Valsøyfjord på Nordmøre, som på 1660-tallet er sagmester hos lensmann Halvard Nilssen Todal i Aure. Både Anders og lensmannens sønn Hans er g.m. døtre av lensmann Daniel Augustinussen Halsa. Muligens er de fettere og de er gift med to halvsøstre. (Også Hans H. Todal er lensmann i Aure, likeså Halvard Todals farbror, Ånund Jonsen Lindås.)

Kristoffer Leirvik etterfølger en Nils som bruker av gården. Litt tenkelig kan Kristoffer eller hans kone ha lensmann Halvard NilssenTodal i Aure og sokneprest Jon Nilssen Todal i Rødøy i Nordland som brødre. Det ikke veldig vanlige navnet Hovlik brukes i slekten, og ut ifra normale relasjoner på den tid er det da nokså sannsynlig at de kan ætte nært fra den i lokal målestokk store jordeieren Hovlik Hovdan i Vinjefjorden i Hemne, nevnt i skattemanntallet 1520-21. Langs datidens normale vannvei er Hovdan (Hovde) for nabogård til Todal å regne.

Vel å merke: Anders Kristoffersen Leirviks kone er Ingeborg Danielsd. Halsa. Siden hverken Ingeborg eller Daniel er benyttet som navn i den store barneflokken til Henrik Flor, så er hun neppe mor til den sannsynlige sønnen Henrik. Jeg har ikke funnet registrert noe skifte etter en evt. tidligere kone. Med Ingeborg får Anders rundt 1677 sønnen Daniel. Det er noen år etter at Henrik Flor må være født.

Det er et nært familieforhold mellom sokneprest Jens H. Tausan på Røros (fra Tingvoll) og lensmannsfamilien på Todal i Aure - i tillegg til at hr. Jens er g.m. tanten til Henrik Flors første kone. (Jens Tausans svigerfar og Henrik Flors svigermors far, lagmann Hans M. Wesling i Trondheim, er også svigerfar til bl.a. Auden Torsteinsen With på Nordmøre.) Henrik Flor oppkaller sin tredje sønn etter sokneprest Tausan rundt ti år etter dennes død. De to første får navn etter sine bestefedre.

Det skulle ikke forundre meg om den unge Henrik Flor kommer til Røros i 1689 sammen med den da nyutnevnte soknepresten.

(Opphavsrett: Odd Roar Aalborg)

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Henrik Andersen Flor 1670

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 22. januar 2014 kl. 11.25

Om annet mulig opphav til Henrik Flor her: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=120981

dn21758
Innlegg: 694
Registrert: 10. juni 2008 kl. 8.28
Sted: SMØLA

Re: Henrik Andersen Flor 1670

Legg inn av dn21758 » 21. februar 2015 kl. 19.26

Se siste innlegget her:

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=120981

Det kan være at jeg skulle lagt dette fra tingboka her?

Mvh.

Kjell

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Henrik Andersen Flor 1670

Legg inn av Astrid Ryen » 21. februar 2015 kl. 21.29

Da ser det ut til at Henrik Flors opprinnelse kan være funnet:

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=120981
Mvh Astrid

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Henrik Andersen Flor 1670

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 4. januar 2017 kl. 18.55

Lenker til nye mulige aner til Anders Christensen og Anne Cortsd. i Lillefosen:

http://www.hitterslekt.no/getperson.php ... 684&tree=1

http://www.hitterslekt.no/getperson.php ... 380&tree=1

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=120981 (Seneste innlegg fra 2016 og 2017.)

Dette er mine teorier ifølge data som finnes transkribert på nettet: De er ikke beviste, men i alle fall litt tenkelige.

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Henrik Andersen Flor 1670

Legg inn av Astrid Ryen » 23. juli 2017 kl. 18.36

Hindrik Andersen Flor var i 13 bergmåned 1692 Knegt ved Storwartz:

Annen kilde nr. 11 (1692-1692), Side upaginert
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/db10101403240242
Mvh Astrid

Svar

Gå tilbake til «Røros»