Hvor står Svorkmo?

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Ole-Jacob Jorsett
Innlegg: 793
Registrert: 29. mai 2011 kl. 16.59

Hvor står Svorkmo?

Legg inn av Ole-Jacob Jorsett » 21. mai 2019 kl. 21.54

Jeg leter etter Svorkmo i Orkdalsbøkene men finner ikke - er det meg som er dum?

Inger Johanne Bjørnaas
Innlegg: 1040
Registrert: 4. desember 2004 kl. 13.57
Sted: RENNEBU

Re: Hvor står Svorkmo?

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 22. mai 2019 kl. 9.36

Svorkmo er tdligere Orkland kommune, men nå med i Orkdal (Storkommunen vil igjen snart hete Orkland - uten at det gjør forvirringen mindre) :D
Svorkmo har også tidvis egne kirkebøker. (Orkdal prestegjeld, Svorkmo sogn eller kirkebøker for hele Orkdal prestegjeld) Bygdeboka for Svorkmo er "Gardtales i Orkland", men er bygd opp litt annerledes enn andre bygdebøker. Den er basert på muntlig overføring om folka som bodde i området, og det er lite med årstall i den.
Det er alltid vanskeligere å finne fram i områder som man ikke kjenner, og akkurat dette området er intet unntak vil jeg tro.
Prøvde å finne avskrifta jeg har gjort fra de eldste kirkebøkene for Meldal som omhandler gruvefolk - Plassen (Grutsæter), men jeg tror jeg har lånt den bort en gang uten å fått den i retur. Ellers dukker den vel opp en gang.
Når det gjelder gruvefolk kan man finne om disse både på Svorkmo og i Meldal.

Vet ikke om dette var til hjelp, eller om forvirringen ble større. :D Du får bare spørre igjen hvis det er noe du fortsatt lurer på. Det er slett ikke dum for det. Den kloke spør,vet du. :D

Inger

Ole-Jacob Jorsett
Innlegg: 793
Registrert: 29. mai 2011 kl. 16.59

Re: Hvor står Svorkmo?

Legg inn av Ole-Jacob Jorsett » 22. mai 2019 kl. 13.52

Takk Inger, jeg har skjønt at Svorkmo ikke er noen enhet...grunnen til at jeg etterlyste bygdebok er den samme Ole Sivertsen, far til Siver olsen.. jeg hadde et håp om at han sto i en bygdebok, men han jobbet vel på verket kanskje,, Jeg ville gjerne ha kona hans - mor til Sivert.. men man kan jo ikke få alt...

Svar

Gå tilbake til «Orkdal»