Catrine Larsdatter

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj12735
Innlegg: 26
Registrert: 3. februar 2011 kl. 0.00
Sted: Sellebakk

Catrine Larsdatter

Legg inn av gj12735 » 25. april 2011 kl. 15.23

Kan noen hjelpe meg med Catrine Larsdatter som døpte sønnen Petter i Svorkmo kirke i 1792? Har sett et annet sted at hun oppgir å være fra Rennebu. Hun bodde på gården Wormdahl og døde i 1810. Far til barnet var Petter Davidsen Froen som var grenader i Trondheim.
Her er lenke til siden som viser dåpen til Caatrine Larsdatter og Petter Davidsens barn Petter:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-192


Rolf Wormdahl

Inger Johanne Bjørnaas
Innlegg: 1040
Registrert: 4. desember 2004 kl. 13.57
Sted: RENNEBU

Re: Catrine Larsdatter

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 25. april 2011 kl. 16.28

Jeg har vært borti denne dåpen tidligere og gjort et notat i basen min, men uten å sjekket saken nærmere.
Ei Katrine Larsdt. Slette, f. 1755 (datter av Lars Jensen Eggen(Innseteggen - en Seierdalsplass, f. Slette) og kona Anne Rasmusdt. Rise.) ble i 1797 gift med Elling Ellingsen Jordhusbakken, f. 1750, Meldal.

Gift 7.4.1797, Meldal: Elling Ellingsen Gierhuusbachen med Catrine Larsd. Riise.

På hjemmesidene til Arnt Stavne finnes dette skiftet som bekrefter Katrine Larsdt. opphav:


3Aa06 Folio 482

Anno 1763 Onsdagen den 15de Junii blev efter fore-
...
holden en lovlig registering og vurdering till paafølgende skifte og deeling paa een huusmands-
plads under gaarden Riisse udi Renneboe tinglaug, efter avdøde ærlige og gudfrygtige Danne-
qvinde nu salige Marithe IversDaatter; Till rigtighed imellem besagde sterboets Creditorer
paa den eene, og den avdødes sødskende som lovlige arvinger nemlig: 1. Rasmus Iverssen forhen
boende paa benævnte gaard Riisse nu Døed, men efterladt sig 2de børn 1 søn og 1 Daatter navnlig
Rasmus Rasmussen gift og boende paa til benævnte gaard Riisse; Anne RasmusDaatter forhen bo-
ende paa gaarden Eggen her i tinglauget nu Døed, men efterladt sig 2 Døttre navnlig: Catrina
LarsDaatter
gammell 8te aar og Gunnild LarsDaatter 6 aar gammell. 2. Anne IversDaatter for-
hen boende paa bemelte plads nu Døed, men efterladt sig 2de sønner navnlig: Ellef Olsen gift
og boende paa een huusmandsplads under gaarden Klingen i Ørchedals Tinglaug, Iver Olsen
boende paa tilbenævnte plads under gaarden Riisse; og 3die Marii IversDaatter gift og boende
paa een Sejerdals Plads her i Præstegieldet. Paa De u-myndige børns vejgne var tillstæde
Deres fader Den ærlige og Velagte Dannemand Lars Jensen Eggen og som vuderingsmænd
var av kongelig Mayts. foget over Ørche og Guldals fogderie Seigr. Christopher Ruus opnævnt
de tvende ærlige og vellforstandige Dannemænd navnlig Lensmanden Erich Lauritzsen
Merch og Engell Michelsen Riisse som ...
...
Folio 482
...
Till formyndere for de tvende u-myndige børn blev beskikket de efter loven næst
føede værger nemlig for Catrina LarsDaatter hendes modrbroder den ærlige og velagte
Dannemand Rasmus Rasmussen Riisse; og for Gunnild LarsDaatter den ærlige og velagte Danne-
mand Arnt Rasmussen SchamfærSetter; Thi ...

Beste hilsen Inger

Inger Johanne Bjørnaas
Innlegg: 1040
Registrert: 4. desember 2004 kl. 13.57
Sted: RENNEBU

Re: Catrine Larsdatter

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 25. april 2011 kl. 16.52

Har du opplysninger om Petter Pettersens videre skjebne ? Tror nok det er Catrine Larsdt. Rise (som ble gift med Elling Ellingsen) som er hans mor. Hun skriver seg jo som Rise når Petter blir døpt og som du sier er hun senere oppgitt å være fra Rennebu.
Som du ser i skiftet etter Marit Iversdt. Rise i 1763 er det også flere av slekta hennes som bor i Orkdal. Det er ikke alt som står i Rennebu bygdebok (under Rise) om denne familien som stemmer. Hvis du er interessert kan du få det jeg har samlet i min base.

Beste hilsen Inger

gj12735
Innlegg: 26
Registrert: 3. februar 2011 kl. 0.00
Sted: Sellebakk

Re: Catrine Larsdatter

Legg inn av gj12735 » 25. april 2011 kl. 17.11

Hei, og tusen takk for opplysningene!
Petter er min tipp-tipp-oldefar. Han dro til Namdalseide i Nord-Trøndelag der han stiftet familie. Tre ledd senere kom Rafael Wormdahl, min farfar, tilbake til Orkanger/Orkdal.
Jeg kan sende deg treet med Petters etterkommere hvis du ønsker det. Jeg må bare oppdatere basen noe etter det jeg har fått av opplysninger det siste halve året.
Petter har forøvrig i flere generasjoner vært en myteomspunnet person.
Send meg mailadressen din, så kommer grenen så snart jeg har oppdatert den.
Min mail-adresse er: rowor@yahoo.no

mvh
Rolf W

Svar

Gå tilbake til «Rennebu»