Gurå Tronsdatter Grut, gift med Mikkel Hårstad?

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Erling Myrbostad
Innlegg: 878
Registrert: 29. november 2005 kl. 21.38
Sted: KVANNE

Gurå Tronsdatter Grut, gift med Mikkel Hårstad?

Legg inn av Erling Myrbostad » 21. mars 2009 kl. 20.08

Gurå Tronsdatter Grut, f. 1740 på Megarden Grut i Meldal, skulle visstnok være gift med en Mikkel Hårstad fra Rennebu. Finner ingenting i FT1801 i Rennebu. Noen som vet noe mer om dette, hvor det ble av dem, og om det evt. finnes etterkommere etter dette paret?

mvh Erling

gj05619
Innlegg: 387
Registrert: 25. januar 2008 kl. 21.54
Sted: GJØLME

Re: Gurå Tronsdatter Grut, gift med Mikkel Hårstad?

Legg inn av gj05619 » 21. mars 2009 kl. 21.15

Hei!

Mikkel Knudsen Haarstad f.1733 og Guri Trondsdatter Grut,født 1740 ble gift i 1759.

Vi finner familien på Gorsethagen i Rennebu i manntallet for 1765. Rennebuboka bd I side 44 oppgir følgende barn:

Gunnil Mikkelsdatter, født 1765

Knut Mikkelsen, født 1767

Ingeborg Mikkelsdatter, født 1772

Familien er reist ut fra Rennebu før 1801

Mvh John Tore

Erling Myrbostad
Innlegg: 878
Registrert: 29. november 2005 kl. 21.38
Sted: KVANNE

Re: Gurå Tronsdatter Grut, gift med Mikkel Hårstad?

Legg inn av Erling Myrbostad » 22. mars 2009 kl. 17.46

Hei, og takk for opplysningene.

Håpet utfra disse å finne mer om disse ved landsomfattende søk i FT1801, men det ga ingen sikre resultater, desverre. Så det blir vel en vanskelig nøtt å knekke å finne mer om denne familien, tydeligvis.

Erling

Inger Johanne Bjørnaas
Innlegg: 1040
Registrert: 4. desember 2004 kl. 13.57
Sted: RENNEBU

Re: Gurå Tronsdatter Grut, gift med Mikkel Hårstad?

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 22. mars 2009 kl. 21.10

Jeg har om disse folka i min base. Jeg har lurt mye på hvor det ble av disse folka. Det er bare datteren, Ingeborg Mikkelsdt. jeg har etterslekta til.

Mikkel og Guru fikk en sønn, Trond, i 1776. Da var de på Grut i Meldal. Senere ble han visst færgemann på Bjørset i Meldal. De fikk 2 ban der. Ole i 1779 og Mikkel i 1784.
Her slutter alle spor etter familien. Har rotet med tanken på at kanskje noe kunne ha skjedd dem under Storofsen i 1789, men det har jeg ikke noe belegg for.

Hvis du er interessert i det jeg har i min base, kan jeg sende deg en oversikt på mail.

Har du forbindelse til denne familien ?

Beste hilsen Inger

Erling Myrbostad
Innlegg: 878
Registrert: 29. november 2005 kl. 21.38
Sted: KVANNE

Re: Gurå Tronsdatter Grut, gift med Mikkel Hårstad?

Legg inn av Erling Myrbostad » 23. mars 2009 kl. 20.55

Hei Inger,

Takk Inger for god informasjon. Jeg er veldig intressert i å få tilsendt det du har om denne familien. Prøver å få oversikt over denne Meldals-siden i familien inkludert etterkommerne så langt det lar seg gjøre. Sender du det til erl-myrb og så krøllalfa og online.no så er det flott.

Forbindelsen min til slekta er som følger: Guru Tronsdatter Grut er søster til min 3xtippoldefar, som het Iver Trondsen Grut og var født i 1733 på Megarden Grut, død på Øverland i Bolsøy 20. juni 1812 (det er nå i Molde kommune). De var 7 søsken så langt jeg vet, har peiling på hvor det ble av de andre, men jobber fortsatt med deler av etterslekta.

Sønn nr. 2 til Iver og kona Gjertrud Olsdatter, f. Lien i Rennebu 1744, er min 2xtippoldefar Ola Iversen Grut, f. 1780 på Grut. Han kjøpte et bruk på Øverland i Bolsøy, og tok faren dit etter at mora var død. Blandt de mange etterkommerne hans var datteren Ivrikka Øverland, som ble en legendarisk jordmor i Surnadal og min tippoldemor.

Jeg lette endel etter etterkommerne til Guru og Mikkel i Nordmøre/Romsdalsområdet, fordi flere av disse søskene til Guru flytta ut fra Meldal. Ola Trondsen, f. 1838, kjøpte gard på Fuglset i Bolsøy. Og Sivert, f. 1745 bar det til Dyrset på Averøya med. Men fant desverre lite sikre opplysninger. Er også svært interessert i mer opplysninger bakover i tid, særlig på farsiden til disse søskenene er det begrenset hva jeg vet.

mvh Erling

Svar

Gå tilbake til «Rennebu»