anders rasmussen fra rennebu
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: anders rasmussen fra rennebu
JEG LETER ETTER MIN FORFAR ANDERS RASMUSSEN SINE FORELDRE SØSKEN OG ANNEN FAMILIE. ER DET NOEN SOM KAN HJELPE MEG HAR PRØVD LITT SELV HAR NOEN OPPLYSNINGER OM HAM. HAN ER FØDT I 1811 OG BLE GIFT MED MAREN LARSD. F. 1821. DERES BARN HETER ELEN JØRGINE F.1849. ANTON F.1856. JOHAN F.1859 HÅPER AT DET ER NOEN SOM KAN HJELPE MEG .
HILSEN BEATHE MARIE REDERGÅRD.
HILSEN BEATHE MARIE REDERGÅRD.
- Roar Kvam
- Sted: TRONDHEIM
Hei. Dette er bare en teori. Hva om anders har en far som heter Rasmus Andersen f.1792 Renneboe/Meldal på gården Bak.
I folketellingene for Rennebu 1815, 1825 og 1835 finner jeg kun en Anders Rasmussen som passer. Han er registrert med følgende alder: 3 år i 1815, 13 år i 1825 og 23 år i 1835. Han bor på Ramsem sammen med sin mor Ane Sivertsdatter og søsken. I Rennebuboka finner du opplysninger om familien i Bind IV side 308, der står det at faren er Rasmus Olson f. 1762. Du finner Rasmus og Ane på Ramsem i folketellingen 1801 for Meldal/Rennebu.
ARNT STAVNE:TUSEN HJERTELIG TAKK SKAL NÅ PRØVE Å FINNE ENDA MER BAKOVER. MEN DET DU HAR KOMMET MED NÅ ER TIL STOR HJELP.
HILSEN BEATHE MARIE.
HILSEN BEATHE MARIE.
-
- Sted: RENNEBU
Mulig du har løst saken siden 2003, men kan bekrefte at Anders Rasmusen Singsø, f. Ramsesløkk, Rennebu, er den riktige, slik som Arnt Stavne sa. Anders Rasmusen reiste via Orkdal (fikk 2 uekte barn der), Lensvika, Agdenes, Hemne, og kom til slutt til Singsøye hvor hans datter Elen Jørgine var gift.
Er du etterkommer etter Elen Jørgine ?
Beste hilsen Inger
Er du etterkommer etter Elen Jørgine ?
Beste hilsen Inger
Hei Inger.
Beathe er etterkommer av Elen J. Hun er hennes Tipp tipp, min tipp. Beate er min søster-datter.
Mange hilsner
Gunnar A.
PS. Du har ikke funnet ut mere om de uekte i Orkdal?
Beathe er etterkommer av Elen J. Hun er hennes Tipp tipp, min tipp. Beate er min søster-datter.
Mange hilsner
Gunnar A.
PS. Du har ikke funnet ut mere om de uekte i Orkdal?
-
Jeg har funnet at Johanna Andersdt., f. 1838 ble gift 2.5.1864 med John Størkersen Oppøyen, 26 år (far: Størker Jonsen Oppøyen. Johanna skrev seg dengang for Solemsløkken. Hennes far var oppgitt å være Anders Rasmusen fra Renneboe, så det er nok riktig dame.
John og Johanna bodde på Melkflotten under Oppøyen. Hans foreldre var Strøker Johnsen og Berit Andersdt.. De hadde iflg. gardtales i Orkland i alle fall 5 barn (inkl. John). John Størkersen var leddokter og flyttet iflg. gardtales til Melhus.
Her er John og Johanna i FT 1875:
<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f71638&gardpostnr=557&personpostnr=3486&merk=3486#ovre>Lenke</a>
Her er John Størkersens mor og søsken i 1875:
<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f71638&gardpostnr=554&personpostnr=3462&merk=3462#ovre>Lenke</a>
Har ikke funnet ut noe om Johannas bror Johan, f. 1833 ennå. Heller ikke hvor det ble av deres mor.
Beste hilsen Inger
John og Johanna bodde på Melkflotten under Oppøyen. Hans foreldre var Strøker Johnsen og Berit Andersdt.. De hadde iflg. gardtales i Orkland i alle fall 5 barn (inkl. John). John Størkersen var leddokter og flyttet iflg. gardtales til Melhus.
Her er John og Johanna i FT 1875:
<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f71638&gardpostnr=557&personpostnr=3486&merk=3486#ovre>Lenke</a>
Her er John Størkersens mor og søsken i 1875:
<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f71638&gardpostnr=554&personpostnr=3462&merk=3462#ovre>Lenke</a>
Har ikke funnet ut noe om Johannas bror Johan, f. 1833 ennå. Heller ikke hvor det ble av deres mor.
Beste hilsen Inger
-
Fant Johannas bror, Johan. Han døde 14.6.1836 (Meås).
Tror også jeg har funnet deres mor.
Fant følgende giftermål 25.7. 1853, Orkdal:
Enkem. Ole Arntsen Solemsløkken, 49 år, og Berit Andersdt. Øyesæter, 39 år.
Fedre: Arnt Olsen Lium og Anders Olsen Øiesæter.
Forlovere: Lars I. Kirkeaøvnet ? og Thron E. Lium ?
Fant også et skifte i 1856 etter Berit Andersdt. Solemsløkken, beh.prot. s. 85 og 94, sl.prot. s. 344 (Orkdal skifteprotokoll 1845-1862). Dette skiftet har jeg ikke sjekket, da jeg ikke har denne protokollen.
Har du mulighet for å få sjekket dette på Statsarkivet i Trondheim ?
Beste hilsen Inger
Tror også jeg har funnet deres mor.
Fant følgende giftermål 25.7. 1853, Orkdal:
Enkem. Ole Arntsen Solemsløkken, 49 år, og Berit Andersdt. Øyesæter, 39 år.
Fedre: Arnt Olsen Lium og Anders Olsen Øiesæter.
Forlovere: Lars I. Kirkeaøvnet ? og Thron E. Lium ?
Fant også et skifte i 1856 etter Berit Andersdt. Solemsløkken, beh.prot. s. 85 og 94, sl.prot. s. 344 (Orkdal skifteprotokoll 1845-1862). Dette skiftet har jeg ikke sjekket, da jeg ikke har denne protokollen.
Har du mulighet for å få sjekket dette på Statsarkivet i Trondheim ?
Beste hilsen Inger
Hei Inger og takk for opplysningene.
Skal prøve om jeg klare det.Litt vell mye nå fortiden. Men det må vel ordne seg om ikke omgående.
Gunnar A.
Skal prøve om jeg klare det.Litt vell mye nå fortiden. Men det må vel ordne seg om ikke omgående.
Gunnar A.