Botnan, Kvikne eller Innset, Siur (Sjur) eller Siver Arneson

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Tove Solveig de Pasquale
Innlegg: 84
Registrert: 1. januar 2007 kl. 22.18
Sted: GJØVIK

Botnan, Kvikne eller Innset, Siur (Sjur) eller Siver Arneson

Legg inn av Tove Solveig de Pasquale » 3. desember 2013 kl. 9.00

Prøver å finne min 3-tippoldefar fra Kvikne eller Innset, tidlig 1700-tall. Er noe forvirret om gruvplassene ved gruvene eller smeltehyttene, og vet ikke helt hvor å leite.
Forstår at det er en plass Botnan ved Innset, men tror det også er det ved Kvikne-gruva. Min 2-tippoldefar skal være Peder Siversen Bagge, født ca 1750 i Innset eller Kvikne. Kom med sin mor Sigri Pedersdatter Bagge til gruva i Folldal, men tror at faren døde i Kvikne eller Innset. Sigri vart gift med Christian Iversen, understiger i Folldal, gift 1765 i Folldal.
Familien til Peder Siversen (ca 1750-1826) utvandra til Frol i Levanger (i dag)ca 1790.

Vil legge inn lenker til det jeg vet om en dag eller to, men er det noen som kan ha noe info om en Siver eller Sjur, kanskje Arneson i Innset eller Kvikne?

Tove Brendryen DePasquale

Magne Østhus
Innlegg: 7791
Registrert: 9. mai 2010 kl. 1.22
Sted: LØKKEN VERK

Re: Botnan, Kvikne eller Innset, Siur (Sjur) eller Siver Arn

Legg inn av Magne Østhus » 3. desember 2013 kl. 9.32

Hei !

Om du bruker Google og søker videre der så kan du muligens finne noe, men likevel ikke sikkert det er nytt for din del ?

Det finnes en bygdebok for Innset og en ganske så " ny " en for Kvikne.

Skal følge med videre når du har tatt med noen lenker.

Blant andre så tror jeg Inger og Marie kan ha noe å hjelpe til med ?

Lykke til videre.

Mvh. Magne :)

Inger Johanne Bjørnaas
Innlegg: 1040
Registrert: 4. desember 2004 kl. 13.57
Sted: RENNEBU

Re: Botnan, Kvikne eller Innset, Siur (Sjur) eller Siver Arn

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 5. desember 2013 kl. 22.59

Finner dette i Innsetboka under Botnan Nordre, gnr. 127, bnr. 1 (s. 441):
Botnan var Seierdalsplass nr. 13.
....
Den nye bygsleren var Sivert Paulsen, en bror av Peder Paulsen på Næverdalsbakken. Kona het Eli Andersdatter De hadde mange barn, men vi kjenner ikke navna på alle. De vi kjenner er: Paul, som bygslet en av Næverdalsbakkplassne. Anders, se nedenfor. Marit, se Botnan mellom. Anne, ugift, var hjemme på gården "til hjelp og nøtte", og Nils, fikk utskilt en part av gården, Botnehaug nr. 110/2.
Anders Sjursen ble bruker etter farne. Han ble gift med Barbro Eriksdatter, død 1775, 96 år gammel. De satt særs dårlig i det, noe som også går fram av, at han i 1756 gir sønnen bevis på 21 rdl. "som Hand mig Tiid efter Anden til fornødne Udgifter Levnet og Forstrægt haver".
Anders og Barbro fikk fem barn: 1) Sjur, død før 1766, men etterlot seg enken Sigrid Pedersdatter og to barn: Peder, f. 1752 og Barbro, f. 1754. 2) Erik, se nedenfor. 3) Marit, g.m. Arne Rasmussen Skamfersæter. 4) Eli, g.m. Ellev Olsen Tørset og 5) Anne, g.m. Een Johnsen, en bror av Jens Johnsen, som eiet og bebodde Grønli (Fosshaugen).
Anders døde 1766, 84 år gl. Skifte samme år. ..........

Beste hilsen Inger

Tove Solveig de Pasquale
Innlegg: 84
Registrert: 1. januar 2007 kl. 22.18
Sted: GJØVIK

Re: Botnan, Kvikne eller Innset, Siur (Sjur) eller Siver Arn

Legg inn av Tove Solveig de Pasquale » 6. desember 2013 kl. 18.07

Hei Inger,

Jeg trur dette er riktig familie, og riktig Botnan! Jeg har funnet trolovelsen til Sjur Andersen (står Arnesen) og Sigri Pedersdatter, som er datter til Peder Olsen Bagge, i Kvikne, i kirkeboka, skal finne lenken.

Også jeg trodde at Barbro Sjursdatter var søster til Peder Sjursen, eller Siversen, som det var skrevet i Lesja og Tynset prestegjeld. Også Barbro kom til Folldal. Tusen takk for tipset.

Skal låne Innset-bøkene igjen og sjekke nøyere i kirkebøkene. Denne slekta er spredd over hele landet, +++

Tove Brendryen DePasquale i Gjøvik

:lol:

Svar

Gå tilbake til «Rennebu»