Rittmester Tynner

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Inger Johanne Bjørnaas
Innlegg: 1040
Registrert: 4. desember 2004 kl. 13.57
Sted: RENNEBU

Rittmester Tynner

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 22. april 2021 kl. 13.33

Fant denne informasjonen i Rennebu historielags årsskrift 1980:Frå gamal tid.  Framhald av soger og segner nedskrivne av lærar Engel Mesloe (1874-1921). Årsskrift historielaget 1980.s. 51:Nordenfor Utstuggun-Herrem og hele Tangalomen var nydyrka, så nær som en ekre midt ned for Huset, Sandbekkekra.  En som hette Einar og en til bodde der.  Veien gikk den gang om Herremsgrenda, men om vinteren kjørte de om Tangalomen.   En juldagsmorgen var disse karene ivei etter ved, da de ikke hadde greie på dagene.  Da moren eller konen fikk se kirkefolket, skjønte hun, at det var helg.  Sønnen kom, og hun spurte etter faren.  «Å, - fer han samme veien som jeg, så kommer han vel snart.»  Sønnen hadde nemlig ramla ivei bent utover lia, som var islagt med blank is.Einar var med i Holstein under krigen.  Han var så dum, at han kunde ikke kjenne sitt eget gevær.  Han måtte vente til de andre hadde tatt sitt.Den siste som bodde på denne plassen, var rittmester Tynner.  Senere, da han var i tjeneste, bodde han på Reberg, og døde der.
Vet dette er veldig lite opplysnende, men er det noen som kan vite noe mer om denne Rittmester Tynner?  Når levde han?  Krigen som Einar var med i i Holstein, når var den?

Beste hilsen Inger
 
 
 

Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Innlegg: 2362
Registrert: 30. april 2014 kl. 18.50
Sted: TOLVSRØD

Re: Rittmester Tynner

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 24. april 2021 kl. 11.39

Det var 2 kriger med Danmark Slesvig Holstein.

1. 1848 - 1851  Danmark - Tyskland. Gjaldt området Slesvig Holstein i Danmark. Danskene vant og Slesvig Holstein ble værende dansk.

2. 1 feb 1864 - 20 juli 1864 Danmark - Preusen Østerike. Danskene måtte overgi kontrollen av Slesvik, Holstein og Lauenburg til Preussen og Østerike.


Rittmester Tynner, finner jeg ingenting om. :oops:


Ulf S
 
 

Inger Johanne Bjørnaas
Innlegg: 1040
Registrert: 4. desember 2004 kl. 13.57
Sted: RENNEBU

Re: Rittmester Tynner

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 24. april 2021 kl. 11.45

Tusen takk for svar.  :D  Da har jeg i alle fall litt mer å gå ut fra.

Beste hilsen Inger

 

Svar

Gå tilbake til «Rennebu»