Christian/Christen Iversen Holch, fra Åfjord?

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Tove Solveig de Pasquale
Innlegg: 84
Registrert: 1. januar 2007 kl. 22.18
Sted: GJØVIK

Christian/Christen Iversen Holch, fra Åfjord?

Legg inn av Tove Solveig de Pasquale » 15. februar 2014 kl. 18.14

Er på temmelig ukjent grunn her, en nordøsterdøl som lurer på noe uti Fosen! Men det kom en kar til Folldal Verk sine gruver midt på 1700-tallet, og ble understiger ved gruva. Navnet var Christian Iversen. Han kalles Christian Iversen Løkken ved begravelsen i juni 1781, da han bodde på garden Løkken, og sies da å være "81 Aar" - lenke:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 470536.jpg

Ved vielsen ved sitt 2. ekteskap 22. aug 1765, med enken Sigri Pedersdatter Bagge, som var min 3xtippoldemor, kalles han bare Understiger Christian Iversen - lenke:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 470374.jpg .

Sigri var fra Kvikne, og hadde vært gift med Siver Anderson Botnan fra Innset første gang, og hadde to barn med han, Peder (min tipptippoldefar) og Barbro, født 1752 og 1754. Mannen var død da de kom til Folldal fra Innset.
Christian og Sigri fikk en datter sammen, Randi Sebine Christiansdtr., som jeg ikke klarer å finne innført dåp for, men jeg “regner med” at hun var født i 1766.

Christian var nok en del eldre enn Sigri, og hadde vært gift første gang med Randi Larsdtr. Friis, som jeg heller ikke har fått klarhet i hvor hun kom fra. Randi Larsdtr. døde i 1761, og da kalles hun “Randine Holck” - 68 Aar gammel - lenke:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 470347.jpg

Christian og Randi hadde en datter sammen også, med det flotte navnet Lovisa Anna Lavina, født før foreldrene kom til Folldal. Hun ble gift med Ole Andersen Røst i 1760, han var stiger ved Folldal Verk en del år. Lovisa er død i 1775, har ikke funnet begravelsen hennes enda, men tror de bodde i Alvdal på denne tida.

Så datter nummer 2 ble oppkalt første kone, som skikken var, og fikk navnet Randi Sebine. Etter at faren Christian døde, flytta Randi og mora Sigri, og det sies i Bygdeboka for Folldal, bind I, at de etter skiftet dro nordover til Trondheim. (Har ikke sjekket skiftet).
Det spørs om det var i Trondheim at Randi Christiansdtr. møtte Johan Johansen Steen fra Stokksund. De gifta seg i Jøssund kirke 14. september 1799 - lenke:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 670483.jpg.
Vielsen er også vist til i Åfjord og Jøssund gårdshistorie, Lektor Hans K. Hansen, bind I, side 576. Dette står under garden Nedre Jøssund, der Johan sine foreldre Johan Jensen Rånes og Sophie Amalie Steen hadde blitt eiere av i 1772. Ved Randi Christensd. Holch, sies det at hun “er datter av stiger ved Foldals verk, Christen Holch”.
Når jeg leser mer i Åfjord og Jøssund sin historie, skjønner jeg at Holch-ætta har en lang historie i Bjugn og Åfjord, så jeg lurer på om det kan være herfra at også Christian Iversen har sin bakgrunn?
Jeg har da gått igjennom folket på garden på Lauvøya som synes å være Holch-familien sitt arnested her. Det er jo interessant da å finne ei dame Margrethe Knutsdtr. som var “gift Holch” og ble gift med en prest Iver Estensen i Skjerstad i Salten, (kalles Estensen her, men Sivertsen i ei liste over prestene i Skjerstad), og at dette paret skal ha to sønner, Christen eller Christian og Elias. Bare det at disse er i eldste laget for Christian Iversen! De må være fødte før faren Iver er død, og det skal være i 1669. Hvis Christian Iversen er død i 1781, 81 år gammel, må det i allefall være en generasjon mellom der.
Er det noen som vet noe om Margrethe og Iver hadde flere etterkommere, eller i alle fall noe om disse personene eller familien Holch, som kan “stemme med” disse personene. Hadde vært interessert å høre om. Jeg må også ta en titt på skiftet etter Christian Iversen, det har jeg ikke gjort.

Hilsen Tove DePasquale i Gjøvik

dn26895
Innlegg: 405
Registrert: 7. januar 2012 kl. 20.41
Sted: STEINSDALEN

Re: Christian/Christen Iversen Holch, fra Åfjord?

Legg inn av dn26895 » 16. februar 2014 kl. 14.35

Hei Tove

Så vidt jeg kan se, så antyder også forfatteren av Åfjords bøkene en forbindelse opp mot Holch på Løvøya.

Det at Peder Pedersn Holch var gift med ei Margrethe Knutsdatter er vel feil, og var prest i Røstad er vel feil. Da han het Peder Jensen Holch, men disse personene kunne gått være i slekt med hverandre.

Kona til Peder Hansen Holch ( ca 1662-ca 1736) Kirsten Michelsdatter Karmarch var også fra Kvikne datter til direktør Michel Karmarch. De hadde blant annet datteren Mette som var gift med en Ole Larsen som kom til Vik i Roan.

Tove Solveig de Pasquale
Innlegg: 84
Registrert: 1. januar 2007 kl. 22.18
Sted: GJØVIK

Re: Christian/Christen Iversen Holch, fra Åfjord?

Legg inn av Tove Solveig de Pasquale » 16. februar 2014 kl. 15.01

Hei!

Jeg leser i Åfjord-boka, på side 404, at Per Persen (Peder Pedersen "Holch") var gift andre gang med Margrete Knudsd., og at de hadde ei datter Sara, f. etter 1645 sammen. Så ble Margrete gift med presten Iver Estensen i Skjerstad......
Det er litt forvirrende skrevet, men forstår du det ikke slik? :wink:

Har sendt en etterlysning under Skjerstad også, da denne presten må ha levd noe lenger.... hvis min mistanke skal holde stikk. Ingen kilder tror jeg som er så gamle.....

Takk for innslaget.

Tove

dn26895
Innlegg: 405
Registrert: 7. januar 2012 kl. 20.41
Sted: STEINSDALEN

Re: Christian/Christen Iversen Holch, fra Åfjord?

Legg inn av dn26895 » 16. februar 2014 kl. 15.14

Du leser vel Åfjordsboka rett, men det er vel bygdeboka for Åfjord som tar feil. Peder Holch på Løvøya het for Peder Pedersen Holch , og den andre het for Peder Jensen Holch.

Peder Pedersen Holch Løvøy var derfor ikke gift med Margrete Knutsdatter, og hadde ingen datter ved navn Sara.

Disse to personene har blitt blandet sammen.

Tove Solveig de Pasquale
Innlegg: 84
Registrert: 1. januar 2007 kl. 22.18
Sted: GJØVIK

Re: Christian/Christen Iversen Holch, fra Åfjord?

Legg inn av Tove Solveig de Pasquale » 16. februar 2014 kl. 15.29

Ja vel, jeg har lånt Åfjord og Jøssund gårdshistorie, Hans K. Hansen, så det er den jeg refererer til. Er det en annen som kalles Åfjord-boka, så beklager jeg.
Hvilken mener du er "riktig"?

Tove Solveig de Pasquale
Innlegg: 84
Registrert: 1. januar 2007 kl. 22.18
Sted: GJØVIK

Re: Christian/Christen Iversen Holch, fra Åfjord?

Legg inn av Tove Solveig de Pasquale » 16. februar 2014 kl. 15.34

Det er jo "sammenhengen", hvis det er noen, med Holch for denne Christian/Christen Iversen, som kalles Holch, en gang, og hans datter med min formor kalles Holch/Holck flere ganger. Derfor er denne presten Iver Estensen eller Sivertsen interessant, men han er "for gammel" egentlig..... :wink:

dn26895
Innlegg: 405
Registrert: 7. januar 2012 kl. 20.41
Sted: STEINSDALEN

Re: Christian/Christen Iversen Holch, fra Åfjord?

Legg inn av dn26895 » 16. februar 2014 kl. 21.06

Det var Åfjord og Jøssund gårds historie jeg siktet til ja. Det har dessverre sneket seg inn en feil i boka. Sara var ikke datter av Peder Pedersen Holch på Løvøya, men en Peder Jensen Holch prest i Røstad

Tove Solveig de Pasquale
Innlegg: 84
Registrert: 1. januar 2007 kl. 22.18
Sted: GJØVIK

Re: Christian/Christen Iversen Holch, fra Åfjord?

Legg inn av Tove Solveig de Pasquale » 20. februar 2014 kl. 23.26

Takk for interessa så langt.

Jeg får undersøke litt mer, før jeg spør etter mer info!

Takk igjen,

Tove :)

Svar

Gå tilbake til «Åfjord»