Sølvtøyet etter Sigri Christophersdatter på Dyrendal.

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Sølvtøyet etter Sigri Christophersdatter på Dyrendal.

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 3. november 2015 kl. 0.57

I et skifte etter Sigri/Siri Christophersdatter på Dyrendal i 1733 er det nevnt sølvtøy med inskripsjoner som det hadde vært interessant å finne de opprinnelige eierne til. Det er ikke nødvendigvis slik at eierne er beslektet med Sigri Christophersdatter eller ektemannen Bendt Arntsen Dyrendal, men jeg mener det er grunnlag for å tro at eierne har hatt tilhørighet til Stadsbygd eller Fosen.

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Fosen sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 07 , 1729-1735, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Merknader: Nytt register.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24682/106/

Sigri Christophersdatter døde i 1733, 87 år gammel. Det tilsier at hun er født omkring 1646, men vi bør kanskje regne med at alderen er satt noe for høyt. Så langt unna sannheten er det vel likevel ikke, da jeg ikke kan se at hun fikk barn i sitt andre ekteskap med Morten Olsen.

Hennes første ektemann Bendt Arntsen døde omkr. 1695, skiftet nevner fire barn.
Ole, som døde like etter faren.
Arnt, 7 år i 1701.
Karen
Magnild

Her nevnes 1 sølvskje - 2 ¼ lodd.

Bendt Arntsen er ført som 11 ½ år gammel i 1666, det vil si født omkring 1655.

Karen Andersdatter er nevnt som enke etter Jon Estensen i et skifte på Overskaug i 1682. Hun hadde vært gift med Christopher Amundsen i sitt første ekteskap og fått datteren Sigri med ham. Sigris antatte halvbror Christopher Jonsen er 45 år i 1701, 11/2 år i 1666. Han er da født omkring 1655. Det er rimelig å tro at Sigri var datter av Christopher Amundsen og Karen Andersdatter.

Karen, enke etter Jon på Overskaug kan ikke være identisk med Karen Overskaug som døde i 1738, 83 år gammel. Jeg nevner dette fordi enkelte slektssider hevder nettopp det. Sigris mor er rimeligvis født så tidlig at hun kanskje er med i koppskatten av 1645, det vil si før 1630.

En sølvskje hadde inskripsjonen: B.P.S. C.A.D. 1660

Kjenner noen til et ektepar som kan passe til inskripsjonen? De vil nok finnes i det øverste lag av befolkningen.
Aud Kalland Sterten
Lensvik / Trondheim

gj25160
Innlegg: 4
Registrert: 15. oktober 2015 kl. 22.00
Sted: Skaun

Re: Sølvtøyet etter Sigri Christophersdatter på Dyrendal.

Legg inn av gj25160 » 9. november 2015 kl. 23.40

Noen slektssider på internett oppgir at Bernt Arntsens besteforeldre skal være Bernt Pedersen Hassel og Sissel Andersdatter. Det skulle stemme godt med disse initialene.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Sølvtøyet etter Sigri Christophersdatter på Dyrendal.

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 10. november 2015 kl. 23.58

Knut skrev:Noen slektssider på internett oppgir at Bernt Arntsens besteforeldre skal være Bernt Pedersen Hassel og Sissel Andersdatter. Det skulle stemme godt med disse initialene.


Takk for det, men vi kan nok ikke uten videre stole på informasjonen vi finner via ulike slektssider på internett. Dette ekteparet, eller i det minste mannen, bør vi også kunne finne i primærkildene.

Den meget kildetroe bygdebokforfatteren Astrid Marit Bjørkvik omtaler lensmannen Bendt på Øvre Hassel i sin Gårds- og Slektsshistorie for Hasselvik (1988). I mine notater fra bygdeboka har han verken farsnavn eller en navngitt kone. Bendt er sannsynligvis død før 1645. På Øvre Hassel har den antatte sønnen Johan Bendtsen, soldat i 1644, tatt over som bruker. Johan er ført med en alder på 60 år i 1665.

Jeg kan være enig med deg i at kvinnens initialer kan stå for Sissel Andersdatter.

Den andre sølvskjeen er merket: H.J.B. A.A.D.

Jeg antar den kan ha tilhørt Henrich Jørgensen Bull og Anne Andersdatter.
Aud Kalland Sterten
Lensvik / Trondheim

gj25160
Innlegg: 4
Registrert: 15. oktober 2015 kl. 22.00
Sted: Skaun

Re: Sølvtøyet etter Sigri Christophersdatter på Dyrendal.

Legg inn av gj25160 » 11. november 2015 kl. 23.21

Helt enig i at dette må kontrolleres mot originalkilder. Derfor jeg også poengterte at denne slektssammenhengen stammer fra enkelte nettkilder.

Det er mulig at navnene bare bygger på indisier der den sølvskja du nevner er et av momentene som er brukt som argumentasjon. Det ser i alle fall ut til at Bernt og hans kone er død før kirkebøker og skifteprotokoller finnes

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Sølvtøyet etter Sigri Christophersdatter på Dyrendal.

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 13. november 2015 kl. 14.10

Knut skrev:Helt enig i at dette må kontrolleres mot originalkilder. Derfor jeg også poengterte at denne slektssammenhengen stammer fra enkelte nettkilder.

Da har vi samme syn på den saken. :)

Det ble holdt skifte etter Ole Ottersen på Nøst den 18. april 1690.
Arvingene var enken Guri Rasmusdatter og
Jon Ottersens barn (13-2-0)
Lars Ottersens barn (13-2-0)
Aren Ottersens barn (6-3-0)
Karen Ottersdatters barn (6-3-0)
Ellen Ottersdatters ("iligemaade") (6-3-0)
Gurru Ottersdatters ("iligemaade") (3-1-12)

Jeg tolker fordelingen slik at Ole, Jon, Lars, Karen og Ellen var helsøsken. Aren og Gurru har Otter sannsynligvis fått i sitt første ekteskap.

Aren ble bruker på Dyrendal, ført med en alder på 70 år i 1665, f. ca. 1595.

Jon ble bruker på Sund, ført med en alder på 60 år i 1665, f. ca. 1605.
Lars ble bruker på Dyrendal, ført med en alder på 49 år i 1665, f. ca. 1615.
Ole ble bruker på Nøst, ført med en alder på 46 år i 1665, f. ca. 1620.

Otter er ikke å finne som bruker på Dyrendal først på 1600-tallet slik bygdebokforfatter og historiker Terje T. V. Bratberg har foreslått. I mine notater fra Lensregnskapene var en Otter bruker på Sund i årene 1610 og 1624.

I koppskatten av 1645 er Jon bruker på Sund. Tre av hans søsken er nevnt.
Laurits
Anne
Gullov

Jon kan følges som bruker på Sund fra 1644 til 1671. I 1666 er han ført med farsnavnet Ottersen. Vi kan sannsynligvis føre opp Anne og Gullov som døtre av Otter på Sund. Det forutsetter selvsagt at de døde uten livsarvinger.
Aud Kalland Sterten
Lensvik / Trondheim

Svar

Gå tilbake til «Rissa»