Edrikke Jørgensdatter Størdal,fødested Lensviken

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Inger Stjern Nybrott

Re: Edrikke Jørgensdatter Størdal,fødested Lensviken

Legg inn av Inger Stjern Nybrott » 13. november 2004 kl. 21.18

Kan noen hjelpe meg med opplysninger om Edrikke Jørgensdatter Størdal,f.1838. Har funnet henne "i tjeneste" på Størdal gård i Rissa v. 1801-telling, men har noen opplysninger om foreldre?

Inger Stjern Nybrott

Re: Edrikke Jørgensdatter Størdal,fødested Lensviken

Legg inn av Inger Stjern Nybrott » 14. november 2004 kl. 0.08

stakkars jente! Det er selvfølgelig 1865-tellinga, ikke 1801!!

Stig Trygstad

Re: Edrikke Jørgensdatter Størdal,fødested Lensviken

Legg inn av Stig Trygstad » 14. november 2004 kl. 2.43

Hei Inger!
Har ikke så mye å bidra med, men litt til å komme litt videre: Foreldre: Jørgen Einarsen Størdal f. 1792 g. 09.10.1819 med Inger Nilsdatter. Edrikke er nr 9 av 10 barn. Hun ble gift m. Josef Linesøy.
Har ikke etterslekt her.

Mvh
Stig

Inger Stjern Nybrott

Re: Edrikke Jørgensdatter Størdal,fødested Lensviken

Legg inn av Inger Stjern Nybrott » 14. november 2004 kl. 16.41

Takk skal du ha! Josef Lines er min tippoldefar, så den veien har jeg oversikten..
Er det noen steder (bygdebøker el.l.) jeg kan lete etter noe om Jørgen Einarsen eller Inger Nilsdatter??

gj04100
Innlegg: 43
Registrert: 10. desember 2006 kl. 20.35
Sted: JAKOBSLI

Re: Edrikke Jørgensdatter Størdal,fødested Lensviken

Legg inn av gj04100 » 14. november 2004 kl. 17.13

Ikke mye å bidra med, men Jørgen Einarsen er her under FT1801 : <a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11625&gardpostnr=150&personpostnr=3031&merk=3031&tid=16:16:54#ovre>Lenke</a>

Per Fossum
Innlegg: 26
Registrert: 6. desember 2004 kl. 0.34
Sted: NAMSOS

Re: Edrikke Jørgensdatter Størdal,fødested Lensviken

Legg inn av Per Fossum » 14. november 2004 kl. 20.04

Inger
Fant Edrikke født på Stalbakken (hører til Størdal), se Lensvikboka s. 277.
Per

gj04100
Innlegg: 43
Registrert: 10. desember 2006 kl. 20.35
Sted: JAKOBSLI

Re: Edrikke Jørgensdatter Størdal,fødested Lensviken

Legg inn av gj04100 » 14. november 2004 kl. 20.46

Da er trolig dette Jørgen Einarsens foreldre :
<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11625&gardpostnr=151&personpostnr=3051&merk=3051&tid=19:50:18#ovre>Lenke</a>

Inger Stjern Nybrott

Re: Edrikke Jørgensdatter Størdal,fødested Lensviken

Legg inn av Inger Stjern Nybrott » 14. november 2004 kl. 21.23

Tusen takk ska dokker ha!

mvh Inger

Karen Husdal Brevik

Re: Edrikke Jørgensdatter Størdal,fødested Lensviken

Legg inn av Karen Husdal Brevik » 15. november 2004 kl. 0.55

Hei Inger!

Bortsett fra det som står i Lensvikboka, så har jeg ingen ting om Einar Jørgensen og Guru Eriksdtr. (Jørgen Einarsens foreldre), men jeg har registrert litt etterslekt. Hvis du er interessert, så kan du oppgi e-postadressen din, og jeg vil sende deg det jeg har. Jeg er ikke i slekt med familien selv, men har hjulpet ei venninne med å finne slekt. Vi har også notert mulige foreldre til Inger Nilsdatter.

Mvh
Karen

Stig Trygstad

Re: Edrikke Jørgensdatter Størdal,fødested Lensviken

Legg inn av Stig Trygstad » 15. november 2004 kl. 12.47

Hei!
Jeg mener å huske at denne familien kom flyttende til Størdalen fra Skaun. I alle fall har jeg registrert "Husby" som etternavn på Guru Eriksdatter. Lenge siden jeg var innom Skaun-bøkene..
Stig

Inger Stjern Nybrott

Re: Edrikke Jørgensdatter Størdal,fødested Lensviken

Legg inn av Inger Stjern Nybrott » 15. november 2004 kl. 19.08

Tar imot alle opplysninger med stor takk, min e-postadresse er isnybrott@c2i.net

Må nok til med fjernlån på biblioteket her!
Mvh Inger

Svein Landsvik

Re: Edrikke Jørgensdatter Størdal,fødested Lensviken

Legg inn av Svein Landsvik » 16. november 2004 kl. 10.16

Hei!
Jeg henger meg på her da jeg lenge har vært interessert i å finne ut av hvor Einar Jørgensen og Guru Eriksdatter har sitt opphav. Disse personene er 3.tipper til min kone.

Jeg har notert meg følgende (hentet fra ulike kilder):
Familien bosatte seg omkring 1795 på en stue fra gamle dager kalt Stalbakken, Størdal. Denne stua lå like nedenfor br.nr.2. Sønnen Jørgen overtok plassen etter sine foreldre. I Ft-1801 står hverken Jørgen eller broren Erik oppført. Einar kalles her Ener Jørgens.

Ved ft1801 står en Jørgen Enersen og en Erich Enersen oppført under Størdalsøren. Jørgen er 9 år og står som tjenestedreng. Erich er 4 år og står som fosterbarn. Husfolket på denne plassen er Ole Olsen og Lisbeth Erichsdatter. Kan det da være at Guru og Lisbeth er søstre? og at Jørgen og Erich bor hos Lisbeth og Ole? Tidsmessig ser dette ut til å stemme bra. Lisbeth Erichsdatter, som jeg har notert f.Huseby på, er 43 år i 1801. Guru har jeg som født 1767.

Hvis det er noen som vet mer om Einar og Guru er jeg takknemlig for svar.

mvh
Svein

Svein Landsvik

Re: Edrikke Jørgensdatter Størdal,fødested Lensviken

Legg inn av Svein Landsvik » 16. november 2004 kl. 10.42

Til Inger.
Jeg ser at Josef Lines(øy) er din tippoldefar. Du og min kone skulle da være 5-menninger da hun er etterkommer etter Edrikkes søster Karen (som er hennes tippoldemor). Jeg har ikke registrert noen etterkommere i min database etter Edrikke og Josef, så hvis du kunne hjelpe meg med noe der hadde jeg vært takknemlig. Jeg har mailadressen svein.landsvik@his.no hvis dette er et bedre egnet medium enn denne spalten.

mvh
Svein

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Edrikke Jørgensdatter Størdal,fødested Lensviken

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 1. mars 2007 kl. 22.15

Hei,

Jeg mener nå å ha funnet foreldrene til Einer Jørgensen på "Stalbakken" i Størdal født 1764.

Fra Meldal bygdebok har jeg notert:

Det var en gammel husmannsplass under Vaulen som het Vaulhaugen. Den lå oppe på gjerdet, rett oppfor der oppistuggu står i dag. Der var det fastboende folk fra tidlig 1700-tallet, og frem til 1886, med et lite avbrekk i tida 1840-1877.

Jørgen Vaulhaugen gift med Jodda Arngrimsdatter født 1733 kom til Vaulhaugen omkring århundreskiftet.
De hadde sønnen Torger født 1771 gift med Beret Eriksdatter Laksøyen født 1755.
Datteren Mali født 1774 gift med Størker Olsen Vaulen/Vedul i 1805.

Jodda Angrimsdatter finner vi som enke på "Waulhouen" under Wedul i Meldal i 1801.

Ved å søke på Leiv Skjerve sine slektssider finner man anene til både Jodda Angrimsdatter Ner Hol og Jørgen Einersen Voll. Ingen barn er nevnt der.

Ved søk på Family Search finner jeg imidlertid barna: Gjertrud f 1762, Einer f 1764, Angrim f 1766, Torger f 1768, Torger f 1771, Mali f 1774, Tore f 1778 og Anders f ca 1784.

Vi ser da også at Einer gir sin datter navnet Jodda etter sin mor.

Guru Eriksdatter Huseby er det vanskeligere å få plassert. Jeg har finlest om Husebygårdene i Skaunboka, men kan ikke finne noe om de to søstrene Guru og Lisbet, eller en Erik som bruker på Huseby.
Jeg blir takknemmelig om noen skulle ha tips angående deres opphav!

Mvh Aud.
Aud Kalland Sterten
Lensvik / Trondheim

Svein Landsvik

Re: Edrikke Jørgensdatter Størdal,fødested Lensviken

Legg inn av Svein Landsvik » 2. mars 2007 kl. 9.54

Hei!
Dette var interessante opplysninger som stemmer overens med det som jeg tidligere har notert at Karen Husdal Brevik også har vært inne på. Hun har funnet en Ejner Jørgensen som ble døpt 11.mars 1764, sønn av Jørgen Wold og Jodda (gårdsnavn var vel ikke opplyst). Karen har også vha. FamilySearch, funnet to søstre, Lisbeth døpt 26.desember 1762 og Guru døpt 6.juli 1766, i Meldal prestegjeld. De er døtre av Erich Gasvold og Aase. Kan dette være de ettersøkte søstrene?

mvh Svein

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Edrikke Jørgensdatter Størdal,fødested Lensviken

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 2. mars 2007 kl. 17.40

Hei,

Det kan også være at Lisbet og Guru ikke kom fra Huseby i Skaun. Det finnes vel flere Husby- eller Husebygårder i Trøndelag?

Ole Olsen Hafsbuan flyttet med sine foreldre fra Skaun til Størdal i 1780, -og gifter seg 9 juli 1794 i Stadsbygd. Han og Lisbet Eriksdatter døper en sønn Ole 13 aug 1797 i Stadsbygd. Ole døde som barn.

Einer Jørgensen og Guru Eriksdatter flytter til Stalbakken omkring 1793-94, de døper sønnen Erik i Stadsbygd 6 des 1795. De to første barna, Jørgen f ca 1792 og Anne f ca 1793 er sannsynligvis døpt i Meldal/Rennebu.

Kan det være slik at Lisbet kom til Størdal sammen med sin søster Guru og svoger Einer?

Gardsvold tror jeg ligger i Rennebu. Dette kan være et spor å følge videre.

Mvh Aud.
Aud Kalland Sterten
Lensvik / Trondheim

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Edrikke Jørgensdatter Størdal,fødested Lensviken

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 4. mars 2007 kl. 14.00

Hei,

På Leiv Skjerves nettsider finner jeg Erik Endresen Rogogjerd Gårdsvoll f 1733 gift med Åse Mikkelsdatter Gårdsvoll f 1739.

Her er barna jeg finner på Family Search:
Endre døpt 14 des 1760 Meldal
Mickel døpt 14 des 1760 Meldal
Lisbet døpt 26 des 1762 Meldal
Lisbet døpt 13 jan 1764 Meldal
Guru døpt 06 juli 1766 Meldal
Ole døpt 05 mars 1769 Meldal

og fra Ft1801:
Sivert født ca 1776 Orkdal
Anne født ca 1783 Orkdal

Jeg tror det han være Erik Endresen Gardsvold vi finner på gården "Hovsæt" i Orkdal i 1801. Vi ser at flere av barna bor på Hovset, også Guru født 1766.

Likevel, dette bør nok sjekkes opp mot bygdebøker fra Rennebu og Orkdal.

Mvh Aud.
Aud Kalland Sterten
Lensvik / Trondheim

Svein Landsvik

Re: Edrikke Jørgensdatter Størdal,fødested Lensviken

Legg inn av Svein Landsvik » 5. mars 2007 kl. 11.33

Hei!
Dette må vel være samme familie som jeg nevnte i mitt forrige innlegg. Den Erich Gasvoll som jeg skriver heter vel da egentlig Erik Gardsvold. Jeg er enig i at dette må sjekkes videre for å finne ut om det er de samme personer (Lisbet og Guru) som flyttet til Størdalen. Jeg ser det er oppført to barn som heter Lisbet. Det er vel mest sannsynlig at det er den siste som er vår kandidat?

Jeg har ikke de aktuelle bygdebøker tilgjengelig for øyeblikket, men jeg håper noen andre har mulighet til undersøke litt.

mvh
Svein

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Edrikke Jørgensdatter Størdal,fødested Lensviken

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 13. mars 2007 kl. 21.14

Hei,

I Rennebuboka I, side 55 under Gardsvoll finner jeg:

Åse Mikkelsdatter Gardsvoll f 1739, gift 1760 med Erik Endresen Rogogjerd f 1739.
Barn: Endre f 1760, Mikkel f 1760 d 1763, Lisbet 1762 døde 11 uker gammel, Lisbet f 1764 og Guru f 1766.
Denne huslyden flytta i 1767 til Orkdal og kjøpte garden Hoset.

Det var alt som var å finne om familien i Rennebuboka. Vi får imidlertid bekreftet at det er samme familie vi har med å gjøre.

Aud.
Aud Kalland Sterten
Lensvik / Trondheim

Svein Landsvik

Re: Edrikke Jørgensdatter Størdal,fødested Lensviken

Legg inn av Svein Landsvik » 15. mars 2007 kl. 14.30

Hei,
Det ser ut som om vi nærmer oss...
Det vanskeligste punktet gjenstår vel ennå, om det virkelig er de to søstrene på Hoset som som igjen kom til Størdalen.
Finnes det kanskje noen bygdebok som omfatter gården Hoset i Orkdal, og som kan gi en ledetråd?

mvh
Svein

Ketil Mjøen

Re: Edrikke Jørgensdatter Størdal,fødested Lensviken

Legg inn av Ketil Mjøen » 15. mars 2007 kl. 23.08

Hei!

Jeg er etterkommer av Erik og Aase på Hoset, og tror dere er inne på et blindspor her:
Guru Eriksdatter bodde hjemme hos sin far på Hoset under folketellingen i 1801, og ble g. 12.10. samme år med Jon Olsen By i Orkdal. Søsteren Lisbet er trolig husmannskone på Lien i Orkdal i 1801 - g.m. Ole Rasmussen.

Jeg er også etterkommer etter Even Olsen Størdal - bror til Ole Olsen Størdal som ble g.m. Lisbeth Eriksdt. Men desverre kjenner jeg ikke til noe mer rundt henne og Guru. Kan se ut til at familien(e) på Størdal har bestått av mange innflyttere - også Even O. Størdals kone - Karen Hansdatter Mærke (1779-1811)- er det vanskelig å finne ut hvor kom fra.


mvh
Ketil

Svein Landsvik

Re: Edrikke Jørgensdatter Størdal,fødested Lensviken

Legg inn av Svein Landsvik » 16. mars 2007 kl. 9.29

Hei Ketil!
Takk for avklarende svar. Det ser dermed ut som at det er helt sikkert at det ikke er døtrene på Hoset som flytter til Størdal. Altså må det være noen andre...
Vi vet vel heller ikke sikkert at de aktuelle personene i Størdal, Guru og Lisbet, er søstre, selv om det er en ganske stor sannsynlighet for dette. Kanskje vi må gå tilbake til Huseby/Skaun-teorien og lete videre der? Dette var virkelig en nøtt, men det er jo det som gjør hobbyen vår så spennende...

mvh
Svein

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Edrikke Jørgensdatter Størdal,fødested Lensviken

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 6. oktober 2007 kl. 12.24

Hei,

Jeg legger en lenke til tema " Einer Jørgensen født ca 1763 Rennebu til Lensvik ? "
www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=49196

Aud.

Svar

Gå tilbake til «Agdenes»