Lars Olsen Tøndel g.m. Gjertrud jonsdtr.

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Rune Fergestad

Re: Lars Olsen Tøndel g.m. Gjertrud jonsdtr.

Legg inn av Rune Fergestad » 30. desember 2002 kl. 23.18

I følge Lensvikboka er Lars Olsen Tøndel stamfar til folket på Tøndel nedre. Han var f. 1664, d. etter 1709. Han var g.m. Gjertrud Jonsdtr. Disse to (mine 5xTipp) var leilendinger på Åsmul i 1701.

Vet noen mer om Lars og Gjertrud sine aner enn det som står i Lensvikboka?

Mvh
Rune Fergestad

PS Godt nytt år!

Knut Handeland

Re: Lars Olsen Tøndel g.m. Gjertrud jonsdtr.

Legg inn av Knut Handeland » 31. desember 2002 kl. 16.24

Hei Rune

Ut i fra navnegiving av etterkommerne bør Lars Olesson,s foreldre hete Ole " Kirstin.Begge bør være født etter 1630.
-------------------------------------------------
Her under er noe jeg la inn under et annet tema :
--------------------------------------------------
Arne Jonsson Ulkestad (Cal.1690-Abt.1741)
Gift : 12 Juli 1722
Marit Pedersdatter Ulkestad

Kjenner 8 Barns dåp :
1:Jon Åsmul(9 Aug 1722-)
2:Peder (23 Mar 1727-1767)
3:Brynhild (11 Dec 1729-)
4:Paul (14 Apr 1732-)
5:Marit (7 Mar 1734-)
6:Hans 1 (18 Mar 1736-)
7:Kari (25 May 1738-)
8:Hans 2 (17 Sep 1741-)
-------------------------------------------------- Arne Jonsson Ulkestad (Cal.1690-)sønn av :

Jon Audensson Åsmul-Singstad (1656-)
Brynhild Arnesdatter Åsmul (-)
--------------------------------------------------
Trolige barn av disse :
1: Hjertrud
Gift : Soldat
Lars Olesson Åsmul-Tøndel-Singstad (1664-)

2: Mali
Gift :
(1:31 Jul 1701)Jens Eriksson Indergård (?-?)
(2: ?)Lars Indergård

3: Arne (Se over.)

4: Berit (15 Mar 1705-)
Gift :Lars Olesson Ysland (?-?)

5: Kirsten
Gift :2 Jul 1743 Sevald Jensson Tøndel
--------------------------------------------------
Jon Audensson Åsmul-Singstad (1656-)
var trolig også gift 2 gang med ei Marit som han
fikk barna :

-Gjertrud Jonsdatter Singstad (?-?)
Gift : Hans Singstad
----------------
-Peder Jonsson Åsmul-Singstad (21 Aug 1707-?)
Gift :17 Jun 1736
Randi Olesdatter Meland (26 Oct 1704-?)
--------------------------------------------------
Vel Auden-Ouden på Åsmul hadde også sønnen
Olof født 1655- .

Olof fikk sønnene :
- Peder gift 21 Dec 1721 med Ellen Olesdatter.
(Minst 6 barn etter disse.)

-Lars Olofsson Åsmul (Cal 1674-?)
gift Hjertud Åsmul (?-1730)
--------------------------------------------------
Som du ser blir det nesten gjetninger ang. disse.
Mulig noen andre har noe spennende liggende ?

Mvh Knut

Bjørn Flor
Innlegg: 314
Registrert: 5. januar 2005 kl. 8.32
Sted: TRONDHEIM

Re: Lars Olsen Tøndel g.m. Gjertrud jonsdtr.

Legg inn av Bjørn Flor » 6. januar 2003 kl. 10.32

Jeg er ganske ukjent i Lensvik-geografien. Kanskje det er derfor jeg stusser på navnet Åsmul-Singstad. Finnes det en annen gård som kun heter Åsmul?
Og jeg stusser videre: Hvis Jon Audensson Åsmul-Singstad får sin datter Kirsten (nr 5) etter 1705, kan han da få sitt andre barn med Marit i august 1707?

Kristian Magnus Skarsvåg

Re: Lars Olsen Tøndel g.m. Gjertrud jonsdtr.

Legg inn av Kristian Magnus Skarsvåg » 6. januar 2003 kl. 23.58

En gård i Lensvika heter Åsmul og en heter Singstad. Er en person født på en gård og lever lenge på en annen gård, benytter Knut H. anledninga til å skrive disse 2 gårdene med bindestrek imellom.

Knut Handeland

Re: Lars Olsen Tøndel g.m. Gjertrud jonsdtr.

Legg inn av Knut Handeland » 8. januar 2003 kl. 19.59

Hei Bjørn

Som du ser har jeg ingen fødsel (enda) på Kirsten og hun kan godt være født når som helst i denne familien. Du bør også gå litt dypere inn i stoffet omkring disse, da som jeg sier ovenfor er det mye usikkert omkring disse. Når jeg skriver
Åsmul-Singstad blir det som Kristian sier,som hjelp/pekepinn for de som leter.

Jeg antar du er etterkommer av Sevald Jensson Tøndel da du har intr.for Kirsten.

Litt om Sevald :
Han giftet seg 3 ganger.

1: 1701/1702 med Marit Nilsdatter
(Trolig datter av Nils " Dordi Tøndel.Har 5 barn etter henne.)
2: 23 Nov 1732 Marit Asbjørnsdatter (Landrø)
(Barn ?)
3: 2 Juli 1743 Kirsten Johansdatter (Åsmul)
(Barn ?)

Håper du ble hjulpen med dette.

Mvh Knut

Kristian Magnus Skarsvåg

Re: Lars Olsen Tøndel g.m. Gjertrud jonsdtr.

Legg inn av Kristian Magnus Skarsvåg » 9. januar 2003 kl. 0.08

Hei Knut
Første kona til Sevald, Marit Nilsdatter, står oppført som Marit Nilsdatter Krognes på slektssida http://www.h2a.net/slekt. Vet du hvilken tilknytning Marit har til Krogness ?

Mvh Kristian

knut handeland

Re: Lars Olsen Tøndel g.m. Gjertrud jonsdtr.

Legg inn av knut handeland » 9. januar 2003 kl. 9.38

Hei Kristian

Det du nevner blir trolig i all enkelhet gjort for å for å slippe å kalle henne n.n til etternavn, så ble det Krognes istedet da Sevald kom derifra. Aner ikke om Dennis har funnet
dokumentasjon på at hun kom derifra.I såfall er jeg også intr. i den.

Har selv denne løsninga på mange ektefeller som er av ukjent opphav. Blir kjipt med Gedfil full
av N.N.Mulig bygdeboknemda har en utfyllende løsning her.

Mvh Knut

Rune Fergestad

Re: Lars Olsen Tøndel g.m. Gjertrud jonsdtr.

Legg inn av Rune Fergestad » 9. januar 2003 kl. 16.33

Flott med så mange innspill på dette temaet. Det har gitt meg noen pekepinner som kanskje kan føre fram til en avklaring. Mange takk!

Mvh
Rune Fergestad

Stig Trygstad

Re: Lars Olsen Tøndel g.m. Gjertrud jonsdtr.

Legg inn av Stig Trygstad » 9. januar 2003 kl. 23.55

Hei!
Tar jeg ikke mye feil, er Marit Nilsdtr. født Krognes. Sevald er født på Rokseth i Rissa.
ST

knut handeland

Re: Lars Olsen Tøndel g.m. Gjertrud jonsdtr.

Legg inn av knut handeland » 10. januar 2003 kl. 23.38

Hei

Tar med ft-fra 1665.Det er Nils (1629-?) som jeg har merket med * på Ner-Tøndel jeg mener er Marit,s far.Mulig Marit var gift med en Ole i et første ekteskap før Sevald , og at Nils,en nevnt i fødsel under her, er sønn fra dette ekterskapet ? Det kunne passe veldig godt om Ole døde 1701 ???? Da passer det ganske godt inn med
et neste barn i et ekteskap med Sevald.
--------------------------------------------------Digitalarkivet: Manntall 1663-66 Fosen prosti.
[57662/116]
847 166
Fosen provsti Stadsbøydens Prestegield Ridssen Annexe 1665? Gaarder Neder Tindelen 4 øre

3584 Opsidere Christopher 40 (1625)
3585 Sønner Nils 36 (1629)
3586 Sønner Peder 24 (1642)
3587 Husmend. Strandsid. Erich 50 (1615)
--------------------------------------------------Digitalarkivet:
Manntall 1663-66 Fosen prosti. [57658/112]
846 166 Fosen provsti Stadsbøydens Prestegield Ridssen Annexe 1665? Gaarder Ofver Tindelen 2,5 øre 6 mark lag

3581 Opsidere Carl 54 (1613)
3582 Tienistdrenge Peder 24 (1642)
3583 Husmend. Strandsid. Johan 40 (1625)
--------------------------------------------------
Niels <OLESEN TONDELEN>
Sex: M

Event(s):
Christening: 06 Mar 1701 Place: Stadsbygd, Sor-Trondelag, Norway

Parents:
Father: Ole TONDELEN
Mother: Marrite

Source Information:
Batch Number: C426461
Source Dates: 1700 - 1708
Film or Fiche Number: 126767
Collection Details: Stadsbygd; Den Norske Kirke
--------------------------------------------------
Niels <SEVALDSEN OFVERTONDELEN>
Sex: M

Event(s):
Christening: 31 Dec 1702 Place: Stadsbygd, Sor-Trondelag, Norway

Parents:
Father: Sevald OFVERTONDELEN
Mother: Marrite

Source Information:
Batch Number: C426461
Source Dates: 1700 - 1708
Film or Fiche Number: 126767
Collection Details: Stadsbygd; Den Norske Kirke
--------------------------------------------------
Mvh Knut

knut handeland

Re: Lars Olsen Tøndel g.m. Gjertrud jonsdtr.

Legg inn av knut handeland » 11. januar 2003 kl. 0.59

Her er litt mer fra Tøndel gårdene.Aner ikke hvem
jeg har motatt dette av ?

(Tindelen.Tynnelen.)

Tøndel Nedre har gårdsnummer 87, bruksnr. 1-8.

Den dyrkede jord på Tøndel skråner jevnt ned mot sjøen, og gårdene ligger idyllisk til langs stranden rundt Tøndelbukta. Elva som kommer fra Damtjønna går gjennom øvre Tøndels marker, og renner ut i sjøen inne i bukta. Til gårdene hører det endel løv og barskog. Laksefiske har ut gjennom tidene vært en viktig inntektskilde og er det fremdeles. En gammel laksevorpe har i eldre tider tilhørt disse eiendommer. I gamle dager sto husene på disse gårder i strøket omkring den nåværende Nystu`n. Men i årenes løp er de ved gårddeling og utskiftning flyttet dit hvor de står nå.

Iflg. O. Ryghs Norske gårdsnavne, skal opprinnelsen til gårdens navn komme av elva, men noe bevis for det har han ikke.

Gårdsnavnet skrivemåte ut gjennom tidene har forandret seg en del. Tanylja i 1200, Thønnel i 1559, Tønnell i 1590, Thøndell i 1618, Thyndøl i 1630 og Nedre Tøndel i 1723.

I Skåne ble det funnet et pergamentblad som bl. a. inneholdt en jordegodsopptegnelse fra Jonskirken i Nidaros. Det er fra årene omkring 1200, og det eldste norske i sitt slag. Gården Tanylja (se over) Læirangrastrand, tilhørte da Jonskirkens gods. I et skattemanntall fra 1520 er det oppført en mann ved navn Clemeth på Tynnel, 1 mark sat. I et skattemantall fra 1645 er oppsitteren på Tøndell Svend, med konen Anne og tjenestepiken Marit. I en folketelling fra 1665 er oppsitteren Christopher, 40 år, Niels, 36 år, Peder, 24 år, Erich, 50 år. I 1666 er oppsitteren enken, Peder Svendsen, 11 år og Rasmus, 10 år.

I skattemanntallet for 1668 er oppsitteren Christopher Amundsen. I en matrikkel for 1692 er det lagmann Schöllers arvinger som er eier av gården.

Oppsitterne var da Christopher og Otter. De var leilendinger og bygslet det halve hver av gården. Etter den gamle skylddeling var hver halvpart på 2 øre.
Eieren av gården i 1701 Vincent Myntes gods, og oppsitterne var da enken og Otter. I 1706 har Margrethe, enke etter Christian Frost solgt gårdene Nedre Tøndel, Åsmul, Ølstøren og Ulkestad til sin bror Lorentz Lorentzen Angell for 100 rdl.
I 1711 er Lorentz Angell Weyer oppført som eier av gården, og oppsitterne var da Lars og Otter. I 1718-19 var eieren madam Weyer og oppsitterne var Lars og Sivert.

Bjørn Flor
Innlegg: 314
Registrert: 5. januar 2005 kl. 8.32
Sted: TRONDHEIM

Re: Lars Olsen Tøndel g.m. Gjertrud jonsdtr.

Legg inn av Bjørn Flor » 13. januar 2003 kl. 9.57

I mange årtier, kanskje ca 150 år var det bare noen få familier som hadde "slektsnavn" her i landet. I stedet ble folk benevnt med patronymikon - og i tillegg adressen, som oftest et gårdsnavn. Hvorfor er det nødvendig å legge til en fiktiv (om enn muligens riktig)adresse på en Marit Nilsdatter. Alternativet til NN er jo Nilsdatter som etternavn.
Knut: Min undring i forbindelse med Jon Audensons barn gjaldt rekkefølgen og de oppgitte fødselsårene. Hvis Berit blir født 1705 og Peder 1707, måtte Jon ha hatt det travelt hvis han skulle rekke å få et barn, skaffe seg ny kone og så nok et barn på disse 2 åra. Løsningen må vel være at Gjertrud er født etter Peder?
mvh
Bjørn F

knut handeland

Re: Lars Olsen Tøndel g.m. Gjertrud jonsdtr.

Legg inn av knut handeland » 13. januar 2003 kl. 10.39

Hei Bjørn
Ja,du sier noe, men faktisk har jeg forfedre som har rukket noe sånt. Det var pga at familien ikke
skulle bryte husmannskontrakten sin og bli utkastet fra plassen de bodde på. Betingelsen var
at han var gift.Et pussig og hardt regelverk.Han hadde 6 barn og fant derfor kjapt en ny kone som han fikk ytterligere 8 barn med.Så det går nok an.Men til det med navnegivingen så prøver jeg å stedfeste folk for å hjelpe andre i søkene sine.

Hvis det søkes på nettet eller der jeg velger å legge opplysningene om anene blir det lettere med flere stikkord/søkeord. Sier ikke at det blir rettere eller bedre men nå vet du hvorfor jeg gjør det. Som et eksempel har jeg folk med etternavnet Trondheim,Oslo,Roma osv. pga det.Og det pga at jeg ikke har etternavn på disse.Håper
forklaringa mi ikke hørtes alt for håpløs ut ?

Mvh Knut

Brukeravatar
dn19073
Innlegg: 462
Registrert: 8. mai 2005 kl. 23.36
Sted: SAUPSTAD

Re: Lars Olsen Tøndel g.m. Gjertrud jonsdtr.

Legg inn av dn19073 » 1. mars 2004 kl. 0.27

Litt til om Tøndel.
Vi hadde hytte under Nystun, på plassen Sneøvnet IKKE I ØVRE TØNDEL, men lokalt hette dalen ØVER TENNEL helt til på 80-tallet.Gårdeier hette fra ca.1950 ara Ole Nystuen Tøndel. Gift med Synøve og hadde to barn, Kjell og Astri. Forøvrig; Tøndel lå i Selbekken, i Lensvik. Ole bekreftet også til meg at opphavet var fra Brødreskift-gårdene i Stadsbygd.Vi hadde hytte hos Ola som han kaltes ifra 1958 til 1978, såplassen er kjent.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Lars Olsen Tøndel g.m. Gjertrud jonsdtr.

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 10. februar 2008 kl. 14.26

Hei,

Jeg tar opp denne igjen, med tanke på å komme litt videre med folka på Tøndel.

Teksten i innlegget er fjernet. Det finnes tre skifter fra Øvre Tøndel som klargjør slektsforholdene omkring 1700.


Mvh Aud.
Sist redigert av Aud Mari Kalland Sterten den 28. desember 2008 kl. 13.26, redigert 1 gang totalt.

gj05619
Innlegg: 387
Registrert: 25. januar 2008 kl. 21.54
Sted: GJØLME

Re: Lars Olsen Tøndel g.m. Gjertrud jonsdtr.

Legg inn av gj05619 » 12. februar 2008 kl. 0.06

Hei Aud!

Jeg tar opp denne igjen, med tanke på å komme litt videre med folka på Tøndel.

Håper at det tilgis at jeg tøyer dette temaet et par generasjoner fram i tid. Jeg ser i div. slektsoversikter at her stopper det for mange, jeg har i tillegg noen spørsmål som jeg undres på vedr. Tøndel Øvre.

Etter Lensvikboka side 27 har sersjant Rasmus Johnsen Viig i 1782 fått utstedt skjøte på det halve av Tøndel Øvre. Etter boka var han 1.gang i 1770 gift med Else Jensdatter Tøndel og II i 1775 med Margrethe Meland.

Kjøperen i 1782 er Rasmus Jonsen Bierchaas f.1728 i Rennebu, d.16.3.1800. Rasmus kjøpte sammen med sin bror Jon Jonsen garden Eikli i Orkdal. I 1772 kjøper han så det halve av Sundli og selger seg ut av Eiklia. Den 4.3.1770 blir en Rasmus Jonsen trolovet med Eli Jonsdatter. Forlovingsmenn er Ole Birchaas (overnevntes bror) og Knut Tuflaat. Bryllupet står den 10.6.1770. Etternavn ikke oppgitt noen av gangene.

Rasmus Johnsen Birchaas (Sundlie) blir 30.3.1780 gift med enke Berit Ingebrigtsdatter Sundli. Berit var g.I med Iver Johansen Sundli (ca.1736 -1775). Hennes foreldre var Ingebrigt Ellevsen Fokset og Berit Pålsdatter By,Oppigard fra Skaun. Iver var sønn av Johan Klemmetsen Syrstad og Anne Olsdatter Husby. Berit og Iver var leilendingsfolk på Sundlia. De er oppgitt med 4 barn:

Berit Iversdatter, f.1765, g.m. Benjamin Olsen Singstad, f. 1759

Johan Iversen, f.ca. 1767, sansynlig død ca. 1776 (levde ved skiftet etter faren i 1776).

Ingebrigt Iversen, f. 1773, i 1799 g.m. Marit Gabrielsdatter Singstad, f.1776.

Iver Iversen f.1775 g.m. enke Berit Arntsdatter Tøndel, f.1776, som var g.I med Erik Ingebrigtsen Tøndel Øvre. (1763-1813) som igjen var g.I m. Marit Andersdatter Ingdal (1771-1796).

Det undrer meg at den som blir gift 24.mai 1770 med Else Jensdatter Tøndel kalles corporal Rasmus Jonsen Øver Tøndel. Etternavnet som nyttes ved giftemålet 15.januar 1775 med Margrethe Olsdatter Meland greier jeg ikke å tyde. Desverre er jeg dårlig med lenker.

Rasmus Jonsen Sundli får to kjente barn:

Berit Rasmusdatter Sundli, (1775- 1814) i 1804 g.m. Peder Larsen Landrø (1768-1814) som var g.I m. Maren Kristensdatter Viggen.

John Rasmussen Sundli/Tøndel (1776-1839), i 1800 g.m. Guri Isaksdatter Selbekk. f. 1782.

Er det overnevnte Eli eller Margrethe som er mor til disse barna? Rasmus kaller seg Sundlie både ved Jons dåp og ved giftemålet med Berit.

-Jeg har en Rasmus Jonsen for mye!

Jeg undres også over opprinnelsa til han som kjøpte den andre halvparten av Tøndel, Øvre, Ingebrigt Eriksen Tøndel (ca.1732-1796). Hans hustru var Eli Ingebrigtsdatter Volden (1737-1796) fra Orkdal.

Rasmus Jonsen delte sin halvdel av Tøndel Øvre mellom sønnen John og stesønnen Ingebrigt i 1798.

Slekta i temaet satt altså i 80 år på denne garden i denne omgang. På Tøndel Nedre blir det vel sammenhengende slekt mye lenger, iallfall på noen av gardpartene.

Jeg håper dette innlegget ikke virker som en avsporing, men tvert imot bidrar til større engasjement rundt slektene på Tøndelgardene.

Mvh John Tore

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Lars Olsen Tøndel g.m. Gjertrud jonsdtr.

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 13. februar 2008 kl. 12.08

Hei John Tore,

Det er helt greit at du tar opp forhold rundt Rasmus Johnsen Wiig og Rasmus Johnsen Birchaas / Sundli. Jeg har ikke noen av de i min anerekke, men kan bidra litt likevel.

For å ta utgangspunkt i Rasmus Johnsen Birchaas / Sundli som gifter seg med Eli Jonsdatter i Orkdal 1770.

De får som du skriver ovenfor Beret og John. Kanskje fikk de flere som døde som barn.

Det er sannsynligvis en annen ved navn Rasmus på Sundli i det aktuelle tidsrommet. Rasmus Sundlimoens quinde gravlagt 22 nov 1772.

Først trodde jeg at Eli døde i 1772, men nei..
Det er nok Eli som er mor til begge de to barna. Eli Sundli er fadder syv ganger i tidsrommet 1772 - 1776.

Dermed virker det sannsynlig at Corporal Rasmus Johnsen Wiig som gifter seg med Margrete Meland i 1775 er en annen. Om han har et ekteskap med Else Jensdatter bak seg er litt vanskelig å vite.

Jeg tror kanskje det er Rasmus Johnsen Wiig / Tøndel som er ført som død 1800. Han er oppgitt å være 60 år gammel.

Ellers håper også jeg at dette bidrar til større engasjement rundt slektene på Tøndelgardene. Med de scannede kirkebøkene tilgjengelige, skulle det det nå være mulig å komme noe videre.

Mvh Aud.

gj05619
Innlegg: 387
Registrert: 25. januar 2008 kl. 21.54
Sted: GJØLME

Re: Lars Olsen Tøndel g.m. Gjertrud jonsdtr.

Legg inn av gj05619 » 14. februar 2008 kl. 23.21

Hei Aud!

Hjertelig takk for avklarende kommentarer, nå begynner jeg å få et klarere bilde av forholdene rundt Rasmus Johnsen og Tøndel.

Først kan jeg fortelle at den Rasmus Sundlimoen du nevner, er Rasmus Eriksen Vold,Moan (1702-1786) g.m.Randi Olsdatter Vold (1704-1772), begge fra Rennebu. Rasmus Eriksen er min stamfar etter mannslinja. Den 3. av de sju Bierchaasbrødrene, Joen Joensen, er min 4-tippoldefar. Det synes avklart for meg at Rasmus Joensen var gift 2 ganger, og fikk to barn som levde opp. Berit Ingebrigtsdatter ble gravlagt 17.3.1796. Nå gjenstår å finne Elis opprinnelse og Rasmus' avslutning.

Overnevnte forhold og den sterke kontakten det var mellom Tøndel og Orkdal/Geitastranda på denne tida gjør meg interessert.

Jeg nevnte Berit Arntsdatter, f. ca. 1773 som ble gardkone ved giftemålet med Erik Ingebrigtsen på den ene gardparten. Etter ellers så stødige Per O. Rød, var hun ei uekte datter av Arnt Jonsen Haugan (Børsaboka bd.II s.24), men dette er nok ikke riktig. Ei som passer bedre er Berit Arntsdatter Sommervold, døpt 15.11.1772 i Orkdal. Hun blir halvsøster til den kjente haugianeren Johan Joensen Ofstad på Geitastranda, men er ikke med i Geitastrandboka. Hennes søster, Johanna Arntsdatter var g.m. Lars Halsteinsen Almli. De overtok heimgården hans i 1792, men solgte i 1811 og flyttet til Øvre Tøndel, ganske sikkert til Berit og Erik. Fra før var det 9 barn på den garden, nå kom det 7 i tillegg! - I 1815 flyttet Lars og Johanna til Hoøyen på Ørlandet. Dette er vel bakgrunnen til at vi fikk et haugianermiljø på Tøndel.

Erik Ingebrigtsens bror, ugifte Ingebrigt, kjøpte i 1795 Askjem på Stadsbygda. Da han døde, overtok broren, Johan. Han dannet sammen med søstra, Karen, et aktivt haugianermiljø på Stadsbygda.

Dette er store slekter som mange møter i sine slektshistorier, derfor kan det være greitt med en oppklaring også rundt denne tida i Tøndels gardshistorie.

Mvh John Tore

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Lars Olsen Tøndel g.m. Gjertrud jonsdtr.

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 21. april 2008 kl. 11.22

Hei,

Jeg mener det er grunn til å se litt mere på Nils Olsen ( født 1701, Kilde: Lensvikboka) som blir gift 2 juli 1730 med Kjerstin Larsdatter Tøndel 1703 - 1764.

Trolovelsen 30 april 1730 viser at Sevald Tøndel og Sivert Tøndel var forlovere. www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16162&idx_id=16162&uid=ny&idx_side=-61

Hvis det er riktig som Lensvikboka oppgir, er Nils Olsen Tøndel sønn av Ole og Marit Tøndel, døpt 6 mars 1701.

Det blir holdt likpreken over Ole Tøndel 16 mai 1701. Samme dag blir det holdt likpreken over Oles mor, Kirsten (Ysland?) og hans to barn Carl 12 år og Nils 3 måneder 10 dager.
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16162&idx_id=16162&uid=ny&idx_side=-5

Det virker svært sannsynlig at Nils Olsen Tøndel f. 1701 ikke kan være identisk med den Nils Olsen som blir gift med Kjerstin Larsdatter Tøndel.

Nils Olsen og Kjerstin får to, kanskje tre døtre ved navn Dordi, men ingen Marit.

Dette kan være en mulig kandidat: Ole Brattlien og Dorthe døper sin sønn Nils 24 okt 1706. www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16162&idx_id=16162&uid=ny&idx_side=-20

Nils er etter det jeg har kommet frem til nevø av Sevald og Sivert. At de to er valgt som forlovere er derfor rimelig.

Håper andre har noen synspunkter på dette :)

Mvh Aud.

gj05619
Innlegg: 387
Registrert: 25. januar 2008 kl. 21.54
Sted: GJØLME

Re: Lars Olsen Tøndel g.m. Gjertrud jonsdtr.

Legg inn av gj05619 » 23. januar 2010 kl. 13.43

Hei!

Jeg kan ikke bidra om de eldste slekter på Øvre Tøndel, men kan nå avklare opprinnelsen til Ingebrigt Eichsen Tøndel Øvre. Han ble gift med Eli Ingebrigtsdatter Volden 12.06.1753 i Orkdal. Han bodde da på Jaamoe, men var født på nabogarden Kvammen i Orkdal, døpt 8.8.1734 og sønn av Erich Pedersen Qvam og hustru Kari Ingebrigtsdatter.

Ingebrigt kjøpte som tidligere nevnt halvparten av Øvre Tøndel og har stor etterslekt i Lensvika.

Mvh John Tore

Svar

Gå tilbake til «Agdenes»