Adelus Pedersdatter Garten

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Marius Berg

Re: Adelus Pedersdatter Garten

Legg inn av Marius Berg » 27. oktober 2002 kl. 22.44

Hei alle sammen! Jeg søker Adelus Pedersdatter Garten som ble gift med Peder Olsen Løstad på Agdenes; hennes forfedre og eventuelle andre slekt. Hun skal visstnok være født i 1766, men dåpen finner jeg ikke i kirkebøkene. Kan noen hjelpe?? Mvh MB

gj01097
Innlegg: 467
Registrert: 30. mars 2005 kl. 8.46
Sted: BREKSTAD

Re: Adelus Pedersdatter Garten

Legg inn av gj01097 » 28. oktober 2002 kl. 1.43

Adelus Pedersdatter Garten ble konfirmert 10.04. 1781. Folketellingen i 1801 oppgir at hun på folketellingstidspunktet var 33 år gammel. Dette skulle indikere et fødselsår rundt 1768. Men hvis alderen i 1801 er riktig oppgitt, må hun ha vært ekstra ung som konfirmant, så jeg heller til at hun må ha vært et par år eldre enn oppgitt.
Kan hun ha vært datter av Peder Andersen Garten,f.1737 gift 19.07.1768 med Maren Hansdatter? Navnet Adelus finner vi ihvertfall igjen i hans familie. Hans søster Adelus, f.1725, ble gift 02.07.1747 med Ole Pedersen Bakken. Se Ørlandsboka I, s.190-191 og s.240
Mvh
Terje

Knut Handeland

Re: Adelus Pedersdatter Garten

Legg inn av Knut Handeland » 28. oktober 2002 kl. 2.04

Litt om navnet Adelus :

Hvis Adelus er et navn som har gått igjen i generasjoner hos disse folkene er det en mulighet for at navnet kommer fra Benkestokk, Kruckow slektene. De igjen har det trolig fra en
" Adelus den gamle Brun,s datter ". Brun var en kjøpmann fra Hansabyene som først bosatte seg i Bergen,og flyttet til innlandet på sine eldre dager.Trolig Gudbrandsdalen. Fra han finnes etterkommer i Tønsberg og på Gården Bælgen i Oslo, og i de foranevnte slektene m.flere.

Mvh Knut

Marius Berg

Re: Adelus Pedersdatter Garten

Legg inn av Marius Berg » 28. oktober 2002 kl. 17.41

Jo takk, skal sjekke mulighetene. Det eneste som mangler nå er at jeg er etterkommer av Benkestok og Kruckow på denne siden også! Ser frem til å høre fra alle dere andre granskere der ute hvis dere finner mer informasjon om disse Adelusene og slekten! Alt av interesse!
Mvh Marius

Tore Hansen
Innlegg: 206
Registrert: 3. juni 2008 kl. 19.07
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Adelus Pedersdatter Garten

Legg inn av Tore Hansen » 22. februar 2009 kl. 9.59

Muligens denne Adelus du leter etter?? http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2650#ovre
I så fall er vel dette samme mann??
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1387#ovre

Send en pm i tilfelle spørsmål.

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Adelus Pedersdatter Garten

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 22. februar 2009 kl. 16.05

Siden det ofte adelige fornavnet Adelus omtales her, kan jeg nevne at på Honnes på Hitra finnes en Adelus Sjursd. (mitt opphav), som får barn på 1630-tallet. Hun er datter av Guri Audensd. Aspa på Vikstrøm i Dolmsundet, som er Fosens største jordeier i 1624 (ifølge Dybdahls bok om jordegods i Trøndelag). Navnet Adelus forekommer litt ellers også i samme slekt, så det kan tenkes en sammenheng med Adelus på nærliggende Ørlandet. Hitra-Adelus sin nære familie finnes for øvrig som prester på Ørlandet.

Svar

Gå tilbake til «Agdenes»