Johan Tinnen, butikkeier fra Nesset ved Selva

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj25572
Innlegg: 2
Registrert: 4. april 2016 kl. 12.45
Sted: Australia

Johan Tinnen, butikkeier fra Nesset ved Selva

Legg inn av gj25572 » 4. april 2016 kl. 13.20

God kveld. Dette er mitt første innlegg på DIS Norge. Jeg har holdt på som slektsforsker i Australia i mange år, og har funnet ganske mye, både i min egen slekt, og i andres slekt.

Min tipp-oldemors søster er Anne Johanna Hansdatter Fremstad, født 13 sep 1834 i Dybvig, Agdenes. Jeg har funnet at hun ble gift med Ole Angrimsen 30 mar 1865. Anne Johanna hadde også en datter Hanne Pauline født 8 okt 1859 i Selven.

Men jeg fant nylig et brev skrevet av min morfars søster i 1961. Der står det noe som jeg ikke finner ut av i det hele tatt. Er noe av dette riktig?

"Johanne ble gift med Johan Tinnen. De hadde en sønn Petter som bygget en stue oppe i bukta, ved kaia (i Selven). Johan Tinnen var den første som hadde en blygsam handel på Nesset. Den fantes enda i 1910, og jeg har en gang vært i deres gamle, trivelige stue og kjøpt kringler.
Da de gamle døde, hadde sønnen Petter 'Sjøen' Tinnen handelen en tid.
Da Petter døde, kjøpte Necolai Dahl stua hans, og han bodde der da han var i Selven".

Jeg finner ingen Johan Tinnen (eller Tinden). I 1910 var det en baker Petter Tinden i Trondheim. Det ser ut til at det er også en Petter Tinden på et bakeri i Trondheim i dag.

Vet noen av dere om denne historien? Er detaljene riktige?

HIlsen
Steinar Johansen
Brisbane, Australia.

gj02876
Innlegg: 186
Registrert: 25. mars 2006 kl. 1.52
Sted: AGDENES

Re: Johan Tinnen, butikkeier fra Nesset ved Selva

Legg inn av gj02876 » 6. april 2016 kl. 16.42

Hei Steinar!
Velkommen til Slektsforum!
Har kjennskap til familien du nevner, men skulle gjerne visst anerekka di tilbake til Anne Johannas søster (jeg har to søstre: Elen Margrete f. 07.05.1842 og Birgitta 05.07.1840) Denne familien var husmannsfolk i "Hambåra", der det senere ble Agdenes fort (en del av Agdenes Befestninger). Bror til Anne Johanna, Hans, ble for øvrig husmann på "Tinden"
Det brevet du siterer var noe forvirrende, ja, og jeg lurer på hvem denne Johanne er.
Petter har jeg nemlig på plass, men med Elen Johansdatter fra Rissa som mor.. Her i folketellinga 1910:
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 6813000189
Jeg har heller ikke kjennskap til at familien drev bakeri/forretning i Selva...
"Tinden" finnes for øvrig flere steder, bl.a. på Leksa og på Ørland.
Mvh
Stig

gj25572
Innlegg: 2
Registrert: 4. april 2016 kl. 12.45
Sted: Australia

Re: Johan Tinnen, butikkeier fra Nesset ved Selva

Legg inn av gj25572 » 4. juni 2016 kl. 8.11

Takk for svaret.

Elen Margrete Hansdatter Fremstad er min morfars mormor. Hun ble gift med Sivert Johnsen fra Hemne og hadde 9 barn. Anna Bergitte født 1872 er min morfars mor.

Brevet jeg fant, er skrevet av min morfars søster, Magda Elfrida Brun f. Fladaas i 1900. Hennes mor kom fra Selvnesset. Hun nevner Johanne, som skal ha vært Anne Johanne f. 1834 og bode på Ambor i 1865.

Jeg kan ikke finne noe tegn til butikken til Petter Tinden, men hvis Nicolai Dahl kjøpte det, skulle det kanskje være noen papirer på dette?

Hilsen Steinar.

Svar

Gå tilbake til «Agdenes»