Vad heter skolan och hur var livet för en fiskarefamilj?

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Elisabet Hansson
Innlegg: 145
Registrert: 8. september 2013 kl. 12.39
Sted: Sverige

Vad heter skolan och hur var livet för en fiskarefamilj?

Legg inn av Elisabet Hansson » 5. juni 2015 kl. 22.11

Min mormor, Ingeborg Pedersen, född 19 mars 1884 på Sördyrö, Fröya. Jag undrar om någon vet vilken skola hon kan ha gått på. Finns det uppskrivet någonstans vad elever eller lärarna hette? Min mormors far var fiskare. Är nyfiken på hur hennes uppväxt kan ha sett ut. Någon som vet var man kan läsa om hur livet för en fiskare familj såg ut. Vad gjorde t ex barnen när fadern var ute o fiskade?

gj03156
Innlegg: 53
Registrert: 22. mai 2006 kl. 13.31
Sted: TRONDHEIM

Re: Vad heter skolan och hur var livet för en fiskarefamilj?

Legg inn av gj03156 » 6. juni 2015 kl. 19.24

Hei.
Elevene fra Dyrøya gikk på Skjønhals skole. For å komme dit måtte de i båt. Det kunne til tider være en utfordring, når det var uvær. Noen av elevene lå over hos folk på Skjønhalsen. På den tiden gikk de 6 år på skolen.
Skolen på Dyrøya ble grunnlagt i 1904.
Anbefaler deg å ta kontakt med Frøya Historielag for å kjøpe Årbøker for Frøya. I boka fra 1975 er det en artikkel om Lars I. Sæther (f. 1887) der han forteller om sin oppvekst og skolegang. Årbøkene ble utgitt i tidsrommet 1975-1979. I disse står det mye om Dyrøya.
Mvh
Solveig

Elisabet Hansson
Innlegg: 145
Registrert: 8. september 2013 kl. 12.39
Sted: Sverige

Re: Vad heter skolan och hur var livet för en fiskarefamilj?

Legg inn av Elisabet Hansson » 7. juni 2015 kl. 20.33

Hej Solveig och tusen tack för din intressanta information. Jag ska försöka få tag i årsboken som du nämner. Vänliga hälsningar Elisabet

Svar

Gå tilbake til «Frøya»