Pantebok Nordmøre:bl.a.Henrik Mogens. Børøen og broren Nils.

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
dn21758
Innlegg: 694
Registrert: 10. juni 2008 kl. 8.28
Sted: SMØLA

Pantebok Nordmøre:bl.a.Henrik Mogens. Børøen og broren Nils.

Legg inn av dn21758 » 7. oktober 2015 kl. 18.08

Hei!

En innførsel i panteboka for Nordmøre i 1731:

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 670426.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... x_side=-27

Her blir bl.a. Berit, sal. Henrik Mogensen Børøen, Elisabet Nilsdatter Grefsnes, hennes far Nils og farfar Mogens Henriksen Grefsnes nevnt. Legger dette inn for den som er interessert.

Et lite hjertesukk: For liten plass til skikkelig overskrift, her må det forkortes!

Mvh. Kjell

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Pantebok Nordmøre:bl.a.Henrik Mogens. Børøen og broren N

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 9. oktober 2015 kl. 9.34

Takk for opplysningen! Er ingen ekspert på skrifttyding, men ser i alle fall at navnene stemmer med de som fra før er kjent.

Jeg har i lang tid sett på muligheten for at Mogens Henriksen Grefsnes evt. kunne være en ukjent (i så fall helst eldste) sønn av Henrik Mogensen Rytter i Stangvik, som visstnok skal være gift 5X, hvorav kun barn av de to seneste ekteskapene er kjent. Ingen Mogens Henriksen er nevnt blant disse. Det er jo meget sannsynlig at han har en slik oppkalt sønn, men da i et tidlig ekteskap det ikke er bevart skifte etter. Utenkelig er det slett ikke at en evt. sønn med det navnet kan være handelsborger på Hitra. Men det er vel ikke noe i dokumentet som underbygger teorien?

dn21758
Innlegg: 694
Registrert: 10. juni 2008 kl. 8.28
Sted: SMØLA

Re: Pantebok Nordmøre:bl.a.Henrik Mogens. Børøen og broren N

Legg inn av dn21758 » 9. oktober 2015 kl. 12.56

Det står omtrent slik: "Kiendis Jeg Underschrefne, og hermed witterligt giør at ieg haver til mig annammet af Berethe Sal: Henderich Mogensøn Burøen Min hustrue Ellisabet Nielsdatter arfve midler, efter hendes Sal: Fader Niels Mogensøn Grefsnes og Far Fader Mogns Henderichsen Grefsnes arveligen er tilfalden dens Capital 56 Rd siger femtie og Sex Rd med sine paaløbende Rendter som min hustrues Sal: Fader broder ovenmeldte Hendrich Mogensøn Børøen haver været formynder for, saa ieg tacher for god betaling, hvorfor Jeg og hermed vil tache Enchen Berethe Sal: Hendrich Mognsen Børøen og hendes arfvinger for mig og mine arfvinger føde og ufødde, for ovenmelte Capital og indestaaende Rendter, u= Rygeligen Qviteris, og krafves løs i allemaade det til Stadfestelse, haver ieg min haand her underskrevet og mit Zigneet her trøgt, og venligen ombedet de velagte Dannemænd Jon Olsen Helsøen og Svend Jørgensen Edøen, med mig til witterlig at underskrifve og forsegle. Datum Burøen dend 13de Octobr 1731

Hans Søfrensen Efter begier underskriver Jons Olsen Helsøen Svend Jørgensen Edøe


Mvh. Kjell

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Pantebok Nordmøre:bl.a.Henrik Mogens. Børøen og broren N

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 9. oktober 2015 kl. 19.09

Takker så mye! Det bidrar jo litt til å opplyse om forholdene rundt dette familiemiljøet. Svært mange nålevende ætter fra dette, men interessen i herværende forum er ikke akkurat overveldende. Her omtalte "Børøen" (Burøy) ligger i Kvenvær, og må ikke forveksles med Børøy i Sandstad.

Tar med at medunderskriver Svend Jørgensen Edøy er g.m. Barbro Jonsd. Hjertøy, som er niese av Henrik og Nils Mogensen. Svend og Barbros datter Ellen er g.m. medunderskriver Jon Olsen Helsøys sønn Ole. (Selv ætter jeg fra Barbros bror, Mogens Jonsen Hjertøy.)

Svar

Gå tilbake til «Hitra»