Beret Johannesd Fjeldvær

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
gj03158
Innlegg: 9
Registrert: 23. mai 2006 kl. 10.32
Sted: ORKANGER

Beret Johannesd Fjeldvær

Legg inn av gj03158 » 23. oktober 2014 kl. 17.58

Jeg søker opplysninger om Beret Johannesd Fjeldvær, født 1810 på Fillan, Hitra. Hun var gift 28.desember 1837 i Hemne kirke med Johannes Isaksen Klungervik f. Berhals, f 25.september 1812, Berhalsbugen, Vinje.

De hadde 4 barn:

1. Ingeborg Johannesd Klungervik, f. 10. Mars 1840, Klungervik, Snillfjord.

2. Johan Johannesen Klungervik, f. 04 Juli 1843, Klungervik, Snillfjord.

3. Elen Johannesd Oddli f. Klungervik, f. 14.Sept 1846, Klungervik, Snillfjord, d. 22. Mai 1923, Hemne. ( 73 år).

4. Ane Johannesd Klungervik, f. 14. Sept. 1846, Klungervik, Snillfjord.

Beret Johannesd Fjeldvær var min tippoldemor og jeg håper noen kan hjelpe meg å finne hennes forfedre.

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Beret Johannesd Fjeldvær

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 23. oktober 2014 kl. 22.03

Hei !

Det ville være interessant å finne ut av dette, men det blir nok en utfordring.
Hun kan ha hatt en perifer tilknytning til Fjellvær.
Lenke til vielsen: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-146
Kilde: Hemne, Ministerialbok nr. 630A05 (1830-1840), Ekteviede 1838, side 206

1.Ved vielsen står det utvilsomt Fjeldvær. Men er det skrevet Bereth Jonsdtr ? Det står imidlertid Johannes i spalten "brudens faders navne".
2.Det er ingen Johannes på Fjeldvær i år 1801: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webce ... k=161#ovre
Sorenskriver Laurits Kaasbøl er blant de mer prominente av de 71 beboere.
3.Jeg kan ikke se at noen Johannes på Fjeldvær blir viet i perioden 1801-1814.
4. Finner ingen Beret, født på Fjeldvær, i konfirmasjonslistene for Hitra 1820-1830.
5. Finner henne heller ikke konfirmert i Hemne.
6. Her er hun og ektemannen i 1865: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webce ... =3495#ovre Her står det at hun er født i Hemne. Men det kan lett være feil.

Spørsmål:
Har du sjekket at hun ikke er født i Hemne ?
Fjeldvær ligger jo i Fillan sogn, Hitra, men når du nevner Fillan, har du da funnet det i en kilde ?
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Brukeravatar
gj03158
Innlegg: 9
Registrert: 23. mai 2006 kl. 10.32
Sted: ORKANGER

Re: Beret Johannesd Fjeldvær

Legg inn av gj03158 » 23. oktober 2014 kl. 23.46

Hei. Takk for at du prøver å hjelpe meg. Jeg har bare dette fra Hemneslekt der det står at hun kom fra Fillan, Hitra.

I folketellinga fra 1865 står det at de bor i Klungervigelven. Det er vel i Klungervika ( Tannvika) Snillfjord? Hørte det til Heim, Hemne på den tiden?

http://hemneslekt.net/getperson.php?per ... tree=Hemne

Brukeravatar
Kari Sandberg
Innlegg: 4132
Registrert: 5. desember 2004 kl. 13.00
Sted: HAMAR

Re: Beret Johannesd Fjeldvær

Legg inn av Kari Sandberg » 24. oktober 2014 kl. 9.40

Ved vielsen står det Bereth Hmd.dat.

Har du sjekket barnas faddere ? De kan ofte fortelle litt om slekten.

Ellers er det noen kandidater i Sør-Trøndelag her:

https://familysearch.org/search/record/ ... Norway%2CSør-Trøndelag&birth_place0=5

Hvis du finner antatt fars dødsfall, kan det i sorenskriveriets dødsfallsprot. være opplysninger om barna.

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Beret Johannesd Fjeldvær

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 24. oktober 2014 kl. 18.51

Først det enkle: Klungervikgårdene ser ut til å ligge på Vennastranda ifølge 1910-tellingen. På 1800-tallet vil det si Hemne herred. Hemne var også et samlet herred i 1910. Men Vinje sogn hadde egen kirke fra gammel tid, og Heim fikk kirke i 1882 ifølge DIS Norge. Kapell for Snillfjord ble antagelig påbegynt like etter 1897. Dermed lå det til rette for en oppdeling av Hemne som kommune også, Heim ble antagelig egen kommune alt i 1911 (?), Vinje og Snillfjord litt senere. Vennastranda ble liggende i Snillfjord kommune, men i ytre del av kommunen, retning Hemne hovedkirke.

Kari: Enig i at barnas faddere må sjekkes. Lenken din får jeg ikke åpnet, kan du sjekke den.

Som de aller fleste i Fosen, har også denne familien brukt oppkalling av besteforeldrene. Sønnen Johan åpenbart etter morfar Johannes. Eldste datter Ingeborg etter farmor. Da var det i normale fall duket for at neste datter skulle oppkalles etter mormor, som altså med en viss sannsynlighet het Elen. Og dermed er det ganske gode muligheter for at Berets foreldre het Johannes og Elen.

"Fillan" i denne sammenheng blir nok ingen ledetråd, halve Hitra, inklusive Fjellvær, lå i Fillan sogn. En som var født på Fjellvær, ville nok ved spørsmål si at han var født i Fillan. Fillan er imidlertid også en skolekrets og en gård.

Skal se om jeg kan finne noe mer.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Brukeravatar
Kari Sandberg
Innlegg: 4132
Registrert: 5. desember 2004 kl. 13.00
Sted: HAMAR

Re: Beret Johannesd Fjeldvær

Legg inn av Kari Sandberg » 24. oktober 2014 kl. 20.02

Lenken din får jeg ikke åpnet, kan du sjekke den.


Ikke jeg heller ! :(
Vet ikke hva jeg gjorde feil - har gjort som jeg pleier, men det fungerer ikke.
Søkte på familysearch.org etter Bereth Johannesdatter f. i Sør-trøndelag 1809-1811.
https://familysearch.org/search/record/ ... Norway%2CSør-Trøndelag%22

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Beret Johannesd Fjeldvær

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 24. oktober 2014 kl. 21.09

Det viser seg jo at døtrene Elen og Ane er tvillinger. Men kanskje er det likevel Elen som er oppkalt etter mormor, fordi Ane ved dåpen først er oppført som Beret ( etter mor ), det er så overstrøket og erstattet med Ane. Ellers synes alle faddere for barna å være fra nærmiljøet, oppdager ingen fra Hitra.
Har søkt ( på Family Search ) etter viede Johannes og Elen i fylket, og det er visse muligheter.

Men det er antagelig nødvendig å finne enten dåp eller konfirmasjon for Beret Johannesdatter for å komme videre. I Hitra, Hemne eller andre steder. Ved vielsen er Beret eldre enn ektemannen, kanskje er aldersforskjellen dempet litt, slik at Beret er født noen år før 1810.
Har søkt både i Hemne og Hitra etter døpte fra 1808 og utover, uten å finne Beret, men kirkebøkene for Hitra disse årene er til dels svært tunge å gå gjennom.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Beret Johannesd Fjeldvær

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 24. oktober 2014 kl. 22.55

Hei,

Beret Johansdtr. døde på Klungervik 8. mai 1883, født 1808 Hitra.
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6519&idx_id=6519&uid=ny&idx_side=-251

Her i 1875-tellingen, igjen som Johansdatter.
www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1612&kenr=002&bnr=0026&lnr=00

Johan Pedersen Fjeldvær døpte datteren Berit 1. påskedag 1807.
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16151&idx_id=16151&uid=ny&idx_side=-153

Håper dette kan være til hjelp.

Mvh Aud

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Beret Johannesd Fjeldvær

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 25. oktober 2014 kl. 0.25

Ja, da fant du henne født 3 år før 1810. Faren, Johan Pedersen, er nevnt i lenken til 1801, da er hans alder oppgitt til 21 år. Hvem er så moren ? Jeg finner fortsatt ikke Berit konfirmert på Hitra. Det kan være at det er denne Beret Johansdatter Flesvig som konfirmeres i Hemne i 1823: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-145
Her er Berits mor også kalt Berit. Finner ingen annen i Hemne som passer. Da var det kanskje Berit mormor het, som skulle oppkalles, men så ble det strøket og endret til Ane.
Det er vel mulig at Berits mor var i tjeneste på skrivergården på Fjellvær, og traff Johan Pedersen der. Senere flyttet hun kanskje (tilbake) til Hemne med datteren.
Johan Pedersen ble boende på Fjellvær, på plassen Sandholmvika. Dette tar jeg etter hukommelsen, det er litt sent på natta til å lete etter alle kilder, men han ble gift med Agnes Svendsdatter fra Haugen i Fillan, de fikk datteren Martha Karina i 1817, og hun har etterkommere. Jeg har nok en god del mer informasjon om denne familien, om det skulle ønskes.
Det kan også letes etter Berits mor på disse sidene som skal oppregne uægte barn i denne perioden, om noen finner fram i rotet : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-143
Kilde: Dolm i Hitra, Ministerialbok nr. 634A02 (1775-1818), Ekteviede 1816-1819, "Uægte" fødte og døpte 1801-1816, side 140

Jeg føler meg ellers temmelig sikker på at det er rett Beret som Aud har funnet.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Brukeravatar
gj03158
Innlegg: 9
Registrert: 23. mai 2006 kl. 10.32
Sted: ORKANGER

Re: Beret Johannesd Fjeldvær

Legg inn av gj03158 » 26. oktober 2014 kl. 13.02

Her var det mange fine svar som æ nok aldri har funnet fram te sjøl. Takk. :-)

Knut Ragnar. For 3-4 år siden ringte ei dame fra Hitra til et søskenbarn av mæ og spurte litt om slekta vår. Desverre var han søskenbarnet mitt ikke særlig interresert i dette så han sa han ikke visste noe. Han fortalte dette til meg for 2 år sia men husket ikke navnet på hun som ringte. Noe si mæ at det kanskje e etterkommer ætte Johan Pedersen. ;-) Kanskje det hadde vært interresant å fått opplysninger om etterkommerne hans.

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Beret Johannesd Fjeldvær

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 26. oktober 2014 kl. 20.53

Jeg kan ikke vite hvem som har ringt naturligvis, det er mange etterkommere. Tar med de nærmeste generasjonene etter Johan og Agnes i Sandholmvika. Men nevner at jeg mener å ha sett at Johan Fjeldvær hadde barn før dette ekteskapet, i tillegg til Berit. Om dem har jeg ingen opplysninger.

Johan og Agnes giftet seg i 1816, Agnes var da ca 22 år gammel. Martha Karina Johansdatter ble født 16.10.1817. Jeg kjenner ikke til at de hadde flere barn. Martha Karina ble gift med John Iversen i 1840, og følgende barn er registrert: A. Iver Johan Johnsen, født 17.11.1840 i Budal, Fillan.B. Anna Gurine Johnsdatter ble født 9.1.1844, døde 5.5.1870 på Innhitra.
A. Fikk en sønn med den 19 år eldre Arnetha Olsdatter Skreddervik i Fillan. Han het John Elias (Elenius) Iversen, ble oppfostret på Strand, Innhitra, og flyttet som voksen til Skogn, Nord-Trøndelag. Gift med Marit Johanne Larsdatter Glomstad. 3 barn: Linus, Anna, Kristian.
A. ble så gift 30.10.1864 med Johanna Rasmusdatter Balevåg, Dolm sogn, Hitra, født ca 1828. De var antagelig barnløse.
B. Ble 27.12.1866 gift med Ole Johannessen, født 3.7.1838 på Hemnskjellstranda i Hemne, han døde i Kristiansund etter 1910. De fikk en datter 3.3.1869, Johanne Jørgine Olsdatter Sæther, før Anne Gurine døde. Ole Johannessen giftet seg deretter med Marit Sæther - men da er vi ikke lenger blant etterkommeren til Johan og Agnes. Johanne Jørgine giftet seg med Hans Eliassen Thorsø, fra Torsøya, Bispøyan Hitra. Vielsen var 17.10.1891, i Kristiansund mener jeg. Har registrert 5 barn: Ole Magnar, Henrik, Anna, Hansine og Emilie.

Så tilbake til Martha Karina : Hun var visstnok enke i oktober 1851, 30.10.1851 fikk hun sønnen Ole med Herbrand Olsen, som da bodde på Vikstrøm, Uthitra. Herbrand var fra Gol i Hallingdal, foreldrene og mange søsken kom flyttende til Hitra rundt 1830. 13 år senere fant Martha Karina og Herbrand ut at de skulle gifte seg, det skjedde 28.12.1864. Denne Ole Herbrandsen har mange etterkommere som bor på Hitra. Han ble gift med Lina Berntine Johannesdatter Ulvan, de fikk 10 barn, de fleste bosatte seg på Ulvøya og Fjellværsøya, Hitra.
Og disse har igjen mange etterkommere .... Ole Herbrandsen døde 28.1.1927 i Ulvan.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Svar

Gå tilbake til «Hitra»