Ole Edvard Olsen Ulvan

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj11189
Innlegg: 347
Registrert: 29. august 2010 kl. 9.58
Sted: HITRA

Ole Edvard Olsen Ulvan

Legg inn av gj11189 » 23. november 2013 kl. 11.20

Født 25/7-1874.Døpt nr 31:Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-9


FT 1900:http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f01616&gardpostnr=92&personpostnr=600&merk=600#ovre
FT 1910:http://www.disnorge.no/slektsforum/index.php?c=116


Vet ikke om lenkene ble helt ok...

Jeg lurer på når han døde.
Har lett i kirkebøker på Hitra og på gravminner uten å finne han.

dn18527
Innlegg: 6054
Registrert: 30. november 2004 kl. 19.25
Sted: VÅGÅ

Re: Ole Edvard Olsen Ulvan

Legg inn av dn18527 » 23. november 2013 kl. 23.22

1910-lenka ble nok feil, men her har du den. :D
feil fødselsår, men det er vanlig i 1910.;
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 6808000247
Vennlig hilsen Tove

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Ole Edvard Olsen Ulvan

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 24. november 2013 kl. 19.29

Hei Halvard, morsomt at du søker opp så mange interessante personer, spesielt fra Ulvøya !

Jeg mente jeg husket at jeg hadde notert noe om denne mannen, men for sikkerhets skyld ringte jeg til en person som husker ham godt.
Ole Edvard Eriksen ( kalt kul-Ola, han hadde pådratt seg en ryggskade, antaglig p.g.a. hardt arbeide ) døde i jula, årstallet litt usikkert, men 1942 er sannsynlig. Han var da kommet på forsorgen og losjerte hos Adolf Ulvan i Ingeborgvika. Det oppsto brann i huset der den jula, Ole Edvard løp opp trappa for å få med seg penger han etter sigende skulle hatt liggende der, men ramlet ned trappa da han skulle komme seg ned igjen. Han ble sterkt brannskadet, Elling Lervik skulle kjøre ham til Trondheim med båten sin, men Ola døde underveis.
Som fremgår av folketellingene, drev Ole Edvard sild-og fiskeforretning sammen med far sin, og de hadde et bra fiskefartøy. De hadde gård også, som Ole Edvard arvet, han skal ha hatt bra med penger, men tapte det aller meste da han lånte ut og ikke fikk tilbake. Så lenge han hadde gården, hadde han hest og vogn, og det var det han brukte når han skulle inni Knarrlagsundet for å handle.
Ole Edvard giftet seg ikke. Han hadde 2 søstre, Anna Marie, som ble gift med Hans Johan Matland, og fikk datteren Kristi Matland, som giftet seg med Ole Herbrandsen Ulvan. Denne familien kjøpte gården Sør-Melkvika på Ulvøya ca 1910-11. Den yngste søstera til Ole Edvard, Lina Jensine, ble f. 25.11.1877. Jeg tror ikke hun levde lenge, men jeg kan ta feil.
Foreldrene til Ole Edvard het, som du sikkert vet ettersom dette jo er din egen slekt, Ole Eriksen Ulvan og Marit Ellingsdatter Dyrendahl, Marit født 1843 i Rissa. Da farsgården skulle deles, flyttet Ole Eriksen sin gårdpart til Kjevikan, der det tidligere bare hadde vært husmannsplasser. Det var på denne tiden utflyttingen av gårdene fra fellesområdet nedi Ulvan skjedde. Marit Ellingsdatter var gårddatter i den gården som ble liggende tilbake nedi Ulvan, "Gården".
Marit Ellingsdatter hadde en bror Kristian Johan Ellingsen Ulvan, f. 1849. Hans datter Beret Anna Kristiansdatter ble gift med Mikal Berntinus Edvardsen Ulvnes, de flyttet inn i Kjevikan hos Ole Edvard (ettersom jeg forstår) og drev gården for ham. De fikk 3 døtre, den eldste
Serra Oline ble f. 24.4.1908 i Sasketoon, Canada. Hun giftet seg med Asbjørn Kornelius Nordbotten, f. 6.7.1908. død allerede 8.4.1951. Det er deres sønn som nå eier gården i Kjevikan.

Har du eller finner du mer om disse personene, er jeg sterkt interessert. Jeg har en del flere detaljer enn gjengitt her.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

gj11189
Innlegg: 347
Registrert: 29. august 2010 kl. 9.58
Sted: HITRA

Re: Ole Edvard Olsen Ulvan

Legg inn av gj11189 » 24. november 2013 kl. 20.45

Tusen takk for svaret Knut :)

Søstera Lena Jensine ble bare 5 mnd.

Interessant å høre historien bak istedet for bare en dødsdato.

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Ole Edvard Olsen Ulvan

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 16. juni 2015 kl. 0.09

Ser det er en feil i mitt innlegg over her. Kristi Matland ble ikke gift med Ole Herbrandsen, men med hans sønn Bernhard Olsen (Melkvik). Beklager !
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Svar

Gå tilbake til «Hitra»