Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofstad

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofstad

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 5. august 2012 kl. 14.00

Hei,

I 1794 ble det holdt skifte etter Magdalena Henningsdatter på Hoffstad. Lenke

Magdalena Henningsdatter var enke etter Eiler Pedersen Hopstad, de ble viet 18. p. Trinit. 1740. Lenke
(Sør-Trøndelag fylke, Hitra, Ministerialbok nr. 634A01 (1736-1775), Ekteviede 1740, side 109.)

Håper noen har opplysninger om opphav og fødested når det gjelder Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter.

Mvh Aud

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 5. august 2012 kl. 20.41

Det jeg har, det er sparsomt det Aud.
Men kjempefint at du tar det opp, for jeg har grunnet en del vedrørende Eiler. Om Magdalena har jeg dessverre ikke funnet noe som helst.
Jeg har notert at Eiler ble født 1712, ( kan være feil ). Han var i live ennå i 1764.
Sjølægden 1745 nevner en Eiler Hofstad, 32 år, dette er vel samme mann ( ? ) :
Og det står at han er født i landlægd, altså ikke nær kysten der sjølægd var etablert.

Men dette stemmer ikke helt med at det ifølge Hitraboka II skulle være en Eiler Pedersen på Hofstad tidligere, en som skulle være verge for Dorthe Nilsdatter i 1717 - da må han ha vært myndig, altså født før 1696. Dette kan vel ikke ha vært far til den senere Eiler Pedersen, men kanskje farfar ?

Vi må vel kanskje klare å få orden på dette, det bodde ikke mange på Hofstad på denne tiden. Ekstraskatten 1762 nevner Eiler Pedersen og Mallena, deres barn Henning f. før 1751. Og et annet par, Henric Andersen og Beret Jensdatter, samt deres datter Dorethe.
Kanskje vi bør se på flere sjølægder.

Hva er din interesse her, Aud, nedstammer du fra noen av parets barn ( Jeg har funnet 6, inkludert Henning, som ikke er nevnt i skiftet og vel døde barnløs ), eller vet du noe om hvorvidt Eiler og/eller Magdalena kan være tilflyttere til Hitra ?

Vennlig hilsen
Knut
Sist redigert av Knut Ragnar Ansnes den 5. august 2012 kl. 22.52, redigert 1 gang totalt.

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 5. august 2012 kl. 22.47

Jeg har tatt for meg den gamle Hitraboka (II) på nytt, Hofstad side 298 flg. Det kan her være en nøkkel til Magdalena Henningsdatters herkomst, ettersom navnet Henning er brukt i flere generasjoner på Hofstad:
a. Henning Hofstad, f. 1616, død før 1660, g.m. Sidsel.
b. Sønnen Ole Henningsen, f. 1644, død før 1701.
c. Sønnene hans, Henning Ols. Hofstad & Torkel Ols. Hofstad, f. 1678 h.h.v. 1680.
- Henning Olsen kjøpte en part av Hofstad i 1713. Magdalena Henningsdatter, død ca 1794 er absolutt kandidat til å være hans datter.

I så fall kom kanskje hennes ektemann utenfra ( fra landlægd ) og giftet seg til en gårdpart på Hofstad. Da passer det godt at han er født ca 1712/1713.

Men hvem er så den Eilert Pedersen Hofstad som ifølge samme bygdebok ble verge for Dorthe i 1717 - og reiste odelssak på hennes vegne i 1747 ? I bygdeboka står det at HAN var gift med Magdalena Henningsdatter - men det er lite trolig at det er sammenheng i alt dette, ut fra han som er født ca 1712/1713 i landlægd, i forhold til en som er født før 1696. og NB ! Ingen Eiler Pedersen skal være registrert som bosatt på Hofstad i år 1701. Som kjent er det mange utelatelser og feil, spesielt i eldre bygdebøker, og ikke minst i denne.

Men forfatteren har kanskje hjulpet oss til å finne Magdalenas herkomst :)

Knut

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 5. august 2012 kl. 23.57

Takk for flotte bidrag så langt.

Jeg har sett litt på Legdsrullen for Fosen fra 1724.

To av brukere på Hofstad er;
Henning 44 år
Henning Nilsen 50 år

En Hans Henningsen, 14 år gammel, er også nevnt på gården.

Jeg fant skiftet etter Eiler Pedersen datert 18. aug 1775.
Lenke

En sølvskje er merket HOS. Det kan være etter Magdalenas far, Henning Olsen, eier og bruker på Hofstad i 1723. Lenke Det er forøvrig flere sølvskjeer med inskripsjoner nevnt i dette skiftet.

Dette stemmer godt med det du har funnet i Hitraboka. :D

Dette er mine døtres farsslekt, - de har mange slektslinjer til ytre strøk av Fosen.

Aud

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 6. august 2012 kl. 0.49

a. Henning Hofstad, f. 1616, død før 1660, g.m. Sidsel.
b. Sønnen Ole Henningsen, f. 1644, død før 1701.
c. Sønnene hans, Henning Ols. Hofstad & Torkel Ols. Hofstad, f. 1678 h.h.v. 1680


Ole Henningsen f. 1644 døde nok ikke før 1701. Vi finner ham øverst på venstre side. Lenke

Aud

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 6. august 2012 kl. 12.40

En Eiler Pedersen skal ha blitt oppnevnt som verge for Dorthe Nilsdatter i 1717 ifølge Hitraboka.

Etter å ha sjekket panteboka (Datert 21. juli 1747) og tingboka (Høsttinget på Mellandsjø 26. nov 1747) har jeg kommet fram til følgende. (Jeg ønsker imidlertid at flere ser på linjene hvor slektskapsforholdene blir beskrevet for å være helt sikker på at jeg har forstått det riktig.)

Myndlingen het Doret Olsdatter og var 14 år i 1747. Hun hadde tidligere hatt Svend Jørgensen Edøen som formynder, men han hadde omkommet på sjøen våren 1747. Videre kommer det fram at hun er datter av Ole Henningsen og at hennes farmor het Doret Hansdatter. Saken gjaldt arv og odelsrett etter både far og farmor.
Panteboka;
Lenke
Tingboka;
Lenke

Videre drar jeg nå nytte av opplysninger jeg tidligere har funnet angående to damer som kom til Hitra. I et skifte på Betten i Halsa etter Anders Hansen datert 11. sep 1719 kommer det bl. a. fram at hans søster Dordi Halstad ?? var gift på Hitra. Finnes det en gård Halstad på Hitra? Menes det kanskje Hofstad/Hopstad? Er det kjent hvem Svend Jørgensen Edøen var gift med? I denne slekten på Betten er navna Malena og Lisbet brukt en del. Dordi Hansdatter Betten hadde ei søster som het Malena, hun var gift med Augustinus Olsen Rognskog.
Lenke

En av de andre brukeren på Betten var Eilert Jonsen f. ca. 1650. To barn er kjent, Jon f. ca 1695 og Anne. Anne er min 5xtippoldemor og hadde bl.a. en datter som het Lisbet. Når jeg henter fram denne Eilert Betten er det fordi navnet er så lite brukt i den aktuelle perioden. Han kan ha hatt flere døtre med en Peder som mulig svigersønn. Men det er også en Eilert Pedersen døpt i Tingvoll i 1710 som bør sjekkes ut.

Aud
Sist redigert av Aud Mari Kalland Sterten den 7. januar 2019 kl. 22.16, redigert 1 gang totalt.

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 6. august 2012 kl. 15.37

Aud, alt det du har funnet her og det du har korrigert er til stor nytte når historien om denne delen av Hitra snart skal skrives på nytt.

Jeg skal gå gjennom ditt siste innlegg, er opptatt nå og kommer tilbake, men tar med det enkleste for meg, Svend Jørgensen Edøen ( Edøya i Bispøyan ). Han var gift med Barbro Jonsdatter Hjertøya om mine gamle antegninger er riktig. Disse to skal være blant mine aner. Svend var født 1685 på Edøya, far hans het Jørgen Svendsen. Barna til Svend og Barbro het Marit, Jørgen, Anne og Ellen. Også sønnen Jørgen Svendsen, født 1731 iflg. sjølægd, blei på sjøen, i 1754, men var gift og hadde 2 små døtre etter seg. Jeg nedstammer fra hans eldste søster Marit.

Jeg håper andre kan komme inn med innspill og kommentarer, både vedrørende Hofstad og Edøya.

Knut

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 6. august 2012 kl. 20.12

Det er flott at den informasjonen vi samler kommer til nytte i nye bygdebøker. :)

Treekrem er omtalt i bygdeboka for Straumsnes, b.1. (Ottar Roaldset)
Boka finnes på NBdigital, gå til side 18.
Lenke

Et lite utdrag med det viktigste.

I 1709 vart Peder (Olsen) f. 1671 gift 3. gongen med Lisabet Eilersdotter. Det er ikkje kjent kvar ho var frå.

1. Eilert f. 1710. Fadder ved ein barnedåp i Vulvika i 1729 og ved barnedåp hos Iver Treekrem i 1732. Elles ukjent.
2. Margrete f. 1712. Gift 1741 med Bertel Kinn.


Vi kan således gå ut fra at Eilert forlot Tingvoll en gang etter 1732. Eiler Hofstad døper ei datter Margrete og to fikk navnet Lisbet, den første døde vel som barn. Det finnes kanskje ikke skifter som kan avkrefte eller bekrefte om Eiler Pedersen Hofstad kom fra Treekrem i Tingvoll, men det er mye som tyder på det. Ved skoskatten i 1711 er det bare en Eilert registrert i hele Nordmøre, - det er Eilert Jonsen på Betten.

Aud

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 6. august 2012 kl. 21.57

Da virker det som om vi har en rimelig god kandidat som innflytteren Eilert Pedersen !
Det var en god del flytting fra Nordmøre og ut til øyene, og noen flyttet vel andre veien også.

Halstad/Holstad har vi ikke på Hitra/Frøya. Jeg tror nok Hofstad kan være riktig.

Nok en gang må vi bare slå en strek over det som står i bygdeboka. Det som har skapt krøll for forfatteren, er nok at Nils Andersen Hofstad, som døde i 1717, da hadde bl.a. en datter Dorthe Nilsdatter. Altså en annen Dorthe enn den Dorthe Olsdatter som ble født i 1733 og trengte en ny formynder i 1747.

Og da kom vi over noe annet interessant : Lenke til Hitra, Dolm kirkebok, Ministerialbok nr. 634A01 (1736-1775), Døde og begravede 1746-1748, side 221:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-225

Svend Pedersen Edøen blev på sjoen? 17 februar 1747. Nr. 51 på sida. Rett overfor står hans svigersønn Morten Pedersen Volden, og dennes mor, Peder Mortensen Voldens kvinne. Dato synes ikke å være angitt for disse to. Jeg tror det er sannsynlig at disse 3 var på samme båt, kanskje på reise mellom Edøya og Volden i Barmfjorden. En ganske lang sjøreise, og gjennom den dengang ikke regulerte Storstraumen.

Mvh Knut

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 6. august 2012 kl. 22.55

Aud skriver:
Videre drar jeg nå nytte av opplysninger jeg tidligere har funnet angående to damer som kom til Hitra. I et skifte på Betten i Halsa etter Anders Hansen datert 11. sep 1719 kommer det bl. a. fram at hans søster Dordi Halstad ?? var gift på Hitra. Finnes det en gård Halstad på Hitra? Menes det kanskje Hofstad/Hopstad? Er det kjent hvem Svend Jørgensen Edøen var gift med? I denne slekten på Betten er både Malena og Lisbet navn som er brukt. Dordi Hansdatter Betten hadde ei søster som het Malena, hun var gift med Augustinus Olsen Rognskog.

Jeg kan ikke nå gi eksakte svar, men det er en del navn her som stemmer overens. Slik jeg for en del år siden noterte det vedrørende min Ulvan-slekt, så var
1. Svend Jorgensen Edøen ( 1685-1747 ) gift med Barbro Jonsdtr. Hjertøya. Har hennes slekt litt bakover.
2. Sønnen Jørgen Svendsen ( omtalt i tidligere innlegg ) ( 1731-1754 ) var gift med Marit
Augustinusdatter, som døde i 1759 på Edøya, ant. ikke ennå 30 år gml.
3. Marits foreldre het Augustinus ? født ca 1685, og Barbara Jonsdatter.

OBS ! manntallet 1701 viser at det på Asmundvåg, nabogrend til Hofstad, bodde:
Asmundvaag Augustinus Jonss 18 TienesteKarle eller Drenge fød i Nordmørs fogderi
Dette kan være far til Marit, kan det også være Augustinus Olsen Rognskog, som du viser til ?

Dette blir spennende !
Knut

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 6. august 2012 kl. 23.56

Nå var jeg litt upresis når jeg skrev at det var to damer som kom fra Halsa til Hitra, i skiftet er også Augustinus Håvik på Hitra nevnt som bror av Dordi og Lisbet Hansdøtre.

Anders Hansen f. 1673, døde ugift omkr. 1719.
Arvingene var hans brødre og søstre;

Hans Hansen Betten f. 1677
Augustinus Håvik på Hitra f. 1681 (I manntallet for Halsa står det at han tjener på Hitra.)
Lisbet Hansdatter, gift på Hitra
Dordi Hofstad, gift på Hitra
Eli Hansdatter, død og etterlater seg 4 barn
Malena Hansdatter, død og etterlater seg en sønn
Anne Hansdatter Vullum
Guri Hansdatter (Vikan ?)
Sephora Hansdatter Ødegård
Marit Hansdatter Skålvik

Om jeg har forstått det riktig så er Augustinus, drengen på Asmundvåg, senere bosatt på Håvik. Drengen het Augustinus Hansen. Farsnavnet må ha blitt feiltolket i det transkriberte manntallet av 1701 som før var tilgjengelig hos Digitalarkivet.

Malena Hansdatter og Augustinus Olsen hadde bare en sønn, - du kan dermed utelukke dem som foreldre til "din" Marit. Hun er nok heller ei datter av Augustinus Hansen Håvik.

Se evt. mitt innlegg i tema "Peder Mortensen Wold/Volden, Hitra".

Aud

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 7. august 2012 kl. 10.11

Det ser greitt ut ja, da får vi ført denne slekta tilbake til Halsa.

Kanskje kan vi også finne Lisbeth og Dordi Hansdøtre, gift og bosatt på Hitra.
( Eller er de funnet ? )
Dordi er svært uvanlig her, kan kanskje ha vært skrevet Dorte eller Doret eller lign. Kfr. Eli, som helst blir til Elen/Ellen her.

Har vært inne på de 2 lenkene du gjenga fra 1747. Har ikke funnet noen avvik fra din utlegning, men vanskelig å tyde er det.

Knut

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 7. august 2012 kl. 12.36

Jeg er lite kjent med slektene på Hitra, men Marit Augustinusdatter hadde vel en bror, Ole Augustinusen, som bodde på Håvik.

Jeg har sett på sølvtøyet etter Ole Augustinussen, Jørgen Svendsen og Marit Augustinusdatter.
I de tre skiftene finnes det sølvskjeer merket med AHS (1730 og 1736), som leder oss til Augustinus Hansen som far til Marit og Ole.

Et sølvbeger er merket JSSAG(el.C)D 1706.

Jeg mener også å se at en sølvskje er merket AHSBND 1723, men jeg er noe usikker på denne da du skriver at mor til Marit het Barbara Jonsdatter. Inskripsjonene er interessante, men noe vanskelig å tyde, - sølvtøy kunne vel også komme inn i slekten på annen måte enn ved arv.

Jeg lurer litt på forbindelsen mellom Svend Jørgensen Edøen og Eiler Pedersen Hofstad. De var sannsynligvis nære slektninger av Ole Henningsen eller hans ukjente kone. Ole er trolig bror til Magdalena Henningsdatter, og Eiler blir oppnevnt som verge for sin niese i 1747. Forbindelsen til Jørgen Svendsen er foreløpig vanskelig å se.

Aud

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 7. august 2012 kl. 16.26

Takk igjen for din grundighet !
Som mange har påpekt, Hitra er stor og besto før 1965 av 4 kommuner. Jeg er heller ikke særlig kjent med slektene i dette området som vi nå snakker om - med et par unntak, hvorav Edøya er det ene.

Barbara Jonsdatter: Hitraboka II sier
Ved boskiftet var mor til Marit Augustinusdatter til stede på Edøy, sorenskriveren kaller henne "gudelskende gamle matrone Barbara Jonsdatter"
Jeg har tidligere stusset over at mødrene til Jørgen Svendsen og Marit Augustinusdatter hadde nesten samme navn. Men har ikke klart å finne noe mer ut av skiftet enn forfatteren av bygdeboka. Når jeg nå leser det igjen, så tror jeg faktisk det står noe foran gudelskende, som tyder på at hun er mor til Marits avdøde mann,
altså mor til Jørgen Svendsen ???
Jeg har for lenge siden Barbro Jonsdatter fra Hjertøya notert som mor til Jørgen. Er dette riktig, så står navnet på Marits mor åpent, og videre er det enda en grov feil i bygdeboka, og egentlig burde den ikke brukes som referanse i det hele tatt ....
men til tross for det, skal jeg likevel gjengi hva forfatteren har fått ut av det som står om sølvtøyet:
Her var det mye sølv. Et beger med initialene ISSA., CD og år 1706 ble taksert til 3 rdl. Et mindre var merket I K M A D. Fem sølvskjeer var også rikt forsynt med bokstaver, og fire hadde årstallene 1627, 1710, 1730 og 1745.


Så fra noen andre kilder:

Matrikkelutkastet 1723: Augustinus og Nils bor i Håvika.

Sjølægd 1755:
- Henrik Eilertsen bor på Hofstad, 34 år, født i LANDLÆGD ( 1721 ) Denne Henrik kan jo ikke være sønn av Eilert født ca 1710. Men også opplysninger i lægdene kan være feil, ofte ble det foretatt endringer og tilføyelser flere år etter at lægden først ble registerført.

-Ingen Augustinus i Håvika lengre, mulig død

Knut

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 7. august 2012 kl. 21.08

Til orientering:

Er ikke inne i alle detaljer her i øyeblikket, men jeg har som ætling av Mogens Jonsen Hjertøy (via Smågestrømmen og Flatval) skrevet en del om slekten på Hjertøy fra 22. feb. 2012 og videre i https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=76602.

Er vel i liten tvil om at Barbara Jonsd. på Edøy er datter av Jon Mogensen (ant. Småge) og Marit Mogensd. Grefsnes på Hjertøy. Jon Mogensen er altså svigersønn og ikke (som Hitra II påstår) sønn av kjøpmann Mogens Henriksen Burøy og Barbro Paulsd. på Grefsnes. Jeg antar at denne Mogens ætter fra Jemtland, muligens via Henrik Mogensen Herdal / Rytter i Stangvik? (Sistnevnte er påstått å være gift hele fem ganger, og har en del barn, kanskje inkl. noen ennå ukjente?)

Barbara (vel oppkalt etter sin mormor) har søsteren Margrete Jonsd. (og også broren Paul Jonsen Langøy), som nok er første kone til Ole Pedersen Vikstrøm på Hjertøy (sønn av Kirsten Adriansd. Falck). og mor til alle dennes barn. Tydeligvis gjengifter han seg med Helvig Nilsd., som da (etter 1720) er enke etter Mogens Jonsen Hjertøy. (Mitt opphav her er Marta Mogensd. Hjertøy, datter av Helvig og først g.m. Johan Anderssen Vikstrøm, deretter ant. med Ole Eriksen Bjørnneset (Norddolm). Martas søster, Maria Mogensd., er g.m. Einer Hanssen Flatval.)

Helvig Nilsd. sin første mann, Mogens Jonsen, ser som nevnt (ifølge navneskikk) ut til å være av Jemtlandsslekt , og da er det litt sannsynlig at Helvig kan være en datter av kapellan Nils Pedersen (Skancke?), som vel i likhet med sin etterfølger, Peder Hagerup Enge, bor på Vikstrøm. Nils Pedersen har bl.a. brødrene Faste og Erik (sistnevnte i Jemtland), og dette er typiske navn fra Skancke-miljøet. (En litt tenkelig farfar til disse kan være lensmann Nils Pedersen (Skancke) i Oviken med en rekke sønner i 1645, som senere er ukjente.)

Tar med dette, siden det er nye data i forhold til hva som hittil er kjent i utgitte bøker.

Opphavsrett: Odd Roar Aalborg.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 7. august 2012 kl. 23.03

Er vel i liten tvil om at Barbara Jonsd. på Edøy er datter av Jon Mogensen (ant. Småge) og Marit Mogensd. Grefsnes på Hjertøy.


Sølvtøy i skiftet etter Marit Augustinusdatter i 1760 merket med JMSMMD 1710 bekrefter vel langt på vei det du skriver, hvis årstallet kan stemme med når dette paret levde.

Flott at flere bidrar i denne debatten. :)

Knut Ragnar, du har helt rett i det du skriver om Barbro, mor til Jørgen Svendsen.

Jeg leser det samme;
...saa vill farmoderen, till børnene av den salig kones første ægteskap, gudelskende gamle Matrone Barbro Jonsdatter, .....

Du må kanskje lete etter ei Beret/Birgitte/Barbro Nilsdatter som mor til Marit, jfr. inskripsjonen AHSBND 1723.

Nå kan jeg ikke bidra med noe de neste dagene, - jeg reiser en tur "heim" til Lensvika, - men dere må gjerne fortsette denne debatten mens jeg er borte.

Aud

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 7. august 2012 kl. 23.34

Men så god tur, og takk så langt ! Dette var veldig nyttig, og hyggelig også.

Odd Roar: Takk for innlegget. Du og jeg har jo drøftet slekta på Hjertøya ( med mye mere ) tidligere i år, der du bidro med det vesentligste bakover. Barbara/Barbro Jonsdatter er jo min ane, men den gang var det for mye som opptok meg til at jeg fikk tenkt så nøye over det.

Aud skrev:
Jeg lurer litt på forbindelsen mellom Svend Jørgensen Edøen og Eiler Pedersen Hofstad. De var sannsynligvis nære slektninger av Ole Henningsen eller hans ukjente kone. Ole er trolig bror til Magdalena Henningsdatter, og Eiler blir oppnevnt som verge for sin niese i 1747. Forbindelsen til Jørgen Svendsen er foreløpig vanskelig å se.

Å finne de "manglende mellomledd" her hadde vært svært interessant. Kanskje vi skal prøve på det.

Knut

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 11. august 2012 kl. 14.52

- Da er jeg tilbake.

Sitat:
Jeg lurer litt på forbindelsen mellom Svend Jørgensen Edøen og Eiler Pedersen Hofstad. De var sannsynligvis nære slektninger av Ole Henningsen eller hans ukjente kone. Ole er trolig bror til Magdalena Henningsdatter, og Eiler blir oppnevnt som verge for sin niese i 1747. Forbindelsen til Jørgen Svendsen er foreløpig vanskelig å se.

Knut skrev:
Å finne de "manglende mellomledd" her hadde vært svært interessant. Kanskje vi skal prøve på det.


Vi får begynne med det vi finner i kildene, selv om dette kanskje er kjent stoff for mange.

Ole Henningsen Hofstad døper datteren Olava 10. mars 1737.
Lenke
Fadderne var; Kiel Klocker, Hans Augustinusen Edøen, Barbro Jensdatter Asmundvåg, Elen (Henricksdatter ??) Hopstad, Marit Svendsdatter Edøen.

Når det gjelder Elen Hopstad er jeg veldig usikker på farsnavnet, her må andre også tyde.

Litt lengre nede på siden ser vi at Elen Svendsdatter Hovstad blir introdusert. Dette må vel være kona til Ole Henningsen Hopstad. Ei Ellen Sivertsdatter Hopstad døde i 1748, - kan farsnavnet være feilskrevet av presten?

Det hadde vært fint om vi kunne lage en liten oversikt over fadderne, hvem de var gift med osv.

Når det gjelder Eiler Pedersen Hofstad så tenker jeg at det naturlig at vi ikke holder for fast på tanken om at han er fra Tingvoll. Han kan være født andre steder i nærområdet til Hitra uten at vi har funnet ham.

Aud
Sist redigert av Aud Mari Kalland Sterten den 11. august 2012 kl. 22.53, redigert 1 gang totalt.

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 11. august 2012 kl. 20.45

Tusen takk Aud, bra sted å starte der, med den første kirkeboka.

Ser at bokstaven H er skrevet litt forskjellig ellers på disse 2 sidene, men inntil videre holder jeg på G, altså Elen Gundersdatter. Sml. Jesper Gunders. Jertøens barn på venstre side.
Det er mye interessant å finne ved å se på fadderne, så vi får ta vare på dem. Kjell klokker er kanskje tatt med av statusgrunner, mens Hofstad og Asmundvåg ligger så nær hverandre at det nærmest er samme grend. Edøya ligger noe lenger borte, så dette indikerer også slektskap mellom Edøya på en side og Hofstad/Asmundvåg på den annen.
Marit Svendsdatter Edøen ble 9 aug 1739 viet til Morten Pedersen Volden. Hans Augustinussen var, om jeg har notert riktig, bror av Ole A. og Marit A, og dermed svoger til Marit Svendsdatter. (Gift med Anne S. ) Her var det 2 søsken som giftet seg med et annet søskenpar: Hans A. og Marit A ble gift med Anne S. og Jørgen S.

Kanskje ble dette innviklet, så på en annen måte; jeg har registrert 4 søsken og 3 søsken:
Svend og Barbro Edøya hadde barna Marit, Jørgen, Anne og Elen.
Augustinus Hansen (Håvik ?) hadde barna Marit, Ole og Hans (?)

Og bare gjennom denne dåpen har vi funnet ektefellene til ALLE Svend og Barbros 4 barn.
Fra før hadde vi: Marit, gift med Morten Svendsen Volden, mine aner.
Jørgen, gift med Marit Augustinusdatter.
Anne, gift med Hans Augustinussen.
OG NÅ ALTSÅ: Elen Svendsdatter Edøya, gift med Ole Henningsen Hofstad !

Kan vi fortsette slik, så blir mye oppklart etterhvert !
Knut

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 11. august 2012 kl. 21.08

Finner et lite notat om at Elen Svendsdatter var gift med Ole Jonsen Helsøya. Kilden har vært ekstraskatten 1762. I 1762 var hverken Ole Henningsen eller Elen på Hofstad, det virker da som om Ole Henningsen døde tidlig, og Elen giftet seg med Ole Jonsen - og at de to levde på Helsøya til etter 1762.

Kanskje kan vi nå finne mer om Elen Svendsdatter.
Knut

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 11. august 2012 kl. 22.36

Jo, dette ser bra ut.

Først skiftet etter Ole Helsøen datert 22. sep 1772. Lenke
Han var ganske riktig gift (1748) med Elen Svendsdatter. Barna i dette ekteskapet var Ellev, Anne, Beret og Barbro.

Ei Elen Svendsdatter blir forlovet med Jochum Albertsen Hofstad den 14. sep 1738 (15. p. Trinit). Lenke Er dette en annen Elen Svendsdatter, eller kan Elen ha blitt enke så tidlig som i 1737/1738? Vi ser jo ofte at enker og enkemenn inngikk nye ekteskap kort tid etter at ektefellen hadde falt fra.

Det vi vet er Ole Henningsen må være død før 1747, da Eiler P. Hofstad er formynder for datteren Dordi.

Du må kanskje lete etter ei Beret/Birgitte/Barbro Nilsdatter som mor til Marit, jfr. inskripsjonen AHSBND 1723.


Augustinus Haavigen døde i 1741, nr. 43
Barbro Nilsdatter Haavigen døde også i 1741, nr. 51
Lenke

Aud
Sist redigert av Aud Mari Kalland Sterten den 13. august 2012 kl. 16.51, redigert 1 gang totalt.

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 13. august 2012 kl. 1.20

Da fikk du helt rett vedrørende Marits mor !

Jeg tror Elen Svendsdatter var gift 3 ganger ja. Født ca 1710-12.
Først gift med Ole Henningsen Hofstad, kanskje ca 1732.
Så med Jockum Albertsen Hofstad, 14 sep 1738, slik du har funnet.
Til slutt med Ole Jonsen Helsøya, 1748.

Du skriver at barna i dette ekteskapet var Ellev, Anne, Beret og Barbro.
Jeg tror Anne og Ellev var fra Ole Jonsens første ekteskap. Den søkbare konfirmantlista for
Dolm, 1750-1775, indikerer at Anne var f. ca 1740/41, Ellev 1742/43, Beret ca 1749 og Barbro ca 1752/53. Alle er oppført bosatt på Helsøya, og dessuten er Lisbeth Jockumsdatter Helsøya oppført, f. ca 1740. Kirkeboka viser at hun er døpt ca sept 1739, som datter av Jockum Albertsen Hofstad, her er dåpen, og på neste side blir Elen Svendsdatter introdusert: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-15
Det står vel at det er hennes 3. prol., altså hadde hun 2 barn før, antaglig med Ole Henningsen, og vi kjenner navnet på den ene av dem, Olava. Er da Dordi, f. 1733, det første barnet til Ole og Elen ? I så fall må Ole være død ca 1736, og det stemmer bra at barnets morfar Svend Jørgensen Edøya ble formynder til han omkom på sjøen i 1747. I 1747 var Elen på nytt enke, slik at Dordi trengte en ny formynder.
Eller tar jeg feil her ?

Se på Lisbeths faddere, de er fra Hofstad/Asmundvåg, Edøya og Volden, samt prestefruen.
Knut
Sist redigert av Knut Ragnar Ansnes den 13. august 2012 kl. 10.21, redigert 1 gang totalt.

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 13. august 2012 kl. 2.18

Fant nettopp en oversikt over Frøchtnichtslekta på Ulvøya ( Knarrlagsund ) utarbeidet av Svein Bertil Sæther, Hitra:

1701: Telling, Jockum Albertsen Knarrlaget, 4 år gammel.
1738: Forlovelse med Elen Svendsdatter, som vi har sett. Notat: "Elen Svendsdotter kom frå Edøya i Bispøyan. Ho var enke etter Ole Henningsen Hofstad, som det var skifte etter 17 oktober 1737 (skiftedesignasjonane)"
19 okt 1738: Vielse ( Jockum og Elen )
13 sep 1739: Dåp Lisbeth ( som vi har sett )
29 sep 1739: "Introd Jockum Hopstads Qv Elen Svendsd - 3 prol. Elen Svendsdatter hadde ei dotter Dorete Olsdotter frå første ekteskap (jfr skiftedesignasjonen etter faren Ola Henningsa Hofstad) Det står at dette er tredje barnet, men det er trulig feil for det står 3 prolog etter neste barn også"
Videre har han funnet at Elen og Jockum fikk datteren Oldana i 1742, døpt 10 feb. Oldana døde i 1942, 15 uger gml.
1743: Gravlagt som nr. 17 av 51: Jockum Albertsen Hopstad.
11 aug 1743: Døpt Elen Svendsd Edøens barn Jockum. Test: Povel Langøen. Ole Leirdammen. Joen langøen. Jertrud Hellebostad. Lisbeth Olderøen.
"Det kan sjå ut som om ho Elen flytta heim til foreldra på Edøya etter at mannen Jockum døde" 20.10.1743 intro Elen Svendsdatter EDØEN. "Stadfester at ho flytta heim til Edøya"
1748: depons Ole Helsøen med Elen Svendsd. Vades: Hans Edøen, Claus Herness.
25 aug 1748: Copul: Ole Jonsen Helsøen med Elen Svendsd. "Dette er altså enka etter Jockum Albrigtsen Hofstad"
1749: Bapt Ole Helsøens barn Beritte. Test Joen Hiertøen, Jørgen Edøen, Ane Edøen, Inger Hiertøen, Marit Svendsd Wolden.

Det var det jeg fant vedr. Elen Svendsdatter i den oversikten, og det sparte oss for en del videre leting :)

Knut

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 13. august 2012 kl. 10.46

Når vi også har funnet Elens datter Olava, døpt i 1737 ( Oppkalt etter avdød far Ole ? ) begynner slekta til Elen å bli forholdsvis komplett.

En skulle anta at første datter som Elen hadde med Ole Helsøya, hun ble døpt Beret, var oppkalt etter Ole Helsøyas avdøde første kone. Og ganske riktig, første kona het Berit Ellevsdatter, for her er Ole Helsøens qvinde innført som begravd nr. 42 av 71 døde i 1746-1747. De to årene er ført under ett, så det er uråd å se om det er 1746 eller 47, men det ser ut til å være etter Mikkelsmesse et av årene. Se øverst :
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-225
Kilde: Hitra, Ministerialbok nr. 634A01 (1736-1775), Døde og begravede 1746-1748, side 221

Selv om vi har fått en bra oversikt over Elen Svendsdatter, ikke minst på grunn av hennes tilknytning til Freuknichtslekta i Knarrlagsund, så hadde det vært tilsvarende interessant å finne mer fra 1600/1700-tallet om de andre på Edøya, samt naturligvis Hofstad/Asmundvåg og Helsøya.

Knut

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 13. august 2012 kl. 18.54

Knut, tusen takk for mye nyttig informasjon.

Mye har falt på plass i de slektene vi har sett på så langt. Veldig interessant med forbindelsen til slekten Fruchtnicht. Atle Steinar Langekiehl har en artikkel om denne slekten i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift Bind XLII - Hefte 3-4. Jeg må ta en grundig gjennomlesning av artikkelen for å se om noe er relevant i forhold til Hofstad, Edøen og Håvik.

Jeg har hatt Lisbet Hansdatter Betten i tankene, - hvor havnet hun? Jeg noterte at Lisbet Hansdatter Ulvan døde i 1749, 95 1/2 år gammel, men Langekiehl har konkludert med at Lisbet H. Ulvan var f. 1670 og var datter av Hans Pedersen Holk og Maren Christensdatter.

Ellers ser jeg at det finnes en skiftedesignasjon etter Ole Henningsen Hofstad fra 1737. Disse skiftedesignasjonene har jeg ikke sett publisert.

Knut skrev:
Selv om vi har fått en bra oversikt over Elen Svendsdatter, ikke minst på grunn av hennes tilknytning til Freuknichtslekta i Knarrlagsund, så hadde det vært tilsvarende interessant å finne mer fra 1600/1700-tallet om de andre på Edøya, samt naturligvis Hofstad/Asmundvåg og Helsøya.


Jeg regner med at vi kan finne noe i Tingbøkene, men det er tidkrevende. Jeg har arbeidet systematisk med de fem første tingbøkene for Fosen og laget en oversikt til eget bruk over viktige saker, leiermål og bygsler/festebrev for Hemne, Rissa og Stadsbygd. Nå angrer jeg på at jeg ikke tok med Hitra. Riksarkivet vil snart publisere Fogderegnskapene for tiden frem til 1695 for Trøndelag. Der blir det kanskje mulig å finne noe.


Asmundvåg - 1701

Jens Torstensen 44 år

Jørgen Henriksen 28 år

Anders Andersen 26 år

Anders Andersen 27 år, en sønn Anders 2 år

Hofstad - 1701

Nils Andersen 66 år, en sønn Henning 22 år

Anders Nilsen 27 år

Oluf Henningsen 57 år, en sønn Torlev 21 år

Henning Olufsen 23 år

Knut Olufsen 46 år

Håvik - 1701

Oluf Nilsen 25 år

Enken Barbra, med sønnene (evt. stesønnene?) Nils Andersen 26 år, Christopher Andersen 23 år og Melchior Andersen 18 år

Edøen - 1701

Jørgen Svendsen 54 år, en sønn Svend 16 år

Helsøen - 1701

Jon Olufsen (ført uten alder)


Hva vet man om Barbra på Håvik? Er det mulig at Augustinus Hansen kan ha gifta seg med denne enka? De tre unge mennene trenger ikke nødvendigvis å være hennes sønner.

Videre har vi Jørgen Svendsen på Edøen, mye tyder på at han var gift med ei dame med initialene AG eller AC. Carlsdatter, Gundersdatter, Gabrielsdatter osv., - her må vi nok bare forsøke å finne aktuelle fedre i 1665 - manntallet og evt. brødre i 1701.

Aud

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 14. august 2012 kl. 21.12

Hei Aud og andre !

Her var det også mye interessant.

Elisabet/Lisbet Hansdatter Ulvan: Alder oppgitt ved død stemmer ikke. Hun er blant mine aner, men jeg har ikke forsket på hennes herkomst. Men flere slektsforskere på Hitra har vært opptatt av henne og mener å ha funnet bevis for at hun var av Holckslekta på Løvøya, Åfjord, og datter av Hans Pedersen der. Bl.a. er det funnet at hun arvet noen eiendommer der, om jeg husker riktig.

Asmundvåg 1701 : Data derfra vil jeg registrere senere, men p.t. har jeg ikke noe system for denne grenda. Noen av de nevnte er aktuelle for Hofstad, på grunn av det tette naboskapet.

Hofstad 1701: Nils Andersen 1635-1717, ant. gift med en Johanna. Barn Anders 1674, Nils 1679, Berit ? Barbro ?
Barna er muligens fra et tidligere ekteskap for Nils og/eller Johanna.
Ole (Oluf) Henningsen f. 1644, sønner Henning og Torlev.
Jeg har forsøksvis plassert Oluf/Ole som sønn av Henning og Sidsel Hofstad, han f. ca 1616.
Knut kan ha vært hans yngre bror.

Håvika 1701: : Om en kan stole på Hitraboka II, så var Barbro gift med Nils Hansen f. 1611, de hadde 2 sønner, Morten 1649 og Anders 1652. Anders Nilsen fikk fradelt halve gården i 1680, og han hadde bl.a. sønnene Nils, Kristoffer og Melkior Andersen, samt døtrene Elen og Barbro. Nils Andersen døde i 1715, han var da g.m. Gunhild Olsdatter, de hadde også en datter Barbro Nilsdatter, i tillegg til døtrene Berit og Anna, og sønnen Ole.
Litt senere kom Ole Augustinussen ( bror av Marit, g.m. Svend Jørgensen Edøy ) til Håvika, og overtok en del av gården - så kanskje du er inne på noe der Aud, kom han til Håvik fordi faren bodde der, g.m. enka Barbro ?

Mvh Knut

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 15. august 2012 kl. 8.29

Ang. Håvika:

Vær oppmerksom på bruken av navnet Melkior her. I 1701 på Hitra og Frøya finnes dette som fornavn eller patronym kun hos sønnene Adrian og Ole til avdøde Melkior Adriansen Falck Vikstrøm, da stesønner av Hans Danielsen (fattig) på Steinsøy, samt hos borger Melkior Anderssen Riiber på Vikan på Frøya. Forekomsten av dette her sjeldne borgerslektsnavnet på Håvik kan kanskje antyde noe om identiteten til Anders Nilssen Håviks kone. Kfr. for øvrig det jeg ellers skriver om Helvig, som heller ikke er noe Hitra-navn på denne tiden.

Familieforbindelsene er temmelig nære mellom Håvik, Hjertøy og Vikstrøm, samt noen andre gårder / strandseter i strøket, så Melkior Håvik, Melkiorsønnene på Steinsøy og Helvig på Hjertøya tilhører samme personmiljøet. Familien Riiber er heller ikke "langt unna".
Sist redigert av Odd Roar Aalborg den 18. august 2012 kl. 21.11, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 15. august 2012 kl. 21.25

Knut og Odd Roar, takk til dere begge for interessante innlegg. Her var det en del å kommentere.

Først til Lisbet Hansdatter Ulvan. Hennes forbindelse til Holkslekta på Løvøya er godt dokumentert i Langekiehls artikkel.

Hennes søster, Barbro Hansdatter, ble gift med Hans Henriksen Strømmen.
Det ser imidlertid ut som det ikke er kjent at Hans Henriksen Strømmen var gift med Ane Jørgensdatter før sitt ekteskap med Barbro.
I 1705 stevner Hans Jørgensen, gjestgiver på Agdenes Havn, Hans Henriksen Strømmen. Dette gjør han på vegne av sin niese (søsterdatter), Anne Hansdatter, for manglende arv etter hennes mor Anne Jørgensdatter.
Lenke
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Fosen sorenskriveri, Tingbok 1A 02 , 1705-1711

Nå blir dette helt på siden av opprinnelig tema, men siden dette kanskje er nye opplysninger ville jeg ta det med. Denne slekta på Agdenes bruker forøvrig slektsnavnet Righter, uten at jeg nå kan finne igjen hvor jeg fant det.

Knut skrev:
Hofstad 1701: Nils Andersen 1635-1717, ant. gift med en Johanna. Barn Anders 1674, Nils 1679, Berit ? Barbro ?
Barna er muligens fra et tidligere ekteskap for Nils og/eller Johanna.

Det ble holdt skifte etter Nils Andersen på Hofstad i 1717. Han etterlot seg enka Johanna Henningsdatter og barna Anders, Henning og Beret. Lenke
Skiftet bekrefter at Anders, Henning og Beret var deres felles barn og at alle var myndige.

Hofstad - 1701
Nils Andersen 66 år, en sønn Henning 22 år
Anders Nilsen 27 år


Knut skrev:
Håvika 1701:.....Nils Andersen døde i 1715, han var da g.m. Gunhild Olsdatter, de hadde også en datter Barbro Nilsdatter, i tillegg til døtrene Berit og Anna, og sønnen Ole.

Det ble holdt skifte etter Nils Andersen på Håvik i 1715. Han etterlot seg enka Gundel Olsdatter og en datter Anna. Lenke
Formynder for Anna ble farbroren Christopher Andersen Hestnes. Ei Barbara Christophersdatter har en fordring i boet etter Nils, - navnet Barbara må ha vært mye brukt på Hitra! Hvis denne Barbara er datter av Christopher A. Hestnes tyder det vel også på at han er sønn av enken Barbra fra 1701-tellingen. Da er det vel heller tvilsom at Augustinus Hansen, 18 år i 1701, har inngått ekteskap med mor til Nils, Christopher og Melkior, som må ha vært født senest omkr. 1655.

Håvik - 1701
Brødrene Nils Andersen 26 år, Christopher Andersen 23 år og Melchior Andersen 18 år


Legdsrullen for 1724;
Håvik, Augustinus 42 år
Håvik, Nils 29 år

Takk for opplysningene om navnet Melkior på Hitra. Det er nettopp slike opplysninger som kan bidra til at vi ser i riktig retning når slektspørsmål skal avklares eller blir forsøkt løst.

- Aud
Sist redigert av Aud Mari Kalland Sterten den 18. august 2012 kl. 18.24, redigert 1 gang totalt.

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 15. august 2012 kl. 22.33

Takk for informative innlegg ! Interessant lesing, det ser ut som om vi kan komme videre her. En annen oppgave vil legge beslag på min tid noen få dager, men vil komme tilbake.
Håper dere kan fortsette som stevnet.

Knut

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 16. august 2012 kl. 20.48

Med en så lang debatt er det bare naturlig at man blir borte noen dager. :)

I 1697 ble det holdt skifte etter Morten Nilsen på Håvik. Dette skiftet gir oss en bedre oversikt over slektsforbindelsene på Håvik. Lenke

Morten Nilsen etterlot seg enka Ragnhild Andersdatter. Dette paret var barnløse og arvingene var;

Barna etter hans avdøde bror Anders Nilsen; Nils, Christopher, Melchior, Elen, Barbra
En sønn etter hans avdøde bror Melchior Nilsen; Jørgen
Halvbroren Ole Nilsen
Søsteren Berethe Nilsdatter
Søsteren Barbra Nilsdatter

Anders Nilsens døtre Elen og Barbra må begge være døde før 1715. Hans halvbror Ole Nilsen er trolig identisk med Oluf Nilsen på Håvik i 1701, han er ført med en alder på 25 år. Hvis Nils Hansen fikk sønnen Ole så sent som omkr. 1676, åpner det for at halvsøsteren Barbra Nilsdatter kan være født noen år tidligere. Kanskje er det denne Barbro Nilsdatter som ble gift med Augustinus Hansen som kom til Håvik?

Formynder for Anna ble farbroren Christopher Andersen Hestnes. Ei Barbara Christophersdatter har en fordring i boet etter Nils, - navnet Barbara må ha vært mye brukt på Hitra! Hvis denne Barbara er datter av Christopher A. Hestnes tyder det vel også på at han er sønn av enken Barbra fra 1701-tellingen. Da er det vel heller tvilsom at Augustinus Hansen, 18 år i 1701, har inngått ekteskap med mor til Nils, Christopher og Melkior, som må ha vært født senest omkr. 1655.

Den Barbara Christophersdatter som er nevnt i skiftet etter Nils Andersen på Håvik i 1715 mener jeg nå kan være identisk med enka Barbra på Håvik i 1701.

De neste dagene vil jeg forsøke å se litt på slekte på Hestnes og Snekvik omkr. 1700, med utgangspunkt i Ole Jørgensen Håvik som døde i 1799, 76 år gammel og kona Malena Hovliksdatter Snekkvik ( -1775).

- Aud

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 16. august 2012 kl. 22.38

Litt mer om navnet Melkior:

Melkior Anderssen Riiber Vikan er dattersønn av hr. Melkior Jakobsen Falck, som er andre mannen til tanten (Mille Audensd. Aspa) til Lisbet Sjursd. Vikstrøm, som jeg antar er mor til Melkior Adriansen Falck Vikstrøm. Sistnevnte er 19 år i 1666 og dermed av noenlunde samme generasjon som Melkior Nilssen Håvik, som må være yngre enn 12 år i 1666. Sistnevntes nevø er Melkior Anderssen Håvik. Navnet Melkior må da komme inn via Nils Hanssen Håvik eller hans kone, vel helst sistnevnte.

Mon tro om det er et eller annet slektskap mellom disse to miljøene?

For øvrig er Anders Strøm i 1645 g.m. Marit Henningsd., som jeg for lengst har antatt kan være en tante av Henning Hofstad pga. det her sjeldne navnet Henning. Dette synes å passe bra i tid. Dertil er Anders Henningsen (26 år i 1666) knekt på Strøm. Er han kanskje en sønn av Henning Hofstad og evt. fillenevø av Jørgen Anderssen Strøm? (I 1701 er navnet Henning noe mer utbredt, så det finnes muligens flere opphav til det i området, selv om så få har det som fornavn eller patronym i 1645 og 1666.)

Nevner også at Jon Mogensen på Hjertøy, svigersønn av kjøpmann Mogens Henriksen Burøy på Grefsnes (75 år i 1701), må antas å være identisk med Jon Mogensen Småge, nok sønn av Mogens og ? --rdsd. og med Anne som bestemor, ant. mormor, siden faren Mogens helst er sønn av Jens Mogensen Smågesjø (68 år i 1666) g.m. Birgitte. Jon Mogensen (14 år i 1666) er stesønn av Jakob Anderssen Asmundvåg (46 år i 1666).

Tellingene nevner både en eldre og en yngre Jon Mogensen på Småge (den yngste 31 år i 1701). Det er den eldste som ant. bor på Hjertøy.

Dette personmiljøet er ganske tallrikt og derfor noe uoversiktlig, men jeg velger å ta dette med, siden det har betydning for oppfattelsen av sammenhenger her.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 18. august 2012 kl. 18.58

Takk igjen for interessante opplysninger om navnet Melkior samt andre slekter på Hitra.

Doret Hofstad døde i 1743, nr. 43. Lenke
En liten oppsummering om denne familien. Jeg mener vi nå har et rimelig godt grunnlag for å si at kona til Henning Olsen Hofstad kom fra Halsa.

Henning Olsen Hofstad f. 1678 gift med
Doret Hansdatter Betten d. 1743

Vi har funnet tre barn;
Ole Henningsen Hofstad d. 1737 gift med Elen Svendsdatter Edøen
Hans Henningsen Hofstad f. 1710
Magdalena Henningsdatter Hofstad d. 1794 gift med Eiler Pedersen f. ca 1712 d. 1775

- Aud

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 18. august 2012 kl. 20.10

- Så til Ole Jørgensen Hestnes og kona Malena Hoviksdatter Snekkvik.

De ble forlovet 12. september 1752, vitnene var Lars Larsen Asmundvåg og Ole Mogensen Smågesjøen. Lenke

Lisbeth døpt 3. desember 1752, fadderne var; Jon Hjertøen, Anders Olsen Hestnes, Margrete Helbostad, Maria Hestnes og Maren Hjertøen.
Maria døpt 9. mai 1756, fadderne var; Erik Klokker, Iver (Grytten??), Barbra Asmundvåg, Elen Helbostad og Marit Edøen.
Jørgen døpt 26. februar 1758, fadderne var; Elen Dolmø, Elen Snekvik, Henrik Grefsnes og Steen Edøen.

Det ble holdt skifte etter Malena el. Magdalena Hovliksdatter på Håvik den 19. august 1775. Lenke Hun etterlot seg enkemannen Ole Jørgensen, sønnen Jørgen 18 år og datteren Lisbet 23 år.

Nå hadde jeg tilfeldigvis Malenas foreldre registrert i slektsdatabasen min fra før ettersom jeg har morslekta mi fra Aure.

Hovlik Nilsen Tevik (1695-1756) var sønn av klokker Nils Hovliksen Tevik (1668-1736) og Mali Andersdatter. Hovlik var gift med Elen Dorthea Jacobsdatter, datter av flensburgeren Jacob Carstensen Schiøtt (1653-1708) og Elen Eriksdatter på Skipnes i Aure.

Det ble holdt skifte etter Hovlik Nilsen på Snekkvik den 27. august 1756. Lenke
Han etterlot seg enka Ellen Dorthea Jacobsdatter og;

Sønnen Jacob som var død, barnebarnet Hovlik Jacobsen, 6 år
Sønnen Nils, 29 år
Sønnen Henrik, 25 år
Sønnen Torsten, 23 år
Datteren Malena gift med Ole Jørgensen Hestnes
Datteren Ellen 21 år (noe usikker på hennes alder)

- Aud

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 22. august 2012 kl. 14.17

Jørgen Hestnes har jeg så langt registrert med fem barn;

Daniel f. ca. 1719 d. 1736
Christopher f. ca. 1721 d. 1736
Ole f. ca. 1723 d. 1799
Margrete, gift 1747 med Jon Iversen Helbostad
Ellen, gift 1753 med Ole Paulsen Helbostad

Vi ser at Margrete var fadder for sin niese Lisbet i 1752 og Ellen var fadder for sin niese Maria i 1756.

Jeg har kommet frem til at Jørgen Toresen Hestnes f. 1696 neppe er far til disse barna. I Legdsrullen fra 1724 finner vi en Jørgen Hestnes som er 44 år gammel. Matrikkelen fra 1723 er heller ikke til hjelp når det gjelder farsnavnet til Jørgens Hestnes. I 1701-tellingen finner vi imidlertid en Jørgen Olsen, 15 år gammel, - han er i tjeneste hos Christopher Olsen på Daløen. Kan han være identisk med Jørgen Hestnes?

I Frøyaboka av Mauritz Fugelsøy, under Daløen finner jeg bl.a.;

Ole Andersen døde i 1680, men skiftet ble først ferdig 4. juni 1685. Marit og Ole hadde 9 barn: Anders f. 1649, Christopher f. 1651, Ole f. 1657, Anne, Kirsten, Margrete, Berit, Marit. Fødselsår for døtrene kjenner en ikke til.

Margrete døde i 1729. En vet bare fornavnet på mannen hennes, det var Ole, og de hadde barna Jørgen, Tomas og Cathrine.


Her håper jeg at noen kan bidra til en oppklaring. :)

- Aud
Sist redigert av Aud Mari Kalland Sterten den 22. august 2012 kl. 20.19, redigert 1 gang totalt.

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 22. august 2012 kl. 15.17

Folket på Daløy er etterslekten til Kristoffer Ågesen fra Inderøy, bror av Ole Ågesen på Kjerringvåg og ant. lensmann Jon Ågesen på Gjørv i Inderøy. Nokså sannsynlig ætter disse via Klefstad og Skevik fra Berdora Ivarsd. Aspa, og er dermed slektninger av Vikstrøm-familien, som via Veidholmen ætter fra Berdoras søster, Sunniva Ivarsd. Disse to er nieser av erkebiskop Olav Trondsson og nok også ganske nære slektninger av etterfølgerne Gaute Ivarsson og Olav Engelbrektsson (via sistnevntes mor).

Ole Anderssen Daløy, som er svigersønn av Kristoffer Ågesen, har sønnen Kristoffer Olsen, som er svoger av Ole med sønnen Jørgen Olsen. Ut fra det vil jeg anta at den Jørgen Olsen som er dreng hos Kristoffer, er nevøen, som også passer bra i tid. (Ole A. Daløy er svoger av Åge Kristoffersen Daløy, som er fetter av Åge Olsen Dyrvik i andre enden av Frøya. Jeg utelukker heller ikke at mitt nokså sannsynlige opphav Åge Johansen Norddolm kan tilhøre denne slekten fra Inderøy, i så fall helst via en evt. søster av Åge Dyrvik.)

Ut ifra barnas navn ser det jo godt tenkelig ut at Jørgen Hestnes kan være den samme som Jørgen Olsen Daløy. Og bruken av navnet Daniel hos disse har kanskje noe med Daniel Helgebostad (i 1645) å gjøre?

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 22. august 2012 kl. 20.07

Hei,
har kommet idag, og det er imponerende hva dere har funnet og hva dere prøver å resonnere dere fram til. Mye verdifullt i dette temaet !
Jeg kan p.t. ikke bidra med noe vesentlig. Emnet omfatter nå flere grendelag på Uthitra, og det synes jeg er greitt ettersom folk jo giftet seg og flyttet på seg.

Tar en tur tilbake til Hofstad, og takker Aud for skiftet etter Nils Andersen. Kona Johanna Henningsdatter var sannsynligvis datter av Henning Hofstad 1616 - før 1660 og kona Sidsel, og bror av Ole ( Oluf ) Henningsen Hofstad f. ca 1644. Odd Roar skrev 16 aug. :
Dertil er Anders Henningsen (26 år i 1666) knekt på Strøm. Er han kanskje en sønn av Henning Hofstad og evt. fillenevø av Jørgen Anderssen Strøm? (I 1701 er navnet Henning noe mer utbredt ...

Det virker svært sannsynlig at han er en bror av Johanna og Ole på Hofstad.
Aud har også funnet flere interessante data om Hofstadfolket. Her er det mange Henning og andre navn som går igjen, men ved å sette det inn i et slektsprogram vil det bli lettere.

Skal også notere meg detaljer vedrørende Asmundvåg, Hestnes, Håvika, Hjertøy osv som er kommet.

Knut

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 22. august 2012 kl. 21.43

Roar Odd , tusen takk for interessant innlegg om forbindelsen mellom Daløy og Inderøy. - Og linjer til Aspa-ætta er alltid av interesse.

Jeg må ta med noe mer fra Frøyaboka slik at vi kan sammenholde opplysningene med det som kommer frem i skiftene.

Ole Andersen døde i 1680, men skiftet ble først ferdig 4. juni 1685. Marit og Ole hadde 9 barn: Anders f. 1649, Christopher f. 1651, Ole f. 1657, Anne, Kirsten, Margrete, Berit, Marit. Fødselsår for døtrene kjenner en ikke til.

Ole Olsen overtok gården flere år før farens død. Men etter skiftet ble eiendommen delt i to gårder, og Christopher overtok den andre. Ole Olsen førte opp ny stuebygning på gården sin. Christopher ble boende i gammelstua, og moren stelte huset for ham, da han var ungkar. Anne var gift med Ole Pedersen Skarsvåg og døde der i 1727. Kirsten døde før faren, hun hadde vært gift og etterlot seg en sønn, Peder Larsen. Den eldste av sønnene, Anders, ble dreng hos Christopher, og kona hans tok over husstellet. Anders døde i 1728, samtidig med sønnen Ole Andersen. Utenom denne sønnen hadde Anders tre døtre: Kristi, Agnes og Marta. Ole Andersen etterlot seg to barn. Andreas og Berit. Margrete døde i 1729. En vet bare fornavnet på mannen hennes, det var Ole, og de hadde barna Jørgen, Tomas og Cathrine. I 1730 døde Beret ugift heime. Gjertrud var kone på Espenes, men flyttet heim til Dalø som enke. I 1733 døde både hun og Christopher. Bortsett fra Kirsten ble de 9 søsken gamle folk.


Det er ikke noe å legge til angående skiftet etter Ole Andersen i 1685.
Det ble holdt skifte etter Ane Olsdatter Skarsvåg i 1727, uten at jeg forløpig kan se forbindelsen til Daløy. Jeg finner ikke noe skifte etter Anders Olsen eller sønnen Ole Andersen i 1728.
Det ble holdt skifte etter ei Margrete Olsdatter i 1726, hun var gift med Anders Jamt og etterlot seg datteren Petrine Pedersdatter.

Christopher Olsen og søsteren Gjertrud Olsdatters skifte 1733.

Christopher Olsen og Gjertrud Olsdatter etterlot seg arvingene;

Ole Olsen Daløen
Marit Olsdatter gift i Trondheim
Den avdøde broren Anders Olsens barn; Marit, Christence, Beret og Agnes
Så kommer arvingene; Gunnil, Ingeborg, Karen og Beret Mortensdøtre, samt Henrik og Peder Mortensønner
Den avdøde søsteren Margrete Olsdatters barn; Petrine Pedersdatter og slegfredsønnen Jørgen Olsen.

Den viktigste opplysningen i dette skiftet er at Margrete Olsdatters barn er nevnt som Petrine og Jørgen Hestnes på siste side. Jørgen var født utenfor ekteskap og hadde arverett kun etter sin mor, ikke far.

Ellers er det en del jeg ikke forstår i dette skiftet, hvem er disse Mortensbarna?
Hvis det er det noe jeg har misforstått her, så må dere gjerne korrigere meg.

Odd Roar skrev:
Ut ifra barnas navn ser det jo godt tenkelig ut at Jørgen Hestnes kan være den samme som Jørgen Olsen Daløy. Og bruken av navnet Daniel hos disse har kanskje noe med Daniel Helgebostad (i 1645) å gjøre?

Hvis det finnes ei Lisbet/Elisabeth eller Maria Danielsdatter f. ca 1680-1690 i nærområdet så vil det være noe å se nærmere på.

- Aud

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 25. august 2012 kl. 17.47

Torsten Henrichsen Furuviken døper sin sønn Henrich 8. p. Trinit. 1739. Lenke Både Jørgen Hestnes og Lisbeth Danielsdatter Hestnes er på listen over faddere.

I skiftet etter Daniel Danielsen Strøm i 1715 finner vi arvingene;

Enken Ellen Augustinusdatter
Barna Hans, Gjerløv, Elisabeth, Gjertrue og Maria
Bare to av barna var umyndige i 1715, Gjerløv og Maria.

Hvis vi blar noen sider ut i skiftet ser vi at Jørgen Olsen har en fordring i boet.

Kan det være slik at Jørgen Olsen Daløy el. Hestnes ble gift med Elisabeth Danielsdatter Strøm?

- Aud

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 25. august 2012 kl. 23.10

I 1751 ble det holdt skifte etter Jon Iversen på Helbostad/Helgebostad.
Lenke
Han etterlot seg enken Margrete Jørgensdatter og to sønner; Johannes og Iver.

Formynder for Johannes ble enkens bror, Ole Jørgensen Hestnes, for Iver, hennes morbroder Gjerløv Grefsnes. Gjerløv Grefsnes må vel være Gjerløv Danielsen Strøm.

- Jeg synes vi har fått avklart mye i denne debatten og vil takke Odd Roar og Knut Ragnar for et godt samarbeide. :)

- Aud

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 3. september 2012 kl. 16.55

Treekrem er omtalt i bygdeboka for Straumsnes, b.1. (Ottar Roaldset)
Boka finnes på NBdigital, gå til side 18.
Lenke

Et lite utdrag med det viktigste.

I 1709 vart Peder (Olsen) f. 1671 gift 3. gongen med Lisabet Eilersdotter. Det er ikkje kjent kvar ho var frå.

1. Eilert f. 1710. Fadder ved ein barnedåp i Vulvika i 1729 og ved barnedåp hos Iver Treekrem i 1732. Elles ukjent.
2. Margrete f. 1712. Gift 1741 med Bertel Kinn.


I 1727 ble Lisabet Eilersdatter gift for 3. gang med Jens Iversen Hoemsvik.

I 1733 ble det holdt skifte etter Jon Eilertsen (feilskrevet som Ellofsen) på Betten. Lenke

Han etterlot seg enken Anne Erichsdatter og barna;

Erich 12 år
Eilert 7 år
Hans 6 år, formynder Jens Iversen Tree Eikrem
Tørris 3 år
Lisbet 10 år

Vi kan nå plassere Lisabet som en av barna til Eiler Jonsen Betten. Selv om slektskapsforholdet ikke er nevnt i skiftet, vet vi at nære slektninger skulle velges som formyndere. For meg styrker denne opplysningen teorien om at Eiler Pedersen Hofstad kan være født på Trekrem. Eiler ble jo, som vi vet, gift med ei datter av Doret Hansdatter Betten/Hofstad.

- Aud

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 18. november 2013 kl. 14.14

Aud skrev:
Anders Hansen f. 1673, døde ugift omkr. 1719.
Arvingene var hans brødre og søstre;

Hans Hansen Betten f. 1677
Augustinus Håvik på Hitra f. 1681 (I manntallet for Halsa står det at han tjener på Hitra.)
Lisbet Hansdatter, gift på Hitra
Dordi Hofstad, gift på Hitra
Eli Hansdatter, død og etterlater seg 4 barn
Malena Hansdatter, død og etterlater seg en sønn
Anne Hansdatter Vullum
Guri Hansdatter (Vikan ?)
Sephora Hansdatter Ødegård
Marit Hansdatter Skålvik


Nå har jeg funnet Hans Hansen Bettens kone og mor til denne søskenflokken. I 1662 måtte Hans Hansen Betten bøte for leiermål med sin festmø Marit Andersdatter før tiden. Lenke

Mvh Aud

dn21758
Innlegg: 694
Registrert: 10. juni 2008 kl. 8.28
Sted: SMØLA

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av dn21758 » 19. november 2013 kl. 11.46

Og denne er vel kjent?:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 670391.jpg

Augustinus Olsen Rognskogs leiermål med søskenbarnet Malene Hansdatter Betten i 1701. Han ble jo dømt til tre år "søndenfields".

Mvh. Kjell

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 19. november 2013 kl. 20.56

Hei Kjell,

Takk for lenke til tingboka. :D Det er fint å få registrert slike hendelser.
Augustinus Olsen Rognskog var vel sønn av Ole Iversen og Lisbet Hansdatter Betten.
Den uekte sønnen Anders var 1 år ved tellingen i 1701.

Mvh Aud

Brukeravatar
dn10392
Innlegg: 107
Registrert: 8. desember 2005 kl. 13.53
Sted: HEIMDAL

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av dn10392 » 21. november 2013 kl. 15.15

Hei,
Håper dere ikke synes det er utidig av meg å stille noen spørsmål, da de er litt utenfor temaet. Men Odd Roar og jeg har tidligere funnet ut av jeg også stammer fra denne Kristoffer Ågesen Daløy. Datteren Marit Kristoffersd. ble gift med nevnte Ole Andersen, f. ca. 1620. Deres datter Anne ble gift med Ole Pedersen Skarsvåg og fikk bl.a. sønnen Johan Olsen Skarsvåg, f. ca. 1686 som var gift to ganger, først med Mille Olsdatter og så Ingeborg Olsdatter (søstre) fra ????.
Johan og kone ?? hadde bl.a. en datter Mille Johansd (Espenes) som ble gift med Ole Olsen Skarsvåg/Flatval, fisker, f. 1725. Sønn: Einar Olsen Skarsvåg, 1761-1824, husmann under Flatval som ble gift med Dåret Taraldsd. Hennes foreldre var Tarald Pedersen Flatval, gårdbruker og Anne Arentsd., f. 1733 fra ???.
Det hadde vært veldig interessant om slektskap mellom disse og de som er nevnt i dette temaet, men ber om unnskyldning dersom jeg trenger meg inn i en meget bra debatt. Dere er jo så dyktige, og jeg tror jeg har hatt kontakt med de involverte tidligere.
Marit Snilsberg

Brukeravatar
dn10392
Innlegg: 107
Registrert: 8. desember 2005 kl. 13.53
Sted: HEIMDAL

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av dn10392 » 21. november 2013 kl. 15.43

Hei igjen,
Det var interessant det som nevnes om Schanckeslekten. Selv har jeg en ane på Heggåsen, Mogens Pedersen, gift med Elisabeth Larsdatter Kipper (fra Trondheim). Deres datter Guri ble gift med Per Taraldsen Honnes/Vikan.
Far til Mogens var Peder Mogensen, f. ca. 1610, borger i Trondheim. Han hadde også en bror, Oluf, som først hadde Heggåsen (ugift).
Det var jo flere av Hærdalsætt på Hitra: Rasmus Jensen, fogd på Hitra og Fosen og Lorentz Jensen, fogdens medhjelper på Hitra. Disse var sønner av Jens Mogensen, f. 1610, kaptein i Beitstad som var sønn av Mogens Pedersen Hærdal og kone Elisabeth fra Hackås.

Kan for øvrig bekrefte at Faste er et navn som går i gjen i denne slekta, da jeg også er etterkommer etter buntmaker Faste Pedersen på Røros, f. 1620 i Hackås og kone Ildri Pedersd. Bock (på min mors side). Faste var sønn av Peder Jensen Skancke, 1570-1647, lensmann i Hov, Hackås og Brita Mårtensdatter.

Vet ikke om dette er interessant, men prøver likevel.

Barbara (vel oppkalt etter sin mormor) har søsteren Margrete Jonsd. (og også broren Paul Jonsen Langøy), som nok er første kone til Ole Pedersen Vikstrøm på Hjertøy (sønn av Kirsten Adriansd. Falck). og mor til alle dennes barn. Tydeligvis gjengifter han seg med Helvig Nilsd., som da (etter 1720) er enke etter Mogens Jonsen Hjertøy. (Mitt opphav her er Marta Mogensd. Hjertøy, datter av Helvig og først g.m. Johan Anderssen Vikstrøm, deretter ant. med Ole Eriksen Bjørnneset (Norddolm). Martas søster, Maria Mogensd., er g.m. Einer Hanssen Flatval.)

Helvig Nilsd. sin første mann, Mogens Jonsen, ser som nevnt (ifølge navneskikk) ut til å være av Jemtlandsslekt , og da er det litt sannsynlig at Helvig kan være en datter av kapellan Nils Pedersen (Skancke?), som vel i likhet med sin etterfølger, Peder Hagerup Enge, bor på Vikstrøm. Nils Pedersen har bl.a. brødrene Faste og Erik (sistnevnte i Jemtland), og dette er typiske navn fra Skancke-miljøet. (En litt tenkelig farfar til disse kan være lensmann Nils Pedersen (Skancke) i Oviken med en rekke sønner i 1645, som senere er ukjente.)
Marit Snilsberg

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 21. november 2013 kl. 21.57

Nå var du heldig - jeg gløtter innom her en og annen dag.

Ang. sitatet ovenfor så er vel det stadig gyldig, men det at Helvig er datter av kapellanen har jeg ingen konkret dokumentasjon for, men det er meget sannsynlig. Nils Pedersen har altså en bror, Faste Pedersen, som er nær samtidig med Faste Pedersen på Røros. Dette nevnes i et skifte i Trondheim i 1689 etter broren Ole Pedersen Leksa. Kapellanen på Hitra er da død. De to har i tillegg til broren Faste nok en bror Nils i Namdalen og en Erik i Jemtland. Navnene ligner mye på dem i Skancke-miljøet, men det finnes jo også andre slike slekter i Jemtland.

Den her nevnte Faste Pedersen må være en annen enn navnebroren på Røros, siden sistnevnte har andre søsken. Men navnet Faste er vel ikke veldig mye brukt i Jemtland, så de er gjerne i slekt på en eller annen måte.

For tiden holder jeg i DA Brukerforum på med å lete opp det sannsynlige opphavet til hyttemester Henrik Anderssen Flor på Røros og Tolga. Foreløpig ser det nokså mye ut til at Anders Kristoffersen Leirvik i Ytre Valsøyfjord på Nordmøre kan være faren. Han er gift med søsteren til Isak Danielsen Halsa (som neppe er Henrik Flors mor) og er formynder for et av Isaks barn når denne dør i 1688. Isaks enke er da Anne Henriksd. "Aksetvik", som må være identisk med den Anne Henriksd. som ifølge skiftet etter Ole Mogensen Heggåsen i 1697 er søster av Peder Henriksen, som en tid på slutten av 1600-tallet bor i Aksetvika på Fjellværøya. Disses mor er Karen Mogensd., som er søster av Ole og Peder Mogensen. (Ifølge Hitra II s. 260 er Anne Henriksd. i 1697 g.m. Jens Larssen Hals på Tustna. Det er jo noen år etter 1688.)

Når det gjelder din anelinje til Kristoffer Ågesen Daløy via Skarsvåg, så bør den være grei, men jeg tar dette fra Frøyaboka, og Fugelsøy roter en del. Imidlertid har jeg vel studert det såpass at jeg tror dette er i orden. Min egen evt. linje til Skarsvåg er jeg mer usikker på. Muligens går den i stedet til en annen gren av Åge-slekten på Bustvik, i så fall også der videre til Daløy. For øvrig er det samme linje som fører til Helvig Nilsd. og lenger tilbake til borger Mogens Henriksen på Burøy og Grefsnes. Den har jeg vel stort sett dokumentert. Antagelig er ikke Mogens Henriksen i helt nær slekt med "din" Mogens Pedersen, men de ætter nokså sannsynlig begge fra Jemtland, så litt uti kan et slektskap være noe sannsynlig.

Tror det får holde med dette i kveld. Det blir fort svært så uoversiktlig!
Sist redigert av Odd Roar Aalborg den 26. november 2013 kl. 8.02, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
dn10392
Innlegg: 107
Registrert: 8. desember 2005 kl. 13.53
Sted: HEIMDAL

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av dn10392 » 21. november 2013 kl. 22.52

Hei Odd Roar,
Takk for svar. Er veldig takknemlig for det, men som du sier, så blir det fort veldig komplisert. Jet vil ikke belaste forumet mer med dette, men hvis jeg kunne få din e-post adresse, så har jeg noen spørsmål ang. Oluf og Peder Mogensen og deres opprinnelse. Også grener av evt. Aspaslekten, da jeg også har aner fra Bustvika.
Mvh
Marit
Marit Snilsberg

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 22. november 2013 kl. 7.56

Finner deg ikke ved søk på medlemmer her så jeg får brukt systemet for private meldinger. Men jeg ser at du benyttet min nåværende epostadresse i 2006 ang. en slektsdiskusjon da. Har du den fortsatt så kan den altså stadig brukes. Hvis ikke kan jeg legge den ut en kort stund her i temaet og deretter fjerne den igjen.

En annen mulighet er jo å lage et eget tema ang. dette. Det har vel gjerne interesse for flere. Men regn ikke med stor aktivitet i herværende forum. Det er svært lite besøk her, og har vært det i lang tid. DA Brukerforum er nok en del mer aktivt.

Brukeravatar
dn10392
Innlegg: 107
Registrert: 8. desember 2005 kl. 13.53
Sted: HEIMDAL

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av dn10392 » 25. november 2013 kl. 19.11

Hei Odd Roar,
Da må jeg ha blitt slettet. Har ikke din e-post adresse, men min er marit.snilsberg@gmail.com. Takk for tipset om hvor det er best å legge ut etterlysninger. Var ikke klar over det.
Mente ikke at Faste Pedersen var den personen du nevnte, men at navnet Faste forekommer i Skanke-slekten.
Fint hvis du tar deg tid til en e-post til meg. Så skal jeg bli flinkere til å oppgi kilder og lenker (vet ikke hvordan jeg gjør dette ennå), men kan vel ikke være så korka at jeg ikke får det til.
Takk igjen :D
Marit
Marit Snilsberg

dn21758
Innlegg: 694
Registrert: 10. juni 2008 kl. 8.28
Sted: SMØLA

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av dn21758 » 1. desember 2013 kl. 12.13

Siden det her i denne tråden er skrevet om Hans Hansen Betten og Marit Andersdatters barn kan jeg ta med denne lenken til den tråden jeg har opprettet ang. barna etter Jon Pedersen Skålvik. Se spesielt det siste innlegget:

http://forum.arkivverket.no/topic/18816 ... hans-barn/

Mvh. Kjell

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Tore Kristiansen » 19. januar 2014 kl. 12.45

Hei Aud,

i ei legdsrulle for Søndre Nordmøre landvernkompani 1748 står Elert Pedersen Trechrem som gift, gaardmand, 41 år og
Hvor boer eller opholder sig: Paa Harstad paa Hitteren i Søe Lægdene
:) Tore

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 19. januar 2014 kl. 18.14

Hei Tore,

Tusen takk. :D Det bekrefter teorien om at Eiler Pedersen Hofstad var nordmøring.

Mvh Aud

Brukeravatar
Per Nermo
Innlegg: 311
Registrert: 30. november 2004 kl. 22.40
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Per Nermo » 30. januar 2014 kl. 3.24

.
Av det som er skrevet over om Svend Jørgensen Edøen som omkom på sjøen februar 1747 så virker det som han kan være født ca. 1685.

Jeg har lest 'et sted' at han skal ha hatt barna Marit, Jørgen, Anne og Ellen.

(** 31/1-2014: Jeg korrigerer hermed endel informasjon i mitt opprinnelige innlegg,
basert på kjærkommen input fra Knut Ragnar Ansnes i hans to innlegg nedenfor mitt her).


Barna ser for meg ut til å ha tilhørt to kull, hvorav bare Jørgen og Anne ser ut til å være barn av Barbro Jonsdatter Hjertøy. (** 31/1-2014: Jeg tror ikke lenger at det var to kull !)
Ellen og Marit ser ut til å være født ca. 20 år tidligere, og med en annen mor. (** 31/1-2014: Neida !)

Hvem kan ev ha vært Svend Jørgensen's første hustru ? (** 31/1-2014: Glem 'første hustru'!)

(** 31/1-2014: Korrigert liste over barna : )
- Anne Svendsd. (ca.1710-1785), g.m. Hans Augustinuss. (Håvik ?), Jon Edø og Sten Eriksen Strøm
- Ellen Svendsd. (ca.1711-et.1774), g. 3 ganger, bosatt på Hofstad, Hitra
- Marit Svendsd., f. ca. 1715 (?), g.m. Morten Pedersen Volden (Barmfjorden ?)
- Jørgen Svends. (ca.1731-1754), g.m. Marit Augustinusdatter (Håvik, Hitra ?) (søster av Hans ?)

Stemmer det at Svend også skal ha hatt en datter som ble g.m. Daniel Danielsen Strøm (Hitra) ?
(** 31/1-2014: Ytterst tvilsomt !, og (Ellen) Marie Danielsdatter Strøm var ikke deres datter !)

(** 31/1-2014: Korrigerte slektsforhold rundt (Ellen) Marie Danielsdatter Strøm : )
Anne Svendsd.'s tredje ektemann Sten Eriksen Strøm (ca.1723?-1763) var sønn av (Ellen) Marie Danielsdatter Strøm (c1704-1770) og Erik Stensen (c1692-1750) fra Jøstenøya, Innhitra (Sandstad sogn). (Ellen) Marie/Maria kom fra Strøm, Dolm, Hitra, og hadde fem søsken, hvoriblant Daniel Danielsen Strøm (f. ca. 1687).
(1723 er mitt forslag til f.år ist. for 1713 !)

Sten Eriksen Strøm hadde fem søsken, hvoriblant Daniel Eriksen Strøm (c1740-1825), som ble g. i 1766 med Sara Kjerstina Flor Nilsdatter Eide (1746-1831) fra Aunøya, Filland, Hitra.

Noen som kjenner disse, og kan angi ca. levetid for de nevnte ?
(** 31/1-2014: Det kunne heldigvis Knut Ragnar Ansnes (se de to neste innleggene),
og vi kan derfor, fortrinnsvis så fort som mulig, glemme mine bekymringer i neste avsnitt …..
)

Grunnen til at jeg spør om dette siste (Strøm-grenen) er at det her blir så sabla trangt med tid mellom generasjonene, særlig hvis det stemmer at Svend var født så sent som i 1685.

Håper noen har mulighet til å kommentere, ev. korrigere noe av ovenstående !
.
Sist redigert av Per Nermo den 31. januar 2014 kl. 2.13, redigert 15 ganger totalt.

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 30. januar 2014 kl. 21.04

Hei ! Det kan godt hende at Svend Jørgensen Edøen var gift 2 ganger. Jeg har kanskje helt feil fødselsår på de 4 barna :
Ellen 1715 - død etter 1774.
Marit 1717 - død 1784
Anne 1722 - død ca 1785
Jørgen 1731 - død 1754

Det er mye jevnere aldersfordeling ifølge denne, min private liste, en liste som slett ikke behøver å være riktig. At det er jevnere kan forklare hvorfor jeg ikke har tenkt på 2 mødre.
Det er spesielt Anne som det er stort avvik på. En mulighet er naturligvis at den første Anne døde, og at Anne født ca 1735 er oppkalt. Du har vel funnet en kilde som antyder at Hans Augustinussen Håviks hustru Anne Svendsdatter er født ca 1735 ? Det er forøvrig Marit som er min stammor.

Altså, Anne, Svend Edøens datter, har jeg ikke helt oversikt over ! Så jeg håper det kan dukke opp noe sikrere om henne nå. Jeg har faktisk notert meg 3 ekteskapsmuligheter for henne:
1. Gift ca 1732 med Hans Augustinussen. Da kan hun ikke være født hverken ca 1722 eller ca 1735. Kan bruden være en annen Anne ? Eller er ca 1732 feil dato for vielsen.
2. Gift 1751 med Jon Christophersen Edø, han døde i 1753, ingen barn (?)
3. Gift 1754 med Sten Eriksen Strøm fra Jøstenøya, Innhitra. Jeg har ikke noen barn notert her heller, vi får se hva bygdebøkene sier.
I ekteskapet med Hans Augustinussen har jeg 4 barn ifølge disse gamle notatene:
Augustinus Hansen, ca 1739
Svend Hansen, FØR 1750
Jens Hansen FØR 1751
Barbro, ca 1747
Dette åpner for at Anne Svendsdatter Edø, født ca 1722, er deres mor, men vielsen 1832 må da være feil.

Bygdebok, Hitra II, summarisk :
Nevner ( side 344-45) at Anne Svendsdatter Edøy var enke da hun ble gift med Sten Eriksen i 1754, Sten døde i 1763. Fra første ekteskap med Hans Augustinussen hadde hun de 4 barna som er nevnt over. Barnas alder ikke nevnt, men: "Den eldste er myndig og den andre også under god fremvekst, så de bør i fremtiden være hennes støttestav til føde og underhold" (Skriveren ved skiftet etter Sten Eriksen) Mor til Sten Eriksen var møtt fram med flere av sine barn. Hun het Maria Danielsdatter Strøm. Barna som var der: Daniel, Gjertrud og Anne Lisbet, alle 3 med en Erik Strøm som far. En søster Dorthea bodde i Skjerven pg, mens søsteren Agnetta Helena var død. Bror til Maria Danielsdatter, Gjerløv Danielsen Strøm, var der også.
Barbro Hansdatters barn er nevnt senere.- Mer tar jeg ikke med her. Det er en del feil i denne boka.

Hitra III (Sandstadboka), summarisk :
Erik Stensen døde i 1750 på Jøstnøya, og sønnen Sten Eriksen fikk da hjemmel på Østre Jøstnøya.Han bodde i Ytre Kvenvær ( feil, han bodde i Bispøyan, hvor Edøy ligger ). Da Sten Eriksen døde i 1761, solgte enka Anne Svendsdatter gården (Østre Jøstnøy) til Jon Olsen Mære fra Skatval. ( Slekta til Erik Stensen er noenlunde kjent ).

Skal se om jeg finner mer om Strømslekta i boka, men du har kanskje lest denne bygdeboka ?
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 30. januar 2014 kl. 21.55

Erik Stensen Strøm og en del av hans bedrifter er beskrevet på sidene 318-19 i Hitraboka III. Dette er en vederheftig bygdebok, i alle fall når det er Sandstad sogn som omtales. ( De andre sognene på Hitra har ikke fått en tilsvarende bok ennå. ) Erik Stensens familie er videre omtalt under Aunøya, side 244-45. Det blir omtrentlig slik:
Erik Stensen f. ca 1692 Jøstnøya, død 1750, gift m.
(Ellen) Maria Danielsdatter Strøm, fra Strøm i Dolm sogn, ca 1699- 1770.
Barn:
Sten, ca 1713, gm Anne Svendsdatter Edøya, bodde på Edøya.
Agnes Helene, gm Anders Kristensen Lindberg, bodde i Selvåg, Ulvøya, Hitra.
Anna Elisabet, konfirmert 1760, ugift.
Gjertrud, død 1766, i 1765 gm Lars Johansen Hamna, Innhitra.
Dortea, gm Søren Gamst, bodde i Skjervøy.
Daniel, f. 1740, død 1825, gift med Sara Kirstine Flor Eide, f. ca 1747 død 1821.
( Sistnevnte var datter av Nils Justesøn Eide og Cornelia Flor Eide, som var datter av Jakob Jonsen Jevik og Sara Kjerstine Flor Irgens ).

Skal tro om Maria Danielsdatter var ca 14 år da sønnen Sten ble født ? Kanskje kan "ca" tøyes litt, både for henne og sønnen ? Hadde Sten en annen mor ? Eller tyder Marias oppmøte på Edøya ved sønnens skifte at han virkelig var hennes sønn ?

I Hitraboka II er Strømgrenda i Dolm sogn omtalt, side 306. Daniel Danielsen Strøm var ifølge denne f. 1658 som sønn av lensmann Daniel Augustinussen, Halsa, Nordmøre. Han var gift med sin kusine Ellen Augustinusdatter, antaglig fra Rognskog i Halsa. Hun var av den kjente Halsslekta (rettet fra Halseslekta) fra Tustna. De hadde 6 barn: Daniel, f. 1687, Elisabet 1698 ? Gjertrud 1693, Hans 1696, Gjerløv 1699 og Maria 1704, gm Erik Stensen Jøstenøya. Er siste fødselsår riktig, blir det enda vanskeligere å plassere henne som mor til en Sten Eriksen f. ca 1713 !
Sist redigert av Knut Ragnar Ansnes den 31. januar 2014 kl. 9.55, redigert 1 gang totalt.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Brukeravatar
Per Nermo
Innlegg: 311
Registrert: 30. november 2004 kl. 22.40
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Per Nermo » 31. januar 2014 kl. 1.57

.
Takk, Knut Ragnar ! På bakgrunn av din informasjon i de to innleggene over har jeg korrigert mitt innelgg av 30 Jan 2014 kl. 03:24:33.

NB: I Hitraboka II (siste avsnitt over) burde det vel heller ha stått at "Han (dvs. Daniel) var av den kjente Halseslekta fra Halsa."
(Det var jo også en Hals-slekt på Tustna, men det var jo ikke den Daniel Augustinussen [Halse] kom fra.
Og når Ellen Augustinusdatter (med forbehold) tillegges navnet Rognskog, så er jo heller ikke hun innplassert i Halse-slekta).
.

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 31. januar 2014 kl. 9.31

Har sjekket Hitraboka II igjen, det står hun, ikke han, ja.
Det står:
Hun var av den kjente Halsslekta fra Tustna, de fleste etterkommerne ble bosatt på Smøla.
Ser jeg har skrevet Halseslekta i mitt forrige innlegg, det står Halsslekta, kanskje det betyr noe ?
Som nevnt er det en del feil i denne gamle boka. Forfatteren Fugelsøy, skrev en del bygdebøker, bl.a. også "Tustna før og no", og han var vel selv nordmøring. Når det imidlertid gjelder de skiftene han refererer til, er stoffet nok mer vederheftig. Tydefeil kan likevel forekomme, og de konklusjoner han trekker kan være feil.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

dn21758
Innlegg: 694
Registrert: 10. juni 2008 kl. 8.28
Sted: SMØLA

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av dn21758 » 7. februar 2014 kl. 19.39

At Ellen Augustinusdatter var fra Rognskog viser vel siste innlegget her og lenken til tingboka:

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=121039

Hun var gift med Daniel Danielsen Strøm f. på Yttergarden, Halse ja, men søskenbarn var de nok ikke nei.

dn21758
Innlegg: 694
Registrert: 10. juni 2008 kl. 8.28
Sted: SMØLA

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av dn21758 » 26. februar 2015 kl. 16.13

Jeg vet ikke om dette er kjent, men jeg kom her tilfeldig over en sak i tingboka på Nordmøre fra 1724 der Jens Torstensen Asmundvåg fra Hitra og hans kone Lisbet Hansdatter var innstevnet:


Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31150/143/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 320533.jpg

Jeg aner ikke om dette er av interesse, men legger det inn allikevel.

Mvh.

Kjell

Brukeravatar
Per Nermo
Innlegg: 311
Registrert: 30. november 2004 kl. 22.40
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Per Nermo » 27. februar 2015 kl. 2.48

.
Er det trolig at det her er snakk om Lisbet Hansdatter Betten (Larsstu), som i 1719 skal ha vært 'gift og bosatt på Hitra' ?

Og at det alstå er hun som ble gift (rundt 1695 ?) (kanskje heller rundt 1690 ?) med Jens Torstensen Asmundvåg, som bodde på Asmundvåg i 1701 ?
.
Sist redigert av Per Nermo den 27. februar 2015 kl. 22.37, redigert 5 ganger totalt.

dn21758
Innlegg: 694
Registrert: 10. juni 2008 kl. 8.28
Sted: SMØLA

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av dn21758 » 27. februar 2015 kl. 8.47

Det tror jeg andre enn jeg må svare på. Jeg fant dette da jeg holdt på med å lete etter noe annet, så søkte jeg på Jens Torstensen Asmundvåg på nettet og kom til denne siden. Her ser jeg at han er nevnt, men kunne ikke finne hvem han var gift med. Han var i alle fall gift med ei Lisbet Hansdatter, men hvem hun ellers var vet jeg ikke, da jeg ikke har satt meg inn i saken.

Mvh.

Kjell

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 27. februar 2015 kl. 12.36

.

Kjell, tusen takk for at du bidrar med ny informasjon. :)

Jens Torstensen på Asmundvåg var 44 år ved tellingen i 1701.
arkivverket.no/URN:db_read/ft/38459/18/
Vi ser at Augustinus Hansen Betten var dreng hos Jens Torstensen og Lisbet Hansdatter.

Det er vel rimelig å tro at Lisbet Hansdatter Betten kom til Asmundvåg. Vi får se om kirkeboka eller skifteprotokollene kan styrke teorien.

Mvh Aud.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 27. februar 2015 kl. 14.41

.

Barbro Jensdatter møtte ved skiftet etter Ole Augustinussen på Håvik i 1751, hun var gift med Lars Asmundvåg. Marit Jensdatter møtte også med sin mann Peder Asmundvåg. arkivverket.no/URN:sk_read/24683/50/ Lars Asmundvåg blir oppnevnt som verge for datteren Margrethe.

Lars Asmundvåg er oppgitt å være 44 år i en legdrullen fra 1724, aldersmessig kan han være gift med ei datter av Jens og Lisbet Asmundvåg.

I 1762 er Barbro enke, - Peder Henriksen og kona Marit Jensdatter er ført som husmannsfolk el. inderster. arkivverket.no/URN:db_read/db/48028/82/

dn21758
Innlegg: 694
Registrert: 10. juni 2008 kl. 8.28
Sted: SMØLA

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av dn21758 » 27. februar 2015 kl. 20.13

Hei Aud!

Ingen ting å takke for, bare kjekt å finne noe som kan hjelpe til med å få svar på en slektsgåte.

Etter det du har funnet ut ser det svært sannsynlig ut at Lisbet Hansdatter Betten ble gift med Jens Torstensen Asmundvåg, og at broren Augustinus Hansen Betten var hos sin søster i 1701. Dersom Marit Jensdatter er en datter av Jens og Lisbet (og det virker sannsynlig) er hun oppkalt etter sin mormor Marit Andersdatter.

Mvh.

Kjell :D

Brukeravatar
Per Nermo
Innlegg: 311
Registrert: 30. november 2004 kl. 22.40
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Per Nermo » 27. februar 2015 kl. 22.23

.
Har man (i mellomtiden) kommet til noen konklusjon
med hensyn til hvem hun var, den Barbra som var enke på Håvik i 1701,
og bodde der sammen med Nils (26) (skifte 1715), Christopher (23) og Melchior (18 ) Anderssønner ?

De tre sistnevnte var formodentlig sønner av Anders Nilsen Håvik (c1652 - før 1697),
og brødre av Ellen og Barbro, som begge antas å være døde før 1715.

Nils' far var angivelig Nils Hansen Håvik (1611-) på Håvik.

Har man funnet ut

a ) hva de het, de to konene til Nils Hansen Håvik (g. ca. 1645 ? og ca. 1675) ?
__ (1. kull: Morten, Anders, Melchior, Berethe, Barbra, 2. kull: Ole/Oluf f. ca. 1676)

b ) hvem denne Babra (på Håvik i 1701) var enke etter ?

c ) hvem Anders Nilsen Håvik (c1652 - før 1697) ble gift med (rundt 1675 ?) ?
__ (barn: ovennevnte Nils (c1675-c1715), Christopher (A. Hestnes) c1678, Ellen, Barbro og Melchior c1683)

d ) hvem hun var, den Barbara Christophersdatter som hadde fordringer i boet ved skiftet etter Nils Andersen Håvik i 1715 ?

e) om den første kona til Nils hansen Håvik nedstammet fra en av borger-slektene Falch eller Riiber på Hitra (ref. navnet Melchior på hennes (3. ?) sønn).
.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 28. februar 2015 kl. 1.18

Jeg kan bidra litt ved å hente frem noen kilder. :)

Ved koppskatten i 1645 finner vi Nils og kona Barbra på Håvik. De har ingen barn født før 1630.

I 1664 er brukeren Nils Hansen 53 år, han har sønnene Morten som er 15 år og Anders som er 12 år. Håvik

I matrikkelen av 1682 er Nils bruker på Håvik.
I matrikkelen av 1690 er det to brukere, Nils og Anders.
I matrikkelen av 1695, 1698 og 1699 er det to brukere, enka og Anders.

Dette tolker jeg som at Barbra er enke etter Nils og ikke Anders!

I 1701: Ole Nilsen og enka Barbra med sønnene Nils Andersen 26 år, Christopher Andersen 23 år og Melchior Andersen 18 år.

Skiftet etter Nils Andersen på Håvik i 1715 bekrefter at han var bror av Christopher Andersen Hestnes. Christopher Hestnes og Barbra Christophersdatter hadde fordringer i boet.

Nå er det sikkert andre som kan bidra mer enn meg når det gjelder en mulig forbindelse til Falch og Riiber.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 28. februar 2015 kl. 15.37

Aud skrev:Jeg kan bidra litt ved å hente frem noen kilder. :)

Ved koppskatten i 1645 finner vi Nils og kona Barbra på Håvik. De har ingen barn født før 1630.

I 1664 er brukeren Nils Hansen 53 år, han har sønnene Morten som er 15 år og Anders som er 12 år. Håvik

I matrikkelen av 1682 er Nils bruker på Håvik.
I matrikkelen av 1690 er det to brukere, Nils og Anders.
I matrikkelen av 1695, 1698 og 1699 er det to brukere, enka og Anders.

Dette tolker jeg som at Barbra er enke etter Nils og ikke Anders!

I 1701: Ole Nilsen og enka Barbra med sønnene Nils Andersen 26 år, Christopher Andersen 23 år og Melchior Andersen 18 år.

Skiftet etter Nils Andersen på Håvik i 1715 bekrefter at han var bror av Christopher Andersen Hestnes. Christopher Hestnes og Barbra Christophersdatter hadde fordringer i boet.

Nå er det sikkert andre som kan bidra mer enn meg når det gjelder en mulig forbindelse til Falch og Riiber.


Ved skoskatten i 1711, jeg tar bare med det viktigste:

* Enka etter Anders med en datter og en liten sønn.
* Nils Andersen og kona.
* Augustinus Hansen og kona.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 28. februar 2015 kl. 15.57

Kjell skrev:Etter det du har funnet ut ser det svært sannsynlig ut at Lisbet Hansdatter Betten ble gift med Jens Torstensen Asmundvåg, og at broren Augustinus Hansen Betten var hos sin søster i 1701. Dersom Marit Jensdatter er en datter av Jens og Lisbet (og det virker sannsynlig) er hun oppkalt etter sin mormor Marit Andersdatter.


Skoskatten i 1711 bekrefter at Jens Torstensen og kona hadde to døtre.

Brukeravatar
Per Nermo
Innlegg: 311
Registrert: 30. november 2004 kl. 22.40
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Per Nermo » 28. februar 2015 kl. 21.44

Aud skrev:Jeg kan bidra litt ved å hente frem noen kilder. :)

Ved koppskatten i 1645 finner vi Nils og kona Barbra på Håvik. De har ingen barn født før 1630.

I 1664 er brukeren Nils Hansen 53 år, han har sønnene Morten som er 15 år og Anders som er 12 år. Håvik

I matrikkelen av 1682 er Nils bruker på Håvik.
I matrikkelen av 1690 er det to brukere, Nils og Anders.
I matrikkelen av 1695, 1698 og 1699 er det to brukere, enka og Anders.

Dette tolker jeg som at Barbra er enke etter Nils og ikke Anders!

I 1701: Ole Nilsen og enka Barbra med sønnene Nils Andersen 26 år, Christopher Andersen 23 år og Melchior Andersen 18 år.

Skiftet etter Nils Andersen på Håvik i 1715 bekrefter at han var bror av Christopher Andersen Hestnes. Christopher Hestnes og Barbra Christophersdatter hadde fordringer i boet.

Nå er det sikkert andre som kan bidra mer enn meg når det gjelder en mulig forbindelse til Falch og Riiber.


Dette er ikke lett å skjøne (iallefall ikke for meg) ....

Om jeg skulle ta utgangspunkt i min (kanskje 'noe forutinntatte' :oops: ?) oppfatning av slektsforholdene her,
basert på informasjon tidligere i denne tråden, så lurer jeg fært på en god del ting, bl.a. :

1. Tok det over 4 år før Nils Hansen Håvik (c1611-c1692?) og Barba (c1620-et.1701) (g. før 1645) ca. 1649 fikk sitt første barn som levde opp (nemlig Morten) ?

2. Er Ole (Oluf) Nilsen født u.e. (?) rundt 1676 med far Nils Hansen Håvik, mens denne var g.m. Barbra (enke i 1701) ?

3. Antar man at denne Oluf er far til Nils på Håvik, som iflg. legdsrullen 1724 da var 29 år ?

4. Hvordan kan Anders (Nilsen ?) på Håvik være omtalt i matr. 1699 når han er omtalt som avdød ved skiftet i 1697 etter broren Morten (se Aud's innl. 16 Aug 2012 19:48:17) ?

5. Er det rimelig å anta at Barbra (enke på Håvik i 1701) istedet kan være farmor til de tre (brødre) 'Anderssønner' som da bor på Håvik sammen med henne og Ole Nilsen ?

6. Christopher Andersen Hestnes var f. c1678. Om han var far til den Barbara Christophersdatter som (også) hadde fordringer i boet
ved skiftet etter Christopher's bror Nils Andersen Håvik i 1715, så kan hun vel neppe ha vært mer enn ca. 5-10 år, og ville vel da vært nevnt med verge ?

7. Hvilken gård Hestnes kan det være snakk om ? (I Valsøyfjord ?)

8. Basert på navnene på barn/barnebarn, kan kona til Anders Nilsen Håvik (c1652-c1700?) også ha vært en Barbara (Barbra/Barbro)
('alle' damene her ser jo likevel ut til å hete det :wink: ...), og være datter av f.eks. et par 'Christopher'/'Ellen' ?
.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 1. mars 2015 kl. 20.20

1. Tok det over 4 år før Nils Hansen Håvik (c1611-c1692?) og Barba (c1620-et.1701) (g. før 1645) ca. 1649 fikk sitt første barn som levde opp (nemlig Morten) ?

Vi har bare en kilde som forteller oss at Morten var eldste sønn som levde opp i denne søskenflokken.

2. Er Ole (Oluf) Nilsen født u.e. (?) rundt 1676 med far Nils Hansen Håvik, mens denne var g.m. Barbra (enke i 1701) ?

Skiftet i 1697 forteller oss at Ole var halvbror av Morten, Anders, Melchior, Beret og Barbra. Ole arvet det samme som sine halvsøstre, Baret og Barbra, som var helsøsken av den avdøde. Ole hadde ikke automatisk arverett etter halvbroren Morten dersom han var uekte født.

Chr. Vs NORSKE LOV: Femte Bog. 2 Cap.
http://www.hf.uio.no/iakh/forskning/pro ... 05_02.html

30.
Egtebarn tager Arv efter Fader og Moder, om det vorder levendis født og døbt, og ikke ellers.

35.
Ere ej Børn, ej Børnebørn, og fremdelis ned ad, da arver Fader allene.

36.
Er ej Fader, da arver Moder og Fuld- eller Halv-Sødskinde; Dog at Moder tager ej meere, end et hendis Barn, Mands Lod, om Søn er til, Qvindis Lod om Søn er ej til; Og Halvsødskinde tage ikkun halv Lod imod Fuldsødskinde.

72.
Horebarn, som af den avlet er, der i Egteskab lever med en anden Person tager ej Arv efter den, som sig i Egteskab forseet haver, Fader eller Moder, enddog Faderen tinglyste det og skiødte det alt det, som hand mest formaatte, uden at hand giver det noget i Hænde, før end hand døde.

71.
Slegfredbarn arver ej Fader; Men dersom Fader fører Slegfredbarn til Tinge, og lyser og forkynder, at det er hans Barn, og skiøder det hvad som hand vil give det, da skal det saa meget beholde, som det skiødt vorder; Dog at det ej mere er, end halv Lod, imod Egtebarn, og ei videre. End lyser hand det i Kiøn og Kuld, og skiøder det intet, da tager det halv Lod ved Egtebarn. Er ej Egtebarn til, da tager Slegfredbarn, som tinglyst er, fuld Arv efter Faderen; Og fanger Slegfredbarn nogen Arv efter Faderen, da arver det og efter Sødskinde og Fæderne Frænder halv saa meget som Egtebarn, uden Faderen forkyndede det paa Tinge, at Slegfredbarn skulle nøjis med det, som Faderen gav det i Hænde, og da faar det ej mere enten efter Fader, eller Sødskinde, eller Fæderne Frænder. Det Barn, som af Fader tinglyst vorder, maa ingen vræge, at det jo holdis for Egtebarn.

73.
Slegfredbarn tager Arv efter Moder lige ved Egtebarn, hvad heller det er tinglyst, eller ej; Iligemaade efter Møderne Frænder.

3. Antar man at denne Oluf er far til Nils på Håvik, som iflg. legdsrullen 1724 da var 29 år ?

Jeg kjenner lite til slektene på Hitra. I 1701-tellingen er Oluf Nilsen ført uten sønner.

4. Hvordan kan Anders (Nilsen ?) på Håvik være omtalt i matr. 1699 når han er omtalt som avdød ved skiftet i 1697 etter broren Morten (se Aud's innl. 16 Aug 2012 19:48:17) ?

Jeg vet at det kan være et etterslep i jordeboka, det vil si at brukerne kan være ført inn noen år etter at de er døde. Men jeg vet ikke om dette også gjelder for matrikkelen.

5. Er det rimelig å anta at Barbra (enke på Håvik i 1701) istedet kan være farmor til de tre (brødre) 'Anderssønner' som da bor på Håvik sammen med henne og Ole Nilsen ?

Hun kan i teorien være mor til Ole, men ikke mor til Morten. Hun ville i så fall ha arvet Morten ved skiftet i 1697.

6. Christopher Andersen Hestnes var f. c1678. Om han var far til den Barbara Christophersdatter som (også) hadde fordringer i boet
ved skiftet etter Christopher's bror Nils Andersen Håvik i 1715, så kan hun vel neppe ha vært mer enn ca. 5-10 år, og ville vel da vært nevnt med verge ?

Ja, jeg tolker det som at Barbara Christophersdatter er voksen.

7. Hvilken gård Hestnes kan det være snakk om ? (I Valsøyfjord ?)

Hestnes på Hitra.

8. Basert på navnene på barn/barnebarn, kan kona til Anders Nilsen Håvik (c1652-c1700?) også ha vært en Barbara (Barbra/Barbro)
('alle' damene her ser jo likevel ut til å hete det ...), og være datter av f.eks. et par 'Christopher'/'Ellen' ?

Navnet må være mye brukt, men det blir så langt bare en teori.

Jeg synes for øvrig at Nils har en uvanlig lang brukertid på Håvik, fra 1645 til ca. 1690. Han ville ha vært ca. 80 år i 1690 og ca. 65 år ved Olufs fødsel omkring 1675.
Det vil nok være nyttig å se om det har vært noen brukerskifter på Håvik som ikke kommer frem i de kildene vi har sett på så langt. Det blir en tidkrevende oppgave som jeg ikke kan ta på meg.

Jeg har etter beste evne svart slik jeg tolker loven om arv og skifte, men jeg setter pris på innspill hvis det er noe jeg har oversett eller feiltolket. :)

Brukeravatar
Per Nermo
Innlegg: 311
Registrert: 30. november 2004 kl. 22.40
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Per Nermo » 2. mars 2015 kl. 1.41

.
Mange takk, Aud, for din tålmodighet og dine innsiktfulle og grundige svar !

Om Ole var ektefødt og samme Nils er far til alle barna så går jo dette ikke ihop på annet vis enn at Nils var gift med to ulike Barbra'er; en før 1645 (mor til barna f. c1649-c1665) og en som var mor til Ole og som ennå levde i 1701.

Om det da altså ikke er en annen Nils med i spillet ...

Om det i tillegg skulle vise seg at Anders Nilsen Håvik også var gift med Barbra, så blir det 'rent for meget av det gode' på Håvik ....
(det fantes forresten i sin tid en svensk visesanger som sang om den 'underbara, uppblåsbara Barbara' .... :lol:)
.

Brukeravatar
Per Nermo
Innlegg: 311
Registrert: 30. november 2004 kl. 22.40
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Per Nermo » 3. mars 2015 kl. 0.00

Per skrev: {02 Mar 2015 01:41:15}
---
Om det i tillegg skulle vise seg at Anders Nilsen Håvik også var gift med Barbra, så blir det 'rent for meget av det gode' på Håvik ....
---

Her skulle det stått: "... vise seg at Anders Nilsen Håvik også var gift med en 'Barbra', ..." _ (altså fortrinnsvis en annen enn de omtalte ....)
.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 14. mars 2015 kl. 0.15

Tar med dette tilfeldige funnet.

I 1644-1645 fikk Nils Hansen bygsel på 1/2 øre i ødegården Håvik som Anders hadde brukt før ham. Lenke

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Eiler Pedersen og Magdalena Henningsdatter Hopstad/Hofst

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 8. januar 2019 kl. 19.02

Hvor årene går, det snart fire år siden det var aktivitet i denne tråden.

Nå har Kjell Fredly, Smøla, sendt meg et par funn som er relevante. Takk til Kjell for det. :)
I 1704 måtte Augustinus Asmundvåg bøte for leiermål med Helle Henriksdatter Småge. Augustinus Hansen Betten var dreng på Asmundvåg i 1701.

RA, Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Fogderegnskap, R57/L3856: Fogderegnskap Fosen, 1704-1705, s. 44
https://www.digitalarkivet.no/rk10081307221045

Neste funn gjelder Dordi Hansdatter. Vi har vel så langt gått ut fra at det bare var ei Dordi Hansdatter på Hitra i det aktuelle tidsrommet. Det viser seg å være feil. I 1688 måtte Mogens Tuvnes bøte for leiermål i sitt ekteskap med Dordi Hansdatter Hammervik. Tuvnes og Hammervik er vel på Frøya.

RA, Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Fogderegnskap, R57/L3846: Fogderegnskap Fosen, 1688, s. 186
https://www.digitalarkivet.no/rk20110504789288
Aud Kalland Sterten
Lensvik / Trondheim

Svar

Gå tilbake til «Hitra»