Hærfolket Sinclair

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 27. januar 2014 kl. 23.28

Jeg har som sakt en aning hva jeg ser etter ut i fra det vi ble oppgitt ... Det skal ikke være noen Moddy inn i bildet der, men en prest/biskop med slektskap til Sinclairs. Det årstallet 1530 er for langt tilbake i tid. Det må være i tidsrommet mellom 1580-1659 - men du er nok ikke langt unna med dine ;-) Din Moddy i Bergen kan nok ha aner på Orkenøyene da det var flere der som het det - og som det ble oppgitt i denne masteroppgaven så var det ikke uvanlig å eie både i Norge og på Orkenøyene for visse ... Se etter en Robert Moddy of Johnson eller noe lignende. Dette er og en mer fransk klan som jeg antar ikke bruker Mac foran så da blir det noe i samme løypa som det jeg holder på med - det vil si at jeg "vet" det er en Sinclair (som utenfor UK skrives på et utall ulike måter), som var i ferd med å bli prest- kan ha blitt det og jeg mener å huske at det og var en Biskop inne i bildet. Denne engelske teksten sten som er tatt inn hvor det fremkommer opplysninger at IHS-KID kom fra Orkenøyene +++ stemmer bare halvveis slik jeg ser det ... jeg ser etter en JAMES som var Prest/Biskop og relasjonen derfra til den som kan være den samme som IHS .....
Sist redigert av gj19935 den 11. mai 2014 kl. 10.46, redigert 2 ganger totalt.

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 27. januar 2014 kl. 23.45

Har du lest The Moodie Book? I den er det nevnt mange personer med navnet Sinclair.
http://archive.org/stream/moodiebookbei ... 7/mode/2up
Sist redigert av Gro Linda Petersen Vedå den 27. januar 2014 kl. 23.51, redigert 1 gang totalt.

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 27. januar 2014 kl. 23.50

Jo sikkert - men Moddy ble ikke nevnt av Albinius - Det skal ha vært en med svært nære familiære relasjoner i the Clan Sinclair. Det er altså en Sinclair som og har minst et annet etternavn. Moddy og Sinclair er vel begge av fransk opprinnelse - og jeg har sett flere kombinasjoner de to klansnavnene imellom - men her er det en prest/biskop jeg er ute etter som denne IHS og dennes far må ha leid til - det kan være denne Mr X - mulig det og står noe i denne Moddyboken du viste til men som kan styrke det jeg antar/tror ....

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 28. januar 2014 kl. 8.04

Mjo - jeg fant det samme i den der Moddy-boken du la ut her - så får det vises seg om det er den det er (s.21) om ikke det er "en Moddy det siktes til der da?" Jeg skal reise over når jeg har fått samlet det jeg mener er svaret og finne en med områdeinnsikt der.
Sist redigert av gj19935 den 2. april 2015 kl. 12.44, redigert 1 gang totalt.

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 28. januar 2014 kl. 11.24

Det var kanskje dags at jeg la ut denne greia i forumet - siden området nord for der disse bodde, brenner utenfor Trøndelagskysten ...

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 29. januar 2014 kl. 8.06

Dette er hva jeg konkret har å gå etter: "Jarl af Orknö og Herre af Roslyn, kundgjör, at han har svoret Kong Haakon Troskab som Jarl, og forpligter sig til at tjene ham med 100 fuldrustede Mænd, at forsvare Orknö og Hjaltland mod fiendtligt Angreb, ingen faste Borge der anlægge uden Kongens Samtykke, ingen Del af Öerne afstaa eller pantsætte, ingen Feide begynde, ei slutte Venskab med Biskoppen af Orknö, för denne har forligt sig med Kongen, samt lover at betale denne 1000 Gylden engelsk Mynt og at hans Slægtning Malis Sperra skal opgive sine Fordringer paa ]arledömmet, med flere Bestemmelser om Gisler og Borgen for Löfternes opfyldelse."

"REO XXV fra 1529: er et klagebrev fra William Sinclair til kongen etter slaget ved summerdale. Det var et oppgjør mellom to greiner av Sinclairfamilien. William var sønn av den avdøde jarlen, men ble beseiret av fetteren James Sinclair. Etter dette utviste James en rekke av Williams tilhengere fra Orknøyene, med den følge at “thair wiffs and bairnis ar now thigand thair mete in Ingland and Norway”. Når Bispegodset avvikles, ser biskopen ut til å ha blitt et gissel for landhungrige slektninger. Balfours og Bellendens sikret seg svære eiendommer, blant annet på Westray, i Evie og Stenness, og kom til å utgjøre en ny overklasse på Orknøyene. …. en rekke uår i perioden fra 1625–1696 førte til alvorlig nød på øyene, og folk døde eller prøvde å emigrere.

"The Bishop's Land in Woodwick" which suggests that Jacob and Karen were not bishops, but were merely tenants of the Bishoprik in the district of Woodwick in the parish of Evie. We have a rental for Orkney for 1654, which includes the parish of Evie and also lists the names of tenants. The names listed are: William Collon/Allon - James Smyth - Katherin Bimbuster - Robert Robertson - Marjorie Mowat - John Charles - Wm Hourstoun - John Miller - Henry Henry - Magnus Charles - James Charles - Robert Sinclair - William Bellenden.

James Harper - Michael Firth - Robert Ingsay - Magnus Burwick - William Johnston - Magnus Johnston - Nicol Flett - Gilbert Flett - James Johnston - John Johnston - James Bimbister - Magnus Huchyeon - Oliver Baikie - Jerholm Linkletter - William Allon - John Gaen - Edward [---] - James Bews - William Gaen - Patrick Stewart - Robert Paplay - Robert Gaen - Olliver - Brosbin[?] - George Bellenden. There are two men called James, one woman called Katherin [which could be another version of Karen] in the parish, as well as Sinclairs too. James Smyth, who lives in Spittalquoy sends part of his butter tax to Woodwick, so he must be in that district or township within the parish of Evie. ..... jeg ser etter er en prest (sønn/uekte sønn) og dennes bosted ift til motstanderne som tapte disse interne oppgjørene. Alle over er Sinclairs fra Evje-området. Denne/disse "IHS-KID" vet man ingenting om annet at han var en skolert kar og at han var en Sinclair. Dennes far/farfar skal ha gått på teologiutdannelse som han måtte dra fra pga innkalling til denne 1612-seansen - hvor han var i baktroppen (de som ble tatt i bakhold), men unnslapp sammen mange andre og kom seg tilbake til Orkenøyene igjen via kjente langs kysten ..... Spørsmålet er om denne Kathrin er i relasjon til en biskop/prest? Biskopens datter ble gift med en Patric Smyth ... (dette skjer i det tidsrommet man befinner seg i her), men om hun er den samme som det siktes til over vet jeg ikke, eller om noen av disse har relasjon til det som tidligere omfattes av denne militærstyrken som ble opprettet?

Her et utdrag med motsvarende informasjon fra Google: "Sometime after 13 September 1358, Henry's father died, at which point Henry Sinclair succeeded as Baron of Roslin, Pentland and Cousland, a group of minor properties in Lothian.

Three cousins – Alexander de L'Arde, Lord of Caithness; Malise Sparre, Lord of Skaldale; and Henry Sinclair – were rivals for the succession to the earldom of Orkney. On 2 August 1379, at Marstrand, near Tønsberg, Norway, King Haakon VI of Norway invested and confirmed Sinclair as the Norwegian Earl of Orkney over a rival claim by his cousin Malise Sparre.[3] In return Henry pledged to pay a fee of 1000 nobles before St. Martin's Day (11 November), and, when called upon, serve the king on Orkney or elsewhere with 100 fully armed men for 3 months. As security for upholding the agreement the new earl left hostages behind when he departed Norway for Orkney. It is unknown if Haakon VI ever attempted to call upon the troops pledged by Henry or if any of the fee was actually paid. Shortly before his death summer 1380 the king permitted the hostages to return home.[5]

In 1389, Sinclair attended the coronation of King Eric of Pomerania in Norway, pledging his oath of fealty. Historians have speculated that in 1391 Sinclair and his troops slew Malise Sparre near Scalloway, Tingwall parish, Shetland.

It is not known when Henry Sinclair died. The Sinclair Diploma, written or at least commissioned by his grandson states: "...he retirit to the parts of Orchadie and josit them to the latter tyme of his life, and deit Erile of Orchadie, and for the defence of the country was slain there cruellie by his enemiis..." We also know that sometime in 1401: "The English invaded, burnt and spoiled certain islands of Orkney." This was part of an English retaliation for a Scottish attack on an English fleet near Aberdeen. The assumption is that Henry either died opposing this invasion, or was already dead."

"DNA-testing med MyHeritage"
Det kom og et slikt "tilbud" på mail til meg i går - som legges ut her for de som lurer på å ta en slik evt hva disse skulle koste. Her er noen svært rabbaterte DNA-tester ifg mailen:
FamilyFinder: var 213,00 €, nå kun 75,00 €← beste pris
mtFullSequence: var 224,45 € , nå kun 139,00 € ← avdekker morslinjen
Y-DNA37+mtDNAPlus: var 184,00 € , nå kun 149,00 € ← kombo for begge linjene
Comprehensive Genome: var 584,00 € , nå kun 395,00 €← den beste DNA-testen på markedet

Overnevnte tilbud kom fra en slektsdatabasene som i en av kommentarene her ble ansett som "lite troverdig" ..... fant en arverekkefølge - men ......

Marie Sinclair was the daughter of John Sinclair, Master of Caithness and Lady Jean Hepburn. She married Sir John Home, son of Sir James Home and Katherine Home. She died after 20 February 1582. Her married name became Home. ...... men det er i Caithnessområdet ...

FIRST GENERATION
John 41st SINCLAIR was born about 1490 in Dunbeath Caithness Scotland. He died on 18 May 1529 in Battle of Somersdale Stenness. He was married to unknown mistress. John 41st SINCLAIR and unknown had the following children:
i. David SINCLAIR.


David SINCLAIR.
He was married to Elizabeth SUTHERLAND (daughter of Sir William of Duffus SUTHERLAND and Janet INNES) < 1527. Elizabeth SUTHERLAND was born about 1488 in Duffus Moray Scotland. John 41st SINCLAIR and Elizabeth SUTHERLAND had the following children:
George 42nd Earl SINCLAIR (born on 14 Jul 1527).

SECOND GENERATION
David SINCLAIR died in Mar 1560 in Dunfermline Fife Scotland. He was born of Dun.
He was married to Marie (Margaret) CALDER (daughter of William CALDER). Marie (Margaret) CALDER was born of Dun. David SINCLAIR and Marie (Margaret) CALDER had the following children:
i. William SINCLAIR (born about 1517).
ii. 2nd w Christian SINCLAIR (born about 1537).

George 42nd Earl SINCLAIR was born on 14 Jul 1527 in Duffus Moray Scotland. He died on 9th Sep 1586 in Edinburgh Scotland. He was married to Elizabeth GRAHAM (daughter of William GRAHAM and Lady Janet KEITH) < 1543. Elizabeth GRAHAM was born about 1516 in Scotland. She died on 4 Apr 1576 in Edinburgh Scotland. George 42nd Earl SINCLAIR and Elizabeth GRAHAM had the following children:
i. 2nd h John SINCLAIR (born in 1543).
ii. William of Mey SINCLAIR.

THIRD GENERATION
William SINCLAIR was born about 1517 in Dunfermline Fifeshire Scotland.
Agatha GROAT was born about 1520 in Scotland.

2nd w Christian SINCLAIR was born about 1537 of Dun. She was married to Iye Dhu 12th Chief MACKAY (son of Donald of Farr 11th Chief MACKAY and Helen SINCLAIR) in 1557 in Sutherland Scotland. Iye Dhu 12th Chief MACKAY was born in 1515 in Farr Strathnaver Scotland. He died in 1572 in Sutherland Scotland. 2nd w Christian SINCLAIR and Iye Dhu 12th Chief MACKAY had the following children:
i. Sir Donald MACKAY.
ii. 2nd h Huistean 13th Chief MACKAY (born in 1561).
iii. William MACKAY 12TH CHIEF.

2nd h John SINCLAIR was born in 1543 in Girnigo Castle Caithness. He in 1576 in Interred Sinclair Aisle Wick Churchyard. He died in Sep 1576 in Knockinnon Castle Caithness. He was married to Lady Jane (Janet, Jean) HEPBURN (daughter of 2nd h Patrick HEPBURN and Agnes SINCLAIR) in Jan 1566 in Hailles Scotland. Lady Jane (Janet, Jean) HEPBURN was born in 1540 in Bothwell Mid-Lothian Scotland. She died in 1575 in Caithness Scotland. 2nd h John SINCLAIR and Lady Jane (Janet, Jean) HEPBURN had the following children:
i. James 1st Lord of Murkle SINCLAIR (born between 1572 and 1580).
ii. George SINCLAIR.
iii. Marie SINCLAIR.

William of Mey SINCLAIR.
He was married to Margaret MOWAT (daughter of James of Balquholly MOWAT) Mistress. Margaret MOWAT was born in Balquholly. William of Mey SINCLAIR and Margaret MOWAT had the following children:
i. John of Ulbster SINCLAIR.

FOURTH GENERATION
2nd h Huistean 13th Chief MACKAY was born in 1561 in Farr Sutherland Scotland. He died on 11 Sep 1614 in Tongue Strathnaver Scotland.

He was married to 2nd w Lady Jane GORDON (daughter of 2nd h Alexander 12th Earl Sutherland GORDON and 2nd w Lady Jean (Jane) GORDON) in Dec 1589 in Sutherland Scotland. 2nd w Lady Jane GORDON was born on 1 Nov 1574 in Dunrobin Sutherland. She died on 20 Feb 1615 in Strathnaver Scotland. 2nd h Huistean 13th Chief MACKAY and 2nd w Lady Jane GORDON had the following children:

i. John of Dirlot MACKAY (born in 1592).
ii. Sir Donald MACKAY was born in 1591 in Sutherland Scotland. He died in 1649.
iii. Annas MACKAY was born in Strathnaver Scotland.
iv. Mary MACKAY was born in Strathnaver Scotland.

James 1st Lord of Murkle SINCLAIR was born between 1572 and 1580 in Murkle Caithness Scotland. He died in 1633. He was married to Lady Elizabeth STEWART (daughter of 1st h Robert STEWART and Lady Jean (Janet) KENNEDY) on 26 Oct 1604 in Scotland. Lady Elizabeth STEWART was born about 1575 in Orkney Islands Scotland. James 1st Lord of Murkle SINCLAIR and Lady Elizabeth STEWART had the following children:
i. 1st w Agnes (Anna) SINCLAIR (born about 1598).
ii. John SINCLAIR (born about 1613).

John of Ulbster SINCLAIR died > 1607.
John of Ulbster SINCLAIR and 2nd w Katherine STEWART had the following children:
i. John of Tannach SINCLAIR.

FIFTH GENERATION
John of Dirlot MACKAY was born in 1592 in Dirlot Castle Sutherland Scotland. He died in 1645.
Barbara MACKAY was born in Strathnaver Scotland. He was married to 1st w Agnes (Anna) SINCLAIR (daughter of James 1st Lord of Murkle SINCLAIR and Lady Elizabeth STEWART) in 1618. 1st w Agnes (Anna) SINCLAIR was born about 1598 in Scotland. John of Dirlot MACKAY and 1st w Agnes (Anna) SINCLAIR had the following children:
i. James of Kirtomy MACKAY (born about 1640).
ii. Hugh MACKAY.
iii. John MACKAY was born > 1620.
iv. Elizabeth MACKAY was born > 1620.
v. Jane MACKAY was born > 1620 in Sutherland Scotland.

John SINCLAIR was born about 1613 of Assery/Brawl.
John SINCLAIR had the following children:
i. James John SINCLAIR (born about 1642).

John of Tannach SINCLAIR.
John of Tannach SINCLAIR and Margaret GOLDMAN had the following children:
i. John of Lybster SINCLAIR (born Brim).

SIXTH GENERATION
James of Kirtomy MACKAY was born about 1640 in Dilred Caithness Scotland. He died in 1692 in Kirtomy Sutherland Scotland. Jane FRASER (daughter of Hon. Sir James FRASER and Beatrice WEMYSS) was born in Brae Sutherland. James of Kirtomy MACKAY and Jane FRASER had the following children:
i. John MACKAY.
ii. James of Borgy MACKAY.
iii. Magdaline MACKAY.
iv. Madeline MACKAY.

James John SINCLAIR was born about 1642 in Lybster. He died in Brims Caithness.
Beatrix SINCLAIR was born of Thura.
John of Lybster SINCLAIR was born Brim. He died in Ulbster.
Jean MONRO was born in Newmore Scotland. John of Lybster SINCLAIR and Jean MONRO had the following children:
i. Elizabeth SINCLAIR (born about 1662).
(Cliff Huber, Kakabeka Falls ON CA)
Sist redigert av gj19935 den 11. mai 2014 kl. 10.24, redigert 2 ganger totalt.

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 29. januar 2014 kl. 15.05

Disse har greie på Sinclairs og deres historikk:
http://forum.arkivverket.no/topic/16463 ... alt-etter/

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 29. januar 2014 kl. 15.25

Gro skrev (Utfordringen er at det ikke finnes sikker dokumentasjon på når og hvorfor han kom til Norge. Hva kan årsaken være til at en person med en slik bakgrunn valgte å utvandre til Norge og bosette seg på Bjarkøy i Troms?) - Politikk handel vil jeg tro (de var jo å regne for det vi i dag omtaler som politiske flykninger) ... Handel mellom Norge og Caledonia har foregått lenge ... (en kam av reinsdyrbein fra Hardangervidda ble slik funnet i scottland) så Norskekysten var nok trolig godt kjent for de sjøfarende. Om jeg ikke husker feil, har jeg sett at en betydning av ordet SKOTT = bratt fjell ut i sjøen. Terrenget i Scotland og Norge er veldig likt.
Om man tar i betraktning de fiskeressursjene (hansatiden) som er langs kysten her - så kan det være det som lokket? Hvem vet? Det var en svært røff tid som for oss i dag er vanskelig å sette seg inn i tror jeg. Det var bare de tøffeste som klarte seg da dette var flere hundrede år før velstandsordninger. Caithness, Orkenøyene og Shetland lå strategisk til for handel - dette vet vel historikere mye om vil jeg tro. Det blir jo bare høyttenkning av oss andre om det ikke finnes håndfast dokumentasjon. Det var jo et sjøvant folk så å reise en dag fra Orkenøyene til Norge foregikk vel ofte ville jeg tro? Men det synes for meg som de fleste som emigrerte har slått seg ned fra Trøndelagskysten og Nord-over. De forflyttet seg over lange distanser via sjøreiser. Lik etterkommerene til denne IHS som har nevnte område som nedslagsfelt.
(Mener og ha lest sett at noen av de som hadde sjenket "samene" under denne kautokeinoseansen var Skotter ....).
Sist redigert av gj19935 den 2. april 2015 kl. 12.48, redigert 2 ganger totalt.

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 30. januar 2014 kl. 0.03

Fant noe og en annen plass:

http://vsnrweb-publications.org.uk/Orkn ... %20III.pdf

Da tror jeg det er den av disse to Sinclair Smyth's (av brødre Patric og James) - vis den ene er gift med biskopens datter - Kathrin - som kan være den som var soldat i Gudbrandsdalen i 1612 ..... og farfar til (IHS-KID) ....

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 30. januar 2014 kl. 8.26

Hvilken side/sider fant du dette på?

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 30. januar 2014 kl. 8.50

Det står oppgitt flere plasser at biskopens datter ble gift med en Patrick Smyth.
http://inchbrakie.tripod.com/abookofthe ... /id32.html

Ovenfor er det anført og vist til at en Patrick Smyth er James Smyths bror (side 2 i dok/link vist her under).
http://vsnrweb-publications.org.uk/Orkn ... 0records/O rkney%20and%20Shetland%20Records%20Vol%20III.pdf

"All the six daughters had been born before George Graeme and his wife Marion Crichton went to Orkney in 1615, but only three of the sons: John, James and Robert, were born after that date in Orkney. "

James Sinclair of Smyth - bor i det området som relateres til denne eiendommen - like som en Kathryn. Disse smyth benevnes "Sinclairs" av de på Orkenøyene.

"The Bishop's Land in Woodwick" which suggests that Jacob and Karen were not bishops, but were merely tenants of the Bishoprik in the district of Woodwick in the parish of Evie. We have a rental for Orkney for 1654, which includes the parish of Evie and also lists the names of tenants. The names listed are: William Collon/Allon - James Smyth - Katherin Bimbuster - Robert Robertson - Marjorie Mowat - John Charles - Wm Hourstoun - John Miller - Henry Henry - Magnus Charles - James Charles - Robert Sinclair - William Bellenden."

Ingen i området heter der det er oppgitt at de kom fra og de på Orkenøyene hadde en formening om at denne KID kan komme fra Kathryn da det heller ikke er andre kvinner der med navn som ligner på den forhistorikk som det hele har. Jeg skal ta meg en tur over og forhøre meg om det der greiene i alle fall - jeg kommer ikke nærmere enn det her tror jeg. En får se om det er noe i dette ....? Det var i alle fall en uventet vendig Så er det bare for andre å lete etter en James Sinclair of Smyth
Sist redigert av gj19935 den 27. april 2014 kl. 13.29, redigert 2 ganger totalt.

dn26895
Innlegg: 405
Registrert: 7. januar 2012 kl. 20.41
Sted: STEINSDALEN

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av dn26895 » 30. januar 2014 kl. 19.42

Jeg mener ikke å være frekk Leif, men jeg skjønner ikke hvordan du driver med slektsforskning. Jeg gjentar igjen at det var dumt av meg å trekke inn Jakob Henriksen og Karen Ingebrigtsdatter Lindset. Din tolkning av bokstavene på sølvskjeene har som tidligere nevnt lite for seg da de ikke kan tolkes til noe annet en dette.

IKS = Jakob Henriksen
KID = Karen Ingebrigtsdatter.

At de i tillegg kunne ha het noe annet, er lite sannsynlig. Det er på tide å vende tilbake til utgangspunktet. Som sagt jeg skal komme tilbake med informasjon om jeg finner noe relevant.

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 30. januar 2014 kl. 20.00

..... om de kom fra Orkenøyene - hvilket er det vi ble meddelt - så sier de på Orkenøyene som har greie på dette, at det er denne "James Sinclair of Smyth" (som jeg har forstått måtte ta et annet etternavn) som dukker opp som den mest sannsynlige samt at han må ha hatt et annet navn (dersom det er han). Og det er som sakt den eneste link som kan spores inn til en Biskop's avkom/nær relasjon. De er mer enn villige til å motta forslag på Orkenøyene fra hvem andre det kan være? Noen "ren Sinclair" er de nok uansett ikke - fra denne prestestudenten/soldaten, da han skal ha kommet til som følge av utomekteskaplig aktivitet. Det er altså ingen å oppspore som het Jacob Henriksen Lindset, sammen Karen Ingrbriktsdatter på Orkenøyene. De finnes med andre ord ikke med de navnene som skal ha levert avgift. Derimot finnes en James og en Kathrin i det området som omfattes av det nedslagsfeltet som favner inn under denne Biskopens område.....
Denne James Sinclair of Smyth er og den eneste i det området som ER en Sinclair. For øvrig er det en drøss som heter James - men de er ikke Sinclairs. Derfor er de på Orkenøyene av den oppfattning av at det kan være disse to - men .... hvem vet ... det kan sikkert være andre og for den saks skyld - men jeg har ikke funnet noen andre navn som passer inn med en relasjon til denne biskopen/biskopeiendommen - og jeg har holdt på i nesten 2 år med dette ..... det vil si før disse sølvskjeene dukket opp - og om dette er for kraftig kost er det jo bare for moderator å slette det hele - verre er det ikke.
En Thomas Wilson skal ha forsøkt å starte forretning mellom Nord-Norge/Shetland og Orkenøyene sammen en Biskop Bruise og denne IHS. Denne Thomas Wilson er James Sinclair of Smyth ene kones tidligere mann, og var en fremstående forretningsmann, samt en Vasall under Biskop Graham og hadde sete på Shetland.
Sist redigert av gj19935 den 2. mai 2015 kl. 10.38, redigert 3 ganger totalt.

dn26895
Innlegg: 405
Registrert: 7. januar 2012 kl. 20.41
Sted: STEINSDALEN

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av dn26895 » 30. januar 2014 kl. 21.10

Det var selvfølgelig IHS= Jakob Henriksen det skulle stå

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 30. januar 2014 kl. 21.21

Skjønte det - men, det er som sakt ingen å oppdrive på Orkenøyene/Scotland med begge disses navn .... og da er det saumfart det som jeg tror går og av de som har kjennskap til det som er av Skotsk arkivhistorie relatert til Orkenøyene og Sinclairs om de det søkes etter.
Denne oppgis at denne biskopen tok ut en form for "førtidspensjon" på 1000 guldmynter. Jeg kan ikke se andre muligheter til relasjonen denne IHS skal ha hatt til noen annen biskop en nettopp denne ...?

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 30. januar 2014 kl. 23.41

Hei
Viser til din tidligere kommentar: "Mjo - jeg fant det samme i den der Moddy-boken du la ut her - så får det vises seg om det er den det er (s.21) om ikke det er "en Moddy det siktes til der da?"

Kan du gjengi teksten du viser til på side 21, så kan jeg se om det er en Moddy det siktes til?

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 31. januar 2014 kl. 7.32

Det er nok en Moody det siktes til der (s.21)..... Du må lese hele s. 21 + litt foran og bak for å få med deg hva det omhandler ifm det som skjer mellom Biskopen og en Moodys + senere dennes sønn.
Det er ikke noe problem å finne Sinclairs, eller andre som heter James på Orkenøyene, men det er ikke mange i Woodwick/Evje-området - der er det bare en som heter - som kan linkes til historien, og det er trolig; James Sinclair of Smyth - som bor i denne Biskopens nedslagsfelt sammen med denne Kathryn som noen mener er den samme som den ene av hans 6 døtre (+ at de har et tilleggsnavn der som og omfattes av denne Biskopens ene sønn). Det er derfor jeg dro inn disse oppgavene som forteller litt om de lokale variantene og sammenhenger mellom norsk og språket på Orkenøyene. Woodwick kan ha blitt til Vedvik - Lindsay kan blitt til Linesøya osv osv..... Poenget er at skrivemåten den gang kunne innebære forkorterlser slik som BW kunne bety Brewick osv ... Det står altså ikke i klartekst det man leter etter. Man må ha litt bakgrunnskunnskap/historie om hva som foregikk i området. At IHS het det han/de het her er en ting - men han / de er ikke å finne der med de samme navn ....! så ... da må de (IHS-KID) ha hatt andre navn der. James Sinclair of Smyth er bror til en som ble gift med en av biskopens døtre. Men han (Patrick) er ingen Sinclair - men det er denne James Sinclair of Smyth ... hvilket kan tyde på at han kan være en uekte sønn av en Sinclair? Jeg må derfor ta en tur over for å få klarhet rundt det der - da det ikke er så enkelt å ordlegge seg presist på en slik måte at man blir forstått - slik som da de på Orkenøyene så den engelske teksten om hvor IHS-KID skulle komme fra ..... som de har oversatt med slott og det blir jo ikke riktig for det fantes ingen av de der da. Mye av det som omfattes fra rundt år 1100 til omlag 1730 er av betydning for esoterisk kunnskap. I kodet betydning kan det omtales som "Den kongelige kunst" hvor mye av historikken skjer nettopp i Scotland - derfor hjelper det meg her, da jeg kjenner noe til det historiske som skal ha skjedd .... så spørs det om historien lar seg finne med det vi har hørt av denne Albinius. Uttrykket "Hærfolket" Albinius brukte, kan derfor ha noe med dette kongebrevet om å opprette en stående militær styrke (vist til over). Kanskje er denne Vasallen under Biskop Graham - Thomas Wilsone - som har med det der hærfolket å gjøre? Disse kunne komme fra Smyths/MacPharson, IHS-KID er ikke å finne der - med de navn de har her i Norge .... Det er flere slektsbøker om de på Orkenøyene, men dette er så lenge siden at man må bruke personer som kjenner historisk til de lokale forholdene der på den til. Det var revolusjon/-er, klansoppgjør og ville tilstander der på denne tiden det her er snakk om.
Sist redigert av gj19935 den 2. mai 2015 kl. 11.25, redigert 3 ganger totalt.

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 31. januar 2014 kl. 8.39

Er det George Graham, Bishop of Orkney du sikter til?

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 31. januar 2014 kl. 8.41

Ja - Patrick Smtyh var gift med en av denne biskopens døtre, har en bror som heter James. Dette omhandler uansett noe av kjernen i den skotske historie. Denne biskopen var en meget bemidlet mann og har med det under her:

"Rosslyn Chapel was built by Sir William St Clair, last St Clair Earl of Orkney, who was the grandson of Henry. According to Lomas, Sir William, the chapel builder, is also the direct ancestor of the first Grand Master of Masons of Scotland, also named William St Clair (Sinclair). The Sinclairs and their French relatives the St. Clairs were instrumental in creating the Knights Templar. He claims that the founder of Templars Hugh de Payns was married to a sister of the Duke of Champaine (Henri de St. Clair), who was a powerful broker of the first Crusade and had the political power to nominate the Pope, and to suggest the idea and empower it to the Pope. However, a biography of Hugues de Payen by Thierry Leroy identifies his wife and the mother of his children as Elizabeth de Chappes. The book draws its information on the marriage from local church cartularies dealing chiefly with the disposition of the Grand Master's properties, the earliest alluding to Elizabeth as his wife in 1113, and others spanning Payen's lifetime, the period following his death and lastly her own death in 1170."

(Dette er fra Google og gir en kort oversikt på hvorledes konstellasjonen henger sammen bak i tid - men det er som sakt ikke de jeg søker. Det henspeiler seg til tidsrommet 1580 - 1659).
Sist redigert av gj19935 den 11. mai 2014 kl. 10.48, redigert 3 ganger totalt.

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 31. januar 2014 kl. 8.53

Ok:) Han står omtalt en del i The Moodie Book, mener også å ha sett han nevnt i en del andre dokumenter fra den tidsperioden. Husker ikke i farten, men skal sjekke senere...

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 31. januar 2014 kl. 8.56

Det er ikke så rart at han er nevnt mange plasser - over alt ;-) Om jeg ikke tar feil var det denne biskopens forfedre som var en av den skotske trones nærmeste rådgivere ... Sinclairene var jo i disses sfærer da ... En av denne biskopens relasjoner omtales å være i en Loge som beskytter noe som essoterisk omtales som "The thressure" ... Svaret på det hele har nok ligget rett foran nesen hele tiden, men det er denne Covenanterperioden som bremser opp og hindrer å komme til på de riktige plassene, da denne perioden er et dypt sår ... enda
Sist redigert av gj19935 den 2. mai 2015 kl. 10.44, redigert 3 ganger totalt.

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 31. januar 2014 kl. 9.09

En sentral person med andre ord denne bemiddlede Graham. Interresant info mht William Wallice.
Sist redigert av Gro Linda Petersen Vedå den 3. januar 2018 kl. 18.53, redigert 1 gang totalt.

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 31. januar 2014 kl. 9.10

Ja - det er det bakteppet og historien om det hele der handler om ......., men det det siktes til der er vel mer noe som omfattes av (RC)biskoprevolusjonen / jacobnitterrevolten / mulig en form for handelsforbund / Covenanters - "vil jeg tro." ...... De var altså trolig ingen fattige som kom rækende på ei fjøl, men mer datidas politiske flykninger/ulovlige innvandrere ....
Sist redigert av gj19935 den 2. mai 2015 kl. 11.31, redigert 3 ganger totalt.

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 31. januar 2014 kl. 9.15

Har vært innom denne tanken også:) Ser du skal over til Orkenøyene for å få mer klarhet i forholdene. Jeg skal også over der, men det blir ikke før til sommeren. Har du planer om å reise over nå i nærmeste fremtid?
Sist redigert av Gro Linda Petersen Vedå den 23. februar 2014 kl. 21.37, redigert 1 gang totalt.

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 31. januar 2014 kl. 9.16

Gro skrev:Har vært innom denne tanken mht mine forfedre også:) Ser du skal over til Orkenøyene for å få mer klarhet i forholdene. Jeg skal også over der, men det blir ikke før til sommeren. Har du planer om å reise over nå i nærmeste fremtid?


Mja - det kan raskt skje fordi jeg er i ferd med å gå over i en ny jobb (men får ikke går før oppsigelsestiden er over i den jeg er nå) .... Jeg er inne på flere slektsdatabaser også skotske/UK - men dette jeg søker bakover her, er så spesielt at jeg tror jeg må komme i kontakt med en som har lokalt områdekunnskap. De som jobber med slike saker har i alle fall ikke kunnet hoste opp andre forslag enn denne James Sinclair of Smyth .... så kan man jo tenke seg hva navnet Jacob kan komme fra .... Dette er svaret man får - derfor må jeg over en tur.....

"Enquiry handling - Enquiries are answered in order of receipt. Our current response time is 40 working days. If you plan to visit on a particular date, please make this clear in your email and we will endeavour to respond prior to your arrival. Please state clearly if you are writing to follow up an earlier enquiry.
Advance orders - If your email relates to outstored material which you would like to order in advance of your visit, please be aware that we advise readers to give at least 48 hours’ notice by email. We require a minimum of 24 hours’ notice for telephone orders, so if you are hoping to visit in the next day or so, you may wish to telephone on 131 535 1334 (Historical Search Room) to request material in advance."

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 1. februar 2014 kl. 10.08

Jeg har tidligere skrevet om en "Dashington" - Nedenfor sees det hva danske har funnet om en Dashington og denne Patrick Smyth - (som ikke har noe med denne IHS-KID å gjøre):

"... Forøvrig, under her er underskriften til Jakob Andersen Dishington i Bergen 1642, fra et brev han sendte til Andrew Smyth, 'Sheriff Depute' på Shetland. Det fremgår av brevet at fire år tidligere hadde JAD forsøkt å få igang forretninger sammen med Patrick Smyth av Braco, bror av Shetlands sheriffen, i hva som trolig var en eller annen form for Nordlandshandel. Patrick Smyth nevnes mye i diverse Orkney kilder, var gift med biskopdatteren Catherine Graham samt Jean Stuart (enke etter i denne tråd tidligere nevnte Hugh Halcro) og druknet i Stronsay Firth 28.04.1655 (siste dato iflg. 'Kirkwall in the Orkneys' av B.H.Hossack). Brevet er signert Ja: A: Dischingtoune

Guest_Petter Vennemoe_* Gjest - Skrevet 15 March 2008 - 02:34
"Lars, 'Orkney testaments' vil jeg forsøke å få lånt. 'Shetland Documents' inneholder mye intressant, deriblandt et brev datert Edinburgh, 30 June 1597 hvor sheriff John Dishington omtales som nr.2 på øyene etter Jarl Patrick Stuart og kalles 'Johne, maister of Orknay', så han har tydeligvis vært høyt oppe i makthierarkiet. Job Jacobsen Dishington var gift med Karen Andersdatter Dass, litt om henne nevnes i tråd 82999.Sal. Job Jacobsens enke 08.06.1702 innført i Bergen Magistrat Attestbøker I-III 1702-1741 fol 6 som å eie 4/32 parter i 'Jomfru Ide' på 132 1/2 lester, som skal seile til Portugal. Og ifølge samme kilde 18.12.1702 3/32 parter i 'Enigheden' på 91 1/2 lester, da underveis til Skotland, og videre til Østersjøen. Ditto kilde 22.10.1703 eide hun 9/64 parter i 'Engel Gabriel' på 60 lester, som kom fra Arkangelsk og skulle videre til Hamburg. Ditto 16.08.1706 parter i 'Engel Gabriel' med skipper Daniel Jansen Cromety som seilte fra Bergen mot Amsterdam, for å hente mursten og taksten."

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 1. februar 2014 kl. 23.15

John skrev:Jeg mener ikke å være frekk Leif, men jeg skjønner ikke hvordan du driver med slektsforskning. Jeg gjentar igjen at det var dumt av meg å trekke inn Jakob Henriksen og Karen Ingebrigtsdatter Lindset. Din tolkning av bokstavene på sølvskjeene har som tidligere nevnt lite for seg da de ikke kan tolkes til noe annet en dette.

IKS = Jakob Henriksen
KID = Karen Ingebrigtsdatter.

At de i tillegg kunne ha het noe annet, er lite sannsynlig. Det er på tide å vende tilbake til utgangspunktet. Som sagt jeg skal komme tilbake med informasjon om jeg finner noe relevant.


Dette er det eneste årstall som er sammenfallende med det som er oppgitt rundt denne Jacob Henriksen Lindset ("IHS-KID") og som sammenfaller med at de skulle ha kommet fra området der.... det vil si det området som han der biskopen bodde og hvor Smyth skal ha levert "en form for avgift" til

James Sinclair (M) of Smyth, B: Abt 1653
Spouse: Elspet SMYTH of Kirkwall, Orkney, Scotland
http://www.cursiter.com/txt-exe-files/Sinclair.txt

I det samme området bor denne biskopen og hans familie (samt Patric Smyth) - men de går der under andre etternavn - Bimbuster - men de er også sett med flere andre etternavn. Denne James er og den eneste "James" der, med Sinclair-relasjon i området da ..... og området omfatter de areal som disse oppgjørene hadde med å gjøre - og som og er henvist til i denne masteroppgaven over, så forslaget fra de fra Orkenøyene om at denne IHS hunne være denne "James" høres brukbart ut tatt i betraktning av at ingen andre årstall passer. Det samme gjelder opplysningene fra denne Albinius med dette hærfolket og denne biskopen - det er ingen andre kombinasjoner som passer inn enn denne JAMES'n - så langt

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 2. februar 2014 kl. 9.33

Ingen heter Jakob/Jacob Henriksen Lindset på Orkenøyene/Shetland - som skal ha vært født om lag 1653 etter det jeg har fått opplyst - så langt.

Ingen annen Sinclair enn denne James Sinclair of Smyth i nevnte område er anført å være født i 1653. En kathrin som er av denne biskopens etterkommere - heter der Bimbuster - men de opptrår også med flere andre etternavn. De på Orkenøyene trodde IHS-KID kunne være disse to. De har nok god oversikt på Sinclairnene der, så denne er den som så langt "passer best inn". Det går ikke fram så langt at denne James Sinclair of Smyth er gift/i et forhold med denne Kathrin (karen)- eller at disse har barn sammen/hver for seg.
Sist redigert av gj19935 den 27. april 2014 kl. 13.55, redigert 2 ganger totalt.

gj17779
Innlegg: 129
Registrert: 25. januar 2013 kl. 10.38
Sted: NESODDTANGEN

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj17779 » 2. februar 2014 kl. 10.33

http://no.wikipedia.org/wiki/Jakob

Jacob og James er vel egentlig samme navn.

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 2. februar 2014 kl. 10.39

...... hvem vet? ... jeg skjønner hva du sikter til ... men, jeg tror det kan være samme mann .... hvis det ER denne IHS må han ha tatt et annet navn i Norge ....? og dersom det ER det - hvorfor var det nødvendig å ta navnet Jacob da istedenfor å beholde James ... og i til legg utelate de andre .... Det er nok en plausibel forklaring om denne "JAMES" skulle vise seg å være denne IHS ...?

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 2. februar 2014 kl. 13.42

Det er jo flere som heter Patrick Smyth, like som James, men - en giftet seg med denne biskopens datter og etterkommere av den samme biskopen (Kathrin) er bosatt i det området hvor denne James Sinclair of Smyth også bor. Denne James skal være født omkring 1653 - det vil si rundt samme tidspunkt og geografisk område som denne IHS ... Det er det området som omtales i den der masteroppgaven - som sier at Biskopen ser ut til å ha blitt presset av sine egne, samt i samme område som de der interne oppgjørene skal ha vært - som ledet til at taperne ble jaget på sjøen ...
IHS's "farfar" (DVs det må være han) skal ha avbrutt et prestestudie ifm å ha blitt utkommandert som soldat i denne 1612 seansen i Gudbrandsdalen - men unnslapp sammen mange andre denne bondehæren, ved å dra opp og innover i fjellet. Fant kjente langs kysten som brakte de tilbake til Orkenøyene igjen. De måtte dra fra Orkenøyene av årsaker som vi ikke helt vet - annet enn at de tilhørte den tapende part ifm disse interne oppgjørene innad i klanen Sinclair - på Orkenøyene. Denne IHS skal ha en relasjon inn i rekkene hos en Biskop - og det er snakk om at IHS er en Sinclair (trolig en uekte sønn av en ...). Denne Albinius hevdet videre at de som kom fra Orkenøyene, stammet fra Hærfolket Sinclair. Det var flere familier som dro derfra. Videre skal denne IHS ha vært en ressursperson/skolert kar og talt andres sak i nærområdet her til lands. Dette dødsboet skal ha skapt splid av årsaker som ikke helt er kjent og en del av en bibel som var i et sameie med en annen familie var hos denne Albinius - så det er ikke mye håndfast i dette ....
(I en kilde står det at en av denne biskopens nære skal ha forsøkt å starte virksomhet etter at den samme biskopen mottok "sluttveverlaget", men at denne oppga det hele, da han ikke hadde samme interesse som det denne biskopen hadde for området. Det var den som giftet seg med Biskopens datter - og han skal ha dratt tilbake igjen).
Må nok over uansett ... og jeg tror .... om de kom fra Orkenøyene og Woodwick - vil man få svar ved oppmøte i Edinburgh.

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 5. februar 2014 kl. 22.13

.... om denne James'n er den samme som denne Sinclair of Smyth, er det og en som passer inn .... det er ikke lett det her ....

"Mr Davidson died about the end of 1690, having been ministered to in his blindness by
three wives. His first was Katharine Boyd, who died in 1680, and he married his second
wife, Marion Monteith, in 1683. She seemed to have been a woman of some wealth,
for when she died there was found “of lying money and gold within the house £200.”
Besides this, some of the parishioners had borrowed money from her, as a number of
bonds could prove. Mary Nisbet became his third wife in 1686. She was the only
daughter of Gilbert Nisbet, the laird of Swannay, who died there in 1675. He had
been a well known business man in Kirkwall. His eldest son, James, became minister of
Sandwick and Stromness in 1676, and he married Isabella Graham, the granddaughter
of Bishop George."

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 6. februar 2014 kl. 11.54

Her er og noe som kan ha med det hele å gjøre ... (Utdrag fra Sinclairs historie)

"THE ST. CLAIRS OF THE ISLES.
7th November, 1612, and on the 7th December following David Kirkness of Kirkness
becam cautioner for his peacable behaviour. Gorne was Chancellor of Assise 25th
February, 1613, in Colville v. Thos. Sinclair ; and on the 13th March same, Oliver
Isbuster, the Fletts, &c, proceed against Magnus Sinclair of Gorne in Harra. On the
15th October, 1615, Gorne being then baillie in that pairt, bought udal land in Nether-
brugh, Harra, from Andro Flett of Redland, Firth; to this transaction Magnus Sinclair
in Ovirbrugh, Harra, is a witness. On the 20th January, 1619, there was trial of a cause
between Stewart of Graemsay and Magnus Sinclair in Gorne. On 15th March, 1620, he
and his spous Merion Irwin are mentioned. On 9th April, 1621, comp. Gorne, Magnus
Louttit, in Lyking, and Patrick Millar of Hestwall, as proc. for Elizabeth Sinclair, spous
to said Louttit, re lands in Wosbuster, &c. In presence of Edward Sinclair, baillie of
Sandwick, the same day compear Louttit and Elisabeth Sinclair, his spous, with
Mareoun Irving, spous to Gorne, re lands from Bishop Graham. On 27th July same,
Gorne and his wife sold Beaw and Husgar, in Sandwick, to Andro Linkletter of that Ilk.
On 29th April, 1622, comp. Gorne, with Robert Sinclair of Skaill, baillie in that pairt, —
To said Magnus for money lent, &c, an annual rent of .£40 from William Irving,
apparand air of Saba, who on 10th September next thereafter for 400 merks to Gorne and
his wife (sister to Saba) the lands of Burwick — pertaining aforetime to the said Magnus —
and the Newgar Quoy, near Clumlie. On 5th August, 1623, Gorne sued Tohop, Sabay,
&c. Gorne died before 1646, on 4th June in which year, when his daughters claim their
shares of his property before Edward Sinclair of Clumlie, &c; on 19th July, 1656, they
make cause against William Irving of Saba, their uncle; on 18th April, 1666, they are
ats of John Grahame of Brekness, whom they in turn sue the 18th August following.
Gorne's daughters by Marion Irving, daughter of Saba, were :
1. Katharine.
2. Margaret.
3. Issobell, m. 1st, the Rev. Francis Liddell.
4. MarjoriE, m. Wm. Preston. 2nd, John Sinclair of Hammar

THE SINCLAIRS OF OVERBROUGH,
Harra.

I. Magnus Sinclair in Ovirbrugh witnesses the purchase of Netherbrugh in
Harra by Magnus Sinclair of Gorne 15th October, 16 17, and on the 13th July preceding a
Magnus Sinclair in Brugh obtained security from Alex. Flett in How and William Flett
in Netherbrugh, all in Harra.

II. Robert Sinclair in Ovirbrugh is a witness 8th May, 1634, to a charter of
Netleter, Harra, by John Sinclair in Huntskarth, and Katharine Flett, his wife.

III. John Sinclair of Ovirbrough is down in the 1653 valuation of Harra. On the
4th March, 1662, compeirit ane famous man John Sinclair, elder in Ovirbrugh in Harra,
John Sinclair younger thair his son, and John Sinclair his oy, and John the elder made
over Ovirbrugh to John, his son, and John, his grandson — Saufing always his liferent
and that of his spous Margaret Lina. This Ovirbrugh was succeeded by his son

IV. John Sinclair of Ovirbrough, who amongst many others is ats of Captain
Robert Irving 7th August, 1673. The next year, 1st December, 1674, he acquired lauds
in Ovirbrugh and Bimbuster from Robert Burwick. John Sinclair is referred to as in
occupation of Ovirbrough 17th May, 1679. His son

(Her er det navn jeg kjenner igjen - men jeg vet ikke om/hvordan de henger sammen i relasjon til disse IHS-KID ...)

David Sinclair of Ryssay, apparently third son of Hew of Damsay.
On 25th February, 1662, David was sued, inter alia, by P.obert Jack, mercht. burgess of
Edinburgh ; on 10th August, 1665, he is sued by R. Graham, mercht. burgess of Edinburgh, for his bond of dait 17th August, 1664, for £818 scots, and inhibited. David Bellanden, brother of Stonehous, put this to the horn. On 9th November, 1668, compd. David Sinclair of Ryssay, heritable proprietor of lands near Stromness, and sells "sum faddoms " near the " Boatisnewst " to John Brown in Stromness and his spous Kath. Cromartie. On 27th July, 1669, Rev. James Henrie of Orphir produced charter of lands from David Sinclair of Ryssay. August 4th, 1675, produced Precept of Sasine made by Ryssay and Elisabeth Johnstoun, his spous, for infefting William Davisone, writer in Kirkwall, in certane parts of the lands of Ryssay, because they could not repay that cash which they had borrowed from him. On 13th May, 1676, he sued Thos. Wilsone of Hunclett for ,£"3,122 scots, and on 9th April, 1677, Francis
and John, sons to James Mudie of Melsetter.
(Jeg tror det over er en del av det som kan ha med at de følte seg "presset/betimelig" til å dra fra området .... (Der ses forresten en Moody/Moddy og) .... Det er mange slike økonomiske tvister der på den tid og terskelen for å saksøke noen synes lav ...)

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 7. februar 2014 kl. 13.31

Francis Riddell ser ut til å være Biskopens svigersønn .... Da det er mange navnebytter der og forkortelser som må tydes av de som kjenner forholdene som omfattes av det skrevne stoffet da James Sinclair (M) of Smyth (f. 1653) og Elspet SMYTH fra Kirkwall, Orkney, Scotland - kan passe inn med det Albinius oppga ..... Det er og denne kar'n de på Orkenøyene tror kan være IHS ....
Sist redigert av gj19935 den 8. mars 2015 kl. 11.40, redigert 3 ganger totalt.

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 15. februar 2014 kl. 13.53

Gilbert Nisbet's (b. 4 Sep 1646 - d 1675) eldste sønn James, som ble minister of Sandwick og Stromness i 1676 - gifter seg med denne Isabella Graham - et av Biskop George Grahem barnebarn og pastor Francis Liddell første barn .... og er den eneste jeg har kommet over sammen med denne James Sinclair of Smyth (som antas å være født i 1653). De på Orkenøyene tror IHS er James Sinclair of Smyth
Sist redigert av gj19935 den 8. mars 2015 kl. 11.41, redigert 3 ganger totalt.

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 17. februar 2014 kl. 20.36

Denne kontakten jeg har i Wick mener IHS kan helle mot .... Sinclair of Smyth" - og at vedkommende kan ha og funnet det betimelig å dra ..... Dette skal sjekkes opp med en Ian Sinclair som skal være en guru på det hele. Dersom denne versjonen er den rette er alt, eller deler av det der i "Woodwick-greiene" oppspinn / dekkhistorie .... Da de ikke ikke skal ha kommet tomhendt hit.

Kontakten i Wick oppga at det var ville tilstander spesielt i Nord-Scotland (noe jeg er kjent med fra historien) på angjeldende tidspunkt og poengterte at "prester/politikere den gang egentlig var det samme ".... Mja - kanskje er det noe av dette som heller passer mer inn med at "retten tok alt" + at de har andre navn her, enn opprinnelig - og at det var det beste å holde seg inne med presten - i det lengste - av hensyn til sitt omdømme .....? Om det er en Sinclair Clyth - har denne/disse etterkommere blant annet i USA/Canada fra samme periode som noen av etterkommerne fra IHS-KID ..... Men jeg tror mer på det de på Orkenøyene ser for seg være denne IHS - James Sinclair of Smyth - da det passer mer inn i det man er meddelt av Albinius ....... Donakd Mckay opplyser videre:

SINCLAIR.
Many families of this name were at one time established in Orkney, probably having common ancestry with the St Clair Earls of Orkney. Records are to be found of the Sinclairs of Campstain, Clumlie, Damsay, Essenquoy, Ethie, Flotta, Greenwall, Gyre, Ness, Rapness, Sabey, Warsetter, and other places.

SMYTH.
The arms of Smyth of Braco, as recorded at the Lyon Office 1673, are : — Azure, a burning cup between two chess rooks in fess or. Crest, a dolphin haurient proper. Motto, ** Mediis Tranquillus in Undis." Patrick Smyth of Braco, who married, 161 8, Katherine, daughter of George Grahame, Bishop of Orkney, seems to have substituted one of the escallops on the
shield of his father-in-law for one of his chess rooks, as on the tomb, in St Magnus Cathedral, of Marjorie, who died 1666 in the sixteenth year of her age, and

130 Orkney Armorials.
Beatrix, who died 1669 in the fourteenth year of her age, lawful daughters of Patrick Smyth of Braco and Isobel Anderson, are the arms a burning cup between a chess rook to the dexter, and an escallop pendant from a ribbon to the sinister all in fess. On a carved oak panel at Graemeshall, from the throne of Bishop Grahame, are the same arms. (See
Plate No. 36.) Bishop Grahame added a chess rook to the fourth quarter of his shield.
"Looks like Smyth is right and the are married into the Grahams."

GRAHAME
Arms of George Grahame of Myreside (third son of George Grahame of Inchbraikie), Bishop of Dunblane, translated to Orkney 161 5, deposed by General Assembly 1638, on a stone at Skaill House, which was removed from the old house of Breckness by the present Mr Watt of Breckness: — Quarterly, first, on a chief three escallops ; second and third, three roses ;
fourth, on a chief three escallops, in base a chess rook. On the tombs of his daughters, Jane, who died 1623, and was buried at Sandwick Church, and Katherine, spouse of Patrick Smyth of Braco, who died 13th October, 1637, and was buried at Holm Church, are the same arms. (See Plate No. 13.) On a stone at Graemeshall with the initials of Bishop George Grahame, the escallops are depicted in fess, and on an oak panel from the throne of the Bishop, in the possession of the present Mr Sutherland-Graeme of Graemeshall, the escallops in the first

The chess rook is derived from the arms of Smyth of Braco, who substituted an escallop for one of the chess rooks. 54 Orkney Armorials. quarter are two and one, and in the fourth two in chief with the chess rook in base.

The family of Graemeshall is represented by Alexander Malcolm Sutherland-Graeme of Graemeshall, Deputy Lieutenant for the County of Orkney, son of Alexander Sutherland-Graeme of Graemeshall, by Mary Ann Graham (daughter of Robert Graham of Cessington, Somerset), his spouse, whose father, William Sutherland of Greenwall, Jamaica, was son of
Hugh Sutherland, M.D., of Kirkwall, and Margaret, his spouse, sister of Admiral Alexander Graeme of Graemeshall, and daughter of Patrick Graeme of Graemeshall, by Euphemia, his spouse, daughter of Robert Honyman of Graemesay. In 1673 Henry Graham of Breckness, eldest son of John Graham, third son of Bishop Grahame, recorded arms at the Lyon Office : — Or, a lion 's paw erased and erected between three roses gules, on a chief sable, as many escallops of the field. Crest, Plate No. 14.

JAMES GRAEME OF GRAEMESHALL. Orkney Armorials. 57 a lion's paw as in the arms grasping a sword erected in pale proper. Motto, *^Nec temere nee timede." (See Plate No. 15.). The family of Breckness is represented by William George Thomas Watt of Breckness, greatgrandson of William Watt of Breckness, who purchased the estate from Patrick Graham of Breckness, brother of his spouse, Margaret, only daughter of Robert Graham of Breckness, and great-grand-daughter of above mentioned Harry Graham. In the manuscript of Sir David Lindsay, Lord Lyon King of Arms, circa 1542, are blazoned the arms of Graham, Earl of Montrose : — Quarterly, first and fourth, or, on a chief sable, three escallops of the field ; second and third, argent, three roses gules.

Jacob Henriksen Lindset er det i alle fall ingen vits i å lete etter på Orkenøyene/Scotland - denne eksisterer ikke - så da er det andre navn egentlig så langt er ette denne smyth.

Det blir i alle fall dette som jeg har til hensikt å sondere rundt i arkivet i Edinburgh snart. "IHS-KID linken" som en "angrer" på å ha tatt inn her - har altså ikke vært avgjørende i min søken etter hvem denne kar'n som dro fra Orkenøyene var, da det er annen informasjon som er benyttet (og som er vist til her foran) som ligger til grunn for søket på Orkenøyene / Shetland og i Scotland (sammen senere IHS-KID). Albinius mente det som stod i kirkebøkene her var feil, men jeg husker ikke hva han siktet til der... En slektning som og har funnet fram i kirkebøker har kommet over utstrykninger og feil ift de opplysningene man ble gitt av denne albinius. Slik jeg ser det - er det - Smyth. James Sinclair of Smyth skal ha blitt gift med en av Biskoppens etterkommere.

James Sinclair of Smyth har relasjon til denne Biskopeiendommen - som er i det det samme distrikt / område. ...... Kanskje ble biskoppen presset til å foreta en slik handling, noe og denne oppgaven kommer inn på rundt visse eiendomsopplysninger (der denne skal ha blitt presset av sine egne). Denne kan derfor passe inn med den samme som det refereres til rundt dette dødsboet - hvor det og skal ha vært en del rabalder rundt - av forhold som man ikke kjenner til ... også fordi det skal ha vært en ressurssterk kar. Disse protokollene som skal ha vært klusset med kan kanskje komme av de bakenforliggende forhold - slik at de dukker opp som hans barn her (MacPharson som ble "presset" ut mot øyene og er en klan med en kjent krigersk/brutal fremferd, som ser ut til å være en del av denne stående styrken som det refereres til i dette kongebrevet?). ... at noen her gir uttrykk for at jeg ikke forstår hvordan man driver slektsgranskning - får jo stå for den enkeltes egen vurdering. Det er i alle fall her så langt blitt benyttet seg av de (herunder en forfatter om deler av temaet som og er frimurere) som har kjennskap til noe rundt det hele på Orkenøyene og i Skottland som er relatert til denne perioden. Dersom man ikke klarer å hoste opp mer ... "kom de rekende på ei fjøl til Lindset/Osen" - og mer kan man da ikke dokumentere ... fordi opplysningene Albinius har kommet med, ut over det som kommer fram i kirkebøker, trolig ikke har tilstrekkelig valør utenfor familien og blir da kanskje tatt for en ønsketenkning ?
Sist redigert av gj19935 den 30. mai 2015 kl. 10.08, redigert 8 ganger totalt.

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 23. februar 2014 kl. 0.29

Det jeg forsøker å si her, er at dette dødsboet (IHS-KID) kan være en følge av det under . herunder at protokollene her skal ha blitt klusset med (navn/årstall) ifg Albinius og en annen som har forsøkt å spore opp videre bak ...?
Nedenfor ses forholdene som kan relateres til denne eiendommen som IHS skal ha kommet fra, ref.: GD1/462/5 under:
"GD1/642/5 Instrument of sasine propriis manibus by Thomas Wilsone [Wilson], bailie of Kirkwall, in favour of Elspeth Smith, now his spouse, in liferent of the lands of Hunclet in the parish of Holm and bishopric and sheriffdom of Orkney. 7 Mar 1659.
GD1/642/6. GD1/642/6 Charter of resignation and novodamus by Andrew, Bishop of Orkney, to Thomas Wilsone [Wilson], merchant of the lands of Hunclet in the parish of Holm and bishopric and sheriffdom of Orkney. 4-6 Jul 1665.
James SINCLAIR of Smyth. Spouse mother: Elspet SMYTH - Kirkwall, Orkney, Scotland"

Det skal ha en forbindelse til denne Biskop Graham og denne Sinclair'n (mener det ble sakt at denne prestestudenten/soldaten skulle være "en uekte S" - utenfor ekteskap, men tar Sinclairnavnet som følge av patronympraksisen), til denne som har denne smørskatten som jeg ikke husker ... De bytter også etternavn der lik her - slik at det er vanskelig å vite hvem som er hvem iht det der. Alt over er utført sammens med personer som har kompetanse på slektsgranskning og lokalkunnskap i UK - så det er ikke lett pga at dette er langt tilbake i tid.
De på Orkenøyene mener IHS kan være denne James Sinclair of Smyth. Han er det ikke så langt funnet mye på, annet at det er oppgitt å ha betalt en form for smørskatt til Biskopen ... Det ses og et patronym som vil si at et barn har sin biologiske fars etternavn. Her kommer det noe uvanlig i tillegg - ved at denne Elsbeth oppgis videre være dennes sener hustru ...? som igjen er av en annen skriveform for Smith. Årtallet - 1659 - over her kan og være det årstallet som denne "IHS" refereres til, men det opplyses at denne James Sinclair of Smyth er født i året 1653 er oppgitt på den med den samme (så det kan vel være en skrivefeil her?). Det er og bare en James Sinclair (of Smyth) å oppdrive på Orkenøyene.

Elsbeths "nye mann" er som det kommer fram over Mr. Thomas Willson - en forretningsmann og Vasall under Biskop Graham. Han kan ikke være denne Jamesens far (om ikke vedkommende har utelatt Sinclairnavnet, hvilket er lite trolig). Så det kan jo være riktig at slik de på Orkenøyene tror - at IHS = James Sinclair of Smyth = den som dukker opp her i Norge/Osen/Bjørnør? Det gjelder å få snuset opp evt hvem denne James Sinclair of Smyths;
- far og farfar var
- om det er etterkommere av denne, og evt, hvem, hvor osv

Albinius nevnte en Andrew Bruce ... denne kan være vedkommende?: Dr. Andrew Bruce (d. 1700) was a 17th-century Scottish churchman. He was made Bishop of Dunkeld in 1679, but was deprived of the bishopric in 1686 for disapproving of certain newly enacted laws. Two years later, in 1688, he was made Bishop of Orkney, but only held this position for a few months, as the Glorious Revolution brought an end to the Restoration Episcopate of the Scottish church. Bruce died in March, 1700.
GD1/642/5 - ble oppsøkt av meg og sammen en Skotsk kvinne som kan lese/skrive gammel kalligrafi og som selv har detaljopplysninger om Rosslyn og Sinclairs (Blant annet viste hun til at hun var kjent med at en ble fraktet sjøveien tilbake fra denne 1612-episoden, men hun ville ikke bli referert til). GD1-Dokumentet var håndskrevet på skinn og er tatt kopi av. Det er et juridisk dokument som i korte trekk forteller at denne Elsbeth of Smyth får en livstidskontrakt av sin tilkomne/daværende mann - Thomas Wilsone.
Det er blitt meg fortalt at det var vanlig at kvinner m/barn utenfor ekteskapet til velstående fikk avsatt eiendommer/lengre leieavtaler. Dette dokumentet er enda til tyding - da det var kun enkelte ord som var leselige.
Den jeg egentlig er ute etter - er den som bærer navnet (en Sinclair) og som gikk på en høyere utdanning og studerte University of Art i Edinburgh. Denne måtte avbryte studiet pga denne 1612 episoden. Han burde da trolig være i alderen 15-21 år i 1612.
Jeg tror det er denne eiendommens livslange leiekontrakt - blir løst inn og resulterer i at de emigrerer til Norge (dette må være den eiendommen som det siktes til vdr det som står andre plasser om at de kom fra Biskopeiendommen i Woodwick/Evje).

Denne karen skal ha reist over til Osen - først selv, for så senere å ha tatt med seg familien. Eiendommen/leien til denne E. Smyth ligger under denne biskopens tax-område. Det man har lest tidligere visse plasser om at det er noe vdr denne Biskop-eiendommen kan derfor ikke være riktig, slik både Robertson og de på Orkenøyene har hevdet ... om det er der de kommer fra - en eiendom som leies av kirken/biskopen. Den siste Earl of Orkeney Henry hele 18 barn .... (om det er fra denne, eller ikke får man trolig aldri vite). Så det er mye å ta tak i her (Hun som hjelper meg med oversettelsen av dokumentet/sasinet kjører slike slektsgranskningskurs). Forbes er og en gren fra Sinclair's - som skiltes fra hverandre langt lenger tilbake enn hva det her er snakk om. Det er lagt ut nok "spor" her til evt andre som har lyst - kan finne ut mer på egenhånd.
(Dersom det er noen som selv ønsker å sjekke opp noe i det nasjonale arkivet før 1841 - må dere ha med 2 passfoto, pass + en bekreftelse på at dere er den dere er .... om ikke får man ikke tilgang til området. Tillatelsen gis for 3 år før ny tilgang kan gis. Det er og minst 48 timers forvarsel og et maximun antall dokument som kan fås til gjennomsyn pr dag. Samt at man må møte opp personlig (ingen stedfortreder). De var veldig bestemte, tar betalt for kopier. Dere må påregne å leie egne skrifttydere som og må ha samme tilgang som dere selv - da ingen andre slipper inn.
Hele settet (Bind 1 - 5) av "Bjørnørfolket" ble donert til The National Archive of Scotland i 2014), men at de skal ha kommet fra Biskopeiendommen og at serien skal ha flere andre viss opphav er fra Skottland/Orkenøyene/Shetland.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av gj19935 den 3. mai 2015 kl. 10.01, redigert 4 ganger totalt.

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 28. april 2014 kl. 0.29

"GD1/642/5 Instrument of sasine propriis manibus by Thomas Wilsone [Wilson], bailie of Kirkwall, in favour of Elspeth Smith, now his spouse, in liferent of the lands of Hunclet in the parish of Holm and bishopric and sheriffdom of Orkney. 7 Mar 1659." Denne Thomas Wilsone skal ha forsøkt å starte en handelsvirksomhet med en biskop Bruice mellom Nord-Norge, Shetland og Orkenøyene. Den samme T. Wilson er omtalt i en rekke dokument og må tydeligvis være en kar av betydning på den tiden. I flere dokumenter kommer det fram en Sinclair av "Rosland" i tidsrommet det her er snakk om. Denne T. Wilson lever sine siste dager på Shetland - som pga alder og svekket helse og lar en av sine barn (en datter) til å ta hånd om han på sine siste dager. Teksten som sier - at IHS/KID kom fra Biskopeiendommen stemmer ikke helt. Eiendommen det her er snakk om lå under Biskopen/ Sheriffens tax-område. Alle deres barn skal være født på Orkenøyene. Det er ikke funnet noen dokumenter så langt som tilsier at James Sinclair of smyth var gift på Orkenøyene. Denne Bruicen som ble biskop kan være den samme som ble nevnt av Albinius som den som bisto dem i å få løst inn denne leiekontrakten, før de forlot Orkenøyene - da denne forsøkte å gjøre forretning med denne T. Wilsone (James Sinclair of Smyths mulige stefar). Det kan og være en av årsakene til at retten tok alt ... ved at ingen av disse skal ha vært innført i noen protokoller her til lands, med sine reelle/opprinnelige navn (ifg Albinius)? Det skal være en etterkommer fra en gren av denne som bygde RC det her har med å gjøre... Denne Forbes jeg møtte i Rosslyn/Edinburgh har og hørt om en som ble fraktet tilbake fra Norge fra denne 1612-episoden, men jeg stopper som sagt her.

( https://archive.org/stream/saintclairso ... 6/mode/2up )

dn26895
Innlegg: 405
Registrert: 7. januar 2012 kl. 20.41
Sted: STEINSDALEN

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av dn26895 » 29. juli 2014 kl. 21.46

Jeg har fått nyttige tips om at Ingebrigt Larsen Øian, er trolig den samme som nevnes som Ingebrigt Larsen Guttelvik 26 år i soldatrullen fra 1749. Om han har noen forbindelse til folkene på gården fremstår uklart.

Kildeinformasjon: Kommanderende general (KG I) med Det norske krigsdirektorium, Realistisk ordnede pakkesaker, Militære ruller 514 (RA/EA-5419/E/Ea/L0514), 1737-1749, oppb: Riksarkivet.
Merknader: 3. Trondheimske regiment
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/51372/574/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 710581.jpg

Det samme tipset kom med opplysninger om at Jacob Henriksen Lindset, kanskje kunne være den samme Jakob som nevnes som sønn av Henrik Larsen Brødreskift i Stadbygd, under manntallet i 1666.

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 31. juli 2014 kl. 19.01

Det er riktig at den som emigrerte hit - forsøkte seg som soldat, men at han ble sendt "hjem" på grunn av at militærledelsen oppdaget at han løy på alderen. Det kan være årsak til at han (som en tidligere her har oppgitt var registrert i området før 1688). Han skal ha vært her en tid før det ble oppdaget. Han skal ha blitt fraktet tilbake med et "norskt militær fartøy." Jeg husker ikke hvordan det kom til at han endte opp her som soldat ... Senere skal han som emigrerte hit - ha fartet mellom Orkenøyene, Shetland og Norge mange ganger. Det var sjøvante folk det der som seilte over lange distanser. Det er noe senere han skal ha reist ifm disse forretningsforbindelsene, som T.Wilsone og denne Biskop Bruise hadde forsøkt å starte opp. Den som emigrerte hit skal ha vært en talsmann for de skotsktalende som bosatte seg i området og talt deres sak. Albinius omtalte virket han hadde som kan sidestilles med en "fylkesmann", men der tror jeg han må ha surret litt, da jeg så langt ikke har funnet noe dokument på det enda. Det er nok mer som "minister" han siktet til der tror jeg? Minister der - motsvare en funksjon lik prestens medhjelper her på den tid. Det er nok riktig det at de kom fra Orkenøyene. Dette sasinet ble solgt/løst inn til de som "presset" biskop Bruice av de Sinclairene som stod på vinnernes side i de lokale oppgjørene (som må være denne Bruise). Albinius viste til denne Bruise flere ganger, så han må ha bistått at det lot seg gjøre å dra derfra med en viss beholdning. James Sinclair of Smyth, Thomas Wilsone og denne biskop Bruise drev handel langs kysten (Nord-Norge) - Andøyadistriktet. Jeg har ikke funnet ut så langt at James Sinclair of Smyth har vært "minister" (prestens medhjelper) der, på tross av at vi er opplyst at han var denne Biskop Bruises nære medarbeider. Dette skjedde i tiden da opptøyene herjet som verst, så det er nok lite skriftlig som finnes rundt annet enn kirkelige og rettslige dokument. James Sinclair of Smyth står kun omtalt en gang ifm å levere en form for smørskatt til biskop Graham, samt ved to andre anledninger ... men det er nok den yngre av de to det siktes til da. Biskop Bruice og denne T. Wilisone (James Sinclair of Smyths mulige svigerfar/samarbeidspartner) er omtalt å drive forretning (handel) sammen.
Siden patronym var vanlig da (på orkenøyene og Shetland), og siden det var velholdne som kunne skille ut slike sasins fra større eiendommer kan det heller ikke være en hvilken-som-helst som er far til denne James Sinclair of Smyth (det viser seg å ha sin årsak i at det er 2 av dem - den ene omtales som den yngre - den andre den eldre. Derfor årstallene 1659 og 1653). Den ene omtales James Sinclair of Smyth the younger. Det viser seg å være 2 James Sinclairs .... Tror og Albinius sa at de ikke var anført her til lands som Sinclairs ..? Oppstyret rundt dette dødsboet hadde noe med at en (eller flere) førsøkte å tilrive seg arven. Jeg vet ikke om det finnes andre nedtegninger fra dette arveoppgjøret enn de som det er vist til her fra før? Denne familiebibelen som var på deling hadde sinclairnavn i seg i arverekkefølgen til en etterkommer av den som stod for byggingen av RC i Rosslin. Skal ikke se bort fra at de har endret navn i tiden før de tok "Engen-navnet" ... Jeg har ikke hørt Brødreskift (men det kan jo stemme som alt annet ... det gjelder å ha et åpent sinn i det her greiene) - men flere andre navn som er oppgitt over. Det er og en annen militær i slekta bak i tid - men det er på min fars side - han var Rittmester i et geværkompani i Gudbrandsdalen .... og var en etterkommer fra en gård oppi Vuttudalen (det var hans far som skal ha vært en av to overlevende fra et forlis med et skip som seilte ut fra Portofinio/Italia. Den ene finner seg ei bondekone som var enke for 3 gang om jeg ikke husker feil ...). Denne Rittmesteren kunne ikke ta over på odel og ble da militær. 1 eller 2 andre der emigrerte til USA). Det er ikke mye galt jeg har kommet over så langt av det Albinius har meddelt annet enn at de kom fra Biskopeiendommen .... Det er ikke riktig - men - dette sassinet er skilt ut (leid ut) fra den samme Biskopeiendommen / Sherrifens område. Hun som er hans kone her var det og der - og jeg mener at en Kathryn har noe med dette å gjøre - har med en forbindelse inn til den tidligere omtalte Biskop Graham - men der har jeg ikke funnet dokumentasjon for enda. Kathryn bor i samme område som James Sinclair of Smyth på Orkenøyene. Alle deres barn skal være født på Orkenøyene - DVs - ingen av barna skal være født i Norge. Det var velstående folk etter datidas målestokk og skal ha emigrert fra Orkenøyene sammen andre familier. Jeg mener de og skal ha slått seg ned i Osenområdet og Nord-over. Det kan jo være han som var prestens medhjelper denne militæren du har funnet - som var en skrivefør og talefør kar - "en utdannet" med andre ord. (Guttelvik var det visst en som het i Ilsvikøra da mine foreldre var "unge", som jeg mener hadde aner på Fosen. Men det like som Brødreskift ble ikke nevnt av Albinius, derimot mener jeg en Lindbak ble det ..... Jeg tror ikke Albinius hadde kjennskap til annet enn det som gikk rett nedagående, da ville han trolig kommet med mer - men han var jo en gammel mann så hvem vet om hva som fantes i hans kunnskap om det hele? ). Siden det ikke så langt er kommet fram opplysninger her til lands at de het Sinclair - har vi trodd at Albinius drev med toijllprat .... men det har han nok ikke. Han hadde god kunnskap om det han meddelte, men jeg husker bare brøkdelen av det - men såpas at jeg gikk ut her for å sjekke ut om noen andre kunne gi mer kjøtt på benet. Det har jo vært til stor nytte det du har frembrakt. Det er sikkert andre som leter i de samme sporene og jeg vet om flere som har måttet kaste inn håndkledet pga manglende dokumentasjon. Dette har som tidligere meddelt vært kjent lenge - at de skal ha opphav fra Hærfolket Sinclair (Sinklar, osv ...) via et sidespor (som da må være denne James Sinclair of Smyth). Å kjenne litt til om det bakenforliggende, historien, skotsk historie, enkelthendelser og forholdene der sammen med personer som besitter kjennskap til det temaet man søker har vært av betydning her. Sinclair eller den angelikanske versjonen Sinklar var det ikke mulig å hete - om du ikke nedstammet fra en. Dette navnet Smith/Smyth sies og skal ha opphav fra de St Clairs som forlot Frankrike ifm det som skjedde fredag den 13 ....(da tempelridderne ble grillet av paven og Franskekongen, og Tempelridderordenen skulle ha opphørt ...) og at de da tok navnet Smyth/Smith der de slo seg ned på Orkenøyene. Det var de som ikke var i direkte blodlinje slik jeg har skjønt det. Navnet "Forbes" har og opphav fra Sinclairs - ved at de skilte lag for noen hundrede år siden. Denne Sparra (Le Spare) som var en Sinclairs slektning går tilbake til det franske og geistelige. En St. Clair skal ha vært av et såpas kaliber at han var delaktig i å sørge for at det 2 paver gikk inn i embedene av den grunn. Sinclair var katolikker og det resulterte i at RC ble stengt og gjort om til "en privat kirke."Så dette ble mer interresant enn hva jeg trodde til å begynne med. Jeg har saumfart mye de siste 2-3 årene og tatt ut kun det viktigste og lagt inn her på DIS. Det er tatt inn utdrag fra masteroppgaver og kongebrev som viser til og inderbygger det jeg har fått kjennskap til lenge før internett var et tema i det hele tatt. Det ser jo ut til at det hele har hatt en viss interesse også ut over oss som søker svar bak i tid på våre aner - så det er jo arti å se at så mange har vært innom her i løpet fra det ble lagt ut for om lag ett år siden. Brikkene faller nok på plass for de mest kresne og .... For mitt vedkommende "kom jeg i mål" i mars 2014 med det her ... det stoppe opp her med det/de navn. Det gjelder bare å finne noe her til lands som knytter denne historien til en her til lands .... Det kan jo være noe i disse militærrullene? evt noe fra handel i Nord-Norge evt fra dette dødsboet? Guttelvik er ikke nevnt i Albinius opplysninger vdr linjen bak i tid ( ... og kan nok trolig være et blindspor tror jeg ut ifra de opplysningene jeg har...? Det samme gjelder Brødreskift). Linjen jeg har bak, har ingen ved de 2 navnene på det jeg er meddelt (men det kan jo hende de er det evt andre?). Det ble nevnt at både den som emigrerte hit (til Norge) + evt en til, forsøkte seg på det militær kariære. Den ene - dvs den første ble avslørt for å lyve på seg noen år - dvs han hadde for lav alder. Den andre dvs en av dennes etterkommere - skal ha hatt en funksjon i det militære/eller noe som kan forveksles med en annen offentlig betrodd funksjon. Den første skal ha hatt en funksjon som en skrive og talekyndig kar og skal ha talt innbyggernes sak (som ble sakt var utvandrede skotter i området de bodde. De skal ikke ha kommet hit sammen "disse 200" jeg har nevnt tidligere (ca: 1611), men sammen noen familier i 1688/89. Det kan jo være denne "prestens medhjelper himself/James Sinclair of Smyth?" .... da jeg og mener at Biskop Bruise på Orkenøyene hadde noe med det hele å gjøre (her kan det hende at jeg her blande hva denne gjorde på Orkenøyene ift hva denne gjorde her i Norge ...). Jeg har ikke funnet bevis for at han var minister (prestens medhjelper) på Orkenøyene, til tross for at vi er blitt meddelt det. Funksjonen den som emigrerte skal ha hatt her, skal ha vært en som og hadde med i offentlige saker/rettsaker å gjøre (men det kan hende dette har med hva denne foretok seg under Biskop Bruise virke ....?). Det hele er for lenge siden til at de på Orkenøyene har noe eksakt å oppdrive annet enn den det som omtales i kjent materiale - det skjer først etter 1841. Det var revolusjon der og ikke mye annet en rettslige dokument å oppdrive derfra. Men - de på Orkenøyene tror ekteparene som kan ha dratt - kan være James Sinclair of Smyth, Elspet samt Kathryn Bimbuster ... Han stemmer med sassinet, biskopgårdhistorien. Det samme gjelder hun med en forbindelse inn til Biskop Graham (ved at hun ser ut til å "bo" under motsvarende forhold som James Sinclair of Smyth - DVs på et område/sassine under Biskopens område (det betyr at det må være en relasjon inn der på et vis - det har jeg ikke klart å oppdrive så langt) + at det har med en Sinclair trolige aner/sidespor inn til Rosslin å gjøre (dvs en som ikke var nr 1 i arverekken. Det skal være kjent at denne William Sinclair hadde 18 barn. Da er det 17 personer å velge i her - egentlig færre - da svaret foreligger om dette er det korrekte ....?). Jeg har fått høre av noen som kjenner til historien i Rosslyn, at en -X- ble fraktet sjøveien tilbake fra denne 1612 seansen - så da kan den være den som er den av de 17 jeg ser etter (Mr X?) ... også om legger patronymteorien legges til grunn.... + at de skal ha sympatisert med de tapendes part i de lokale Sinclairoppgjørene + at denne Bruise nok er den biskopen det siktes til som blir "presset" av sine egne ... (vdr landeiendommer), så det er det nok denne kar'n (James Sinclair of Smyth). James Sinclair så ut til å ha vært anført født ved 2 årstall - Det viser seg å være 2 personer (den eldre og den yngre), da det er en som omtales som James Smyth the younger ... Det siste årstallet stemmer med dette dødsboet + sassinet skal ha blitt kommet i stand som følge av at en fremtredende Sinclair var dennes biologiske far og de skal ha vært under biskop Grahams oppsyn/tilsynsområde (den samme Biskopen som han betaler en smørskatt til). Det er forretningsmannen Thomas Wilsone som kjøper/leier denne kontrakten til Elspet Smyth (som ser ut til å være Thomas Wilsones og Elspet Smyths datter). Han som forsøkte seg i det militære DVs han som senere emigrerte, ble sendt tilbake etter en stund - slik at slikt sett stemmer og 1653 ...? Mener og at det ble nevnt at de ikke fikk lov til å omtale seg som Sinclairs fra det tidspunktet de forlot Orkenøyene... Om det hadde med at de dro, eller disse interne stridighetene, husker jeg ikke. Jeg har ikke klart å finne noe skriftlig på det - "over there." # Her er innholdet i denne livslange leiekontrakten (det som albinius omtaler som Biskop-eiendommen, men som egentlig er et begrenset område fra denne), ref. dokumentet vist til over - skrevet for hånd og på "dialekt" på skinn (Dette er baksiden av dok over). Jeg la ut dette på "snillfjordens" domene her - da jeg tenkte at det lettest kunne komme til bunns i dette via han der Frøyværingen (Napoleon Sinclair Pettersen) som ble gravlagt sammen sine egne (han må ha en eller annen forbindelse inn til deler av historien her tror jeg ... selv om han lever et godt stykke etter de jeg søker svar på ...? Han er en av svært få her til lands som heter Sinclair bak i tid .... Om han er i en relasjon til det hele kjenner ikke jeg til, da det ser ut til å ha spilt mindre rolle - da det virker som om det er få som besitter det som kan knytte det hele sammen. Så langt det er kommet nå - er "godt nok" for å løse resten bak til Roslin. Denne James Sinclair som har disse fightene med sin bror - kan være sporet bak..... Har og sporet opp den sønnen (den gjenlevende av kildens barn - den som hadde disse lausarkene fra den tidligere omtalte 1/2-bibelen med Sinclairnavn som viser til Rosslyn. Han bor på Østlandet i dag. En i denne mannslinjen har og sakt seg villig til å avlegge en gentest for å komme videre fra denne James Sinclair of Smyth (bakover i tid) via den løsningen. Folkeutvandringen starter omtrent i disse tider der - men mange drukner i disse forsøkene. De som berget synes å ha reist via Shetland/Island/Canada/Amerika/
Jamaica. En av de som poppet opp på en slektsside i USA (som en tidligere her ble ansett som en usikker/useriøs kilde) viser nøyaktig samme opphav og utgangspunkt som det her handler om .... En av etterkommere til de som emigrerte hit skal så vidt jeg har forstått det ha gjort en form for betrodd stilling like etter at de kom hit til Norge. Jeg husker ikke hvem og om det var en av hans/deres sønner/barnebarn, eller andre ... Det er fra det tidspunkt de emigrerer og til de tar navnet Engen at at det er vanskelig å finne noe håndfast for uten det man er fortalt. Dette dødsboet skal ha skapt såpas rabalder/splid bak i tid at det visstnok ble uenighet mellom de som var part i saken og kilden oppga at en/flere som søkte å tilrive seg "arven" på bekostning av andre. Hvem det var, ble det ikke sagt noen om. Om det var årsak til at retten tok "alt," eller om det var fordi barna ikke kunne legitimerer seg som deres sønner/døttre, eller annet - husker jeg ikke ... men kilden hadde rimelig bra oversikt på det hele. Tror ikke det er mulig å komme mer til bunns her enn det som allerede oppgitt her - da det hele er for lenge siden til å finne noe håndfast. Det burde kanskje være noe å oppdrive i Nord-Norge ifm denne "forretningsdriften" denne Thomas Wilsone (som også er sett opptre med et annet etternavn), Bruise og denne James Sinclair of Smyth skal ha forsøkt å startet. Hva denne virksomheten omhandlet ble det ikke sagt noe om og ikke står det noe annet om det i utenlandsk litteratur - annet enn at denne T. Wilsone var en fremtredende handelsmann i Kirkwall som drev med handel blant, annet i Nord-Norge sammen denne Biskop Bruise. Det er derfor nærliggende å tro at dette har med fisk/fiske å gjøre .... Elspeth Smyth (den yngeste) viser seg å være gift med denne James Sinclair of Smyth - Mens denne Thomas Wilsone og er gift med en Elspet Smyth... Imidlertid er det en som kan passe inn, ref: http://www.bayanne.info/Shetland/family ... 391&tree=I D1
men .... i "Old-lore Miscellany of Orkney, Shetland, Caithness, and Sutherland, Volume 2" er en James Sinclair of Smyth nevnt .... om denne er den samme som denne "Sinclair of Smyth/IHS" vites det ingenting om så langt. Alt stanser opp ved disse så langt - DVs James Sinclair of Smyth, men denne Thomas Wilson var i 1666 en vassal til Biskopen av og hadde sin business i Ollaberry på Shetland - så det vil si at det er den rette denne James Sinclair of Smyth - som emigrerer hit. En som hjelper meg med det hele, har funnet fram til dette: "A letter addressed to James Sinclair, younger of Saba, by James King, dated at Melgund 6th May 1668, refers to the "10,000 merks they (of Saba) borrowed of my uncle", and the fact that they had also taken possession of the Hoy property" ... Han skriver videre at: "I have jamas sinclair and elspet smyths marriage record in front of me but it is very difficult to read." Det er 2 Elspet Smyth - hvorav den ene er T. Wilsones kone (denne kan være hans datter?). Vi ble fortalt at det var en Kathryn inn i bildet, men ser ut til å ha vært en annen relasjon (kanskje hun var en av de andre familiene de dro fra Orkenøyene med?), da det opplyses at det dokumenteres (på linje 25 i et dokument) at James Sinclair of Smyth er gift med en Elspet Smyth den: 14.05.1678: Denne samme James Sinclair of Smyth er oppgitt født den: 03.04.1659 - jfr. årstallet for Sasinet over. Så om det går å finne noen link her til lands nå - lar resten seg løse nå ... Her er en oversikt på etternavn som historisk er knyttet til / kan bære Sinclair Kilt: Bairnson, Barnie, Barnieson, Blank, Bowar, Bower, Brims, Broch, Brotchie, Budge, Caird, Caithens, Caithness, Caittins, Card, Cathnes, Ceard, Clair, Clinkclatter, Clisten, Clistoun, Cloustan, Cloustane, Clouston, Cloustone, Cloustoun, Clustane, Clyn, Clyne, Corriegal, Corrigall, Corrigill, Duffus, Gailey, Galdie, Galie, Gallach, Gallaich, Gallie, Galloch, Gally, Galy, Garth, Gauldie, Gelie, Gely, Gills, Gollach, Groat, Kaird, Keeard, Keerd, Keldie, Kerd, Kerde, Linckletter, Linklater, Linklet, Linkletter, Linklittar, Loch, Lyall, Lynclater, Lynkclet, Macincaird, Macinkaird, Macinkeard, Mackeardie, Macknokaird, Macnakaird, Macnecaird, Macnekard, Macnikord, Macnocaird, Macnokaird, Macnokard, Macnokerd, Macnokord, Macnorcard, Macnougard, Maison, Maissone, Maissoun, Mason, Masone, Masoun, Masoune, Masson, Massoun, Mayssone, Meason, Measone, Measoun, Measoune, Meassone, Sanclar, Santclar, Santclere, Sincklair, Sincklar, Sincklare, Sinckler, Sinclaire, Sincler, Singkler, Sinkaller, Sinkclair, Sinklare, St. Synclare, Syncleir, Syncler, Synclere, Synklair, Synklar, Wares, Wick, Wicke, Wycks - Dette kan være tilreisende som har slått seg ned i området og hatt funksjoner der og på den måten ha blitt tatt opp, eller grener fra en "opprinnelig Sinclair." Det er åpninger fra gammelt av for å bli tatt opp i en klan, som gjelder den dag i dag (referert til tidligere her). Jeg la dette spørsmålet om bistand her på denne siden - da denne som heter Napoleon Sinclair Pettersen (fra Frøya) er en av svært få som omtaler seg som en sinclair - og som "fant tilbake til sine egne og skal være gravlagt i Snillfjordområdet en plass. Denne kan ha noe med de samme etterkommerne som har med dette å gjøre (men det er bare mine egne tanker rundt det hele...). Han opererer og med ulike etternavn
Sist redigert av gj19935 den 5. september 2014 kl. 16.34, redigert 8 ganger totalt.

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 14. september 2014 kl. 12.24

... det ser ut til at det kan være denne James Sinclair of Smyth - the elder - da jeg får oversendt dette av en som hjelper meg. Det skal ha noe med disse "fra Saba" å gjøre (ref. det som omtales over, men det har jeg ikke satt meg inn i):

David Sinclair - The estates of parliament having taken to their consideration a supplication presented to them by David Sinclair of Rysa, lawful son to the deceased Hugh Sinclair of Rysa in Orkney, and the provost, bailies and ministers of Edinburgh for their interests, showing that the said David and his authors have right to the said lands of Rysa and have been in peaceable possession thereof without trouble or impediment these forty years bygone and more by virtue of a right flowing from James [Law], sometime bishop of Orkney, the feu duty of the which lands belong to the town of Edinburgh as a part of their ministers' stipend, until upon 16 October last that the said David's father was removed by death and James Moodie of Melsetter in Walls in Orkney, accompanied with nine or ten accomplices to himself, came to the said lands and house of Rysa, and most unchristianly and inhumanely fell upon the supplicant (he being but a minor) and in a hostile and most violent manner, without any order of law (taking advantage of the times and of the distance from this place where the seat of justice is) intromitted with the duties of the said lands of Rysa and whole corns and crop upon the ground, and caused thresh the same and applied the corns to his own use, as also most barbarously entered the petitioner's dwelling place with his said accomplices, and thrust him out of doors, and beat him to the great effusion of his blood, and did cast out all the plenishings out of his house, masterfully took the keys thereof from him, he having none to assist him but the number of three or four witnesses who were standing by and dare not venture to oppose so great a number, and thereafter James Moodie settled some of his own servants in the house and caused the tenants take new tacks of him and his son which they were forced to do or else to lose all their corns and goods upon the ground. And seeing this is a horrid riot contrary to his majesty's laws and acts of parliament and being done against a fatherless minor who has no livelihood nor means of subsistence unless some speedy course be taken therewith and, therefore, craving commission to be granted to Mr Patrick Graham of Rothiesholm, James Baillie of Tankerness, George Smith of Rapness, late convener of the sheriffdom of Orkney, Thomas Wilson, one of the present bailies of Kirkwall, James Stewart of Graemsay and Colonel John Stewart of Newark, or any others whom the said estates of parliament should think fit, to examine and investigate upon the business and, if it shall be found that there is a riot and oppression committed, that they may be authorised to restore the petitioner and his tenants to their right and possession of the said lands, dwelling houses and mill of Rysa, and to cause the said James Moodie refund to the petitioner such damage and expenses as he has sustained by the said riot and his coming to Edinburgh and turning back in prosecuting this business, and for that effect to authorise them to summon the said James Moodie and his accomplices and the witnesses who were present to compear before them at such times and places as they shall appoint for clearing of the said matter. This together with the report of the commissioners appointed for bills (to whom the same was referred) made in the said matter, the estates has given and granted and hereby give and grant full power and commission to Sir William Sinclair of Canisbay, William Sinclair of Rattar, William Sinclair of Dunbeath, David Sinclair of Southdoun, Colonel John Stewart of Newark, Mr Patrick Graham of Rothiesholm and Robert Stewart of Burgh to meet at any day or days place or places in Orkney and to take trial anent the circumstances, and for that effect to call before them the said James Moodie and to receive witnesses for clearing of the said matter, and to emit their warrants for summoning of them to that effect and, as they shall find the said James Moodie to have wronged the said David Sinclair and his tenants anent these matters, ordains them to make report thereof to this present parliament, which failing to the lords of his majesty's secret council, to the effect that thereafter they may proceed and administer justice in the said matter as appropriate
Her nevnes en Moody - men den er ikke av betydning for det hele jeg har sett etter vdr det her.

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 14. september 2014 kl. 20.07

Hei
I hvilket årstall skjedde dette Morten? Prøver å finne ut hvilken James Moodie of Melsetter som det vises til her. Kjenner du til hvor denne informasjonen er hentet fra?

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 14. september 2014 kl. 22.10

Jeg tror datoen er 29 januar år 1661, for dette du sikter til her ...
http://www.rps.ac.uk/search.php?action= ... 1_54_d7_ms
For øvrig hadde jeg en lærer på Sverresborg ungdomsskole som var fra Ålesund som het H.W. Melsæter ... Håper dette var til hjelp for deg?
Sist redigert av gj19935 den 1. april 2015 kl. 23.25, redigert 2 ganger totalt.

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 21. desember 2014 kl. 14.28

Her kan det leses noe rundt det som trolig ledet til at de valgte å dra fra Orkenøyene:
"(http://theses.gla.ac.uk/3182/1/2011shukmanmphil.pdf)
The fourteen bishops in office in 1688 in the dioceses re-established by Charles II at the Restoration, were deprived of their temporalities in the spring and summer of 1689. They were: Andrew Bruce of Orkney (c. 1630-1699), formerly bishop of Dunkeld, deprived June 1686 for opposition to James VII’s policy of toleration for Roman Catholics, restored as bishop of Orkney June 1688. Deprived 11 April 1689. Retired to Kilrenny."

Origins of the clan (utdrag fra det som finnes - som kan ha ledet til denne primærkildens ordvalg ved å bruke Hærfolket Sinclair som sitt opphav?) The Sinclairs were a noble family which has its origins in Saint-Clair-sur-Epte, in Normandy, France. William “The Seemly” Sinclair, among others, accompanied William the Conqueror in 1066 on his invasion of England. He also accompanied Margaret, daughter of Edward the Exile to Scotland in 1068, where she eventually married Malcolm III of Scotland. In return for his efforts, the king supposedly granted Sinclair the barony of Roslin “in free heritage”.

Battle of Alnwick, Northumbria England, 1093. Sir Henry Sinclair (1060 - 1110) led a successful attack on England at Alnwick Castle. After the battle during a ceremony where the keys to the castle were to be handed over to the Scottish King an Englishman speared Malcolm III of Scotland to death. Today the castle still remains a very impressive fort with a central keep and a massive encircling wall.

Battle of the Standard, 1138. Here Sir Henry Sinclair (1100 - 1165) won high distinction in defending Scotland and was rewarded lands in Cardaine. He was later sent to England as a Scottish ambassador to resolve land disputes. He also succeeded in claiming back Northumberland for Scotland.

Legend has it that the Earls of Caithness engaged in a long succession of feuds with their neighbours and within the family. Many of the clan’s most notable battles were between them and the Clan Sutherland. Rebellion of the Sinclairs, 1222. This Sinclair rebellion does not seem to have been recorded in any chronicle or record accounts and is completely unknown to scholars of the period. The origins of the story probably rest in 18th century romantic literature. The story goes that the trouble was over tithes imposed by the Bishop of Caithness whose seat was at Dornoch, and is probably based on a diocesan dispute resolved by King Alexander. The Sinclair Earls of Caithness (according to the story, but in fact the Sinclairs would not become northern landowners for another century) had long resented the fact that the bishopric was under Sutherland control and decided to exploit the discontent over tithes, to get rid of the bishop and have the seat moved. There was soon a riot, said to be incited by Sinclair gold. The unfortunate bishop was roasted alive and his cathedral was set on fire. The rioters then headed north to join up with their Sinclair allies. Once again the Lord of Sutherland was given responsibility by the crown for restoring law and order, and for punishing Sinclair for his instigation of the incident. The Sutherland force was gathered and the far northeast was laid waste in a campaign of revenge and repression. Wick and Thurso were burned and the Sinclair stronghold razed to the ground. Eighty men were tried at a summer court session at Golspie and there was strict punishment for the rioters. Four of the ringleaders were roasted and then fed to the town dogs for good measure.

The Scottish-Norwegian War
Battle of Largs 1263. Sir William Sinclair (1190 – 1270) led the soldiers of King Alexander III of Scotland to repel the last Norwegian invasion. Today a column marks the spot where the battle took place. Every September a Viking festival celebrates the event.
Battle of Lewes, 1264. Simon de Montfort, 6th Earl of Leicester, England had gained great influence over other barons and bishops. They drew up the Provisions of Oxford. King Henry III objected. Civil war broke out. The rebellious barons won, capturing the King. After years of conflict the Crown was returned to his son Edward. King Alexander III of Scotland had ordered Sir William Sinclair to assist King Henry III in a bloody victory. Sinclair escaped unharmed.

Wars of Scottish Independence
Battle of Dunbar, 1296, Sir William Sinclair of Rosslyn was captured and died later, probably in the Tower of London. Henry his son was also captured and later sent to St. Briavels Castle.
Battle of Stirling Bridge, 1297. This battle, was about a mile north of Stirling. The castle was recaptured from England’s King Edward I, by the Scottish at the end of 1299, a year after William Wallace was replaced as Guardian of Scotland by Robert Bruce, Earl of Caqrrick and John II Comyn, Lord of Badenoch.
Battle of Roslin, 1303, Scots under John Comyn, Lord of Badenoch, defeated an English force at Roslin Glen in two, possibly three, separate engagements.
Battle of Loudon Hill, 1307, King Robert the Bruce assisted by Henry Sinclair of Rosslyn defeated the English.
Battle of Bannockburn, 1314. Contrary to myths of 18th Century origin, Sir William Sinclair (1300 – 1330) did not lead Knights Templar into that battle. He also signed a truce for permanent peace between Robert the Bruce of Scotland and King Edward II of England.
Battle of Donibristle, 1317 William Sinclair, Bishop of Dunkeld, rallies Scots army to defeat an English invading force in Fife.
Battle of Teba Sir William Sinclair, heir to Henry, and his brother John are among the Scots killed attempting to carry Bruce’s heart to the Holy Land. They were buried in Rosslyn Chapel.
Battle of Neville’s Cross, 1346, Sir John Sinclair of Herdmanston is taken prisoner after the battle.
In 1379, the family obtained the Earldom of Orkney, and in the 1455 received land in Caithness. The earldom of Orkney was later resigned by order of King James III of Scotland.

Henry I Sinclair, Earl of Orkney
Earl of Orkney, Baron of Roslin, and Lord of Shetland (c.1345-c.1400), was a Scottish explorer and nobleman. He is sometimes identified by the alternative spelling Henry St Clair. He was the grandfather of William Sinclair, the builder of Rosslyn Chapel. He is also noted for being the subject of legend that he undertook early explorations of Greenland and North America in about the year 1398. According to a biography published many years after his death, he died in battle against the English around the year 1400.

Henry II Sinclair, Earl of Orkney
Earl of Orkney was taken prisoner leading his tenants and associates against the English at Battle of Homildon Hill in 1402 but was soon released. In 1406 he escorted Prince James to France but the ship was captured by the English. Both were imprisoned in the Tower of London. In 1407 he escaped or was released on payment of a ransom from the Tower.

William Sinclair, 1st Earl of Caithness
Earl of Caithness and Orkney, and Baron of Roslin, the head of the Sinclair family split the family lands, giving the lands of Caithness to his elder son William Sinclair, 2nd Earl of Caithness in 1476, and the lands at Roslin to his younger son. It was around this point that the spelling “Sinclair” came into general use, although the Earls of Roslin still prefer to use the older form of “St. Clair”.

16th century clan conflicts & Anglo-Scottish wars
Battle of Flodden Field, 1513. During the Anglo-Scottish Wars, William Sinclair, 2nd Earl of Caithness was one of the nobles fighting for King James IV of Scotland. He had previously sat in Parliament. In battle King James observed Sir William leading his followers, all wearing green. The King asked and found they were of Caithness, led by the Earl. King James wrote the renewal of Sir William’s Earldom on a drumhead, the only parchment available. The drumhead was carried by runner to Sir William’s lady. Sir William died in battle the next day, leaving the Earldom to his son John. William, 2nd Earl helped lead the right wing of the Scottish army army that beat the English left wing. Unlike some he returned to help the rest of the Scots and was killed. There was a loss of 300 Sinclairs including George Sinclair of Keiss, Henry 3rd Lord Sinclair, Sir John Sinclair of Herdmanston, The Bishop of Caithness as well as King James IV of Scotland.
Battle of Somersdale, 1529, May, at the , John Sinclair, 3rd Earl of Caithness (1490 – 1529) 3rd Earl of Caithness, died leading 500 men to help James Sinclair defend the Orkneys. He was succeeded by his son George Sinclair 4th Earl of Caithness. William, 4th Lord Sinclair was taken prisoner.
Battle of Solway Moss, 1552, Scots, commanded by Oliver Sinclair of Pitcairns were beaten by the English and Oliver Sinclair was taken prisoner, he died in 1560.
In 1568 Henry 3rd Lord Sinclair assisted Mary Queen of Scots to escape from Lochleven Castle.
In 1570 John Sinclair, Master of Caithness, son of George Sinclair 4th Earl of Caithness burned the Cathedral in pursuit of men from the Clan Murray who had taken refuge in the steeple. John was later imprisoned in Sinclair & Girnigoe Castle by his father until 1577.
Battle of Dail-Riabhach, 1576, involving the Clan MacKay and Clan Sinclair.
Battles of Allt Camhna and Leckmelm, 1586, involving the Clan Sinclair, Clan MacKay, Clan Gunn, Clan Sutherland and Clan MacLeod. Battle near Wick, 1588. Alexander Gordon, 12th Earl of Sutherland divorced his obnoxious Sinclair wife in 1573. He waged all out war with her father and Clan Sinclair before gaining a decisive victory outside Wick in 1588, when more than a hundred Sinclair clansmen were killed in a pitched battle on the seashore. Earl Alexander later married Jean Gordon, the divorced wife of the Earl of Bothwell, third husband to Mary Queen of Scots. The Sinclair’s Girnigoe Castle withstood a siege by the Earl of Sutherland and his forces of the Clan Sutherland in 1588. In 1589 George Sinclair 4th Earl invades and ravishes the lands of the Clan Sutherland.

In 1592 3rd April George 5th Earl of Caithness
resigned Earldom in return for novodamus and remainder to his son William Sinclair. On 11th December William Sinclair of Mey was knighted by King James VI of Scotland.

17th Century Clan Conflicts & Civil War
In 1601, 21st October, Henry 5th Lord Sinclair died and was succeeded by grandson Henry.
In 1606, George 5th Earl of Caithness, was, by an Act of Parliament allowed to change the name of Girnigoe Castle to Sinclair Castle. See: Sinclair & Girnigoe Castle.
Battle of Kringen, 1612, Otta, Norway, George Sinclair was killed with most of his men in an ambush.
In 1614 Henry Sinclair Wadsetter (1570 – 1614) died leading 100 men to besiege the Kirkwall Castle. He became paralyzed and died at night. Kirkwall Castle was an Orkney waterfront stronghold built by Prince Henry 1390.
In 1650 James Graham, 1st Marquess of Montrose was defeated at the Battle of Carbisdale. He was supported by the Sinclairs and Major Sinclair helped Montrose to escape but he was later betrayed by MacLeod of Assynt, imprisoned in Ardvreck Castle, tried and killed.
At the Battle of Dunbar (1650) Sir William Sinclair of Rosslyn was killed leading the Clan Sinclair. He was the last Knight to be buried in full armour below Rosslyn Chapel. General Monk sacked Rosslyn Castle but the Chapel was spared although used for stabling horses. Sir John Sinclair of Rosslyn sent to Tynemouth Castle.
In 1651 at the Battle of Worcester the Clan Sinclair led by John 9th Lord Sinclair fought for King Charles II. John Sinclair was captured by Cromwell’s forces Imprisoned in the Tower of London and then at Windsor Castle until 1660 when he was liberated by General Monck.
Battle of Altimarlech, 1678. A battle took place between Clan Campbell and Clan Sinclair. Legend has it that so many Sinclairs were killed that the Campbells were able to cross the river without getting their feet wet. Clearly, however, the Sinclairs had influence in high places as only a few years later, in 1681, they regained the earldom by an order of Parliament.

In 1657 George Sinclair 6th Earl of Caithness was present when Oliver Cromwell was proclaimed Chief Magistrate of the three nations in Edinburgh.
In 1698 George Sinclair 7th Earl of Caithness died. He was succeeded by John Sinclair of Murchill (Murkle) 8th Earl, his cousin.

18th Century & Jacobite Uprisings
During the 1715 Jacobite Risings the Clan Sinclair supported the Jacobite cause, however by the time of the 1745 Jacobite Rising the Sinclairs supported the British Hanoverian Government.

1715 Jacobite Rising
In 1708 Chief John, Master of Sinclair (Son of Henry Lord Sinclair) Kills Ensign Schaw and Captain Alexander Schaw in duels. He was exiled to Prussia but later pardoned by Queen Anne of Great Britain.
In 1715 John Master of Sinclair captured a vessel with 420 stand of arms bound for the for the Earl of Sutherland.
In 1715 at the Battle of Sheriffmuir David Sinclair of Brabsterdorran fights for Jacobite cause, as did John, Master of Sinclair who fled to Orkney and then to Europe.
In 1733, 3rd November, John Sinclair of Murkle the younger son of John 8th Earl created Lord Murkle.
In 1736 Sir James Sinclair glazed the windows for the first time of Rosslyn Chapel, relaid the floor with flagstones and repaired the roof of the chapel.
In 1736 Sir James Sinclair of Rosslyn resigned his office as hereditary Grand Master Mason of Scotland to the Scottish Lodges on their foundation. He was later Reappointed for his life.
In 1739, 17th June, Major Malcolm Sinclair ‘A good and faithful servant of Sweden‘ was charged with affairs of State, he was assassinated at Grunberg in Siesia by agents of Czarina Anna of Russia.

1745 Jacobite Rising
In 1745, 04th June, Sir James Sinclair of Rosslyn, a Lieutenant general with The Royal Scots was appointed the Commander of the British Forces in Flanders.
In 1746, 16th April, at the Battle of Culloden. Sir James Sinclair of Rosslyn commanded The Royal Scots on the British Hanoverian government side. About 500 Caithness Sinclairs were ready to join the Jacobites, but instead followed their chief James Sinclair, who supported the Hanoverians.
In 1750 Sir William Sinclair of Dunbeath Founded Baptist Church at Keiss.

Sinclair castles
A number of Scottish castles are associated with the Sinclairs. Some were built by them, and some they came to possess. Roslin Castle, in Midlothian, is considered to be the earliest seat of the Sinclairs in Scotland. It was probably begun by Henry I Sinclair, Earl of Orkney (c.1345-c.1400). His family also built the famed Rosslyn Chapel nearby. Castle Sinclair Girnigoe is perhaps the best-known Sinclair Castle. It was dramatically situated on the cliffs just outside Wick. Although now ruined, it is well worth a visit and it still contains both a secret chamber in the vaulting of the kitchen ceiling and a grim dungeon where, it is said, the 4th Earl of Caithness imprisoned his son and heir and fed him salt beef so that eventually he died mad with thirst. Castle of Mey is another former Sinclair property which although was originally known as the Castle of Mey, its name was changed for a time to Barrogill Castle. It was built by George Sinclair, 4th Earl of Caithness. In 1952 the castle was purchased by HM The Queen Mother who changed its name back to Castle of Mey. Sinclairs have owned, at one time or another, a great many Scottish castles, including Ackergill Tower, Braal Castle, Brims Castle, Dunbeath Castle, Keiss Castle, and the Castle of Old Wick.

Clan profile - The Sinclair tartan.
Clan Chief: Malcolm Ian Sinclair, 20th Earl of Caithness
Crest badge: Note: the crest badge is made up of the chief’s heraldic crest and motto,
Chief’s motto: Commit thy work to God (“Revela Domino opera tua”)
Chief’s crest: A cock rampant
Clan Plant Badge: Whin
Lands: Midlothian, Orkney and Caithness
Gaelic Name: Mac na Ceardadh
Origin of Name: Placename, French; De Sancto Claro
Pipe Music: Spaidsearachd Mhic nan Cearda (The Sinclair’s March)

På den tid var det og en ordning blant de som hadde de rette forbindelsene, at de utpekte gjerne de som ikke var nr. 1 i arverekkefølgen - til å bli Prest/Biskop. Om det er årsaken til at denne James Sinclair (som senere tar sin tilkomnes etternavn - Smyth) bor i Biskopens (Graham) område allerede fra barnsben av, vites det ingenting om annet at vi er meddelt at han var under dennes oppsyn - av en eller annen årsak. Denne Biskop Bruce skal ha vært denne som lot det gjøre å dra derfra ... og dennes nære medarbeider skal ha vært den som endte opp i Osen - og som frøus i hjel - som primærkilden kan ha forvekslet med virket som motsvarer en "fylkesmann" - da en "Minister" på den tid motsvarer Biskopens/prestens medhjelper. Alexsander Sinclair (over) var den som var med på Skottetoget og som greide å komme seg tilbake. Hvor de øvrige sporene går - utenom linjen videre fra IHS til Ingebrigt Jacobsen Lindset, vites det ingenting om - annet at det er meddelt at minst en av de øvrige mennene ifm dette arveoppgjøret dro videre til Canada. De som ble tvangssendt fra skotland/Orkenøyene/Shetland som følge av at de var covenanter - endte blant annet opp i .... (om ikke de forliste) i USA, Jamaica. Det kan derfor være "et slikt skib" som jeg har lest om ankom Åfjord som det er nevnt før her. Denne IHS skal ikke ha kommet hit med et slik skib, men ved egne fartøy og sammen noen andre familier vis skal ha slått seg ned i samme område i 1688/1689. IHS's nære forbindelse med Biskopen gjorde det mulig å emigrere hit.
Sist redigert av gj19935 den 1. april 2015 kl. 23.29, redigert 3 ganger totalt.

dn26895
Innlegg: 405
Registrert: 7. januar 2012 kl. 20.41
Sted: STEINSDALEN

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av dn26895 » 28. desember 2014 kl. 14.09

Fører vel ikke til nå mye nytt i saken, men finner at Ingebrigt Larsen hadde et forhold til Adeleus Joensdatter i 1754. Tror det dreier seg om Ingebrigt Larsen Øyan, men kan selvfølgelig en anen Ingebrigt Larsen.

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bjørnør, Ministerialbok nr. 657A01 (1732-1801), Kronologisk liste 1754, side 121-122.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-59
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 680456.jpg

pub.ab Adelus Joensdatter udlagt barnefader Ingebrigt Larsen soldat af Åfjorden. Adelus er konf. fra Strand i 1752, mer om henne vites ikke for øyeblikket,

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 28. desember 2014 kl. 15.34

Det har jeg ingen formening om? Men det ser jo ut i fra å stemme ift at vedkommende var soldat ... Jeg kjenner ikke til noe annet bakover enn det som vi ble meddelt av kilden - Albinius - som hadde med dette å gjøre og vis navn bakover skal ha stått i de der lausarkene fra en familiebibel som var på deling med en annen ...
Det som har latt seg spore opp - ut i fra det kilden hevdet - er at det er 2 som peker seg ut - og disse er: James Sinclair og Elspet Smyth. En eller annen plass bør det finnes noe som knytter denne IHS til denne James Sinclair of Smyth - da det ikke er noen andre enn denne i det feltet som det kan knyttes en leiekontrakt lik den Elspet Smyth har - eller denne biskop Bruise og denne T. Wilsone. Mener at dette retts-oppgjøret ble som det ble som følge av at ingen av deres etterlatte - vis alle skal være født på Orkenøyene kunne dokumentere at de var parets rettmessige arvinger og at retten av den grunn tok alt - "til sin dekning." Følgen at dette arveoppgjøret skal ha vært såpas opprivende at 1-2 av sønnene dro videre til Amerika. Det er flere over der som henviser til det samme opphavet - at de kom fra Biskopeiendommen på Orkenøyene og det samme paret IHS/KID (så de er trolig etterkommere av disse som følge av samme historikk) ... Det er mottatt dokumentasjon på vigselsdato for dette paret som er tatt inn her - over. Dokumentet er oppsøkt og egenhendig sett på og som og er lagt inn her ved bilde ref over. De kom nok hit som følge av at de var å regne som Covenanters (og det var jo ikke populært da blant de som eide store landeiendommer - som har med samfunnsstrukturen å gjøre). Denne Jamesen er og er den eneste i familien som ikke arver noen ting ... i motsetning til sine søsken. Det som kan ha berget de fra å ha blitt skipet/tvangssendt til "det nye landet - Amerika" - kan være forbindelsen til biskopen? De måtte forlate øyene som følge av at de sympatiserte med den tapende part. Dette er et svart kapittel i engelsk/skotsk historie selv den dag. Covenanters ble satt på skip og fraktet over Atlanteren (USA/Jamaica - herunder flere Sinclairs) for så å bli solgt som slaver. Jeg har ikke mer å komme med her. Den som er i denne linjens 1 generasjon er i en linje inn mot Rosslyn. Så får vi se om det er noen som sitter med nåla i høystakken her ... Det ble og nevnt noe om en Kathryn .... men om hun var blant de som ble med over hit, eller ikke (på den overfarten da familien, sammen andre familier ble hentet, dvs året etter 1688/1689) klarer jeg ikke å huske. Men han der frøyværingen som er en av svært få som omtaler seg som en Sinclair (Napoleon Snclair Pettersen) som ble gravlagt sammen sine egne i Snillfjord kan kanskje lede noe videre her? Det er nok noen her som sitter på det som kan knytte de navnene ... til tross for at dette er langt tilbake i tid
Sist redigert av gj19935 den 12. februar 2015 kl. 14.51, redigert 1 gang totalt.

dn26895
Innlegg: 405
Registrert: 7. januar 2012 kl. 20.41
Sted: STEINSDALEN

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av dn26895 » 28. desember 2014 kl. 17.38

Ingen tvil om at det er Ingebrigt Larsen Øyan, samme fra Åfjord kirkebok.


Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Åfjord, Ministerialbok nr. 655A01 (1750-1779), Kronologisk liste 1755, side 60-61.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-33
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 670188.jpg

dn26895
Innlegg: 405
Registrert: 7. januar 2012 kl. 20.41
Sted: STEINSDALEN

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av dn26895 » 28. desember 2014 kl. 17.47

Tydeligvis en del forviklinger i familieforholdet.

Ingebrigt fikk barn med sin stedatter Marianne Halvorsdatter.

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Åfjord, Ministerialbok nr. 655A01 (1750-1779), Kronologisk liste 1761, side 148-149.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-77
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 670232.jpg

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 28. desember 2014 kl. 19.12

Joda - det er mye omsorg i et kvinnehjerte ... så de var nok glade i kvinner, også da .. bak i tid. Dette har jeg som sagt ikke kjennskap til ... Men hun der Smyth (eller den som selger eiendommen tilbake til kirken med hjelp av denne Bruse) ...... er og trolig av samme variant som "den der" - dvs en svært nær relasjon. Det var nok en forferdelig tid med skikker og "tillagte uvaner" rundt livet som vi i dag har vanskelig for å sette oss inn i og forstå ... Men meg bekjent skal det ikke være noe blodskam baki der.
Sist redigert av gj19935 den 15. mars 2015 kl. 9.37, redigert 2 ganger totalt.

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 28. desember 2014 kl. 19.19

Da er i alle fall det slått fast - at det er rette vedkommende ifm det der (soldaten). Men det skal og være en (som jeg tidligere har nevnt) som forsøkte seg som soldat, men var for ung og ble sendt tilbake til Orkenøyene. Denne skal ha vært i tjeneste en tid før det ble oppdaget. Det skal ha vært samme person som emigrerer hit i 1688/1689. Så det må ha vært før dennes myndighetsalder ... og om myndighetsalderen var 23 den gang ... må det da være før 1676 ... om det stemmer? Hvilket navn denne brukte da, kjenner jeg ikke til? Det skal ha vært flere utenlandske sammen ham da blant annet hollendere. Hvor dette var i landet vet jeg ikke men jeg antar at det må ha vært i samme område som vi leter etter - men det vet jeg ikke noe mer om... Han skal og ha vært i Norge ifm denne handelen som T.Willsone drev på med sammen denne Biskop Bruse - så det bør nok være i tidsrommet etter dette vil jeg tro? Man må huske på at dette var en tid som man vanskelig kan forestille seg hos oss her i dag. Det skal ha vært ville/lovløse tilstander på Orkenøyene i det tidsrommet disse skal ha dratt derfra. Så det gjelder å være åpen for det som popper opp ("Kan nok være ett og annet skjelett som ramler ut av et skap ja - må være forberedt på det") men jeg har ikke hørt om at det skal foreligge noen form for blodskam i det jeg er meddelt. ... så det kan jo være mange grunner til at det ble som det ble den gang ... Det var jo litt av en gjeng det der bak i tid - den ene tok en nær til fange og ga denne saltkjøtt og sjøvann ... han døde ... det var i Caithness og har ingenting med dette å gjøre ... annet enn at det ligger "i slekta", men jeg tror jeg har "støvsugd" det som er av relevans for det hele - og jeg har fått svært god hjelp underveis av de som skulle kunne vite noe om det hele - både her, på Orkenøyene og i Scotland ... Noe av det vi ble meddelt har hull - det vil si at jeg ikke har funnet dokumentasjon på det som er hevdet, slik som at denne som emigrerer hit skal ha vært en form for minister. Om vedkommende har vært det, må det ha vært inder Bruces korte periode på Orkenøyene, da det er i det tidsrommet hvor ting smuldrer opp der borte. Så svaret på at IHS er den jeg og de tror den er ... ligger nok her til lands en eller annen plass ... og da ser jeg for meg at det svaret ligger mellom Snillfjorden og Osen hos en som kjenner til det hele - for dette kan jeg umulig være den eneste som har hatt noe kjennskap til, da jeg kjenner til flere som har måttet kaste inn håndkledet, fordi det plutselig stoppet opp .... Det er gammelt materiale fra en tid hvor lite av konkret dokumentasjon finnes .... men mye peker i retning av James Sinclair of Smyth og Elspeth Smyth og som samstemmer med kildens opplysninger som navn, relasjon til hverandre, hvor i arverekkefølgen vedkommende var ... og kilden levde før internett eksisterte. Dette interne klansoppgjørene som det ble hevdet å ha opphav til at de valgte å dra, kan og ha opphav som følge av det som benevnes under Covenanters .... Så at det var ugreit å være der da - under revolusjonen er det nok ingen tvil om.

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 30. desember 2014 kl. 16.46

Har i dag fått oversendt notater fra min mor om slektas historikk. Mesteparten av dette har jeg fra før, men det er oppgitt her at denne - Lars Ingebrigtsens far var:
Ingebrigt Larsen Øyan (Åfjord), vis andre sønn Halvor - solgte Ramsøya.
Navnet på den øya er Skotsk og kommer fra Ramsey - Lederen av Skottetoget i 1612.
Jeg mener denne Albinius sa det var "skotter" som bodde der før den (IHS) som emigrerte dit ankom der - IHS skal ha vært en talsmann for alle i området der da ...
Det er flere øyer her til lands som heter Ramsøy og jeg har hørt fra to i "The Caledonian Society of Norway" som har skotske aner at det skal ha opphav fra Skottland. Det er nok andre øyer enn akkurat den det siktes til her (linjen inn til Thomas Angel går fra hennes fars mor).
Det var jo en av de baki der som deltok i dette Skottetoget og som kom seg tilbake og unndro seg fra å bli tatt av bondehæren (Den historien fikk jeg bekreftet av en i Rosslyn), ved hjelp av noen ved kysten som visste hvem han var/kom fra. Så da kan jeg ikke forstå at det kan være andre enn: James Sinclair (vis må ta sin tilkomnes etternavn - Smyth?) og Elspet Smyth som her til lands er de samme som IHS/KID. Så da gjenstår et å finne et eller annet som knytter IHS/KID med en eller annen dokumentasjon på at det er disse to. Arveoppgjøret bak i tid (på Orkenøyene) hvor denne James Sinclair ikke blir tildelt noe, han kan med han virket/relasjon til denne Biskop Bruse? Det sammen med at det religiøse/politiske/samfunnsmessige struktur, var i ferd med å endres/gå i oppløsning (det var jo revolusjon der da) - kan ha ledet til at de trolig var Covenanters - og av den grunn måtte da emigrere under andre navn for ikke å bli forfulgt/tvangssendt - som slaver - slik mange ble på den tid - kort sakt: jaget og frosset ut ...? Dette var i en tid hvor det var meget farlig å ytre sine meninger/foreslå noe som kunne rokke ved styresettet. Det var og en av årsakene til at "de spekulative/esoteriske samfund/loger" den gang trolig var fora hvor det var "trygt" å mene noe, om man hadde på hjertet. Det var heller ikke uvanlig å skrive i koder som kun de innvidde forsto, eller under pseudonym, for selv å unngå å bli tatt av dage (selv om dette er på slutten av denne epoken). Det er ingen andre som var/er registrert bosatt på Biskopeiendommen, eller i dennes tilknytning enn nettopp James Sinclair of Smyth og Elspeth Smyth med linje bak til Rosslyn, som samstemmer med det kilden har meddelt til oss. Dette er såpas langt tilbake i tid at selv de som driver med sektforskning og oversetting av dokument i Skottland i dag - har lite å forholde seg til fra tiden før 1841. Men de som har greie på dette mener at det kan virke som om at det er pleusibelt at det disse to det dreier seg om. Et eller annet med denne "frøyværingen" - Napoleon Sinklar Pettersen kan ha noe med dette å gjøre (selv om det er noe tid etter 1730). Han er (så langt jeg har registrert) en av få jeg har funnet fra den tid i området som omtaler seg som en Sinklar og blir gravlagt sammen "sine egne" i Snillfjord. Hvem disse er/var kjenner jeg ikke til? Det er denne jeg mener kan lede til et videre svar: Napoleon og Marit får mange barn, døpt i Hemne iflg. familysearch.org Fra Nye Ingdalsboka (2006), side 33., Gnr. 81/5 Svingen Iflg. familysearch.org så er det en Napoleon Petersen f. ca 1826, far: Peter Ville, som gifter seg i Hemne med Marit Bentsdatter 27/12-1852 Sør-Trøndelag county, Hemne, Parish register (official) nr. 630A07 (1852-1868), Marriage records 1853, page 373-374. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... d=2372&uid =ny&idx_side=-178 Han er gravlagt i Merradalen i Snillfjord .... men det kan jo og være et blindspor her ....?
Sist redigert av gj19935 den 15. mars 2015 kl. 9.43, redigert 4 ganger totalt.

dn26895
Innlegg: 405
Registrert: 7. januar 2012 kl. 20.41
Sted: STEINSDALEN

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av dn26895 » 17. januar 2015 kl. 14.49

En liten tilleggsopplysning om Adelus Jonsdatter. Hun ble i 1756 gift med Jon Eriksen, de bodde en periode i Ålvika, mellom Høvika og Vingsand i Osen. Se Bjørnørfolket bind 1 s 278 og bind 4 s 556.

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av gj19935 » 17. januar 2015 kl. 18.24

Alle de 5 bøkene om "Bjørnørfolket" ble donert til "The National Archive of Scotland" da jeg var der i 2014, med henvisning til at IHS/KID skal ha kommet fra Biskopgården, samt en kar ved navn David McClellane fra Woodwick (dennes mor er en Sinkler, Han var og en Covenanter) - som vist nok var en av de som ble med på overfarten, til Osen/Norge sammen med denne prestens medhjelper (IHS etter om lag 1688), da dennes mulighet til å bli minister/politiker under Biskop Bruise - kan ha blitt en kortvarig seanse?) ... IHS skal ha vært en utdannet kar etter datidas målestokk, med snakketøyet i orden.

https://www.google.no/maps/place/Bishop ... 1b!6m1!1e1

Denne skal og ha hatt noe med en forretningsforbindelse med Biskop Bruse og Thomas Wilsone å gjøre (+ dette sasinet til Elspeth Smyth) som gjorde det mulig for dem å løse inn dokumentet/eiendommen til kirken). IHS skal ha hatt et Sinklarnavn forut før at de emigrerte hit i om lag 1688 (han skal ha vært her til lands flere ganger forut for 1688 ifm en form for handelsvirksomhet), samt en tilknytning til de styrende der. Hun/KID skal være en etterkommer av Biskop Graham .... men, det finnes det trolig ingen dokumentasjon på annet enn det vi er blitt fortalt, trolig som følge av at all dokumentasjon rundt de som var covenanters, ble destruert.

Det må være en drøss av etterfølgere fra disse, siden den øya som selges (via ens andres sønn) het Ramsøya (hvilket ifg kilden skulle ha blitt oppkalt etter denne Ramsey fra skottetoget) ... Kanskje er det slik at mange som omtales i den bokserien om - Bjørnørfolket -har opphav fra Skotland/Orkenøyene/Shetland som følge av Covenanter-perioden? Problemet da, er at svært få (trolig ingen) benytter sine opprinnelige navn. Jeg har hørt om at kirken her til lands hadde en praksis om at utenlendske ikke fikk kjøpe/leie landområder om mann ikke byttet ut sine opprinnelige med nye norske. Det kan og være en årsak til at de ikke benytter Sinclair-nvanet, før denne Napoleon Sinklar Pettersen - (som enda er uviss om har noe med det hele her og gjøre enda?) ... som blir gravlagt sammen - sine egne i Mærradalen/Snillfjorden ... ifg kilden skal det ha vært Patronen som ledet til at de måtte ta et tillegg til Sinclair-navnet for å få ut penger via Smyths sasine fra Kirken. Dernest kan denne ordningen man skal ha hatt her til lands, ha gjort at det deres gamle ble skiftet ut med nye norske ...?

Området/Osen skal ifg Albinius ha hatt Skotsk bosetting der før IHS emigrerte/slo seg ned der, med opphav fra denne urolige perioden. Det er denne perioden (hvor det var revolusjon/-er/opptøyer på Orkenøyene og i Skottland) som mange trolig ikke har hatt tilstrekkelig kunnskap om bakover i tid, som kan ha ledet til at det har stoppet opp for alle de som har søkt å finne ut av dette med dette "paret (IHS/KID) som fraus i hjel i 1730 (vis skal ha kommet fra Biskopeiendommen, hvor denne prestens medhjelper - var en Sinklar)?" Det kan det ha ledet til at de fleste har kastet inn håndkledet, med å finne deres opphav bakover? Det kan hende at denne bosettingen kan stamme fra et/flere slike "slaveskip" - som egentlig var tenkt å gå til koloniene/Amerika (med Covenanters om bord), ... men dette er bare noe jeg tror? Det kan og hende at det der fartøyet jeg har lest om som hadde de om lag 200 om bord var et slikt skip med emigranter/politiske flykninger/personell som skulle sendes av gårde (men som kanskje heller endte opp i Norge)? Det med de 200 som gikk i land på Fosen/Åfjord leste jeg om i utdrag i ei norsk bok, men jeg finner ikke tilbake til hvor jeg har det der fra...

Den dag i dag er det som skjedde med de som omtales som Covenanters et svært betent tema i UK/Scotland - som er lite omtalt. Paret som emigrerer hit, skal ha kommet til Osen med egne fartøy og sammen noen andre familier. De var meget velstående etter datidas målestokk. IHS skal ha vært her (Osen-området tidligere) og ha vært godt kjent, for så å ha reist tilbake for å hente sine (+ noen andre familier) i 1688 - 1689 (da revolusjonen på Orkenøyene brøt ut). Mye kirkelig dokumentasjon ble destruert av en Sheriff på den tid, trolig for å eliminere spor/politiske motstandere ...? Kanskje er det slettet det som kunne ha fortalt noe om IHS var en av de som var/ble utpekt til å være minister under Bruses korte periode? Det er ikke funnet dokumentasjon på at han har vært det - så langt (men så var og da denne Bruse bare biskop noen få måneder), men en i dennes nære sfære var det.

IHS/KID måtte trolig reise derfra pga at forholdene skal ha vært såppas ille at det ble uutholdelig å oppholde seg der. Skip som var fylt med Covenanters om bord, skulle gå rett til - deporteres til koloniene - uavhengig av hvem det var og hvor de måtte komme fra (familiemessig/sosial stand). Jeg har fått opplyst at det ikke er registerert emigrasjon fra Orkenøyene til Norge i det hele tatt (i den tiden som preges av urolighetene på den tid) ..., derimot til Canada, USA, Jamaica, New Zealand og Australia i samme tidsrom som det her er snakk om. Det har foregått emigrasjon fra Shetland og over til Norge. Flere som ble satt på skip for denne overfarten - skulle heller ikke ha til hensikt å komme fram i det hele tatt ....

En Woodwick (i USA) viser til nøyaktig samme opphav som det her er snakk om (han kan være fra en etterkommer av den/de (kanskje denne David?) som dro som følge av intermessoet rundt det der foran nevnte arveoppgjøret fra 1730, eller som følge av de øvrige i denne konstellasjonen som har opphav fra det nevnt under?

Årsaken til at IHS/KID tar andre navn her til lands - kan ha vært for å ikke bli ytterligere forfulgt her i Norge, eller at "the patron" skal ha nektet dem å benytte Sinklarrelasjonen fremover, pga de politiske intermezzo i Skottland/Orkenøyene på den tid ...?

I følge Albinius var ikke alle av de som er anført som IHS/KID barn - deres reelle barn. Mener Albinius sa noe om at 2-3 av disse ikke var "deres rettmessige" (den ene av disse var visst en ung kvinne), men at de alle ble med på overfarten for å unngå å bli deportert til koloniene.
2 kvinner som ble med IHS og de andre familiene fra Orkenøyene, ble benevnt som eldre og jeg mener det ble nevnt noe om at han måtte gifte seg med den ene for å få ut pengene fra kirken. Det kan være denne Elspet Smyth ... (det kan lede til at denne James Sinclair - The Merchant, tar navnet: S of Smyth. Den kombinasjonen har ingen andre der - verken før eller etter deres giftemål stadfestes i dokument). Det var derfor trolig ikke en fullverdig familiekonstelasjon, men mer et oppsop - for å komme seg derifra.

Denne 1/2 Bibelen som var på deling med presten Moe (i Osen), kan ha vært den familie-bibelen vis ene halvpart inneholdt Sinkler-navn, hvor deler av denne bibelen skal ha vært i kildens/Albinius' - eie). Den skulle vise til en gren vis dennes far hadde en linje inn til Roslin. Vedkommende (Mr X) som skulle ha den linjen - var en utenomekteskaplig (... trolig blant de siste av 18 kjente, fra "denne Sinclairen"). Han skal akkurat ha påbegynte prestestudiet (University of art) omkring da skottetoget skjedde (1612). Denne studenten (hadde et Sinklar-navn som følge av at patronymet, men anses ikke som "en rettmessig Sinclair" (pga at han ble til som følge av det utenomekteskaplige - fikk innkalling lik øvrige myndige til å delta på dette skottetoget. Denne Mr X skal ha vært i samme båt som Sinclair-familien var på overfarten hit ifm med skottetoget i 1612. Denne prestestudenten/soldaten (Mr X) skal ikke ha hatt noen militær rang - ut over å ha vært vanlig soldat. Han (Mr X) unnslapp å bli tatt av bondehæren ved å rømme opp i fjellet - sammen et uttal andre skotter. Den samme skal ha funnet tilbake til kysten og kjente som fraktet ham tilbake til Orkenøyene/Caithness - da de visste hvem han var. Disse som fraktet ham (Mr X) tilbake, hadde emigrert til Norge om lag 1 år før denne 1612-hendelsen, fra Skotland/Orkenøyene - og visste derfor hvem denne preste-studenten/soldaten var av den grunn. Denne Mr X skal og ha blitt skadet i mageregionen som følge av denne 1612-seansen her (historien er blitt bekreftet av en i Scotland som har kjennskap til det hele - men vedkommende har ikke ønsket å bli referert til). Denne mannens navn (Mr X) har jeg ikke fått bekreftet enda, men det er en noen ledd senere - Sinclair of Smyth - kan passe inn med hvem en personen/Mr X kan være ...

Han som her i Norge er den som omtales som IHS - eksisterer ikke i Scotland/Orkenøyene/ Shetland - ei heller KID (med deres Norske navn). Derimot forsfinner James Sinclair - The Merchant + en Katrin, sammen noen til i samme tidsrom som denne Covenanter-greia skjer.

Det et gap fra denne prestestudenten/soldaten (Mr X og ned til denne William Sinclair som eier Biskopeiendommen (som både IHS og KID skal ha opphav fra), inntil man får bekreftet hvilken James Sinclair som hadde denne forretningskonstelasjonen med Thomas Wilsone og Biskop Andrew Bruce (det klarer nok ikke jeg å finne ut av fordi det begynner å bli veldig komplisert å finne ut av det der så langt tilbake i tid, men en med detaljkunnskap om dette kan kanskje kunne peke ut noe der?). Kilden/Albinius mente disse lausarkene han hadde (restene fra denne 1/2-bibelen) sammen med noen småting var de de fikk dratt unna før retten tok alt til sin dekning ... Foran vises det til at det har kommet noe andre småting (ref. Haugan) og fra dette omtalte boet ... (Retten kan ha skodd seg på "den politiske" situasjonen) Https://archive.org/details/saintclairsofisl00sain .

Jeg får videre opplyst/bekreftet at denne Elspeth Smyth må ha skilt seg fra Thomas Wilsone - da hun ikke var hans siste hustru før han døde, Ref.:
"Thomas Wilson of Hunclet was a merchant, he was also Baillie of Kirkwall and also an elder of the Church at St Magnus Cathedral in Kirkwall. He appears to have married three times, first to Jean Brown, daughter of Magnus Brown and Ingall Walter (kanskje Ingall Walter kan være en ledetråd for de som har sondert rundt den tidligere omtalte "Walter Skotte"?) Who were both dead by 1673. By Jean he had a daughter named Elspeth Wilson, who married on 20 January 1670, Edward Sinclair of Campston (St. Andrew’s parish, Orkney). Edward Sinclair died before 1701 but they had at least two sons, Thomas and Edward. Secondly, Thomas Wilson married Elspeth Smyth on 7th April 1657 that is confirmed by Thomas giving her the liferent of the land of Hunclet in Holm parish on 7 March 1659. But then thirdly, Thomas Wilson married Christiane Rusle or Rusland who is called his widow after Thomas died, on 10 February 1676. Christiane had previously been married to George Smyth of Rapness ( the Smyth of Braco family) and she had a son named John Smyth (Possibly Elspeth Smyth didn’t die but instead divorced Thomas Wilson and married a Sinclair instead? There are very few baptism or marriage records that far back in Orkney so it will be difficult to trace this "James or his father" ... men ... i og med at de kom fra Biskopeiendommen i Evje/Woodwick (Holm parish) er det dokumentert at James Sinclair of Smyth ble/var gift med en Elspet Smyth den: 14.05.1678: Denne James Sinclair of Smyth er oppgitt født den: 03.04.1659. Det opplyses videre at: "It could be possible that this James Sinclair the merchant was the son of William Sinclair and Margaret Laughtan baptised the 3rd of april in the year 1659, in Holm parish. Patrick Graham was the Presbyterian Minister of Holm parish from 1633 - He was the son of George Graham, bishop of Orkney and Patrick’s cousins were the Smyth family - (George Smyth of Rapness and Andrew Smyth, his brother). Patrick Graham’s second wife - was Margaret Sinclair - daughter of William Sinclair who owned Graemeshall in Holm parish and when they married, Patrick Graham and Margaret lived at Graemeshall. It could be that Your "S" and Margaret Sinclair were brother and sister - therefore their father was William S., and their mother was Margaret Laughtan - and this is the connection with the church which was in deep conflict at that time between Roman Catholics (Episcopalian) and Presbyterians and there were also Covenanters too (ref. over vdr, Graham/Greameashall). So, these are Sinclairs ... Grahams and Smyths were all connected and certainly would have known each other very well. The Smyths and Thomas Wilson and James Sinclair were all merchants so they would have done business together. It’s possible also that Bishop Graham or his son Patrick, may have guided James Sinclair in the church when he was Young.
Disse passer i inn med historien og intermezzoet rundt de kirkelige/politiske opptøyene da + sammen med de interne klansoppgjørene + området/eiendommene de ska ha bodd på - som ledet til at de måtte dra derfra og som er i riktig relasjon/konstellasjon til denne biskopen som kilden har meddelt oss. Det oppgis videre at:
"Those sasines below, bellongs to about Andrew, Bishop of Orkney relate to Bishop Andrew Honeyman, not Bishop Andrew Bruce. Andrew Honeyman was Bishop of Orkney from 1664 until 1676 (GD1/642/1, GD1/642/5, GD1/642/6 and GD1/642/7 ). Andrew Bruce was appointed Bishop in 1688, for 2 months." Hvilket betyr at Elspet Smyth's sasine ble solgt tilbake til kirken/denne biskopen - som er i tråd med hva Albinius oppga at en leiekontrakt ble. Denne leiekontrakten (som da må være Elspeth Smyth's) var underlagt Graemeshall - Holm parish (biskopeiendommen på Orkenøyene). Biskop Bruce skal visstnok ikke ha satt sine ben på Orkenøyene - på tross av den geistlige funksjonen. Dette kan styrke at det er nettopp denne James Sinclair The Merchant (over) som er IHS her.

James'en de (og jeg) mener det kan være (den som bodde på biskopeiendommen - The Merchant), "forsvant" i samme tidsrom som "IHS" dukker opp i Norge og de vet ikke hvor det ble av han, eller dennes og de nærliggende familiene ...(på grunn av at de var covenanters)?

Jeg får og opplyst at det og kan videre være en forbindelse i dette med en Robert Sinclair of Saba, samt dennes halvbror (i Woodwick/Evie), "Mr David McClellane of Woodwick in Evie" - i forbindelse med denne "covenanter-historien," da de er kjent med intermezzoet som ledet til at noen av disse over måtte dra derfra. Det som forteller at de kommer fra biskopeiendommen i woodwick - kan være en informasjon som inneholder flere områder - som Biskopeiendommen og i woodwick ... (Er det denne, har han felles mor - siden denne bærer patronymet McClellane). Kanskje er det den klanen (McClellane) jeg kan ha forvekslet med den tidligere nevnte og kjente klanen MacPherson ... en stående hærstyrke på om lag 100 mann - eller at de rett og slett lå under Biskopen + Vasallens kommando da? Men det navnet har jeg ikke hørt nevnt i saken bak i tid, kun at det kom fra Hærfolket Sinkler. De på Orkenøyene var ovenfor meg usikre på hvem: James Sinclair of Smyth er - da det ellers på den tid ikke var noen som heter Sinclair + et annet familienavn da. Jeg tror han de nevner er oppgitt å være født på samme dato ... som denne IHS er den samme som - James Sinclair of Smyth/James Sinclair - som bor på Biskopeiendommen? Det vil si at det er en og samme person alle disse tre = James Sinclair of Smyth = James Sinclair = IHS (Jakob Henriksen Lindset). Elspet Smyth er og en av de som de og mener kan ha forsvunnet i samme periode ....? Disse Smythene var og i relasjon til maktaparatet der da. De kan være av de som måtte dra ifm det som skjedde i Frankrike i 1314 (det har jeg ikke funnet bevis for enda).

Vi er meddelt at denne "S/IHS" ble avskåret fra å bruke familietilknytningen av patronen - kanskje på grun av konfliktene som hadde med det der kirkelige oppgjøret/styresettet ref. det angitt over (covenanters). Derfor passer denne over inn med det hele. Flere emigrerte fra Shetland til Norge i samme periode, mens det i offisielle dokumenter ikke er opplyst så ... Her stopper det for meg, ved at de navn som kan knyttes til denne eiendommen/området - denne Biskopgården i Woodwick/Evje på Orkenøyene - i det tidsrommet de skal ha dratt derfra. Da er det i sondert der det er mulig å få ut noe kunnskap fra om det hele, og oppgitt de som bodde i det området (Biskop-eiendommen på Orkenøyene) hvor dette religiøse intermezzoet har opphavet fra, og som kan ha vært årsak til at de måtte emigrere - på et tidspunkt som sammenfaller med at de skal ha poppet opp i Osen. Historien bak i tid, var følgelig ikke bare oppspinn. Det tok litt tid å komme til bunns i historien, da det er så langt bak i tid at man må ha område og historisk kunnskap om forholdene den gang om det som skjedde for å skjønne hvordan det hele kunne ha forløpt seg. I og med at det var ført en form for statistikk på Orkenøyene allerede på den tid på orkenøyene - ligger nok svaret i det som er nevnt over her, da området nå trolig er sirklet inn, sammen de aktuelle personene som kan ha noe med det hele å gjøre (i relasjon til hvem IHS/KID kan være), som skal ha en relasjon til Sinclair's + Biskopene Graham, Bruse og denne Vasallen/foretningsmannen/lederen for kirken Thomas Wilsone (som vi er meddelt det skulle være), så langt det lar seg gjøre. Det gjenstår bare å finne ut ... at de er de de er - de over. Denne David McClellane of Woodwick/Evje - kan være den en av de andre familiene som dro sammen "IHS" til Osen? Men jeg husker ikke at det klans/familienavnet ble nevnt. Jeg tror fremdeles denne "Napoleon Sinkler Pettersen" må trolig ha noe å gjøre med noen i linjen i det her - selv om han først nevnes generasjoner etter at de dro fra Orkenøyene (IHS/KID fraus i hjel) - da han er blant de få/trolig den eneste .. som benytter sin hærkomst til S i sitt navn ... Så får dere som kan slektsforskning beklage at denne fremgangsmåten å søke å lete/spore opphavet, ikke er den vanlige måten å gå fram på (som å redigere - slik at det blir mer forståelig). Om den skulle vært fulgt hadde man måttet stoppe opp ved den tiden som ligger rundt det tidspunkt hvor de skal ha kommet hit til Norge. Nå har historien der blitt bekreftet, området ringet inn, sammen med de navnene som knyttes til de nevnte område og denne Covenanter-historien, sammen de som bodde og relasjonene de imellom på Biskopeiendommen .... som skal være årsak til at de måtte dra derfra. http://www.forgottenbooks.com/readbook_ ... _of_the_Is les_1000830793/155 Clan Sinclair info: ref. above.

"Clan McClellane info:
According to Scottish historians and the Lord Lyon King of Arms, Clan MacLellan is an ancient, highly respected family and not a sept of any other clan. The name MacLellan was mentioned in a lost charter of King Alexander of Scotland in 1217 and is identified with Galloway as early as 1273. Maclellan of Bombie, an ancestor of Lord Kirkcudbright, accompanied the Scottish patriot, Wallace, when, after his defeat at Falkirk, in 1298, he sailed from Kirkcudbright for France, in order to entreat the help of Philip, the French king, in his struggle against Edward I., their common enemy. The Maclellans became so numerous and prosperous about the beginning of the fifteenth century, that there were no fewer than fourteen knights of the name at that period living in Galloway.
Tar med noe jeg fant om "utdannalsessystemet" fra den tid - som ikke har noe å gjøre med linjen, men kan ha noe med hva dette Hærfolk-uttrykket kan komme av:
"The five steps to Knighthood were as follows - Steps to Knighthood - Step 1 The right Connections - A Knight was recognised by Middle Ages society as a man who possessed great combat skills and who adhered to the Code of Chivalry. During the Middle Ages, it was technically possible for any free man to become a knight. However, the process of training and equipping a knight with a horse and appropriate weapons was very expensive. Knights would therefore generally come from a noble, or wealthy, family - a would-be knight had to have the right connections. The origin of the term ' Knight' derives from Anglo-Saxon word "Cniht" meaning "boy" or "page boy". The steps to knighthood started as a boy. The honor of being a knight eventually passed from a knight to his sons. Steps to Knighthood - Step 2 Upbringing - His future role as a Knight would be recognised at the birth of a son. His early upbringing would therefore be governed by this ambition. Up to the age of 7 years old a young boy would be brought up in the home of his parents. During this time he would be expected to learn basic good manners and to understand the role of the knight, chivalry and loyalty to his liege lord. Games would be played mimicking the role of a knight. Toys would include a wooden sword and shield. A boy's aspirations to becoming a knight would be fuelled by attending tournaments and hearing stories of brave knightly deeds and combats. Steps to Knighthood - Step 3 The Page - At the tender age of just seven years a young boy would be sent to commence his education at the home or castle of a noble. His role would be as a page, the third step towards becoming a knight. A page was also referred to as a 'varlet' meaning 'little vassal'. It was the duty of a Page to wait at table, care for the Lord's clothes and assist them in dressing. The page was also expected to acts as servants to the ladies of the court or castle her served in. The Page was provided with a uniform of the colours and livery of the Lord. There were many pages, the number depending on the wealth of the noble. There was a 'pecking order' amongst the pages which was dependent on age. The ages of the pages would range from seven years old up to fourteen years old when they would take the next step to becoming a knight by serving in the position of a Squire. The young page would receive an education being taught religion, manners, riding, hunting, hawking and strategic games such as backgammon and chess. A Page would soon start to acquire the skills required of a Knight by practising the skills of tilting a lance and watching the prowess and training of their seniors. The use of the lance would be practised together with the skills of horsemanship. A target was erected and the Page would mount a wooden 'horse' on wheels holding a lance. The wooden horse would be pulled along by two other pages towards the target and the page would aim the lance. Sword play was practised using wooden swords and shields. Fighting on piggyback introduced the young knights to the balance and skills required in mounted combat. The page would attend their superiors at Tournaments which were always seen as great occasions in the life of pages from the Middle Ages. Steps to Knighthood - Step 4 The Squire -The Medieval Squire was a servant to a knight during the Middle Ages. This was Step 4 of becoming a Knight. The role to a squire was one of the most important steps to Knighthood and started when a page reached the age of fourteen years old. The duties of a Squire were to learn about Chivalry, the rules of Heraldry, horsemanship and practise the use of weapons and the skills required of a Knight. It was also their duty to enter into the social life of the castle and learn courtly etiquette, jousting, music and dancing. The Squire served in this role for seven years and became a Knight at the age of twenty-one. Sometimes knighthood was conferred on a squire at an earlier age as the reward for bravery on the battlefield. In time of war Squires accompanied Knights on the battlefield, leading and tending the horses and dressing them in the Medieval Knights Armor. They came under fire from arrows and many squires were killed doing their duty. Steps to Knighthood - Step 5 The Knight - After many long years of training and learning the skills of combat and chivalry required of a Knight during the Middle Ages the steps to Knighthood were completed and symbolised in the order of Knighthood ceremony. The culmination of the ceremony was when a knight was dubbed and the words "Arise, Sir Knight" were uttered. This final part of the ceremony would have been knighted by a local knight, or if they were very lucky, by a greater noble or even the king. The ceremony marked the final steps to knighthood made by a medieval squire".

Det er korsfarerhistorikk, politiskinnflytelse, tilknytning til geistelige kretser (hvor de i sin tid hadde en enorm innflytelse) som gjør Sinclair's sammen noen andre klaner interessante - Ref.: "Rosslyn Chapel was built by Sir William St Clair, last St Clair Earl of Orkney, who was the grandson of Henry. According to Lomas, Sir William, the chapel builder, is also the direct ancestor of the first Grand Master of Masons of Scotland, also named William St Clair (Sinclair). The Sinclairs and their French relatives the St. Clairs were instrumental in creating the Knights Templar. He claims that the founder of Templars Hugh de Payns was married to a sister of the Duke of Champaine (Henri de St. Clair), who was a powerful broker of the first Crusade and had the political power to nominate the Pope, and to suggest the idea and empower it to the Pope. However, a biography of Hugues de Payen by Thierry Leroy identifies his wife and the mother of his children as Elizabeth de Chappes. The book draws its information on the marriage from local church cartularies dealing chiefly with the disposition of the Grand Master's properties, the earliest alluding to Elizabeth as his wife in 1113, and others spanning Payen's lifetime, the period following his death and lastly her own death in 1170." ..... (men - dette har ingenting med det temaet jeg søker rundt de som emigrerer hit i 1688/1689 - Det omhandler støyen rundt de som ble benevnt Covenanters - som egentlig omhandler hvem som skulle "besitte" makten og kirkens rolle opp i det hele).

Svaret på hvem IHS kan være - kan være slik - ut i fra de vi er blitt fortalt og nå har fått noe mer kjennskap til: "IHS = James Sinclair of Smyth = James Sinclair = The merchant (disse er alle født på samme dato, i samme måned og på samme år, ref det som er oppgitt vedr IHS's fødested/dato/år - samt oppgitt å ha bodd på biskopeiendommen). IHS skal ha blitt utestengt "av patronen" fra å benytte familietilhørigheten som følge av at han var å regne som en covenanter/skulle være minister under Andrew Bruce, men unnslapp å bli tvangssendt / deportert som slaver til koloniene (under de nye landeierne) pga sin relasjon til kirken/de styrende - mot de øvrige i Scotland/på Orkenøyene da. Derfor passer nettopp IHS inn med å være: James Sinclair - The merchant - who was the son of William Sinclair and Margaret Laughtan baptised the 3rd of april in the year 1659 in Holm parish = biskopeiendomen på det tidspunktet (Gremashall at Orkney, som i sin tid ble bygget av Hærren af Roslin) ..." De på Orkenøyene tror IHS kan være han (ref. link over med bilder av Gremashall innledningsvis i dette innlegget), dersom IHS kom fra Biskopeiendommen. I tillegg skal det ha vært en en Bibel (vis skal ha vært eid sammen presten Moe). Det var nok sikker ingen hvem-som-helst som hadde tilgang til et slikt verk på den tid? Dette er den mest sannsynlige - så langt - som må ta sin tilkomnes - Elspeth Smyth's - etternavn Smyth (hun er mye eldre enn ham)... , samt at det som hadde med disse opptøyene rundt det kirkelige/ styresettet, skal ha en forbindelse med en Robert Sinclair of Saba + hans halvbror som da også bodde i Woodwick/Evie) - "David McClellane of Woodwick in Evie (Disse var alle covenanters)." Oppstyrene på Orkenøyene rundt det som rørte seg rundt revolusjonen og det der intermezzoet med dette covenantergreiene er godt kjent på Orkenøyene, men få vil uttale seg om det som skjedde da. http://www.orkneyjar.com/history/covenant.htm
Disse over forsvinner fra Orkenøyene (fra all form for dokumentasjon) i det tidsrom som IHS m/fam + noen andre familier skal ha poppet opp her til lands (1688/1689) i Osenområdet. Det brennes også mye dokumentasjon i dette tidsrommet på Orkenøyene - kanskje for å slette spor/få eliminert de som kunne være i stand til å kreve land/arv/politiske/kirkelige motstandere osv ... Det er oppgitt i litteratur at flere båter som var tenkt til disse koloniene med covenanters - egentlig ikke skulle ha til hensikt å komme fram heller - Covenanters ble ansett som politiske og religiøse motstandere, som skulle elimineres.

Det er den Sinklaren som hadde en forretningskonstelasjonen med Thomas Wilsone og Biskop Andrew Bruce (som ble et mislykket foretagende her i Norge - av uant grunn) langs norskekysten (som da må være i tiden før omkring 1676 pga denne T. Wilsones død) som må være den som ender opp her til lands som IHS. Denne handelen ska ha foregått langs norskekysten - opp mot Andøya/Senja-området. Det senere etternavnet - Engen - er hentet fra en av de plassene de bodde der oppefra. IHS er følgelig en Sinkler (pga patronymet i Skotland/Orkenøyene/Shetland ifm hans opprinnelige navn) dersom det over stemmer - det samsvarer mye med det kilden har fortalt. Dersom det er riktig peker det mye mot at dennes far og mor da var: William Sinklar og Margaret Laughtan (som nettopp bor på og eier denne biskopeiendommen - Gremashall - ref link vist i starten av dette innlegget). Her ses og de relasjonene til denne Biskop Graham/kirken/maktaparatet som jeg mener det skulle ha noe med det hele rundt deres historikk å gjøre. David McClellane anses ikke som en Sinkler, jfr. den praksis de førte/fører mht bruk av patronym (selv om hans mor var en Sinkler), men kan være en av de andre familiene som dro med IHS til Osen ...
IHS skal ha vært en av biskop Bruces nære medarbeidere (som da motsvarer den funksjon han hadde i Osen som prestens medhjelper - dersom han var/skulle ha vært minister der - hvilket ikke er dokumentert så langt). https://books.google.no/books?id=sAm-Aw ... ey&f=false . Kanskje er det denne forretningskonstellasjonen det egentlig gjelder ... IHS skal ha talt de øvrige skottenes sak i Osen-området og han skal ha vært en utdannet og veltalende kar med snakketøyet i orden. Albinius mente han hadde en funksjon i Osenområdet som i dag kan motsvar - Rådmann - men der tror jeg Albinius må ha surret det til for seg selv, men at albinius ikke kjente til hva en minister/prests medhjelpers funksjon var på den tid. IHS skal og ha forsøkt seg på å bli tatt opp i en hærstyrke i sine yngre dager - men ble avslørt for å ha løyet på alderen og blir sendt tilbake til Orkenøyene, en tid etter at offiserene oppdaget det. Dette har jeg ikke funnet noen dokumentasjon på enda. Jeg vet ikke hvor i Norge det skulle ha skjedd/hvilke navn han/IHS benyttet da. Dersom det stemmer, bør og denne T. Wilsone hatt en finger med i spillet også her - da han var en Vasall under Biskop Graham på Orkenøyene .... Trolig kan det ha vært i Trøndelagsregionene - da det ser ut som om det har vært en form for religiøst/politisk samarbeid med Nidaros da Orkenøyene tilhørte Norge ....?). Elspet Smyth's sasine, hennes giftemål med denne James Sinclair of Smyth er dokumentert, den: 14.05.1678. Denne samme James Sinclair of Smyth er oppgitt født den: 03.04.1659. Hun kan være den eldre kvinnen som IHS tok med seg fra Orkenøyene til Norge (Dvs at han/IHS kan ha hatt 2 kvinner ... en for å få ut penger fra kirken + en som han fikk barn med. Den IHS fikk barn med, skal være en med en nær relasjon til denne biskop Graham. Hun skal ha hatt et navn som Kathryn/Kathrin på Orkenøyene og hun kan være denne KID her i Norge ...?). Denne Elspeth Smyth (som var Thomas Wilsones tidligere kone) er langt eldre enn IHS (og trolig derfor ikke fruktbar heller + at det er en relasjon imellom disse Smythene og Sinclairs som ville gjøre det uheldig også av den grunn) og det var ikke vanlig på den tid med så stor aldersforskjell mellom menn og kvinner. IHS skal ha "tatt med seg 2 kvinner" - hvorav den ene ble omtalt som hun eldre (hvilket jeg tror kan være denne Elspeth Smyth). Det kan være dette rotet rundt "hvem de egentlig var og hvem som var hvem" av disse i det foran nevnte arveoppgjøret, som kan ha ledet til det der intermezzoet ifm det dødsboet + at noen kan ha kjent til deres historie og av den grunn tatt seg til rette (alt dette blir egentlig bare spekulasjoner). Dette arveoppgjøret skal ha vært såpas opprivende at minst en av de emigrerte rett til Canada. På godt norsk het det at de ble "kjeppjaget fra Orkenøyene" da "the glorious revolution" herjet som verst der.
Denne IHS/Sinkleren - IHS - skal ha fartet mye mellom Norge - Shetland - Orkenøyene - Skottland og kan ha leid/eid eiendom her i tidsrommet før de emigrerte hit (ref. det en tidligere har anført). Det skal ha tatt 2 døgn å komme seg fra Orkenøyene til Osenområdet ifm deres emigrasjon. Denne Elspeth Smyth tilhører kretsen som har et opphav fra Sinclairs på en eller annen måte med det må man nok være historiker for å finne ut av ... Det er og bekreftet av en i Scotland at historien med den som ble fraktet fra norskekysten tilbake til Orkenøyene etter denne 1612-episoden - stemmer med det vi har kjent til (Personen som bekreftet dette ville ikke bli gjengitt på å ha sakt det, blant annet som følge av at mye historisk som er skrevet skal visstnok ha blitt skrevet slik av noen som ville ha det til å slik ifg denne). Det er nok for lenge siden til å slå det hele helt 100% fast, fordi det nettopp vil kunne rokke med historien bak i tid - dvs pga den behandlingen covenanters ble utsatt for selv av sine landsmenn, er noe de ikke prater høyt om den dag i dag. Jeg har møtt mye motstand rundt det som er tatt opp rundt disse av de som kunne ha uttalt seg. Covenanters linjer tilbake i tid et meget betent tema i UK selv i dag, og det kan være en årsak til at det offentlig kan være vanskelig å få denne historien til å bli koblet sammen med de rette. Har og fått greie på at det er to ulike Gen-databaser som utgir seg for å være Sinclair Gen-database, som kniver om hvem som sitter med "de rette svarene," slik at beste er nok å holde seg til den dokumentasjonen som popper opp her fra de som har historiekunnskap bak i tid ... Kanskje er det en eller annen på Shetland som kjenner til noe rundt det hele her, da denne Vasallen Thomas Wilsone ender sitt liv på Shetland noen år før "de" emigrerer hit. Thomas Wilsone døde i 1676 (T. Wilsone var en såpas sentral skikkelse på den tid, at noen må ha kjennskap til hvem han var og hva som foregikk i dennes virksomhet). Så - hvilken James Sinkler/IHS er - fås trolig først, av den som kan bekrefte/gi en pekepinn på hvilken -James Sinclair- som hadde tilhold på Biskopeiendommen, sammen å ha denne foretningsrelasjonen sammen med Biskop Grahams Vasall Thomas Wilsone og denne som senere ble Biskop - Andrew Bruce.
Ingen har benyttet Sinkler-navnet (foruten denne Napoleon Sinkler Pettersen - som enda er uviss om har noe med denne linjen å gjøre) fra det de entrer Norge. Familienavnet - Engen - er hentet fra et område mellom Andøya og Senja, hvor de og skal ha bodd, forrut for denne Albinius/kildens tid.
Det over er basert på informasjon fra kilden - Albinius + bistand fra en i Wick, en i Rosslin, en i Edinburgh, en gen-database, fra slekts-databasen på Orkenøyene, samt Haugan - på det man har kommet fram til av kjennskap til det hele bak i tid. Så langt synes mye å stemme, men det er såpas langt tilbake i tid at det man ikke kan si noe for sikkert - nettopp pga at mye dokumentasjon ble destruert og det er begrenset med hva de vil uttale seg om bak i tid/i det tidsrommet som de emigrerer hit til Norge. Tror ikke det vil dukke opp noe her til lands, ut over det som er forfattet i dette dødsboet om hvem disse kan være - før de slo seg ned her. Kanskje er det derfor det har stoppet for de fleste som har søkt bak i tid, da man kan ha manglet kjennskap til historien som har ledet til at de måtte dra derfra? Uansett er det hele såpas gammelt at dette blir trolig bare en antagelse på hvordan det henger sammen. Legger ved ene link her som har med de styrende der og gjøre tilbake i tid.
http://www.birlinn.co.uk/Northern-Earldoms-The.html
Sist redigert av gj19935 den 28. mars 2015 kl. 12.19, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Innlegg: 318
Registrert: 14. november 2004 kl. 17.30
Sted: HETLEVIK
Kontakt:

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 19. september 2015 kl. 1.25

Husk at Geni er ingen god kilde. Det er kun folk som legger inn sine slektstre og linker i sammen slekter

Her er utrolig mye feil og mangler og mye fantasi både på Geni og MyHeritage.

Alt må kontrolleres og det svært nøye!
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Innlegg: 318
Registrert: 14. november 2004 kl. 17.30
Sted: HETLEVIK
Kontakt:

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 19. september 2015 kl. 1.27

Husk at Geni er ingen god kilde. Det er kun folk som legger inn sine slektstre og linker i sammen slekter

Her er utrolig mye feil og mangler og mye fantasi både på Geni og MyHeritage.

Alt må kontrolleres og det svært nøye!
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

Brukeravatar
Jonny Lyngstad
Innlegg: 332
Registrert: 5. desember 2004 kl. 10.20
Sted: LYNGSTAD

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av Jonny Lyngstad » 28. mars 2016 kl. 15.37

Helt enig med deg, Renathe.

Har lest ganske mye av det som er skrevet i denne lange avhandlinga om skottene.
Det er utrolig mye som er sausa sammen både av slektshistorie og om hvordan samfunnet fungerte på den tida, samt hvordan lovene fungerte.
Det er jo helt umulig å ta det som blir skrevet på alvor.
En av grunnreglene blir brutt gang etter gang: SJEKK informasjonen før den legges ut på nettet som svar på et spørsmål.

Dersom man mener noe alvorlig med denne skrivinga med å finne opphavet til slekta, bør man starte helt fra begynnelsen og jobbe seg bakover, ikke starte med skottene og så få det til å stemme med noe som er blitt fortalt i slekta.

Jeg har ei lignende historie i slekta mi, men der er det en russisk adelsmann eller en fra Island som skal være vårt opphav.
Det korrekte er at vi stammer fra Pareliusslekta og Lossiusslekta.

Jeg ser at noen av innlegga har vært retta både 8, 9, 10 og hele 14 ganger. Hvordan det opprinnelige innlegget da var, er det jo umulig å se.

Klart at det kom både skotter hit til landet, samt folk fra øyene mellom Norge og Skottland. Jeg har sjøl avstamming derfra, trolig fra Hjaltland tidlig på 1600-tallet, men ikke funnet bevis for dette.
Det er fullt opp av Ramsøyer her i Norge, og jeg er ganske sikker på at ingen av dem er blitt oppkalt etter slektsnavnet Ramsey. Linset (Lindset eller Lindseth som slektsnavn) har vi som navn på en matrikkelgard både her i Eide og i nabokommunen Fræna, samt at i Fræna finner vi også Melsetra som han Melsæter i Ålesund, som er nevnt i et innlegg, mest sannsynlig har navnet sitt fra.

Dette får være mitt innlegg i denne debatten.
Kom ned på jorda og diskuter med skikkelige fakta, ikke fullt opp av fantasier bl.a. henta fra Geni og MyHeritage.

dn35156
Innlegg: 1
Registrert: 6. april 2016 kl. 20.02
Sted: Oslo

Re: Hærfolket Sinclair

Legg inn av dn35156 » 6. april 2016 kl. 20.35

De på Orkenøyene mener IHS kan være:
James Sinclair - The merchant - who was the son of William Sinclair and Margaret Laughtan baptised the 3rd of april in the year 1659 in Holm parish = biskopeiendomen/Gremashall (om han kom fra Biskopeiendommen). Han (James Sinclair gifter seg med en Elspet Smyth og tok tilnavnet James Sinclair of Smyth. Hun var langt eldre enn han og det er ikke hun/Elspeth som er hans kone han får barn med ....). Det skal være et barnebarn av Biskopen på Orkenøyene, ved navn Kathryn/Katrin (som også forsvinner derfra i samme tidsrom) - men de ikke vil uttale seg om det som pågikk i den perioden. Man møter taushet kort og godt, og at man ikke vil bli referert til (og dette er fra personer som sitter med det som er av materiale om det hele).
De er imidlertid kjent med opptøyene som ledet til at sentralt plasserte Sinclairs måtte dra derfra (dette er det mørke kapittelet i skotsk historie som få vil uttale seg om, da det rokker ved den offisielle historien der), som følge av de kirkelige/styresettet/revolusjonen. De mener at "historien her" har en forbindelse til en Robert Sinclair of Saba + hans halvbror (som da også bodde i Woodwick/Evie) "David McClellane of Woodwick in Evie (Disse var alle covenanters). De over forsvinner fra Orkenøyene - de dukker heller ikke opp i andre kolonier, etter det jeg har fått informasjon om. Derfor stopper det her. Disse som emigrerte til Osen var covenanters ifg kilden. For meg (og for mange andre) har det stoppet opp, men jeg har lagt inn (over) det som kan knyttes til hvem disse kan være ...
Det burde finnes et dokument som tilkjennegir hvem denne prestens medhjelper egentlig var .... det er det som kan lede det videre slik jeg ser det ...... Det er disse 3 forran som kan knyttes opp til historien om det kirkelige vi er blitt meddelt til det som ledet til at de endte opp her/Osen ..... Men det er kun 1 av disse 3 som har "sporet" inn mot Rosslin. Jeg har ikke mer å tilføre her (kun notater av min mor etter samtaler med kilden til det hele). Det er nok noen der ut som sitter på nøkkelen her skal du se ...

Svar

Gå tilbake til «Snillfjord»