Niels Nielsen Waagen og kona Berit

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
Lisa Jakobsen
Innlegg: 91
Registrert: 2. oktober 2010 kl. 16.51
Sted: GRIMSTAD

Niels Nielsen Waagen og kona Berit

Legg inn av Lisa Jakobsen » 18. august 2011 kl. 20.06

Prøve å finne ut mer om anene/familien til min tipp-tipp-tipp-tippoldefar, Auden Nilsen, født 9.jan 1804 i Hemne:

www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16147&idx_id=16147&uid=ny&idx_side=-20


Han er barn nr. 13 på venstre side.

Finner f.eks. ikke bryllupet til Niels og Berit, eller evt. søsken til Auden.

Auden giftet seg med Kristine Johansdatter Baadsvig i 1831, på Frøya.

Finnes det noen i formumet som har kjennskap til denne familien?

Hilsen
Lisa

Magne Østhus
Innlegg: 7791
Registrert: 9. mai 2010 kl. 1.22
Sted: LØKKEN VERK

Re: Niels Nielsen Waagen og kona Berit

Legg inn av Magne Østhus » 18. august 2011 kl. 23.32

Hei Lisa !

Kan det finnes noe her ?
Hemneslekt.
http://www.hemneslekt.net/

Mvh. Magne.

Brukeravatar
Lisa Jakobsen
Innlegg: 91
Registrert: 2. oktober 2010 kl. 16.51
Sted: GRIMSTAD

Re: Niels Nielsen Waagen og kona Berit

Legg inn av Lisa Jakobsen » 19. august 2011 kl. 9.15

Hei Magne,

Ja, har vært inne der og letet, men fant ikke noe der som kunne hjelpe....

Flotte sider forresten...

Mvh
Lisa

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Niels Nielsen Waagen og kona Berit

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 19. august 2011 kl. 12.10

Hei,

Jeg har funnet en familie du kanskje bør se nærmere på.

På Sauglien (Sagmestervik) i Aure finner vi Nils Nilsen og kona Beret Pedersdatter med de to barna Nils og Inger. Lenke

De døper tre barn i Aure.
Nils Saugliens hjemmedøpte B. Nils
Nils Saugliens B. N. Inger
Nils Nilsen Saugliens B.N. Nils

Margrete Nilsdatter Kjøpsvik er en av fadderne for Nils f. 1800. Hun finner vi på Kjøpsvik i 1801, 31 år gammel.
Margrete Nilsdatter Kjøpsvik er sannsynligvis identisk med Margrete Maria Nilsdatter Svanem.
Nils Nilsen Svanem med familie

Margrete har en bror Nils f. 1763 som Hemneslekt.net ikke har registrert flere opplysninger om.
Ekteparet på Saugli forlater Aure etter 1801.

Ved dåpen til Audden i 1804 er Hans Eidsli en av fadderne. Lenke Han er gift med Inger Nilsdatter Svanem.

Nils Nilsen Svanem kan ha fått feil farsnavn ved vielsen i Hemne i 1794. Lenke
Beret Pedersdatter Avlsbug er også registrert på Hemneslekt.net. Her ser vi at det ikke er regisrert dåp på Nils Olsen Svanem, - det styrker min mistanke om at det er ført feil farsnavn på ham ved vielsen.

Håper dette kan være til litt hjelp videre.

Mvh Aud

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Niels Nielsen Waagen og kona Berit

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 19. august 2011 kl. 16.21

Det Aud har funnet er antaglig riktig herkomst.

Militære ruller utgitt pr. 1809 viser for Tuvnesset, Frøya:
Auden Nielsen, født i Kiøsvigen i 1804, flyttet fra Hevne i 1811 og opfostres ( tror jeg det står ) hos Petter Larsen Tueness. Auden er innskrevet i rullen i 1812. Det vises også til rullene av 1817, men der fant jeg ham ikke etter en veldig rask gjennomgang. Han står imidlertid som konfirmant i Dolm kirkebok i 1818: Ouden Nielsen Ursøe, foreldre ikke oppgitt. ( Ursøe, ant. Aursøy ) Han er oppført i rullen av 1831, naturlig nok, det var jo året da han ble viet. Vielsen bekrefter jo at fars navn er Niels Nielsen og at han er født i Vågan, Hemne:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-229

Aure og Nordmøre ellers er et naturlig sted å se etter navn som Nils Nilsen i samband med Auden. ( Mer sjelden lenger nord. )
Kan Kiøsvig være feilskrift for Kiøpsvig ? Kfr. Auds innlegg. Er dette stedet i nærheten av Vågan ? Det dreier seg kanskje om Vågan i Vestre Heim, nært til Aure, men det ligger også en Vågangård i Østre Heim ( Nåværende ytre del av Snillfjord herred. )
Peder Larsen Tuvnes kan ha vært en slektning. Jeg har ikke lett etter ham i rullene, og får ikke tid til det de nærmeste dagene, men lette etter Niels Nielsen, som ikke er ført i rullene for Hitra/Frøya. Det er vel grunn til å tro at han døde før 1811, kanskje døde også kona Berit ( Pedersdatter ? ) i perioden 1804-1811. Begravelsen deres kan kanskje være innført i kirkebøkene for Hemne i denne perioden ?

Knut
Sist redigert av Knut Ragnar Ansnes den 19. august 2011 kl. 21.01, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Lisa Jakobsen
Innlegg: 91
Registrert: 2. oktober 2010 kl. 16.51
Sted: GRIMSTAD

Re: Niels Nielsen Waagen og kona Berit

Legg inn av Lisa Jakobsen » 19. august 2011 kl. 18.36

Hei,

Tusen takk til begge av dere for denne informasjonen!

Skal se på disse lenkene i kveld. Skal også se om jeg finner begravelsene til Niels og Berit.

Igjen, takk!!

Mvh
Lisa

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Niels Nielsen Waagen og kona Berit

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 19. august 2011 kl. 19.52

Frøyaboka kan eventuelt lastes ned herfra:
http://www.froya.kommune.no/Modules/art ... ory.ID=663

Det står nok ikke mye om Petter Larsen, for eks. ikke hvor han kom fra. Men han må ha vært en mann med midler, idet han kjøpte hele gården, etter 1809 og kanskje ca 1811. Det er jo mulig at han kom utenfra, for eks. fra Aure, Hemne eller Hitra, og at Auden Nilsen, da en smågutt, fulgte med ham. Gjentar det relevante fra Tuvnes-kapitlet :

"Ludvig Andreas Lehm betalte 145 rdl. for Tuvnes. Han døde her i 1809. Enka etter ham het Marta, og barna deres var: Magdalene Kirstine f. 1803 og Ingeborg Elisabeth f. 1807. Dessuten hadde Lehm et barn utenfor ekteskap med Karen Kierstine Bernhoft. Det var John Bech Lehm, f. 1800. Lehms faster, Ingeborg Munthe Lehm, som døde i Kristiansund i 1805, var gift med John Bech.

Tuvnes ble solgt til Petter Andreas Larsen. I 1844 overdrog han gården til sønnen Lars Kristian Pettersen Tuvnes. Gården ble delt og skyldsatt i to bruk i 1857. Det ene solgte Lars Petersen til Kristian Nilsen. I 1865 ble Nilsens gård ved auksjon solgt til Andreas Martinussen. Kristian Nilsen var gift med Lena Pettersdatter."


De militære rullene har jeg ikke hjemme, og jeg får ikke anledning til å kikke i dem neste uke, for eks. finne Petter Larsen og se hvor han var født, det bør stå der. Men kanskje andre har mulighet ? 

Knut

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Niels Nielsen Waagen og kona Berit

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 19. august 2011 kl. 20.11

Så fint at du hadde tilgang til miltære ruller. :)

Når det gjelder Kjøpsvik, så er det riktig skrivemåte i dag Kjørsvik. Industriområdet på Tjeldbergodden ligger like ved Kjørsvikbugen. Presten i Aure har i 1800 valgt varianten Kjøpsvik. I Gardtales i Stemshaug er gårdsnavnet Kjørsvik. A. Todal skriver på side 249; "Skriftformene på dette gardsnamnet har vori mange og ulike. Det har liten interesse å syna dei fram".

Det ligger en Vågangård like ved Hellandsjøen, og avstanden til Aure og Kjørsvik ikke lang. Akkurat nå kommer jeg ikke inn på de skannede kirkebøkene, men jeg mener å huske at Auden hadde faddere fra noen av gårdene i Vestre Heim.

- Aud

Brukeravatar
Lisa Jakobsen
Innlegg: 91
Registrert: 2. oktober 2010 kl. 16.51
Sted: GRIMSTAD

Re: Niels Nielsen Waagen og kona Berit

Legg inn av Lisa Jakobsen » 19. august 2011 kl. 22.00

Jeg kommer heller ikke inn i kirkebøkene, dermed går det ikke an å se alt som Aud har funnet...De holder på å bygge om hos Statsarkivet i Bergen, sikkert derfor ting er utilgjengelig....

Jeg er ikke kjent med noen av disse stedene dere nevner, men alt høres interessant og logisk ut. Prøver å følge med her så godt jeg kan!

Hilsen
Lisa

Brukeravatar
Lisa Jakobsen
Innlegg: 91
Registrert: 2. oktober 2010 kl. 16.51
Sted: GRIMSTAD

Re: Niels Nielsen Waagen og kona Berit

Legg inn av Lisa Jakobsen » 20. august 2011 kl. 18.20

Har sjekket begravede i Hemne fra 1804-1818, har ikke funnet Neils og Berit.
Vel, jeg fant en Berit Pedersdatter, men det sto "Thorslien" tror jeg...

Finner heller ikke konfirmasjonen til Ingeborg Nielsdatter i Hemne. Det er en Ingebrog Nielsdatter Stølen som ble konfirmert i 1811, men hun står også i 1801....En annen Ingeborg.

Leter videre...

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Niels Nielsen Waagen og kona Berit

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 31. august 2011 kl. 20.01

Dette er nok en vanskelig nøtt. Kom Auden Nilsen til Frøya fordi han hadde slekt der ?

Vedrørende fosterfaren Petter Andreas Larsen Tuvnes: Har nå fått slått opp i lægdrullen av 1831, der er han ført opp som reserve, født på BREMNES i 1781. Bremnes er på Frøya, nordkysten. Der er han i min slekt, idet hans mor var Sara Kristine Jensdatter Lindberg, fra Selvåg på Ulvøya. Og søsteren til Petter Andreas, Golla Kristine Larsdatter Bremvåg, ble gift i Ulvan og ble min 3xtipp-oldemor. Far deres var Lars Pedersen Bremnes, født 1740.

Frøyaboka om Bremnes omtaler denne slekta. Om tida før Lars Pedersen nevnes:
Den neste leilendingen var Søren Nilsen Bjørnnesset. Han var gift med Dorthe Eriksdatter, og de fikk datteren Olava i 1746.

Her dukker det opp en Nilsen, og dermed en mulig forbindelse til Nils Nilsen Vågan.

Ikke mye å bygge på dette, men kanskje noen kjenner til noe her ?

Knut

Brukeravatar
Lisa Jakobsen
Innlegg: 91
Registrert: 2. oktober 2010 kl. 16.51
Sted: GRIMSTAD

Re: Niels Nielsen Waagen og kona Berit

Legg inn av Lisa Jakobsen » 31. august 2011 kl. 20.40

Takk for dette, Knut.

Jeg er bare en amatør, er glad for all hjelp jeg får!

Så på dåpen til Auden Nielsen igjen.

Da var det en Inger Nielsdatter Lænæss tilstede. Kan være søsteren til Niels Nielsen?

Her er hun i 1801:
digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f18011612&gardpostnr=34&personpostnr=713&merk=713#ovre

Vet ikke om det hjelper noe...

Hilsen
Lisa

Brukeravatar
Lisa Jakobsen
Innlegg: 91
Registrert: 2. oktober 2010 kl. 16.51
Sted: GRIMSTAD

Re: Niels Nielsen Waagen og kona Berit

Legg inn av Lisa Jakobsen » 2. september 2011 kl. 20.55

Hei igjen,

Ser nå at Audden Nielsen er listet på Hemneslekt, på en av lenkene som Aud la ut her.

Merkelig at jeg ikke så dette før nå...

www.hemneslekt.net/getperson.php?personID=I93209&tree=Hemne

Her er barna listet, men min tipp-tippoldefar mangler:

Johannes Auddensen, f. 1830:

www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2374&idx_id=2374&uid=ny&idx_side=-35

Det var også to gutter til: Rasmus, f. 1833 og Hans Johannes f. 1838

Hilsen
Lisa

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Niels Nielsen Waagen og kona Berit

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 2. september 2011 kl. 23.54

Hei,

Det ble lagt til ny informasjon om denne familien den 22. august, så det er ikke slik at du overså dette tidligere.

Jeg henviste til denne tråden og de opplysningene vi hadde kommet frem til i en mail til Hemneslekt.net. I tillegg tok jeg med informasjon fra tingboka og et skifte på Rustlie i 1761.

Mvh Aud

Brukeravatar
Lisa Jakobsen
Innlegg: 91
Registrert: 2. oktober 2010 kl. 16.51
Sted: GRIMSTAD

Re: Niels Nielsen Waagen og kona Berit

Legg inn av Lisa Jakobsen » 3. september 2011 kl. 0.26

Takk, Aud.

Begynte å lure på om jeg mister grepet her :)

Har lagt informasjonen inn i slektstreet mitt. Det hele virker ganske sannsynlig, selv om jeg ikke føler meg 100 prosent sikkert enda...Men 99, 5 i alle fall.

Tusen takk for all hjelp med dette, jeg setter veldig pris på det!

Hilsen
Lisa

Svar

Gå tilbake til «Hemne»