Hendrich Nielsen Røstvig

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj02526
Innlegg: 54
Registrert: 31. januar 2006 kl. 2.57
Sted: USA

Hendrich Nielsen Røstvig

Legg inn av gj02526 » 4. august 2010 kl. 3.37

Flere i familien har i lange tider forsøkt å finne hvor Nils Hendrichsen Røvig kom fra. Etter historien kom han fra Trøndelag et eller annet sted. Han flyttet først til Andøy i Nordland og siden til Gapøy i Kvæfjord. Nu har jeg funnet en Niels Hendrichsen som ble døpt i Hemne 12 Januar 1777 sønn av Hendrich Nielsen Røstvig. Fødsels året stemmer, men stavemåten er ikke slik vi er vant til å se den. Er det en mulighet at dette er den savnede person?

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Hendrich Nielsen Røstvig

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 4. august 2010 kl. 22.50

Hei,
det dreier seg om 2 forskjellige gårder.
Flere kilder indikerer at Røvik og Røstvik ligger i samme område nær Sunde. Dette var fra gammelt av en del av Hemne, men lå i den tidligere Heim kommune en periode på 1900-tallet frem til 1964. Fra 1964 ligger området i Snillfjord kommune ( ytre del ). Folketellingen i 1900 sier for eks. at begge gårdene ligger i Hemne, i krets nr 1, med gårdsnumre 1 og 3.
Nils Hendriksen født på gården Røstvik i 1776/77 kan jo ha vokst opp på Røvik, like i nærheten, dersom foreldrene flyttet dit.
Har prøvd å lete litt på nettstedet Hemneslekt, uten å finne disse karene, men det er mye interessant å søke opp der, blant annet vedrørende disse 2 gårdene. En lenke dit som jeg håper fungerer :
http://www.hemneslekt.net/index.php

For meg virker det som om det er gode muligheter for at du kan ha funnet rette person.
Det er forøvrig mange etterkommere både fra Røstvik og Røvik som har slått seg ned på Hitra, og bærer etternavn etter gårdene.

Lykke til med videre søk !

Knut

Svar

Gå tilbake til «Hemne»