Gunnhild fra Berg

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Turid Trapnes Binde

Re: Gunnhild fra Berg

Legg inn av Turid Trapnes Binde » 27. februar 2007 kl. 21.30

Jeg leter etter opplysninger om Marit Antsdatter Berg fra Hemne +( Nå Snillfjord ?) , eventuelt Berg/Krokstad, født ca1833. Hun ble gift med min tippoldefar Anders Rolfsen på Hitra (Skjevikdalen). Vet noen noe om hennes slekt, fødested osv?
Det er mulig at hennes far het Arnt Nilsen og mora hennes het Gundhild fra Berg.
Stemmer dette? Hvor kom Arnt og Gundhild fra ?Finnes det noen slektninger igjen i Berggrenda (Jeg tror det må være her de kom fra....)

jeg håper noen har opplysninger om dette!

Hilsen Turid Binde

Olga Storø

Re: Gunnhild fra Berg

Legg inn av Olga Storø » 10. mars 2007 kl. 19.18

Hei Turid!
Jeg har ventet spent på om du ville få svar på dette, men da det ikke er kommet noen respons enda, henger jeg meg på og håper noen kan hjelpe oss. Jeg har alltid trodd at Marit var halvsøster av min tippoldemor Maren Nilsdatter Hevnskjelsjø som var gift med min tippoldefar Ole Larsen Klungervik (de bodde i Klungervika i Børøysundet). En annen søster av Maren, Karen Dortea, var gift med Hans Strand på Nordgården Strand. Det var fra mamma jeg først fikk disse opplysningene for mange år siden. Etter at jeg begynte med slektsforskning selv, har jeg ikke funnet noe som støtter opp om dette i tiljengelige kilder. Vi får bare håpe at noen leser dette og hjelper oss. vi sees forhåpentligvis i påsken. Hilsen Olga.

Olga Storø

Re: Gunnhild fra Berg

Legg inn av Olga Storø » 13. mars 2007 kl. 23.45

Hei Turid!
Jeg fant, jeg fant!!!
Har vært på statsarkivet i dag og oppklart mysteriet Marit Arntsdatter Krokstad.
Mamma hadde rett, hun er halvsøster til min tippoldemor Maren. Jeg vet jo at mamma og Synnøve er firmenninger, men klarte ikke helt å finne hvordan det hang sammen at Marit og Maren var halvsøstre. Det var utelukket at de hadde samme far, da de hadde forskjellig etternavn. Ergo måtte de ha samme mor. Moren het Gisken Torbersdatter og var født på Balsnesaunet på Hitra, men det står ingen ting i Sandstadboka om at hun hadde en datter før hun ble gift. Marits far het Arnt Arntsen, og stedsnavnet for begge er oppgitt til å være Krogstadøra. Kanskje Gisken arbeidet på en gård der, eller noe lignende. Du nevner noe om Berg, og noen av Marits faddere het Berg. I Hemneslekt finner jeg også en som heter Arnt Arntsen Berg, gift med Gunnild Olsd. Berg. Han er født i 1808, så det kan stemme med alderen. Skal forske litt mer på dette. Skal legge det jeg vet inn i slektsprogrammet mitt, så kan jeg skrive det ut til deg til påske.
Hilsen Olga.

Svar

Gå tilbake til «Hemne»