Iver Andreassen Stensøynes

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Iver Andreassen Stensøynes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 11. september 2011 kl. 1.16

Jeg mangler opphavet til en Iver Andreassen, i en slektsoversikt for Glørstad, Hitra.
Han ble gift med Inger Ellevsdatter, ant. rundt 1818 ( har ikke funnet vielsen deres på Hitra ) De bodde på Glørstad og fikk 5 barn der, Ole, Ellev, Andres, Andrea og Inger Anna. Inger døde i 1847, 60 år gammel, Iver døde 4.10.1850, 59 år gammel står det i prestens bok.

Det er ingen Iver Andreassen i passende alder på Hitra/Frøya i 1801. Heller ikke mange ellers i landet, men i Brattvær, Edøy, finner vi denne:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 96453#ovre
Dåp, fra søkbar kirkebok:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =3325#ovre

Denne kandidaten fra Smøla ville vært i sitt 57ende år 4.10.1850. Men en feil på et par år i aldersangivelse ved død/begravelse er vel for småtterier å regne. Både alder, oppkalling og geografisk nærhet kan derfor stemme med denne Iver Andreassen Stensøynes.
Men er det noen som kjenner til ham fra noen kilder ? Kan han være viet i Edøy, med Inger Ellevsdatter eller andre ? Er han omtalt i bygdebøkene for Smøla ?

Håper på hjelp !
Knut

Ivar Modolf Tyrhaug
Innlegg: 465
Registrert: 27. november 2004 kl. 8.50
Sted: STJØRDAL

Re: Iver Andreassen Stensøynes

Legg inn av Ivar Modolf Tyrhaug » 11. september 2011 kl. 8.36

Hei!
Jeg finner Iver Andreassen f 1794 på Steinsøynes, brnr 2, i Smøla Bygdebok, bind 4, s. 240. Men han omkommer på sjøen sammen med faren 1806. Der vart dette "sporet" ødelagt :(

(Du heter Ansnes, jeg har en Anna Margrete Aasgård, f. 1898 (søskenbarn til min mor) som ble gift med kjøpmann Olaf Johnsen Ansnes, f. 1883 i Settem, Stangvik. Settem er jo ikke på Hitra, så grunnen til at han heter Ansnes vet jeg ikke. Hans foreldre het John Olsen Ansnes og kona Brit Olsdatter) (Dette er ikke noe viktig)

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Iver Andreassen Stensøynes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 11. september 2011 kl. 10.38

Takk Ivar, da eliminerte du denne kandidaten ja. Får se nærmere på en fostersønn Iver Andreassen i Vågan i Lofoten, født ca 1792. Og selv om kun Iver og Andreassen er benyttet på Hitra, må jeg kanskje vurdere for eks. Ivar og Andersen i 1801-søk.

Mitt etternavn skriver seg fra Hitra, men Ansnes er også et kjent gårdsnavn fra Indre Nordmøre, samt i Troms.

Mvh Knut

Svar

Gå tilbake til «Smøla»