Oline Fredrikke Olsdtr Indvorden-død på Skomsøya etter 1932?

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn20709
Innlegg: 13
Registrert: 27. februar 2009 kl. 15.27
Sted: ASKER

Oline Fredrikke Olsdtr Indvorden-død på Skomsøya etter 1932?

Legg inn av dn20709 » 19. desember 2009 kl. 18.57

Jeg er ute etter hvilket år Oline Fredrikke Olsdotter Indvorden døde.
Hun var gift med Johan Olson Moe fra Edøya, som er en øy i øykommunen Smøla på Nordmøre.

Hennes mann, Johan døde i 1919, og en stund etter hans død flyttet hun tilbake til hjemkommunen sin, som var Flatanger i Nord-trøndelag.
Fredrikke, som hun vanligvis kalte seg, ble der gift med ungdomskjæresten sin,
som het Ole Aakervik. Med denne mannen fikk hun et barn før hun ble gift med Johan Olson Moe. Det var en datter som het Mette.

Fredrikke flyttet tilbake til Smøla etter at Ole Aakervik døde i 1932, og da bodde hun hos sin datter Inga Fredrikke, som var gift med Henrik Olsen Skomsø. Jeg tror også at de bodde på Skomsøya.

Kan noen hjelpe meg med årstallet da Oline Fredrikke Olsdotter Invorden døde?




Med hilsen,
Kjell Sigfred Reiten,
Meierisvingen 2,
1383 Asker.

23315
Innlegg: 16
Registrert: 9. desember 2008 kl. 21.52
Sted: SMØLA

Re: Oline Fredrikke Olsdtr Indvorden-død på Skomsøya etter 1

Legg inn av 23315 » 13. oktober 2010 kl. 20.31

Hei, veldig seint svar dette men om du ikke har fått svar på spørsmålet ditt enda så...
Jeg er med i arbeidet med ”Gravminneregistreringer” her på Smøla.
Gravstedet hvor Oline er begravd er nå under utarbeiding.
I Gravstedsprotokoll for Hjelberg & Ersnes i Brattvær sogn, finner jeg:
Grav nr. 250. 9.ende rekke nr. 12 fra Nordaust.
Oline Fredrikke Aakervik av Namsos.
Kaarenke.
Døde paa Skomsøy Ytre.
f. 18. 07. 1853.
86. Aar. (Dødsdato er ikke oppført i protokoll)
Begravet 06.11. 1939
Jordfestet 02.06. 1940

(Gravminne mangler)

Mvh.
Magne Bastian Lervik

dn20709
Innlegg: 13
Registrert: 27. februar 2009 kl. 15.27
Sted: ASKER

Re: Oline Fredrikke Olsdtr Indvorden-død på Skomsøya etter 1

Legg inn av dn20709 » 13. oktober 2010 kl. 21.55

Hei Magne Bastian Lervik!

Tusen takk for de fine opplysningene du kom med.

Jeg hadde nesten gitt opp håpet om å få noe svar på mitt spørsmål om Oline Fredrikke.

Så dette svaret stter jeg meget stor pris på.

Atter en gang tusen takk!


Med hilsen,
Kjell Sigfred Reiten.

Brukeravatar
Jonny Lyngstad
Innlegg: 332
Registrert: 5. desember 2004 kl. 10.20
Sted: LYNGSTAD

Re: Oline Fredrikke Olsdtr Indvorden-død på Skomsøya etter 1

Legg inn av Jonny Lyngstad » 23. oktober 2010 kl. 9.58

Du finner Oline Fredrikke og hennes familie i Smøla bygdebok b. 2, s. 231 ff. Der står det ikke oppført når mannen døde, ei heller at Oline ble oppigjengift etc.

Du finner Oline Fredrikke i Bygdebok for Indvorda b. 2, s. 45. Her står det at Oline hadde 2 barn med Ole Martinusen Aakervik.
I boka er ført opp at hennes foreldre ble gift i 1848. Det rette skal være 15. sept. 1844, se ektepar nr. 12 - http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-232

Oline Fredrikke sin eldre bror Ole Olsen f. 1844 rett før foreldra gifta seg, gikk ut fra Klæbu seminar i sommeren 1866 og ble tilsatt som lærer her i Lyngstad og Gaustad kretster. i Eide kommune, fra 1. jan. 1867. Han ble gift her og fikk 8 barn. Denne familien vil bli omtalt i Eideboka b. 7 under bnr. 11. Denne boka kommer ut på markedet til jul i år.

Jeg har fått låne et bilde hvor Oline og Oles far, Ole Pedersen Indvorden, er avbilda sammen med sønn, sønnesønn og et oldebarn.

Du har en masse slektninger her på Nordmøre og i Romsdal.

dn20709
Innlegg: 13
Registrert: 27. februar 2009 kl. 15.27
Sted: ASKER

Re: Oline Fredrikke Olsdtr Indvorden-død på Skomsøya etter 1

Legg inn av dn20709 » 24. oktober 2010 kl. 16.24

Hei Jonny Lyngstad.
Takk for informasjon om min oldemor Oline Fredrikke. Jeg heter Anne og er gift med Kjell som har lagt inn dette søket for meg. Min mor het som jente Fredrikke Moe, og var oppkalt etter sin farmor som jeg tror ble kalt bare Fredrikke. Hun var gift med Johan Moe på Edøya, og ett av deres barn var Ole Moe, min morfar. Da Johan døde, giftet Fredrikke seg med sin ungdomskjæreste Ole Aakervik, som var reist til Amerika da de var unge og hun var gravid med datteren Mette. Jeg har aldri hørt om at hun skulle hatt to barn med ham? Hun hadde med seg Mette da hun kom til Smøla og senere ble gift med Johan Moe.
Jeg har lett mye for å finne ut når hun døde, visste at hun flyttet til sin datter på Skomsøya da hennes andre mann døde. Nå ser jeg at hun faktisk levde da jeg ble født!
Som sagt, takk for hjelpa!
Hilsen Anne Reiten, f. Ree.

23315
Innlegg: 16
Registrert: 9. desember 2008 kl. 21.52
Sted: SMØLA

Re: Oline Fredrikke Olsdtr Indvorden-død på Skomsøya etter 1

Legg inn av 23315 » 10. september 2011 kl. 20.28

Hei da er Hjelberg gravsted registrert, gravminne er på plass og i god stand :D
http://www.disnorge.no/gravminner/vis.p ... &start=240 (lenke til Hjelberg gravsted, tror du havner på riktig side :? )
(lenke til bilde av gravminne) http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=3419884
Mvh
M. B. Lervik

58057
Innlegg: 22
Registrert: 27. november 2012 kl. 1.08
Sted: YTRE ENEBAKK

Re: Oline Fredrikke Olsdtr Indvorden-død på Skomsøya etter 1

Legg inn av 58057 » 11. desember 2013 kl. 1.11

Hei
Henrik Olsen Skomsø var sønn av Ole Bersvendsen Skomsø. Ole var sønn til Bersvend Olsen Skomsø, som var bror til min oldemor Nikoline. Dette er ei stor slekt på Smøla. Jeg har noen opplysninger om slekta, og så er det mye i Smøla bygdebok 4

Svar

Gå tilbake til «Smøla»