Peder Monsen Pust i Nelvika og Peder Pust på Skjølberg.

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn21758
Innlegg: 694
Registrert: 10. juni 2008 kl. 8.28
Sted: SMØLA

Peder Monsen Pust i Nelvika og Peder Pust på Skjølberg.

Legg inn av dn21758 » 16. mai 2013 kl. 12.30

Hei!

Den 5. juli 1727 fester Peder Monsen Pust et bruk i Nelvika etter Ole Evensen:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 670288.jpg

Panteboka opplyser ikke hvor han er fra, men denne karen har jeg skrevet litt om i Smøla bygdebok bind 8, s. 488 under rettinger og tillegg. Der skriver jeg bl.a.:

"I skiftet etter ungkar Lars Olson Gullstein på Tustna i 1734 står det at søstera hans, Guri Olsdotter Gullstein, var gift med Peder Pust "boende i Nelvigen". I skiftet etter Arent Erikson Otterholmen i 1744 står det at han m.a. var skuldig "Peder Pust dend yngste" pengar. Dette er og med på å forsterke teorien om at det har vore to med same namnet. Enno meir vanskeleg blir det å skilje dei når ein ser at Peder Henrikson Pust på Skjølberg og var gift med ei Guri Olsdotter (ho var frå Skjølberg), og dei to Guri-personane var og nærslekta med kvarandre. I skiftet etter Peder Henrikson Pust er det ikkje nokon med namnet Agnes Pedersdotter Pust nemnt, enda vi veit at ho var fødd om lag 1744 og vart gift med Ole Gjermundson Edøy, og m.a. busett på Veiholmen. Ho må då ha vore ei dotter til Peder Pust i Nelvika."

Det er lett å tenke seg at Peder Monsen Pust og Peder Henriksen Pust var nærslektet, kanskje var deres fedre søsken?

I alle fall gir opplysningene om Peder Monsen Pust i Nelvika oss litt mere "kjøtt på beina" for å finne ut hvem disse karene var og hvor de kom fra.

Mvh. Kjell

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Peder Monsen Pust i Nelvika og Peder Pust på Skjølberg.

Legg inn av Tore Kristiansen » 30. april 2014 kl. 13.57

I det gamle Brukarforumet var det en debatt om Peder Pust og mulig kobling til Røros: 25963 Peder Pust Smøla - Røros?
Astrid Ryen skrev:I skiftet etter Johannes Biering 1720 nevnes Peder Pust blant mange andre som hadde gjeld til boet.
I manntallet 1701 på Røros blant hyttefolket og de andre, finner jeg ingen Mons eller Henrik, men jeg raste bare gjennom sidene, så jeg kan ha oversett noen kandidater.

Vet du alderen på Peder Monsen Pust i Nelvika?

I den debatten er det også henvisning til en svensk smedslekt Pust, samt at Karle også henviser til at eieren av Smøla kobberverk kom fra Bamble, og at kanskje Peder Pust ble med derfra.
:) Tore

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Peder Monsen Pust i Nelvika og Peder Pust på Skjølberg.

Legg inn av Tore Kristiansen » 30. april 2014 kl. 14.13

Når jeg bare søker etter Pust på Familysearch og velger Sverige (Sweden) får jeg opp flere i Blekinge og i Stockholm, men det var også en Johan Pust i Undersåker sokn i Jemtland som får barn på 1690- og 1700-tallet. Og Undersåker ligger mellom Åre og Östersund, og det er ikke langt fra Røros.

Så kanskje Pust-opphavet finnes i Sverige et sted?
:) Tore

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Peder Monsen Pust i Nelvika og Peder Pust på Skjølberg.

Legg inn av Tore Kristiansen » 30. april 2014 kl. 14.16

I følge Arkivverkets planer for skanning av materiale i 2014 står også Røros kobberverk, og det kan være at det i det materialet kan finnes noe interessant? Så i løpet av 2014/2015 blir det vel litt lettere å lete etter Pust på Røros.
:) Tore

Svar

Gå tilbake til «Smøla»