Jacob Olsen født ca. 1779.

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Tor Ole Grønvik
Innlegg: 557
Registrert: 18. mai 2008 kl. 9.50
Sted: TRONDHEIM

Jacob Olsen født ca. 1779.

Legg inn av Tor Ole Grønvik » 7. august 2012 kl. 23.20

Hei

Jeg søker etter informasjon om Jacob Olsen Knudsvågen(haugen) som skal egentlig stamme fra Rødven på Nordmøre. Denne personen skal ha vært på Hitra og blitt far til Ole Jacobsen Grevsnes Grønvik med Ingeborg Olsdtr. Klokkergård. Ole er født 21.06.1806. Jacob og Ingeborg skal ikke ha vært gift og Jacob skal ut ifra opplysninger ha dratt til Rogstad på Nordmøre og da mulig Smøla.
Se andre temaer fra Hitra og Rauma om det samme emnet.
Søker da så klart etter alle opplysninger som kan finnes.

Fra Rauma

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=74517

Fra Hitra

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=73999

Mvh

Tor Ole Grønvik
Mvh

Tor-Ole Grønvik
tor-ogro@outlook.com
Tlf: 46418187

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Jacob Olsen født ca. 1779.

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 8. august 2012 kl. 11.13

Hei !
Spørsmålet blir om Jacob Olsen ( fra Rødvenfjorden ? ) kom til Edøy og bosatte seg der, etter å ha vært på Hitra noen år.

Den transkirberte og søkbare dåpslista for Smøla ( Edøy ) 1751 - 1819 viser en Jacob Olsen Halsnes, som er gift med Marit Christensdatter, paret døper 3 barn i årene 1806-1813, alle "ekte", Marit, Maria og Ole. Marit født 4.9.1806. Altså ingen Kari, som skal ha vært Jacobs mor i Rødven ?

Jeg finner i farten ingen ekteskapsinngåelser for Edøy i kirkebøkene, men Smølaeksperter vet vel om vielser er ført i prestens bok, for eks. i 1805-06, slik at vi kan sjekke om det står noe om Jacob Olsens far og herkomst.

Kanskje er Smøla ( Edøy ) feil, kan "Rogstad/Rokstad" også befinne seg andre steder på Nordmøre ?
Dersom Smøla er feil, så kunne kanskje paret ovenfor finnes i ft 1801 Edøy, finner dem ikke som gifte der, men det er 3-4 aktuelle Jacob Olsen som senere kan ha giftet seg med omtrent like mange aktuelle Marit Christensdøtre. På Roxstad i Edøy finner jeg ingen Jacob Olsen i 1801, men på Halsnes finnes en Marit Christensdatter, ugift og 23 år, som kanskje er den riktige: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... rk=16#ovre

Noen som vet noe ?

Knut

dn21758
Innlegg: 694
Registrert: 10. juni 2008 kl. 8.28
Sted: SMØLA

Re: Jacob Olsen født ca. 1779.

Legg inn av dn21758 » 9. august 2012 kl. 9.55

Hei!

Har sett denne etterlysningen, men er på ferie i Sogn og kan ikke svare på den akkurat nå. Skal hjem i løpet av helgen, så da kan jeg sjekke bygdebøkene.

Har en fornemmelse av at dette kan være en Jakob Olsen Hengenes som var gift med ei jente fra Høvika på Tustna, men jeg er altså ikke sikker. De mener jeg var bosatt på Edøya, nærmere bestemt på en holme i nærheten av Kyrhaug, men dette er bare noe jeg prøver å huske i tankene. Har vært bort i dette paret. Denne Jakob var en mann med flere uekte barn på samvittigheten i alle fall, og skal være nevnt i kirkeboka for Veøy om jeg ikke husker feil.

MEN: Dette er bare tanker jeg har fått her jeg sitter i Sogn, så dette må tas med en stor klype salt før jeg får sjekket bygdeboka. At Jakob kan ha vært på Rokstad kan nok hende, men det kan også ha vært en meget kort tid.

Mvh. Kjell

dn21758
Innlegg: 694
Registrert: 10. juni 2008 kl. 8.28
Sted: SMØLA

Re: Jacob Olsen født ca. 1779.

Legg inn av dn21758 » 9. august 2012 kl. 10.10

Ser dere etterlyser gftermålet, og her er det vel (høyre side):

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 650356.jpg

Gift 30. okt. 1805 i Edøy; Jakob Olsen Aarsund og pige Marit Christensdatter Halsnes.

Årsund er i Straumsnesset.

Mvh. Kjell

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Jacob Olsen født ca. 1779.

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 9. august 2012 kl. 11.05

Takk for hjelpen Kjell, da ser også mine øyne at vielsene er ført i margen :)

Her er en Jacob Olsen Aarsund på gården Aarsund i Tingvoll i 1801:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 2999#nedre
Hans stemor heter Guri Ephraimsdtr. Hva hans mor har hett er p.t. uvisst, men faren har hett Ole, antaglig Pedersen eller Jacobsen.
Men denne Jacob Olsen er noen år eldre enn forutsatt ...
Kanskje er dette riktig kandidat likevel, mens han fra Rødvenfjorden var et blindspor ?

Fortsatt god ferie ! Kanskje vi får høre mer fra deg når du er tilbake.
Knut

Tor Ole Grønvik
Innlegg: 557
Registrert: 18. mai 2008 kl. 9.50
Sted: TRONDHEIM

Re: Jacob Olsen født ca. 1779.

Legg inn av Tor Ole Grønvik » 18. mai 2014 kl. 15.08

Hei

Jeg har ikke selv sett så mye på denne forespørselen jeg sendte før nå igjen og skjønner via mine forspørsler på samme personene Ole Jacobsen og Jacob Olsen (Knudsvågen)
.
Dette med Rødvenfjorden trur jeg ikke er riktig etter å ha lest alle kommentarene, så da er det kanskje Smøla som ser ut som det kan være det riktige, men å finne ut noe mere har jeg ikke klart. Skal låne bygdebøkene for Smøla å se om noe der kan være interesant kanskje, men det blir ikke før første uka i Juni grunnet bort på arbeid i Oslo.

Hvis noen som har nye opplysninger så takker jeg for de :-)

Mvh

Tor Ole Grønvik
Mvh

Tor-Ole Grønvik
tor-ogro@outlook.com
Tlf: 46418187

Svar

Gå tilbake til «Smøla»