Anne Trondsdatter Lervåg, f 1855 på Tustna

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Innlegg: 899
Registrert: 4. desember 2004 kl. 22.42
Sted: MOLDE
Kontakt:

Anne Trondsdatter Lervåg, f 1855 på Tustna

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 18. februar 2010 kl. 18.03

Hei.

Er det noen som har bind nr 1 av Tustnabøkene og villig til å sjekke noe for meg? (Bøkene finnes ikke på biblioteket i Molde)

Jeg lurer på om det finnes noen opplysninger om Anne Johanne Trondsdatter under garden Lervåg?
Anne og familien finnes her i 1865

Anne giftet seg med min manns tipoldefar (hans 2 ekteskap) i 1881 i Aure. Tipoldefaren gifter seg for 3. gang i 1895. Han fikk barn i første og siste ekteskap, men jeg har ikke greid å finne at han fikk barn med Anne. I alle fall ikke i Aure og de nærliggende sogn.

Jeg greier heller ikke å finne Annes død, men da enkemannen gifter seg for 3 gang (også i Aure) med en enke står det "ved døden attest 7.6.95 Landmark" i rubrikken hvordan forrige ekteskap ble oppløst. Såvidt jeg vet var Landmark lensmann i Aure på slutten av 1800-tallet.

På forhånd takk

mvh Britt Iren

Erling Myrbostad
Innlegg: 878
Registrert: 29. november 2005 kl. 21.38
Sted: KVANNE

Re: Anne Trondsdatter Lervåg, f 1855 på Tustna

Legg inn av Erling Myrbostad » 18. februar 2010 kl. 21.40

Hei, Britt Iren.

Det som står i Tustnaboka om Anne Johanne er:

"6. Anne Johanne, f. 16/6 1855. Gift med enkjemann Iver Engdal. Dei budde i Engdal, og ho var jordmor der."

Det er det hele, samt masse annet om øvrige slektninger, men antar at det ikke var spørsmålet i denne omgang?

mvh Erling

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Innlegg: 899
Registrert: 4. desember 2004 kl. 22.42
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Anne Trondsdatter Lervåg, f 1855 på Tustna

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 18. februar 2010 kl. 23.03

Takk skal du ha. :D

Da var det ikke mer å hente der.
Ellers tror jeg at opplysningen om at Anne var jordmor er en sammenblanding med hans første kone.
Ut fra det jeg har funnet så langt tyder det heller ikke på at de bodde i Engdalen, han bodde heller ikke der med sin første eller siste kone.

mvh Britt Iren

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Anne Trondsdatter Lervåg, f 1855 på Tustna

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 19. februar 2010 kl. 0.48

Hei,

Iver Engdal var gift 1. gang med Brynhild Olsdatter Glomstad, jordmor i Aure. Jeg har registrert Iver i min base ettersom Brynhild og min oldefar var søskenbarn.

Kan det være de to som reiser til Washington i 1889? De reiser ikke sammen, men det kan være noe å se nærmere på.
digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=EMITROND&gardpostnr=57404&merk=57404#ovre

digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=EMIKRUT&gardpostnr=3314&merk=3314#ovre

Mvh Aud

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Innlegg: 899
Registrert: 4. desember 2004 kl. 22.42
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Anne Trondsdatter Lervåg, f 1855 på Tustna

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 19. februar 2010 kl. 10.08

Heisan.

Den muligheten hadde jeg ikke tenkt på (utflyttede var heller mangelfult- heller si fraværende i kirkeboken) Det har aldri vært nevnt i fam at Iver hadde vært en tur i Amerika. Men det er helt sikkert rett par.
Fam historien forteller imidlertid at Iver gikk konkurs - han drev landhandel på Eidestranda i Aure. Da er det vel etter det han fant ut at han ville "ut i den store verden".
Dette forklarer hvorfor jeg ikke finner hennes dødsfall i kirkebøkene. Anne døde nok i Amerika og så kom Iver tilbake etter relativt kort tid.
De har jo ikke med seg barn da de reiser så da er det nok ikke etterkommere i det ekteskapet.

Tusen takk for ledetråden :D


(min svigerfar var oldebarn av Brynhild og det betyr jo at han er 5. menning med deg)

mvh Britt Iren

Svar

Gå tilbake til «Tustna»