Sigri Paulsdatters Høviks ektemenn og slekt

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
dn24905
Innlegg: 132
Registrert: 20. november 2010 kl. 20.39
Sted: TUSTNA

Sigri Paulsdatters Høviks ektemenn og slekt

Legg inn av dn24905 » 7. desember 2015 kl. 13.51

I rettinga til Gards- og ættesoge for Straumsnes, Bind 2/side 430 Kvisvik – Tunga går det fram at Gullik Arntsen Vinsternes etterlot seg 2 barn, Ole Gulliksen Nauten 1677-1719 og Arnt Gulliksen Stabben Ødegård. I Skifte etter Ole Gulliksen 11 des 1719, f440a nevnes enken Brigitte Iversdatter, født ca.1690, og de fem barna. Nederst på siden nevnes; «Børnenes nærmeste slekt Just Andersen Ormbostad».
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24639/445/

Just Andersen Ormbostad var gift med Marite Iversdatter som det går fram av skifte etter han i 1749.
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24643/260/

Det er nærliggende å tro at Marite og Brigitte var søstre og følgelig døtre av samme Iver.
Samme dag som skifte etter Ole Gulliksen Nauten så er det skifte etter Sigrid Paulsdatter Høvik. Etterlevende mann var Ole Fredriksen. Sigrid har vært gift tidligere med Iver Eriksen og hadde med han barna Brigitte, Marite og Mikkel. Sigrid hadde med andre ektemann Ole Fredriksen en sønn Fredrik født i 1703. I dette skifte nevnes også Joen Eriksen som jeg forstår er nær slekt, men jeg sliter litt med å lese alt her.
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24639/441/

Sigrid ser derfor ut til å være svigermor til Just Andersen Ormbostad og Ole Gulliksen Nauten.
På Ormbostad nevnes Iver Eriksen, 40 år, som bruker i ene gardparten i manntallet i 1701 og nevnes også i skoskatten i 1711. Imidlertid ser det ut som første ektemannen til Sigrid var død før 1703 siden hun får sønnen Fredrik med andre ektemannen Ole Fredriksen i 1703.
Dette utelukker vel at Iver Eriksen Ormbostad kan være hennes første mann, hvis en kan stole på at Skoskatten 1711 har fått med seg rette navn.

Jeg vil gjerne ha innspill på om logikken min i det ovennevnte holder mål og også tanker om hvem som kan være Sigrids opphav. Hun bør være født ca. 1660-1670.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Sigri Paulsdatters Høviks ektemenn og slekt

Legg inn av Tore Kristiansen » 7. desember 2015 kl. 20.35

Artig at det er flere som holder på med denne tida :D

I skiftet i Høvika etter Sigrid Pålsdatter omtales Birgitte (det står ikke Brigitte) Iversdatter som enke, og at det er hun som noen sider seinere omtales som enka på Ormbostad, virker sannsynlig.
Men en kreditor i boet i Høvika var ei Birgitte Hallerøen som krevde 1 riksdaler 3 ort. Du bør vel se etter om hun var ei Iversdatter.
I dette skiftet skriver du at det skal være nevnt en Joen Eriksen, men jeg finner ham ikke.

I skiftet etter Just Andersen Ormbostad i 1749 kalles enka for Marite Joensdatter. Det kan jo være en skrivefeil, og at hun var ei Iversdatter, men dessverre står navnet hennes bare en gang i skiftet.

Når det gjelder Sigrids opphav, var det flere Pål i dette området på siste halvdel av 1600-tallet. I 1665-manntallet var Pål navnet på oppsitteren på ca. 10 garder i Aure prestegjeld. Men ingen i Halsa.

I skoskatten har jeg tidligere funnet navnet på personer som det var skifte på i 1708, så at navnet kan henge igjen fra tidligere lister er vanlig. Men i prestens innsendte lister over parykkskatten og tjenestefolkenes lønn i 1711, står det også Iver på brukaren på Ormbostad. Helt nederst i høyre kolonne på høyresida: Fogderegnskap 3745 (RA/EA-4092/R56/L3745), 1711-1711, oppb: Riksarkivet. Merknader: Skoskatten 1711 (Arkivverket sier at dette er ei midlertidig lenke, siden de ikke har gjort seg helt ferdig med disse fogderegnskapene.)
Og jeg tror ikke presten ville ha skrevet inn navnet på en brukar som har vært død i minst 8 år. Fogden som bare kopierte skattelistene år for år fordi han trengte bilag, er noe annet. Der vet vi at de ikke skiftet navn så alt for ofte.
:) Tore

Brukeravatar
dn24905
Innlegg: 132
Registrert: 20. november 2010 kl. 20.39
Sted: TUSTNA

Re: Sigri Paulsdatters Høviks ektemenn og slekt

Legg inn av dn24905 » 7. desember 2015 kl. 22.50

Takk for svar og gode innspill. Dette får bli en kort tilbakemelding siden jeg sitter i Korea og snart skal på jobb. Når kvelden kommer skal jeg se litt mer på dette.

I skiftet etter Sigri synes jeg å lese Joen Eriksen i siste linje på folio 436a, men ble litt usikker nå. Hvor fant du at hun omtales som enka på Ormbostad? Dette er jo nesten en bekreftelse på at hun kom fra Ormbostad.

To av barna til Just Andersen, Iver og Sirie, kan dermed vært oppkalt etter sine besteforeldre. Dette blir litt teorier som må modnes litt.

Hilsen Henrik Ormbostad

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Sigri Paulsdatters Høviks ektemenn og slekt

Legg inn av Tore Kristiansen » 8. desember 2015 kl. 14.28

I nederste linje på folio 436a i venstre kolonne er ordet som står der: Sorenskrifver
:) Tore

Brukeravatar
dn24905
Innlegg: 132
Registrert: 20. november 2010 kl. 20.39
Sted: TUSTNA

Re: Sigri Paulsdatters Høviks ektemenn og slekt

Legg inn av dn24905 » 8. desember 2015 kl. 15.19

Takk, nå ser jeg at det står Sorenskrifver! Men jeg klarer ennå ikke å finne at det neves enken fra Ormbostad i dette skiftet, selv om jeg leser til øyet blir stort og vått :shock:

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Sigri Paulsdatters Høviks ektemenn og slekt

Legg inn av Tore Kristiansen » 8. desember 2015 kl. 15.45

Nei, det står ikke at hun var fra Ormbostad.
Det står bare at hun var enke.

Det står: Till Rigtighed Imellem hindes igienlefvende Mand Olle Fridrichssen, og dend Sall. Qvindes med første Mand udj ægteskab avlet børn, Mickell Ifversen gl. 23 aar, Birgitte Ifversdatter Enke, Maritte Ifversdatter gift, og nu med dend sidste Mand avlet barn Friderich Olsen 16 aar gammel, Ofverværende Sorenskrifver...
:) Tore

Brukeravatar
dn24905
Innlegg: 132
Registrert: 20. november 2010 kl. 20.39
Sted: TUSTNA

Re: Sigri Paulsdatters Høviks ektemenn og slekt

Legg inn av dn24905 » 8. desember 2015 kl. 16.17

Det stemmer nok at Birgitte var enke, det går fram av skifte etter første mannen henne Ole Gulliksen. Dette skiftet ble som nevnt over avholdt på samme dag som skifte etter Sigri.
For å forfølge Maritte Iversadtter litt. I kirkeboka for Edøy nevnes blandt Communicanderne: Enken Marit Iversdatter Ormbostad.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?d ... x_side=-17

Spørsmålet er da om en skal tro på geistlige ( Kirkeboka) eller de verdslige ved skiftet etter Just Andersen Ormbostad vist over. Jeg tror mest på presten i dette tilfellet.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Sigri Paulsdatters Høviks ektemenn og slekt

Legg inn av Tore Kristiansen » 8. desember 2015 kl. 17.30

Ja, at de blingsa litt på patronymene var vanlig.
:) Tore

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Sigri Paulsdatters Høviks ektemenn og slekt

Legg inn av Tore Kristiansen » 8. desember 2015 kl. 18.00

Et eksempel på en annen tråd jeg holder på med i kveld. Jeg leita etter Andersdatter/Andersen som bodde på Gaupset i Batnfjorden og i skifte nr. 65 på folio 548a i Skifteprotokoll 9, 1741-1746 står det at det var skifte etter Marit Andersdatter Gaupset. Men merkelig nok het sønnen Asbjørn, og Peder Ambjørnsen Bjerkeset var til stede på vegne av barna. Da ringte det tre bjeller, og jeg måtte sjekke kirkeboka etter dødsfallet.
Og i kirkeboka, helt nederst på høyresida; Øre i Kvernes, Ministerialbok 1731-1765, Kronologisk liste 1742, står det at Marit Anbjørnsdatter døde.

Så at navnene kunne bli skrevet feil, var ikke uvanlig.
:) Tore

Brukeravatar
dn24905
Innlegg: 132
Registrert: 20. november 2010 kl. 20.39
Sted: TUSTNA

Re: Sigri Paulsdatters Høviks ektemenn og slekt

Legg inn av dn24905 » 8. desember 2015 kl. 23.04

Da har noen av brikkene falt på plass og jeg skal prøve en oppsummering når kvelden kommer her i sør. Når det gjelder Sigrid så heter faren Poufell ( Paul). På Ormbostad finner vi Pouffell i flere kilder som leilending /husmann der. I sogneprestens manntal 1664- 1666 nevnes f.eks han som 40 år med sønnen Mickel 3 år. Rent aldersmessig passer det bra i tilegg til at Sigrid får en sønn ved navn Mikkel som kan være oppattkalling av broren.

Dette er bare en teori som jeg skal se mer på. Innspill mottas gjerne!

Brukeravatar
dn24905
Innlegg: 132
Registrert: 20. november 2010 kl. 20.39
Sted: TUSTNA

Re: Sigri Paulsdatters Høviks ektemenn og slekt

Legg inn av dn24905 » 13. desember 2015 kl. 9.55

Linken til Parykkskatten og tjenestefolkenes lønn var interessant.
http://arkivverket.no/URN:db_read/db/47843/297/
Her finner en navn på to tjenestejenter, Ingeborg og Tossi Amundsdatter. Jeg hadde håpet at dette var døtre eller kone til Iver Eriksen, men det er det vel små sjanser for siden det betales skatt av deres lønn.

Svar

Gå tilbake til «Tustna»