vielse av esten gjengstø og lisbet hovliksdatter hendseth

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Eva Jorunn Aukan-Lervåg
Innlegg: 19
Registrert: 30. november 2008 kl. 12.41
Sted: AVERØY

vielse av esten gjengstø og lisbet hovliksdatter hendseth

Legg inn av Eva Jorunn Aukan-Lervåg » 2. april 2011 kl. 23.48

Hei Jeg har problemer med å lese kirkebøker. Ikke så lett å tyde det som står der.
Dette gjelder fødested og riktig navn på fedrene til brudeparet.
Lisbeth Hovliksdatter og Esten Gjengstø. Det står et mellomnavn på han som ser ut som Jenson eller noe sånt, og på henne tyder jeg det som Henseth som etternavn. Men jeg får ikke tak fødested på noen av dem. Dette står i kirkeboken Stangvik-Halsa 1831-1849, side
485, tredje linje. Kan noen hjelpe å tyde dette for meg :D

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: vielse av esten gjengstø og lisbet hovliksdatter hendset

Legg inn av Kjell Farstad » 3. april 2011 kl. 0.12

Link til siden i kirkeboka:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-173
I FS står det:
Esten Jensen 40 år gammel
Lisbeth Hovlichsdr 28 år gammel
Gift 06. apr 1847 Halsa
Det rette stedet for å få dette tolket er å legge ut linken til kirkeboka på:
https://slektsforum.slektogdata.no/viewforum.php?f=2352

Brukeravatar
dn12117
Innlegg: 5303
Registrert: 15. november 2004 kl. 11.36
Sted: MOELV

Re: vielse av esten gjengstø og lisbet hovliksdatter hendset

Legg inn av dn12117 » 3. april 2011 kl. 10.49

Hei Eva.

Ett ord mangler, men dette er hva jeg leser:

6. april 1847

Ungkarl Esten Jenssen Gjengstad og pige Lisbeth Hovlichsdr. Hendseth.

Hun er født i Oure - han i Halsa Sogn hvor de ? bor. (Synes forøvrig det er merkelig at hun står først - ta forbehold om at det kan være omvendt) Det stemmer allikevel at de bor i Halsa ved vielsen så det er nok riktig - har bare ikke sett at bruden står først før :oops:

Han er 40 aar, hun er 28 aar.

Jens Larssen Gjengstad

Hovlich Halvorsen Hendseth.
Lillian Kristiansen

Eva Jorunn Aukan-Lervåg
Innlegg: 19
Registrert: 30. november 2008 kl. 12.41
Sted: AVERØY

Re: vielse av esten gjengstø og lisbet hovliksdatter hendset

Legg inn av Eva Jorunn Aukan-Lervåg » 3. april 2011 kl. 12.34

Tusen takk for hjelpen, det hjelper på. :D Nå trodde jeg han het Gjengstø da, så nå blir det mer leting. :D

Erling Myrbostad
Innlegg: 878
Registrert: 29. november 2005 kl. 21.38
Sted: KVANNE

Re: vielse av esten gjengstø og lisbet hovliksdatter hendset

Legg inn av Erling Myrbostad » 3. april 2011 kl. 17.30

Hei,
tillater meg å være uenig med Lillian på ett punkt, jeg mener at det står Gjengstød på begge plasser, ikke Gjengstad. Det stemmer også med daværende kirkesogn, Gjengstøgardene lå i Halsa sogn, og Hendset hørde Aure til. Nå ligger begge gårdene i Halsa kommune.

mvh Erling

Erling Myrbostad
Innlegg: 878
Registrert: 29. november 2005 kl. 21.38
Sted: KVANNE

Re: vielse av esten gjengstø og lisbet hovliksdatter hendset

Legg inn av Erling Myrbostad » 3. april 2011 kl. 18.33

Hei igjen,

fattet litt interesse for disse folkene, siden jeg ikke hadde vært borti noe lignende slekt før på Gjengstø. Klarte ikke å lokalisere dem med en rask kikk på kirkebøkene, men de kan være der for det. Men mener du kanskje bør ta en kikk på dette skiftet:

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24661/313/

Det er skifte No. 67 på høyre side, og der tror jeg kanskje Esten Jenssen Gjengstø er lokalisert. Her står han som arving etter onkelen Baard Larsson på Gjengstø. Mener å huske at Baard og altså far til Esten, Jens, som er avdød i 1832 ved skiftet, er fra Vågen i Torjulvågen. Legg merke til at en av forloverne ved vielsen også skriver seg Vaagen. Har ikke Tingvollboka, men det er sikkert lurt å sjekke der om dette kan stemme. Hvor ble det av Esten og Lisbet etter vielsen? Kanskje det ligger noen spor der, f.eks i fadderne til barna.

mvh Erling

Eva Jorunn Aukan-Lervåg
Innlegg: 19
Registrert: 30. november 2008 kl. 12.41
Sted: AVERØY

Re: vielse av esten gjengstø og lisbet hovliksdatter hendset

Legg inn av Eva Jorunn Aukan-Lervåg » 3. april 2011 kl. 20.02

hei, I følge halsa bygdebok, så bodde de på en plass som het strandagjelen under strand. eller noe sånt. husker ikke helt, for det er lenge siden jeg leste det. Der fikk de tre barn. John f. 1855, Hanna 1858 og Elen 1862. Men før det fikk de en sønn som het Anders, f. 1849. han bosatte seg på Tustna, og er min oldefar. Det sto ingenting om han i Halsaboka som jeg kunne finne, så hvor de var da vet jeg ikke. Esten døde angivelig av spedalskhet, og lisbeth bodde på plassen der til hun døde. Den ble etterhvert kalt Lisbethplassen . :D

Brukeravatar
dn12117
Innlegg: 5303
Registrert: 15. november 2004 kl. 11.36
Sted: MOELV

Re: vielse av esten gjengstø og lisbet hovliksdatter hendset

Legg inn av dn12117 » 4. april 2011 kl. 8.11

Hei Eva.

Jeg ser nå at det er en "prikk" over det jeg trodde var en A så jeg er enig med Erling i at det står Gjengstød. Beklager at jeg misledet deg, det var absolutt ikke meningen.

Lokalkunnskapen kan man aldri ta fra noen og det er selvsagt LOV å være uenig. Det er det man lærer av.

Beklager igjen Eva. :oops:

Lykke til videre med slektsarbeidet :lol:
Lillian Kristiansen

Eva Jorunn Aukan-Lervåg
Innlegg: 19
Registrert: 30. november 2008 kl. 12.41
Sted: AVERØY

Re: vielse av esten gjengstø og lisbet hovliksdatter hendset

Legg inn av Eva Jorunn Aukan-Lervåg » 4. april 2011 kl. 16.22

Hei, Helt greit det. :P

Erling Myrbostad
Innlegg: 878
Registrert: 29. november 2005 kl. 21.38
Sted: KVANNE

Re: vielse av esten gjengstø og lisbet hovliksdatter hendset

Legg inn av Erling Myrbostad » 4. april 2011 kl. 17.44

Finner Anders Eistensen som tjenestedreng på en av Strandgardene, 17 år gammel i 1865. Han er da ugift. Født i Halsa, står det i folketellinga.

Erling

Erling Myrbostad
Innlegg: 878
Registrert: 29. november 2005 kl. 21.38
Sted: KVANNE

Re: vielse av esten gjengstø og lisbet hovliksdatter hendset

Legg inn av Erling Myrbostad » 4. april 2011 kl. 17.54

Det er en datter til, se nr. 27 i lenke:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-85

Marie Hovliksdatter Hendset som er fadder er sikkert søster til Lisbet.

Her er Anders i Halsa kirkebok (nr. 20):

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-6

Ut fra faddrene kan det vel tyde på at de bodde på Gjengstø til de fikk seg plass på Strand, men helt sikkert er jo dette ikke.

mvh Erling

Erling Myrbostad
Innlegg: 878
Registrert: 29. november 2005 kl. 21.38
Sted: KVANNE

Re: vielse av esten gjengstø og lisbet hovliksdatter hendset

Legg inn av Erling Myrbostad » 4. april 2011 kl. 18.05

Finner 4 barn til i tillegg til de to nevte i forrigge innlegg når jeg sjekker på Family search (har ikke dobbeltsjekket med kirkebøkene). Bare tre av disse er vel nevnt i Halsaboka etter som du skriver. De 4 siste er:

3. Ingeborg, f. 22.12.1852
4. John, f. 24.10.1856
5. Hanna, f. 7.8.1859
6. Elen, f. 6.9.1863.

mvh Erling

Erling Myrbostad
Innlegg: 878
Registrert: 29. november 2005 kl. 21.38
Sted: KVANNE

Re: vielse av esten gjengstø og lisbet hovliksdatter hendset

Legg inn av Erling Myrbostad » 4. april 2011 kl. 18.22

En rask sjekk viser at 3 av dem, John, Hanna og Elen er i Halsa ennå i 1900, mens Anders er på Tustna og Anne i Straumsnesset. Ingeborg finner jeg ikke i farten, men det betyr ikke nødvendigvis at hun er død.

mvh Erling

Erling Myrbostad
Innlegg: 878
Registrert: 29. november 2005 kl. 21.38
Sted: KVANNE

Re: vielse av esten gjengstø og lisbet hovliksdatter hendset

Legg inn av Erling Myrbostad » 5. april 2011 kl. 21.59

Har villedet litt i et innlegg lenger opp, og skal hermed rette opp. Det var feil husket at Baard Larsson og Jens Larsson (far til Esten) var frå Vågen i Torjulvågen. De var fra Blekken, fra Bortistua. Derimot var søstra deres, Eli Larsdotter, oppattgift som enke med Jens Andersson Vågen fra Torjulvågen.

Ellers er det klart utfra kirkeboka at Jens Larsson var gift og bodde i Negarden på Gjengstø. Jens var skredder, står det i FT1801. Han var gift med Ane Estensdotter Gjerstad, søster til Elling Estenson på Gjerstad. Kan komme tilbake med dokumentasjon på dette og annet dersom det skulle være av interesse, men avventer foreløpig.

Erling

Eva Jorunn Aukan-Lervåg
Innlegg: 19
Registrert: 30. november 2008 kl. 12.41
Sted: AVERØY

Re: vielse av esten gjengstø og lisbet hovliksdatter hendset

Legg inn av Eva Jorunn Aukan-Lervåg » 6. april 2011 kl. 15.06

hei Erling. :D
Dette er bare helt fabelaktig. Jeg er ikke så veldig flink til dette ennå, så all hjelp mottas med stor takk. :D

Erling Myrbostad
Innlegg: 878
Registrert: 29. november 2005 kl. 21.38
Sted: KVANNE

Re: vielse av esten gjengstø og lisbet hovliksdatter hendset

Legg inn av Erling Myrbostad » 10. april 2011 kl. 18.35

Hei igjen, Eva, har hatt det travelt, så dette blir litt små drypp.

Har sett litt på Jens Larsson, far til Esten Gjengstø. Jeg ble først litt lurt av at det i Halsaboka står om han under Bortistua Blekken at han var "visstnok død ung", men det var altså feil, selv om han ikke ble noen gammel mann akkurat.

Jens Larsson var altså født omkring 1767, og konfirmert i 1784 i Halsa, ref kirkebok Stangvik. jeg har ikke klart å finne giftemålet med Anne Estensdotter Gjerstad, f. ca 1769, men det må ha vært i 1801 eller 1802, for ved folketellingen i 1801 (FT1801) er han ugift skredder med bopel Gjengstø, og når eldste sønnen Lars er døpt høsten 1802, er de gift.

Her er barna til Jens Larsson og Ane Estensdotter, har prøvd å tyde teksten i kirkeboka etter beste evne, men garanterer ikke at det er feilfritt. Alle er fødde på Gjengstø.

1802 Lenke dåp:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-113

Døbt Jens Larss. Giengstøens og kone And Estensd. B: fød af 6te Sept Nom: Lars, Fad: Elling Estens. Gierstad, Jens Anderss. Olstuen (?), Baar Lars. Blækken, Sigri Andersd. Gierstad, Marit Larsd. Blækken.

1805 Lenke dåp:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-122

Døbt Jens Larss. Giengstøens og kone Ane Estensd. B. Fød af 18 marts N: Esten. fad: Baar Olss. Betten, Esten Ellingsen Gierstad, Peder Yter (?) Vogland, Ildrie Estensd. Giengstøe, Elie Larsd. Vogen

1807 Lenke dåp:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-132

Døbt den 4 Decembr Jens Lars: Giengstøens og kone And Estensd. B: fød af 25 Novb. N: Guri, fad: Jon Ols: Blekken, Niels Anderss: Houen, Sognøf Jonsd. Giengstøe, Bridt Ellengsd. Gierstad, Malie Pedersd. Blekken

1811 Lenke dåp:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-144

Døbt af 15 oct. Jens Lars. Giengstøes og kone And Estensd. B: f. af 19 oct. (ikke samsvar, men det er det som står?) N: Sigrie, fad: Niels Christensen Gierstad, Peder Jons. Giengstøe, Ingebor Estensd. Gierstad, Marit Pedersd. Giengstøe, Sigrie Ellengsd. Gierstad.

Her er konfirmasjonen til 2 av dem, dette var gjort i full fart, så jeg fant bare to i farten, men de andre er nok der også hvis du leter litt.

1820 Lenke konfirmasjon, No 31 venstre side:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-135

Esten Jenssen Giengstøe, født 16 marts 1805, foreldre er Jens Larssen og Ane Estensd. Giengstøe.

1829 Lenke konfirmasjon, No 22 venstre side
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-150

Guri Jensd. Gjengstøe, født 25 (?) Novem. 1807, foreldre Jens Lars. Havn (?) , mod. And Estensd. 20?

Grunnen til at de bodde på Gjengstø, var nok at søster til Ane Estensdatter, Ildrid, var gardkone der. Senere ble hun, som 2. gangs enke, gift med bror til Esten, Baard Larsson Blekken.

Jens Larsson døde på Gjengstø 18.2.1826. Dødsfallet til Ane har jeg foreløpig ikke funnet.

Kommer tilbake med en generasjon eller så lenger bakover når jeg får tid. Dette er av folket til kona mi også, så jeg har noen småting som ikke står i bygdebøkene her.

mvh Erling

Eva Jorunn Aukan-Lervåg
Innlegg: 19
Registrert: 30. november 2008 kl. 12.41
Sted: AVERØY

Re: vielse av esten gjengstø og lisbet hovliksdatter hendset

Legg inn av Eva Jorunn Aukan-Lervåg » 12. april 2011 kl. 10.22

Hei igjen. Dette er til enorm hjelp for meg, så tusen takk. :D Har vært indisponert fra å gjøre så mye med det ennå, men blir morsomt å sette igang. Gleder meg til det du måtte komme med senere. M.V.H. Eva

Svar

Gå tilbake til «Halsa»