Kristi Johannesdtr. Kofoed f. Høgset, fødd ca. 1771

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn22977
Innlegg: 54
Registrert: 13. november 2008 kl. 19.34
Sted: BERGEN

Kristi Johannesdtr. Kofoed f. Høgset, fødd ca. 1771

Legg inn av dn22977 » 19. september 2009 kl. 21.01

Hei!

Fint om nokon kan hjelpa meg med foreldre / forfedrer til Kristi Johannesdtr. Høgset, f. ca 1771.
g.m. Absalon Holgerson Kofoed
1801- teljinga er ho 30 år. Bur i Vågos.

Mvh Ann

Anne Lisbeth Stavland
Innlegg: 2474
Registrert: 3. oktober 2008 kl. 18.16
Sted: BREMNES

Re: Kristi Johannesdtr. Kofoed f. Høgset

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 20. september 2009 kl. 12.10

Hei :)

Dessverre starta KB for Aure først i 1772. Eg har leita det året utan å finna dåpen. Min erfaring er at dåpen oftare er 1-2 år før antatt år.
Så eg trur det beste er å få noken til å slå opp i bygdebok for deg, evt. fjernlåna frå ditt lokale bibliotek. Det er veldig enkelt, eg har gjort det fleire ganger.


Mvh
Anne Lisbeth

dn22977
Innlegg: 54
Registrert: 13. november 2008 kl. 19.34
Sted: BERGEN

Re: Kristi Johannesdtr. Kofoed f. Høgset

Legg inn av dn22977 » 20. september 2009 kl. 13.33

Hei!

Tusen takk for svar.
Ja, det er vanskeleg med kjelder ol. i Aure kommune.

Neste spørsmål vert, er det nokon som kan hjelpa med, kva Bygdebok Høgset høyrer til?

Mvh Ann

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Kristi Johannesdtr. Kofoed f. Høgset

Legg inn av Tore Kristiansen » 20. september 2009 kl. 14.52

Det er vel broren som er på Høgset i 1801?

Høgset ligger i Valsøyfjorden i dagens Halsa kommune. Jeg ser i et annet emne at du har lest Gardtales for Valsøyfjord. Kanskje foreldrene til Kristi Johannesdatter står der nevnt under Høgset?
:) Tore

dn22977
Innlegg: 54
Registrert: 13. november 2008 kl. 19.34
Sted: BERGEN

Re: Kristi Johannesdtr. Kofoed f. Høgset

Legg inn av dn22977 » 20. september 2009 kl. 17.52

Hei!

Tusen takk for raskt svar, har sjølv ikkje Gardtales, men skal få nokon til å hjelpa meg med det.

Mvh Ann

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Kristi Johannesdtr. Kofoed f. Høgset

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 20. september 2009 kl. 22.55

Hei,

Kristi er nok søster av min ane Guraa f. 1774, gift 1800 med Montz Johannesen Otnes.

Foreldre:

Johannes Isachsen Høgset døde 14 mai 1797, 66 år.
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16108&idx_id=16108&uid=ny&idx_side=-161

Kirsti Larsdatter Høgset døde 22 april 1798, 63 år.
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16108&idx_id=16108&uid=ny&idx_side=-167

Foruten Kirsti og Gurå har jeg registrert at de hadde; Lars, Margrete, Marit, Isach, Ranni og Ole.

Mvh Aud
Sist redigert av Aud Mari Kalland Sterten den 19. mars 2010 kl. 23.28, redigert 1 gang totalt.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Kristi Johannesdtr. Kofoed f. Høgset

Legg inn av Tore Kristiansen » 21. september 2009 kl. 0.05

Da har selvsagt Aud kommet med svaret. :D
Siden jeg har jobbet litt med dette, legger jeg allikevel ut hvordan jeg kom fram til hva foreldrene het. Kanskje kan måten jeg jobber på, være en liten veiviser til hvordan du kan lete? :)


Kirsti ble konfirmert som nr. 10 i 1787: Aure, Ministerialbok nr. 578A01 (1772-1819), Kronologisk liste 1787, side 178-179.
Det står ikke alder på konfirmantene, men min erfaring med Aure er at de ble konfirmert når de var 16 år gamle.

Jeg har lagd ei liste over konfirmantene i den første kirkeboka, 1772-1819, og det var en del Johannesdatter/-sen fra Høgset som ble konfirmert i Aure før 1800.
Lars 1775, Marit 1777, Margrete 1779, Isak 1784, Kirsti 1787, Guri 1791, Ranni 1794, Ole 1798

Siden Guri, Ranni og Ole bør være født etter 1772, kan vi sjekke dåpene deres for å se hva foreldrene het. :) Jeg er også helt sikker på at du finner begge to i kirkeboka som faddere for flere barn. Det er bare å lete. Der vil navnene deres stå. Men en raskere måte er å finne barn som de har døpt.

Gurå ble døpt 22. p. Trin. 1774, ca. midt på høyresida: Aure, Ministerialbok nr. 578A01 (1772-1819), Kronologisk liste 1774, side 26-27. Faren het Johannes Høchset og mora Kirsti LarsDaatt. Og Gurå/Guri blir da 16 år gammel ved konfirmasjonen. På neste side i kirkeboka (side 28 ) står det under fjerde søndag i advent: Introduceret Johannes Høchsets Qvinde

Ranni ble døpt (litt nede på venstresida) Festo Omn. Sanct (Allehelgenssøndag) i 1777: Aure, Ministerialbok nr. 578A01 (1772-1819), Kronologisk liste 1777, side 58-59. Heller ikke farsnavn på faren der. En av mine forfedre var fadder for henne. :) Ingebor som var kona til Lars Nilsen Engsag, gikk hos står det. Det var vel henne som tok lua av dåpsbarnet da. Er det ikke det som var/er skikken? Ranni var også 16 år ved konfirmasjonen.
På neste side i kirkebok Die Novi Anni (1. januar) 1778, står det: Introduceret Johannes Isachsen Høgsets qd.

Ole ble døpt (på venstresida) Dom. Exaudi. 1781: Aure, Ministerialbok nr. 578A01 (1772-1819), Kronologisk liste 1781, side 98-99. Dåpen står på venstresida, side 98, og på side 99 (høyresida) tredje søndag etter pinsen står det at Johan Isaksen Høgsets kvinne ble introdusert. Fornavnet er feilskrevet.

Ved ekstraskatten i 1762 heter et av bondeparene på Høgset: Johannis Isaks. og Kirsti Larsd.

Så at foreldrene het Johannes Isaksen og Kirsti Larsdatter, bør vel være klarlagt? :)

Det bør også være skifte etter dem. Skifteprotokollene finnes på mikrofilm, men de skal komme snart ut på Digitalarkivet. Det vil kanskje være enklest å vente.
:) Tore

dn22977
Innlegg: 54
Registrert: 13. november 2008 kl. 19.34
Sted: BERGEN

Re: Kristi Johannesdtr. Kofoed f. Høgset

Legg inn av dn22977 » 24. september 2009 kl. 11.21

Hei!
Tusen takk for lærerik og informativ tilbakemelding. Mi erfaring er at dei gamle handskrivne Kyrkjebøkene ikkje alltid er lette å gje seg i kast med. Min kunnskap om Latinske ord og utrykk er heller liten. Så her var det mykje ny kunnskap.

Mvh Ann

dn22977
Innlegg: 54
Registrert: 13. november 2008 kl. 19.34
Sted: BERGEN

Re: Kristi Johannesdtr. Kofoed f. Høgset

Legg inn av dn22977 » 29. september 2009 kl. 23.11

Hei igjenn!

Har no fått låna Gardtales. Det er ikkje heilt lett å finna fram.
Har sett på Geistad og Kristi Larsdtr. død 22. april 1798, 63 år. (f c. 1735)
Lars Sveinson Geistad må ha vore ein gamal mann i 1735, Han overlet garden til sonen Svein i 1732.
I 1743 Har Svein Larson ei datter Kristi.
Kan Kristi ha fått feil namn på far då ho døydde?
Fint om nokon kan hjelpa meg vidare.

Mvh Ann

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Kristi Johannesdtr. Kofoed f. Høgset

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 30. september 2009 kl. 23.26

Hei,

Jeg tror ikke at Kirsti har fått feil farsnavn, hun er nevnt som Larsdatter flere ganger i kirkeboka.
Jeg har også stusset over den store aldersforskjellen mellom Svend Larsen Geistad og søstrene Kirsti og Guraa.

Fra manntallet av 1701 på Gistad;

Svend Haagens. 80 år

Laurids Svends. 40 år, med sønnene Peder og Svend, begge 8 år.

Fra side 147 og 148 i Gardtales i Aure b II, under Kalland.

Ingebrigt og Kari Leirvik hadde ein son som heitte Daniel. Etter at faren var død, blei denne Daniel Ingebrigtson rådd på å flytja til Kalland. I 1744 vart det ordna med skøyte åt honom frå mora Kari, frå broren Jon og frå verbroren, klokkar Kristen Torsteinson Tevik.

Daniel flytta så til Kalland. Han vart gift med ei enkje som heitte Margrete Olsdotter. Ho hadde først vori kona til ein Lars Olson og fått døtterne Gurå og Kirsti med honom. Den første blei kona til Torber Knutson Vollan (Øver-Engdal), den andre blei gift med Johannes Isakson Høgset. Daniel og Margrete fekk også to døtter som bar navna Kari og Guro.

Daniel og Margrete Kalland døydde mesta samtidig i 1763.


Nå er det lenge siden jeg lånte Gardtales i Valsøyfjord. Hva har Anders Todal skrevet om foreldrene til Kirsti, - Lars og Margrete ? Det samsvaret kanskje ikke helt med det som står i Gardtales i Aure b II ?

Mvh Aud

dn22977
Innlegg: 54
Registrert: 13. november 2008 kl. 19.34
Sted: BERGEN

Re: Kristi Johannesdtr. Kofoed f. Høgset

Legg inn av dn22977 » 4. oktober 2009 kl. 15.36

Hei!

Det er ikkje alltid lett å fylgja tråden i det som står i Gardtalesbøkene.

Høgset
s. 382 Ola Jensson Fjerli, i 1699 samla den andre delen av Høgset.
s. 383: Ved skifte etter Ola Jensson Fjerli først på 1720-åra.
Sønene Isak Høgset, Jens Fjerli, Lars Rodal og dottera Dordi, g.m. Svein Larson Geistad.

s. 384 står det:
Johannes Isakson Høgset vart gift føre året 1763 med Kristi Larsdtr. som visst var frå Geistad og søster til Svein Larsson. Ho og Johannes fekk fleire born, mellom desse var sonen Lars, som i 1787 skøyta åt seg farsgarden.
Ein annan son Isak i 1798 g.m. Malens Larsdtr. Engdal.



Geistad s. 26:
Folketeljing 1701, Svein Håkonson 80 år, bur hjå sonen Lars.

s. 28:
usikkert kor lenge Lars Sveinson driv garden, er i matrikkelen for 1723, i 1732 er det sonen Svein Larson som har teke over.
Svein Larson
g.1.m. Dordi Olsdtr. Høgset - 1743
B: Peder, Ingeborg, Kristi, Elen og Mali

Slik eg forstår dette så er:

Kristi Larsdtr. som eg leitar etter er fødd etter at Lars Geistad er død.

Kan det vera Lars Rodal, son til Ola Jensson Fjerli, som er far til Kristi Larsdtr.?

Mvh Ann

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Kristi Johannesdtr. Kofoed f. Høgset

Legg inn av Tore Kristiansen » 5. oktober 2009 kl. 0.07

Hvis Todal ikke har en annen forklaring på at Kristi Larsdatter var fra Geistad, så er det nok ingen annen løsning enn å kikke i skifteprotokollene. Fikk Kristi som var gift med Johannes Høgset arv etter en Lars?

Det ryktes at skifteprotokollene kommer på nettet i slutten av oktober. :)

Men det var lov den gangen å få barn som kårmann også. :) En av mine forfedre giftet seg på nytt etter at han hadde vært kårmann i 14 år. Og sønnen kom over et år etter vielsen.
:) Tore

dn22977
Innlegg: 54
Registrert: 13. november 2008 kl. 19.34
Sted: BERGEN

Re: Kristi Johannesdtr. Kofoed f. Høgset

Legg inn av dn22977 » 5. oktober 2009 kl. 22.01

Hei!

Eg skal prøva å systematisera det som står om personane på dei 2 Geistadbruka, men det tek litt tid, så det får eg koma tilbake med seinare.

Todal; viser til ei Folkateljing i 1701, på nokon av personane tek han med alder, på andre ikkje. Kanskje alderen til Lars Svenson står i orginalen?

Er denne folketeljinga tilgjengeleg på nettet?

Mvh Ann

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Kristi Johannesdtr. Kofoed f. Høgset

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 5. oktober 2009 kl. 22.45

Kanskje vi kan se litt på slektsforholdene på Høgset og Fjerli mens vi venter. :)

Høgset
s. 382 Ola Jensson Fjerli, i 1699 samla den andre delen av Høgset.
s. 383: Ved skifte etter Ola Jensson Fjerli først på 1720-åra.
Sønene Isak Høgset, Jens Fjerli, Lars Rodal og dottera Dordi, g.m. Svein Larson Geistad.


Vi finner ingen Ola Jensson på Fjerli i 1701, derimot finner vi en Ole Nilsen (Oluf Nilss.) Klikk på bildet nedenfor slik at det blir forstørret.

Skoskatten i 1711 har også Ole Nilsen som bruker av Fjerli.

I panteboka for Nordmøre 2A 01 1692-1750:
www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080403670209.jpg

www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080403670210.jpg

Her kommer det frem, etter det jeg kan tyde, at de marklagene av Høgset som Isach Olsen får skjøte på fra sine brødre og sin svoger, datert 24 april 1724, var arv etter deres Sl. fader Ole Nilsen Fjerlien. Peder Nilsen Høgset bebor og bruker den part av Høgset som Isach Olsen skal få til odel og eie.

Videre kommer det frem at Isak, Jens og Lars har to søstre, Guri og Marit.

Korriger meg gjerne, hvis det er slik at jeg har misforstått opplysningene i skjøtet.

Vi finner en Oluf Jensen på Høgset i 1701. Han har ingen sønner.

Ut fra opplysningene i skjøtet og manntallet av 1701 finner jeg det lite troverdig at Isach er sønn av Ole Jensson.

Isach Olsen Høgset ble gravlagt 20. april 1785, 87 år gammel.
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16108&idx_id=16108&uid=ny&idx_side=-75

------------

Manntallet av 1701 for Wiigs Tinglaug finner vi ikke på nettet. Jeg har tatt kopier og kan gjøre oppslag for deg hvis du ønsker det. Jeg planlegger å skrive det av til eget bruk, men må først ble ferdig med Hemne.

Lars Svendsen på Geistad var 40 år i 1701.
Han hadde to sønner Lars og Peder, begge 8 år gamle.

Mvh Aud.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn22977
Innlegg: 54
Registrert: 13. november 2008 kl. 19.34
Sted: BERGEN

Re: Kristi Johannesdtr. Kofoed f. Høgset

Legg inn av dn22977 » 7. oktober 2009 kl. 17.52

Tusen takk for tilbud om å senda meg Mantal for Wiigs Tinglaug, men trur eg takkar ein, då eg er svært dårleg på Gotisk sktift.

Er einig i at me må bruka litt tid til å laga system over brukarar og born på desse to gardane.

Mvh Ann

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Kristi Johannesdtr. Kofoed f. Høgset

Legg inn av Tore Kristiansen » 12. oktober 2009 kl. 14.55

I 1660-manntala på Digitalarkivet hadde ikke Svein på Geistad noen sønn Lars.
Men disse avskriftene på internett er kjent for å være fulle av feil, og må sjekkes mot originalen. Hvis de stemmer, og Lars var sønn av Svein, så var han ikke 40 år i 1701 men yngre.

Fjærlia i denne avskrifta som må tas med store klyper salt, siden mange feil er kjent: Nr. 1 og nr. 2

På Høgset bor Nils og Tholluf men der sønner er tatt med heter de: Nils og Torløf. I den siste lista står Ola Jensson som kanskje er den som Todal blander inn?
:) Tore

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Kristi Johannesdtr. Kofoed f. Høgset

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 18. april 2012 kl. 22.11

Høgset
s. 382 Ola Jensson Fjerli, i 1699 samla den andre delen av Høgset.
s. 383: Ved skifte etter Ola Jensson Fjerli først på 1720-åra.
Sønene Isak Høgset, Jens Fjerli, Lars Rodal og dottera Dordi, g.m. Svein Larson Geistad.

Her kommer det frem, etter det jeg kan tyde, at de marklagene av Høgset som Isach Olsen får skjøte på fra sine brødre og sin svoger, datert 24 april 1724, var arv etter deres Sl. fader Ole Nilsen Fjerlien. Peder Nilsen Høgset bebor og bruker den part av Høgset som Isach Olsen skal få til odel og eie.
Videre kommer det frem at Isak, Jens og Lars har to søstre, Guri og Marit.



Den 6. april 1761 ble det holdt skifte etter Lars Olsen og Maren Estensdatter i Lurvika. De to var barnløse. Skifte

Det var således Lars og Marits søsken som hadde rett på arv. Lars Olsen Lurvik må være sønn av Ole Nilsen Fjerli, - bror av Jens Olsen Fjerli, Nils Olsen (skifte på Rodal i 1719), Isach Olsen Høgset (i skiftet sannsynligvis feilført som bosatt på Gjengstø i Halsa), Ales Olsdatter g. på Gjengstø i Halsa, Guru Olsdatter g. på Hestnes og Marit Olsdatter g. på Øvre Engdal. Av disse var det bare Isach, Guru og Marit som levde ved skiftet.

Videre viser dette skiftet at Dordi, kona til Svein Larsen Geistad, ikke hørte til i denne søskenflokken. Hun er da også ført som Dordi Larsdatter i skiftet på Geistad i 1744.

Mvh Aud

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Kristi Johannesdtr. Kofoed f. Høgset

Legg inn av Tore Kristiansen » 19. april 2012 kl. 14.49

Aud skrev:Isach Olsen Høgset (i skiftet sannsynligvis feilført som bosatt på Gjengstø i Halsa
Det var en Isak Olsen på Gjengstø i Halsa. I ekstraskattmanntallet i 1762 var det et innerstpar som het Isach Olsen og hu. Annichen Olsd. Gardfolkene på denne garden var Ole Jensen og Annichen Isaksdtr og tjenestejenta het Guri Isaksd. Det kan tyde på at innerstfolkene Isak og Anniken var kårfolkene på denne garden.

I Halsaboka bind 3 (side 359 og 360) står det bare nevnt på Oppigarden, Gjengstø, at det var en Isak der i 1740, og at dattera, Annichen, ble gift med Ole Jensen. Om Ole Jensen står det at han fikk bøksel av sogneprest Erik Anker i Aure 8. desember 1757. Da har vi forbindelsen til Aure.
:) Tore

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Kristi Johannesdtr. Kofoed f. Høgset

Legg inn av Tore Kristiansen » 19. april 2012 kl. 15.10

En liten parentes til debatten her. (Bøkselseddelen på 9 marklag i Gjengstøa i Halsa til Ole Jensen ble tinglyst på sommertinget for Halsa i 1758. Det står på folio 6b, i det øverste avsnittet på venstresida. Linje 15 ovenifra og nummer seks, og der står det at Ole Jensen Glærem fikk bøkselseddelen som var datert 11. mai 1758. Peder Halvorsen fikk bøksel av sogneprest Erik Anker på resten av Gjengstøa, 18 marklag, og den var datert 8. desember 1757.
Dette viser at Halsaboka ikke er å stole på, selv når det står eksakte datoer i boka.)
:) Tore

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Kristi Johannesdtr. Kofoed f. Høgset

Legg inn av Tore Kristiansen » 21. april 2012 kl. 12.07

Det er først nå at jeg har lest de lenkene til panteboka fra 1724 som Aud kom med i 2009.
Det er også en datter til som du ikke har tatt med. På folio 127b er en av medunderskriverne også Paa min Qvindes Veigne Svend Anderssen Giengstøen

Dette er vel Ales Olsdatter som i 1761 hadde en sønn, Erik Eriksen, som bodde på Gjengstøa i Halsa. Først i skiftet fra Lurvika i 1761 står det riktignok Erik Christiansen, men seinere i skiftet står det Erik Eriksen. Og ved ekstraskattmanntallet i 1762 bruker Erik Eriksen en av de tre gardpartene i Gjengstøa. Han har ei datter over 12 år, Ales.

Lars Olsen i Lurvika i 1761 må være den samme som bor i Rodalen i 1724 (panteboka).

Etter å ha lest panteboka, tror jeg også at det er skrevet feil gardsnavn på Isak Olsen. Det virker litt rart at Isak Olsen skal ha overtatt Høgset, og seinere flyttet til Gjengstøa i Halsa, og deretter skal en ny Isak Olsen ha overtatt på Høgset. Det virker litt merkelig at det skal ha skjedd. Men selvsagt er det en liten mulighet for det. Og da må det undersøkes.
:) Tore

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Kristi Johannesdtr. Kofoed f. Høgset

Legg inn av Tore Kristiansen » 22. april 2012 kl. 15.25

Og nå har jeg fått sjekket hva Todal skriver i Gardtales om Høgset. Og jeg skjønner at Aud har helt rett i at Dordi Olsdtr Geistad ikke tilhører denne samme søskenflokken, men det hadde ikke Todal skjønt. Bra jobba, Aud. :-) (Jeg gikk litt surr i disse to Ole'ne på Høgset.)

Todal henviser til panteboka at Svein Larsen Geistad selger 6 marklag på vegne av sin hustru i 1735 til Isak Olsen Høgset. I panteboka begynner tinglysninga helt nederst på folio 118a og fortsetter med hovedbolken på folio 118b. Der står det Svend Lauritzen Giedstad selger på sin hustrus vegne til min Kiere Svoger Isach Olssen Høgssett og hans arvinger 6 marklaugs Jordegods med bøxsel og Landskyld udi Gaarden Høgsett som min Hustrue arvelig er tilfaldet efter hendes Sl. fader Olle Jenssen (min utheving)

Søskenflokken (Nils, Jens, Isak, Lars, Ales, Guri og Marit) arver Ole Nilsen, mens Dordis far var Ole Jensen. Det har nok komplisert bildet litt for Todal at Isak Olsen Høgset ble formynder for Dordis sønn, Peder, i skiftet etter henne i 1744 som Aud også har nevnt. Det begynner på folio 684a i skifteprotokollen. Dessverre står det ikke slektsskapsforholdet mellom Peder og Isak.
:) Tore

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Kristi Johannesdtr. Kofoed f. Høgset

Legg inn av Tore Kristiansen » 22. april 2012 kl. 16.20

Og Kristi var fra Kalland slik som Aud siterte fra Gardtales Aure band II.
Todal skriver på side 384 i Gardtales for Valsøyfjord at Kristi Larsdatter som visst var frå Geistad og søster til Svein Larsson, men det er feil.

Skiftet på side 484 etter Margrete Olsdtr Kalland bekrefter at Kristi Larsdatter gift med Johannes Isaksen Høgset, var hennes datter med hennes første mann, Lars Olsen.
:) Tore

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Kristi Johannesdtr. Kofoed f. Høgset

Legg inn av Tore Kristiansen » 23. april 2012 kl. 6.48

Det var skifte etter Alets første mann, Erik Olsen Gjengstø, 11. september 1719, folio 346a og arvingene var enka Allet Olsdatter og sønnen Erik Eriksen, 1/2 år gammel. På enkas vegne møtte hendes fader Olle Nielssen Fierljen. Bare for å oppklare hva som skjedde med Isak Olsens søster i Gjengstøa, og at det i Lurvikaskiftet fra 1761 er brukt feil farsnavn på Erik i begynnelsen av skiftet. :D

Jeg legger også ved lenka til manntallet for 1701 siden da debatten gikk i 2009, var ikke den tilgjengelig på nett.
Ole Nilsen Fjærli, 42 år gammel, hadde sønnene Nils 12 år, Jens 8 år, Lars 5 og Isak 2 år. Dattera Alet som allerede i 1719 hadde blitt enke, skal nok plasseres før eller etter Nils i denne søskenflokken.
:) Tore

Svar

Gå tilbake til «Halsa»