Lasse Johnsen Aasbøe f. stangevik

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj05501
Innlegg: 206
Registrert: 14. september 2007 kl. 21.03
Sted: LYNGSTAD

Lasse Johnsen Aasbøe f. stangevik

Legg inn av gj05501 » 23. januar 2008 kl. 18.16

Da jeg har sittet å sjekket svigerfars lister over familie kom jeg over en feil. Feilen var at vedkommende som satte opp listen har trodd at navnet var Lasse Ingebrigtsen Aasbøe.
Men nå har jeg kikket i alle kirkebøker, for konfirmasjon, ekteskap og barns dåp, og det navnet jeg får fram er Lasse Johnsen Aasbøe.
Linken jeg legger ut nedenfor er hva jeg tror er dåpen til Lasse Johnsen som forøvrig ikke er registrert på Aasbøe i folketellingen for 1801. (Og det er derfor jeg tror at denne missforståelsen har oppstått, men at de har tatt Lars Ingebrigtsen for Lasse Johnsen.)

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-79


Har tolket det dit at far er John Nielsen Aasbøe, men vet ikke om jeg tar helt feil.

Lasse Johnsen ble gift med Bridt Jenbsd. Lie 21.6.1829
og de er foreldrene til Randi Lassesd. Aasbøe, som ble gift med Ole Josvasson Kanestrøm.

Kom fram til Lasse Johnsens navn da jeg så på konfirmasjon til Randi Lassesd. som er 21.6.1850.

Kan noen hjelpe meg å tolke det jeg tror er dåp nr. 3 på siden. der navnet J Nilsen Aasbøe er helt tydlig og noe som ligner på Lasse som navn. (kikket på skriften til vedk. for å finne ut om det kunne stå noe annet der.)

Er takknemmelig for all hjelp.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Lasse Johnsen Aasbøe f. Stangevik

Legg inn av Tore Kristiansen » 12. februar 2008 kl. 14.52

Den dåpen du har lagt lenke til viser en dåp til Lars Jonsen Aasbø.

Jeg synes det er litt uklart hva som står der, spesielt på mora.
"Joen Nielss. Aasbøe og ?? Gundel Olsd sammen avlede uægte D. B. N. Lars. Test. Ane Olsdr Aasbøe, Lisabeth Nielsdr ibd, Joen Nielss. ibd., Ole Anderss. Magnelberg, Lars Ols. Halse. / NB. Moderens 2det Leiermaal."

Så, hvem er da foreldrene til Lars? Mora kan være Gunild Olsdtr, 37 år gammel tjenestepike på Reiten nord i FT1801. Det er jo nabogard til Åsbø.

Men hvem faren er, er jeg mer usikker på. Siden dette barnet var uekte, tror jeg ikke det var gardmannen på Åsbø i FT1801. I så fall burde det ha stått noe mer ved dåpen. Det var alvorlig hvis en person i et ekteskap fikk et uekte barn. Da ble det, etter loven, kalt for hor, og halvparten av boet til misdederen ble tatt i straff. Det er også en Jon Nilsen Åsbø som var fadder for gutten, og det kan ha vært gardmannen som bor på Åsbø i FT1801.

Du får se om du finner noen offentlige skriftemål (publice absolverede) i kirkeboka for Stangvik, og om du finner igjen navnene på dem. I tillegg vil det kanskje også være noe om dem i tingbøkene. Barn utenfor ekteskap førte automatisk til bot, og da bør de stå nevnt i tingbøkene og kanskje også i fogderegnskapet. Tingbøkene for Nordmøre tror jeg er mikrofilmet fram til ca. år 1800, så de kan du sikkert fjernlåne via biblioteket ditt. :)
:) Tore

gj05501
Innlegg: 206
Registrert: 14. september 2007 kl. 21.03
Sted: LYNGSTAD

Re: Lasse Johnsen Aasbøe f. Stangevik

Legg inn av gj05501 » 12. februar 2008 kl. 23.43

det er denne Lasse Johnsen jeg leter etter.

dåp randi lassesd. aasbøe

nr 44.

foreldrenes ekteskap:

vielse for Lasse Johnsen Aasbøe

nr.2 1829

har ikke funnet noe som tilsier at han er "uekte".

det var en Lars på aasbøe, sønnen til ingebrigt



folketelling aasbøe 1801

Så dette har jeg funnet ut.. men han som har lett tidligere har nok trodd at Lars (f. 1797 , hans dåp er tydlig..) Ingebrichtsen var den samme som Lasse Johnsen...

jeg leter da etter far til Randi Lassesd. - Lasse Johnsen Aasbøe....

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Lasse Johnsen Aasbøe f. Stangevik

Legg inn av Tore Kristiansen » 13. februar 2008 kl. 1.13

Ja, alderen til han som du fant døpt i 1796 stemmer sånn noenlunde med ham som ble gift i 1829. Det er også den eneste Lars Jonsen som ble døpt i Stangvik prestegjeld i de årene.

Konfirmasjonen i 1812 til Lars Johns. Aasbøe som nr. 18 i Stangvik, Ministerialbok nr. 592A01 (1784-1819), Kronologisk liste 1812, side 141b.

Hvis du ikke tror at det er riktig person som er døpt i 1796, kan du jo sjekke om den gutten døde før 1801. Da kan jo "din" Lars Jonsen Åsbø ha kommet flyttende til Halsa sogn etter 1801, men før konfirmasjonen i 1812, siden han ikke står nevnt i folketellinga i 1801.

Men det virker jo som du har funnet riktig dåp på han som blir gift i 1829. Navn, alder og bosted stemmer. :)

Du kan jo begynne med å sjekke fadderne, og se hvem de var? Kanskje det gir noen løsninger? Ved dattera Elies dåp som nr. 10 i 1830 var første fadder en Thore Johnsen Aasbøe. Patronymet og gardsnavnet kan jo tilsi at han kanskje var bror av Lasse? Hvem var han?
:) Tore

gj04820
Innlegg: 148
Registrert: 5. april 2007 kl. 16.35
Sted: SMøLA

Re: Lasse Johnsen Aasbøe f. Stangevik

Legg inn av gj04820 » 19. februar 2008 kl. 12.05

Hei! :D

Den John Nilsen Aasbøe som var gårdmann på Åsbø i 1801 var nok en sønn av Nils Toresen Sæter f. ca. 1725 som var gift med Margrethe Christensdatter Aasbøe f. ca. 1735, og da er det vel også trolig at Thore Nilsen Aasbøe var en bror av John siden far til Nils het Tore.

Nils Toresen Sæter (Aasbøe) var forøvrig en sønn av Tore Halvorsen Sæter (som døde i 1739) og kona Ane Nilsdatter f. Torjul.

Viser det seg at det er riktig at John var far til Lasse, har jeg oversikten over Nils Toresen Sæters (Aasbøes) søsken. Jeg stammer selv fra Nils sin bror Iver som ble bosatt på Aafarli i Halsa. :D

Mvh. Kjell

gj05501
Innlegg: 206
Registrert: 14. september 2007 kl. 21.03
Sted: LYNGSTAD

Re: Lasse Johnsen Aasbøe f. Stangevik

Legg inn av gj05501 » 20. februar 2008 kl. 19.58

Kjell Fredly skrev:Hei! :D

Den John Nilsen Aasbøe som var gårdmann på Åsbø i 1801 var nok en sønn av Nils Toresen Sæter f. ca. 1725 som var gift med Margrethe Christensdatter Aasbøe f. ca. 1735, og da er det vel også trolig at Thore Nilsen Aasbøe var en bror av John siden far til Nils het Tore.

Nils Toresen Sæter (Aasbøe) var forøvrig en sønn av Tore Halvorsen Sæter (som døde i 1739) og kona Ane Nilsdatter f. Torjul.

Viser det seg at det er riktig at John var far til Lasse, har jeg oversikten over Nils Toresen Sæters (Aasbøes) søsken. Jeg stammer selv fra Nils sin bror Iver som ble bosatt på Aafarli i Halsa. :D

Mvh. Kjell


Ok hvis John Nilsen er far til Lasse Johnsen, hvorfor står ikke Lasse på Folketellingen for 1801?
Der står John Nilsen, med kone.
Selv trakk jeg bare en sannsynlig konklusjon, i og med at det bare var en John på Åsbøe, i gjeldende tidspunkt, og det som jeg tydet som Lasse, og navnet John Nilsen Åsbøe, i den dåpen, som er vist til over...

gj05501
Innlegg: 206
Registrert: 14. september 2007 kl. 21.03
Sted: LYNGSTAD

Re: Lasse Johnsen Aasbøe f. Stangevik

Legg inn av gj05501 » 26. februar 2008 kl. 20.19

Hei

Tror jeg løste gåten, helt tilfeldig faktisk.
Her er ekteskapet til en Thore Johnsen Aasbøe, nr 5 1849

Vielse Thore Johnsen Aasbøe

her står den Lasse Johnsen og Peder Johnsen Aasbøe som forlovere, og far er John Johnsen Aasbøe.

Takk for hjelpen.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Lasse Johnsen Aasbøe f. Stangevik

Legg inn av Tore Kristiansen » 17. mars 2008 kl. 17.03

Hvis Lasse var bror av Tore og Peder, må du kanskje lete i Surnadal etter opphavet hans.

I Halsaboka, bind 2 side 461, står det at Thore Jonsen var fra Skei i Surnadal. På side 462 står det at: En bror av Thore Jonsen var Peder Jonsen, se Gjerstadøra.

I følge Halsaboka var det to stk. Jon Jonsen tidligere som brukere på samme garden, Nistu. Den første ble kalt for Jon Jonsen Todal og var bruker 1807-1820 og sønnen hans Jon Jonsen var bruker 1820-1830. Det står ikke nevnt at en av disse var far til Thore Jonsen. Men det er jo en mulighet som kan undersøkes.
:) Tore

gj05501
Innlegg: 206
Registrert: 14. september 2007 kl. 21.03
Sted: LYNGSTAD

Re: Lasse Johnsen Aasbøe f. Stangevik

Legg inn av gj05501 » 1. juni 2008 kl. 23.37

Tore Kristiansen skrev:Hvis Lasse var bror av Tore og Peder, må du kanskje lete i Surnadal etter opphavet hans.

I Halsaboka, bind 2 side 461, står det at Thore Jonsen var fra Skei i Surnadal. På side 462 står det at: En bror av Thore Jonsen var Peder Jonsen, se Gjerstadøra.

I følge Halsaboka var det to stk. Jon Jonsen tidligere som brukere på samme garden, Nistu. Den første ble kalt for Jon Jonsen Todal og var bruker 1807-1820 og sønnen hans Jon Jonsen var bruker 1820-1830. Det står ikke nevnt at en av disse var far til Thore Jonsen. Men det er jo en mulighet som kan undersøkes.


Har kikket litt i surnadal, men ikke funnet noen dåp, som passer. I folketellingen kan jo Lars være Lasse, men jeg er usikker. Skal lete videre.

:)

gj05501
Innlegg: 206
Registrert: 14. september 2007 kl. 21.03
Sted: LYNGSTAD

Re: Lasse Johnsen Aasbøe f. Stangevik

Legg inn av gj05501 » 1. juni 2008 kl. 23.47

Tore Kristiansen skrev:Ja, alderen til han som du fant døpt i 1796 stemmer sånn noenlunde med ham som ble gift i 1829. Det er også den eneste Lars Jonsen som ble døpt i Stangvik prestegjeld i de årene.

Konfirmasjonen i 1812 til Lars Johns. Aasbøe som nr. 18 i Stangvik, Ministerialbok nr. 592A01 (1784-1819), Kronologisk liste 1812, side 141b.

Hvis du ikke tror at det er riktig person som er døpt i 1796, kan du jo sjekke om den gutten døde før 1801. Da kan jo "din" Lars Jonsen Åsbø ha kommet flyttende til Halsa sogn etter 1801, men før konfirmasjonen i 1812, siden han ikke står nevnt i folketellinga i 1801.

Men det virker jo som du har funnet riktig dåp på han som blir gift i 1829. Navn, alder og bosted stemmer. :)

Du kan jo begynne med å sjekke fadderne, og se hvem de var? Kanskje det gir noen løsninger? Ved dattera Elies dåp som nr. 10 i 1830 var første fadder en Thore Johnsen Aasbøe. Patronymet og gardsnavnet kan jo tilsi at han kanskje var bror av Lasse? Hvem var han?



Ser at Peder Johnsen Aasbøe er konfirmert samme dag, 18 år gml, (8)..

Så det er vel bare å gå bakover i tid, å finne overflytting :)


Fant noe her, en dåp, det tyder på at dette kan være riktig mann:

Dåp Aasbøe 1811
3.11 dåp martinus johnsen aasbøe. foreldre: John Johnsen Aasbøe og Malie Pedersd.
Står både jon nilsen m.fl som faddre, men får ikke med meg alle navnene.

Kan jeg være på rett spor?

Lasse joensen , todal (1)

Svar

Gå tilbake til «Halsa»