Slekten Hestnes i Valsøyfjorden

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn20435
Innlegg: 86
Registrert: 26. september 2006 kl. 18.59
Sted: KATTEM

Slekten Hestnes i Valsøyfjorden

Legg inn av dn20435 » 22. februar 2007 kl. 22.09

Hei Er det noen som har kjennskap til slekta Hestnes i Valsøyfjorden.Jeg står litt fast når det gjelder den nærmeste slekta. I folketellingen for 1900 i Valsøyfjord finner jeg min tippoldemor Ildri Kristensdatter f 1832,min oldemor Randi Andersdatter f1869 og min morfar John Markussen f 1891. De bor på en strandsitterplass under Hestnes gård Stranden. Er det noen som er lokalkjente og kan fortelle meg om plassen eksisterer idag?
Min oldemor hadde 3 brødre som jeg også har hatt problem med å finne. De ble bortsatt etter 1870 da min tippoldefar Anders Jenssen døde. Den eldste john Andersen Hestnes f 1854 har jeg ikke kunne finne. Kristian andersen Hestnes f 1862 er død 1918 i kristiansund. Den yngste er Markus Andersen Hestnes f 1865 har vært i Trondheim som skomaker før han emigrerte til USA og døde der i 1950. Jeg vet det finnes en slektsforsker ved navn Svein Hestnes i Valsøyfjorden. Kanskje han er en slektning av meg fordi han har opplysninger om slekta lagt ut på Dis Treff. Min morfar john Markussen Hestnes ble gift med Emma Soleim fra Tusta. De fikk 8 barn og bodde på Enge i Grytdalen. Min morfar døde i 1938 og alle deres barn er nå døde. Jeg vet svært lite om denne Hestnesslekta . Min morfar var født i Valsøyfjorden han var kjent i arbeiderbevegelsen på Enge og var medlem i arbeiderpartiet og herredsstyret . Jeg har blitt veldig glad hvis det er noen som har opplysninger spesielt om oldemore brødre. hilsen Anita bakken

dn24205
Innlegg: 6
Registrert: 17. november 2009 kl. 21.48
Sted: VÅGLAND

Re: Slekten Hestnes i Valsøyfjorden

Legg inn av dn24205 » 17. november 2009 kl. 22.10

Det finnes Hestnes i Valsøyfjord. Forfatteren Anne Karin Elstad er av Hestnesslekta. Du finner kanskje noen opplysninger i hennes bok HJEM. Hennes bestefar Nils Hestnes var stortingsmann fra 1900 - 1916. Hvis du ser på et kart. Så ligger Hestnes til venstre rett ved krysset, når du tar av E 39 til Valsøyfjord.(Hvis du kommer fra Halsa)

Mvh
Gerd Anny Gjengstø.

dn20435
Innlegg: 86
Registrert: 26. september 2006 kl. 18.59
Sted: KATTEM

Re: Slekten Hestnes i Valsøyfjorden

Legg inn av dn20435 » 18. november 2009 kl. 9.43

Hei Det var morsomt å få svar på innlegget mitt etter så lang tid. Jeg har også lest Anne Karin Elstad sine bøker om sin slekt som bosatte seg i Valsøyfjorden og har lurt på om det kunne være noen forbindelse mellom våre slekter siden det dreier seg om samme område og gårder. Det hadde jo vært interessant om mine aner kunne ha vært omtalt i hennes bøker.
Jeg har ikke kunne finne noen direkte forbindelse mellom de som var innflyttere og de som bodde der før. Jeg finner ingen innflyttere i min slekt men det kan kanskje være inngifte senere. Min Hestnesslekt ble strandsittere under Hestnes gård og er derfor ikke omtalt i bygdebøker som er skrevet noe som er kjedelig for en slektsamler.
Det skal settes opp en teaterforestilling om forholdene for arbeiderene ved sagbruket i Valsøyfjorden neste år. Dette er spesielt for meg fordi min morfar var en av disse blodsosialistene som kjempet for arbeiderenes rettigheter på sagbruket. Han var medlem av Arbeiderpartiet og satt i herredsstyret. Jeg skulle ønsket at det var noen som hadde kjennskap til han og slekta mi. Det skulle ganske mye til for å komme fra en strandsitterfamilie og ta de oppgavene som har gjorde. Det ligger en spesiell historie bak dette tror jeg. Opplysninger om dette mottas med takk. Hans slektsbakgrunn er jeg ferdig med,men det kunne ha vært morsomt om det er noen som kan den nyere historien også.
Alt er av interesse for meg . Hilsen Anita Bakken

Brukeravatar
Jonny Lyngstad
Innlegg: 332
Registrert: 5. desember 2004 kl. 10.20
Sted: LYNGSTAD

Re: Slekten Hestnes i Valsøyfjorden

Legg inn av Jonny Lyngstad » 18. november 2009 kl. 12.12

Her er giftermålet til Ildri Kristensdtr. Hovde og Anders Jensen Follerø i 1855, nr. 12 på s. 385. De gifta seg i Hemne
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-184

Ved folketellinga i 1865 blir plassen kalla for Hestnestrøa.
Du finner Kristian og Markus ved å gå inn i folketellinga 1875 for Aure som ligger på nettet.

Det er ikke noe som så langt tyder på at du er i slekt med Anne Karin Elstad eller meg, som også er i slekt med Anne Karin Elstad gjennom de som kom fra Stuthaug i Innset.

Så litt om bror til Randi, Kristian Andersen Hestnes f. 21. febr. 1862, se nr. 53 på denne sida, http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-23

Kristian fikk ei datter med oldemor mi, Ingeborg Pedersdtr. Roalset, i 1887.
Dattera het Paula (døpt Pauline) Hestnes og var f. 15. mars 1887 mens mora i følge kirkeboka tjente på Flatset, Frei. Da folketellinga i 1900 ble tatt opp, var Kristian om bord i jakta ”Cito” av Kristiansund som lå ved kai i Brønnøy, Nordland. Skipper på båten var Anders Jakobsen som var bosatt i Krekvika, Eideboka b. 1, s. 31. Paula vokste opp i Nasvika, Averøy hos Elen og Peder Nasvik. Hun flytta til Kristiansund hvor hun tjente hos flere familier. Der døde hun på sin halvbrors 90-årsdag i 1965, ugift.

Her er dåpen til Pauline i 1887 fra klokkerboka http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-23

Denne dåpen finnes også i ministerialboka for Frei, men også den er brannskadd.

Her er konfirmasjonen til Pauline i 1902 i Kornstad kirke, helt nederst på sida http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-56

dn20435
Innlegg: 86
Registrert: 26. september 2006 kl. 18.59
Sted: KATTEM

Re: Slekten Hestnes i Valsøyfjorden

Legg inn av dn20435 » 18. november 2009 kl. 19.15

Hei Takk skal du ha for opplysningene angående Hestnesslekta. Det er nok ikke noen sammenheng mellom disse slektene . Jeg hadde håpet jeg skulle finne opplysninger om min morfar John markussen Hestnes i boka av Kolbjør Botten som omhandler Enge sagbruk.Jeg finner flere bilder av ham men ikke noe skrevet . Angående faddere på mine onkler og tanter bruker de min morfars arbeidskamerater. Fjelnset går igjen som faddre på barna.(kanskje dette er slekt også).
Min oldemor Randi Andersdatter Hestnes blir nevn under navnet Slettåin . Det finnes to gårder Sletten på Hestnes men jeg vet ikke hvilken gård de har bodd på. Jeg finner også ett bilde av en gård Hestnestrøa i den omtalte boka. Dapbåtene ble ekspedert fra denne gården. Er dette gården slekta kom fra? Håper på hjelp fra lokalkjente her også.Hilsen Anita Bakken

dn23272
Innlegg: 15
Registrert: 27. desember 2008 kl. 22.17

Re: Slekten Hestnes i Valsøyfjorden

Legg inn av dn23272 » 27. september 2011 kl. 17.10

Hei igjen. Prøver igjen å få tak i informasjon om slekt i Valsøyfjorden. I sommer var jeg en tur på Valsøya camping på Valsøya . Det var der satt opp en liten stue ved sjøkanten. Denne blir kalt jordmorstua. De sa at den opprinnelig hadde stått på Hestnes men var flyttet flere steder. Jeg erindrer at min mor fortalte meg at min oldemor Randi Andersdatter Hestnes og min morfar Jon Markussen Hestnes bodde der og at hun viste meg stedet hvor huset stod nær veien for ca 40 år siden. Er det noen som husker den lille gule stua har det vært morsomt for meg å høre om det. Hilsen Anita Bakken

Brukeravatar
dn25983
Innlegg: 23
Registrert: 12. januar 2011 kl. 22.52
Sted: GAN

Re: Slekten Hestnes i Valsøyfjorden

Legg inn av dn25983 » 30. april 2012 kl. 10.32

Anita skrev:Hei Takk skal du ha for opplysningene angående Hestnesslekta. Det er nok ikke noen sammenheng mellom disse slektene . Jeg hadde håpet jeg skulle finne opplysninger om min morfar John markussen Hestnes i boka av Kolbjør Botten som omhandler Enge sagbruk.Jeg finner flere bilder av ham men ikke noe skrevet . Angående faddere på mine onkler og tanter bruker de min morfars arbeidskamerater. Fjelnset går igjen som faddre på barna.(kanskje dette er slekt også).
Min oldemor Randi Andersdatter Hestnes blir nevn under navnet Slettåin . Det finnes to gårder Sletten på Hestnes men jeg vet ikke hvilken gård de har bodd på. Jeg finner også ett bilde av en gård Hestnestrøa i den omtalte boka. Dapbåtene ble ekspedert fra denne gården. Er dette gården slekta kom fra? Håper på hjelp fra lokalkjente her også.Hilsen Anita Bakken


Hei Anita, hvis du vil forske på Fjelnset i Vinjefjorden så anbefaler jeg nettstedet hemneslekt.net. Der ligger veldig mange personer med tilknytning til Hemne. Min 3xtippoldemor Karen Larsdatter tjenestegjorde på Fjelnset i 1801 :-)

mvh
Roger Bratseth

Brukeravatar
dn25983
Innlegg: 23
Registrert: 12. januar 2011 kl. 22.52
Sted: GAN

Re: Slekten Hestnes i Valsøyfjorden

Legg inn av dn25983 » 30. april 2012 kl. 10.35

Jonny skrev:Det er ikke noe som så langt tyder på at du er i slekt med Anne Karin Elstad eller meg, som også er i slekt med Anne Karin Elstad gjennom de som kom fra Stuthaug i Innset.


Hei, du har ikke tilfeldigvis informasjon om andre slekter som vandret fra Innset til Valsøyfjord/Aure rundt 1804?

dn20435
Innlegg: 86
Registrert: 26. september 2006 kl. 18.59
Sted: KATTEM

Re: Slekten Hestnes i Valsøyfjorden

Legg inn av dn20435 » 25. juni 2012 kl. 23.39

Hei du spør om det kjennes til flere slekter som innvandret til Valsøyfjorden . Jeg har slekt fra de fleste gårdene rundt fjorden men jeg har ikke kunnet koble noen til min slekt enda. Mine oldeforeldre kom fra Hestnes og Hendset og det var gårder som fikk mange nye innflyttere.
Min Tippoldefar på Hedset er Isak Torgeirsen f 1822 .Han var gift med Andrea Andersdatter Brattset. 1822. Har du tilknyttning til denne gården? Jeg tror at grunnen til at flere Fjelnset ble brukt som faddere til mine onkler og tanter var at det var min morfars arbeidskamerater og hadde tilknytting til arbeiderbevegels. De var også nære naboer på Hestnes.
Jeg har ikke funnet noe slektskap der nei. Har i grunnen ikke funnet noen som kunnet være i slekt med meg de 6 årene jeg har forsket. Litt merkelig synes jeg. Jeg har lest om slekta på Semundset hvor min tipp 4 daniel Sakariassen Semundset bodde også der kom det innflyttere som jeg antar ikke har noe forbindelse med mine aner. Spesiell morsomt er det at også dær tramper jeg i denne Jon Bratt Otnes sine fotefar. Hilsen Anita Bakken

gj03015
Innlegg: 27
Registrert: 10. september 2017 kl. 21.40
Sted: KATTEM

Re: Slekten Hestnes i Valsøyfjorden

Legg inn av gj03015 » 13. desember 2019 kl. 19.41

Hei Driver å samler slekta frå Hestnes og synes at jeg har funnet mange spennende koblinger etterkvart. Har fremdeles noen små puslebiter som jeg ikke får på plass. Min tippoldefar Anders Hestnes har to barn med Mari Jacobsdatter fra Fron, Magnhiild og Anne Andersdatter. Magnild får datteren Hannah Semundseth Lyngstad. Får ikke fra bygdebøke frå Averøy da jeg nå er i Sverige. Er hun omtalt i bygdeboka og er det der nevnt hvor hun kommer fra+
Kan man kanskje finne ut hvem hennes mor var og hvor hun ble av , kanskje hun også var innflytter til Averøy, Håper noen vet noe om denne delen av slekta mi ,og jeg tror at det kan være en viktig brikke i puslespillet mitt, Hilsen Anita B akken

gj03015
Innlegg: 27
Registrert: 10. september 2017 kl. 21.40
Sted: KATTEM

Re: Slekten Hestnes i Valsøyfjorden

Legg inn av gj03015 » 13. desember 2019 kl. 23.31

Det er mor til Magnhild og Anne jeg ikke har funnet, Hun het Mari Jacobsdatter fra Fron,tror kanskje det kan være spor til andre utflyttere fra Fron

gj12185
Innlegg: 1087
Registrert: 10. januar 2011 kl. 15.05
Sted: OSLO

Re: Slekten Hestnes i Valsøyfjorden

Legg inn av gj12185 » 14. desember 2019 kl. 1.59

Et enkelt søk kommer opp med 88 varianter av Mari Jacobsdatter født i Fron. Har du noen datoer og lenker til Mari og barna?

Et lite tips:
Hvis du blir boende i Sverige, så kan du skaffe et VPN (Virtual Private Network), som har en eller flere dataservere i Norge. Det er en tjeneste som gir deg en ny, tilfeldig IP-adresse, som i ditt tilfelle vil plassere deg i Norge. I tillegg til å beskytte deg mot inntrengere i systemet ditt ved at du er 'skjult' bak nettadressen til serveren istedenfor til maskinen din, vil det gi deg full tilgang til alle norske tjenester som om du bodde i Norge, f.eks. alle bygdebøkene i Nasjonalbiblioteket. Tilsvarende kan du benytte i alle andre land der tjensten har servere plassert. Disse tjenestene er laget med tanke på din anonymitet, så de samler ikke på noen av de søkene du gjør eller nettsteder du besøker, eller noe annen informasjon. Gjør et søk på 'VPN med norska servrar'. Jeg bruker personlig NordVPN, som gir meg bruk på 3 enheter samtidig, f.eks. PC, nettbrett og mobiltelefon, de har over 5000 servere i mange land, og stadig gode pristilbud.
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Svar

Gå tilbake til «Halsa»