Ole Ingebrigtsen Børset

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Dagny Skrødal

Re: Ole Ingebrigtsen Børset

Legg inn av Dagny Skrødal » 7. juli 2004 kl. 22.42

Ole Olsen Bolme ble født 12.sep. 1854 i Rindalen av ugifte foreldre Guro Olsdtr Almberg og Ole Ingebrigtsen Børset. Guro og hennes slekt har jeg funnet i Rindalsboka av Hans Hyllbakk, men kan noen hjelpe meg med Ole Ingebrigtsen er jeg svært takknemlig.

Dagny Skrødal

Re: Ole Ingebrigtsen Børset

Legg inn av Dagny Skrødal » 7. juli 2004 kl. 23.17

Hvis det er til noen hjelp, så var fadderne ved dåpen Ole Halvorsen Almberg (Guros far), Sverke Einarson Almberg, Marit Olsdtr. Almberg, Ildri Larsdtr. Almberg, Ingebrigt Alfsen Børset og Guri Olsdtr Børset. Guro Almberg, Ole Olsens mor, var var født i 1828.

6749
Innlegg: 20
Registrert: 22. mars 2005 kl. 0.06
Sted: RINDAL

Re: Ole Ingebrigtsen Børset

Legg inn av 6749 » 2. august 2004 kl. 1.23

Ole Ingebrigtson Børset, f. 1818, var son av Ingebrigt Erikson Børset, f. 1784, fra Utistu Børset, og kona Brit Olsdotter, f. Elshaug 1787.
Ole Ingebrigtson, f. 1818, hadde enda ein son utenfor ekteskap, med Brit Kristensdotter Grønli, f. 1806. Han heitte også Ole og var f. i 1836.Han vart gift og hadde etterkomarar. Familien utvandra til Amerika.
Gurå står som Guru i folketellinga for 1865. Det er mest truleg ho heitte det. Gurå er surnadalsvarianten, som det var naturleg for Hyldbakk å bruka.
Så litt om ein av fadrane: Ingebrigt Alvson Børset, var frå ytre Børsetøya, f. 1827. Han var søskenbarn til far til Ole, f. 1818.

Dagny Skrødal

Re: Ole Ingebrigtsen Børset

Legg inn av Dagny Skrødal » 4. august 2004 kl. 17.17

Mange takk for hjelpen. Dette har jeg lett etter så lenge. Står det noe om det i Rindalsboka, mon tro ?
Jeg må på Biblioteket og låne den. Takk, takk.

Svar

Gå tilbake til «Rindal»